Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2025, 14:18   #21
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Default Re: FT: Markant fall i reiser fra Europa til USA

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Valutakursen er pluss/minus 50 øre det siste året. Dessuten gjelder dette også land som har mye sterkere kurs mot USD det siste året som DKK og SEK. Når man først legger pengene på bordet for en ferie kan jeg ikke tenke meg at dette har så mye å si.

Jeg har aldri forstått fascinasjonen med USA, men tenker folk får dra dit de vil. Spørsmålene er mer om dette fortsetter, om det er reelt (er vel ikke så lenge siden SAS var ute og sa at de ikke merket noe endring i bookinger), eller om det endrer seg om USD svekker seg.
For oss er det ikke de 50 ørene som gjør at vi reduserer USA turene, det er mer at den er godt over 10 kroner mot mer komfortable 6, 7 og 8 kronene. De jeg kjenner/jobber med har dette som en dempende faktor mot USA bestillingene. Hadde dollaren vært i 7 så hadde ikke jeg stått på Nordby nå

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2025, 16:25   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by toftos View Post
Blir ikke overrasket om disse tallene endrer seg raskt fremover, tror det er veldig mange som vegrer seg mot å reise til Usa når man ser hvordan Trump holder på og hvor mye støtte han får. Tall fra Canada er vel enda verre ? Så vil tro reiselivs økonomien vil merke det godt utover sommeren og høsten. Eg liker meg veldig godt i USA, men avlyste i går en tur i mai til LA, for orker ikke reise bort dit no.
Tallene fra Canada er 70% ned i trafikk. Vi var oppe i Bellingham i forrige uke og det var som under Covid, ingen Kanadiere ! Det har alltid vaert stor grensehandel, til tross for at USD er betydelig dyrere enn Canadiske Dollar har det alltid vært meget stor grensehandel. Costco Parkeringsplassen i Bellingham har ofte hatt mere Kanadiske bilskilt enn US. Det blir som Strømstad og Nordby Senteret under Covid. Det merkes godt !
Old 13-04-2025, 18:03   #23
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default FT: Markant fall i reiser fra Europa til USA

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
For oss er det ikke de 50 ørene som gjør at vi reduserer USA turene, det er mer at den er godt over 10 kroner mot mer komfortable 6, 7 og 8 kronene. De jeg kjenner/jobber med har dette som en dempende faktor mot USA bestillingene. Hadde dollaren vært i 7 så hadde ikke jeg stått på Nordby nå

Jeg tror du undervurderer det politiske i dette, dog er ikke min statistikk så veldig mye bedre enn din akkurat her.
Men folk rundt meg som ja blir har dratt til USA, sier nå langt oftere at det nå i disse Trump-tider ikke lenger frister dra dit. Noen brukere dog litt sterkere ord enn andre. Og dette er verken folk på venstresiden eller som frykter immigrasjon/ICE eller hva det nå måtte være.

Det er heller ikke noe fordømmende i det, da folk jo besøker alle mulige andre rare land, men mer som en markering mot USAs nye oppførsel ovenfor Europa.

Men dette kommer jo garantert til å merkes på trafikken. Jeg tror ikke vi neste år med SAS ser 2x Oslo-New York. Og IAD og SEA ligger tynt an.

Last edited by Someone; 13-04-2025 at 18:07.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-04-2025, 18:13   #24
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Enig med Someone - tror valutakursen har minimalt med ene eventuell nedgang å gjøre. Det er jo nesten like dyrt valutamessig å reise til Danmark og Europa…
EB is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2025, 18:40   #25
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
...dette kommer jo garantert til å merkes på trafikken. Jeg tror ikke vi neste år med SAS ser 2x Oslo-New York. Og IAD og SEA ligger tynt an.

Enig der! Når bookingtallene på USA-rutene nå allerede har begynt å stupe så markant nedover tror jeg SAS neppe etablerer nye ruter der.

Jeg tipper det settes inn større maskin på Toronto og en eller to direkteruter til Brasil, samt at Cape Town i Sør-Afrika kommer i stede for MIA. Og trolig et par nye destinasjoner i Asia. Med slike store endringer i reisemønster til USA, så vil det klart sette stopper for vekstplanene SAS har der.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2025, 18:47   #26
AndreasN
ScanFlyer Silver

Eventuelt er det dette som blir nådestøet for de 3* eldste A330 maskinene.

Men noe nytt og spennende på rutekartet vil man vel kunne håpe på likevel.

Last edited by AndreasN; 13-04-2025 at 18:50.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2025, 19:22   #27
Cloudmaster
ScanFlyer Silver

For min del er dollarkursen noe jeg kan leve med - hvis det bare var den dette handlet om. Vi drar til «sommerhuset vårt» i Danmark, som vi har gjort i 20 år, selv om danske kroner er sykt dyre. For meg er spikeren i kista den politikken dagens administrasjon i USA fører.
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2025, 19:58   #28
L-1011
ScanFlyer Molded

ARN-EWR blir nog A321LR efter sommaren för att bättre möta efterfrågan så länge Trump styr i USA
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2025, 20:21   #29
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Høyere dollarkurs kan jo lett omgås med 1-2 dager kortere ferie…om det var kursen som var grunnen til nedgangen i trafikken.
Old 13-04-2025, 21:09   #30
AndreasN
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
ARN-EWR blir nog A321LR efter sommaren för att bättre möta efterfrågan så länge Trump styr i USA
Om noe kan jo den nye situasjonen føre til at SK får tilgang på JFK slots fortere enn de hadde sett for seg.

Meldte ikke Delta nylig at MSP-CPH utvides til å gå ut sommerprogrammet? Så noe trafikk må det jo fortsatt være.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2025, 21:38   #31
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Du er vel for ung til Rush og Subdivisions, “conform or be cast out”…..
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2025, 01:21   #32
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Når var USD - NOK 7.00 ? Det er vel endel CnausenTours siden ? Selv om jeg er meget enig med både OttoL (han lytter på Pivot og dermed i en klasse for seg selv !) og Someone, så har du også et poeng, et poeng som er litt oversett !.

Mens inflasjonen i USA har kommet under kontroll og selv under Trump ikke er (ennå helt på jordet) har kostnadene til Hotell gått totalt av støvelskaftet her borte, så selv om Dollarkursen har vært nokså stabil har hotell kostnadene virkelig økt. De siste 7-8 årene har vi ofte tilbrakt weekender nede langs Oregon Coast, mest i Cannon Beach - en weekend kostet oss 4-500 USD på vårt favoritt hotell med Ocean Front. En slik weekend nå koster USD 12-1300 - vi tenkte på en uke i Mai - det ville koste mere enn om vi reiste til Cannes for en uke !!

Vi snakker om reduksjon i antall reisende til USA, vi ser hva det gjør med fly prisene - Seattle - Frankfurt - Nice (eller Oslo) tur - retur USD 561 med Lufthansa ! Vi må tilbake til 2010 for slike priser og selv dengang trodde ikke Wahoo og TOS at jeg kunne reise så billig ! Premium Economy med Lufthansa 10-1100 USD - selv Business ender opp under USD 1600.00 (ned fra USD 6-7000 !).
Old 14-04-2025, 05:12   #33
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ser at hotellene rundt BOS koster fra 38.000 til 9000 kroner natten i september…selv 1 og 1/2 time nor for Boston så ligger de på mellom 3600 og 6700 kroner natten.
Old 14-04-2025, 12:56   #34
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Ser at hotellene rundt BOS koster fra 38.000 til 9000 kroner natten i september…selv 1 og 1/2 time nor for Boston så ligger de på mellom 3600 og 6700 kroner natten.
Boston er jo grisedyrt sånn rent generelt og har vært det lenge. Det er så det er en lettelse å komme seg ned til Manhattan etterpå. Prisnivået i USA har jo også fulgt velstanden oppover i USD. Så det er en dobbelt whammy for Nordmenn.

Men som @someone tror jeg at det plutselige fallet kun skyldes Trump og ikke valuta/kost. Valuta/kost effekten har i så fall gradvis kommet igjennom siste 3-4 år.

Nå er det heller spennende å se om alle keyboard warriors fortsetter å "ikke dra til NY og LA" når sjokkeffekten avtar, eller om etterspørselen går som aksjekursene i 2020.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 14-04-2025 at 15:10.
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 14-04-2025, 14:44   #35
OJB
ScanFlyer Rusty

Interessante innlegg her , for egen del har vi kjøpt billetter med SK til SEA og IAD i år for ferie og diverse.
Først ut er SEA 28.mai med A350 og noen uker der over.
Overnatting i Bothell var slettes ikke avskrekkende.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2025, 14:54   #36
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Interessante innlegg her , for egen del har vi kjøpt billetter med SK til SEA og IAD i år for ferie og diverse.

Utenfor sentrum faller som regel prisene drastisk.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2025, 15:21   #37
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Utenfor sentrum faller som regel prisene drastisk.
Synes fra priser på 3700 natten langs motorveien 2 timer nord for Boston fortsatt er høyt og det er ingen større byer i nærheten…men kanskje Maine er det nye på bucket-list`n til folk?
Old 14-04-2025, 15:30   #38
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Og om kongressen ikke er på «jobb» så er hotellene som oftest billige rundt DCA.
Old 14-04-2025, 16:31   #39
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Du vet det går til helvete der borte når ytringsfriheten i praksis er avskaffet for utlendinger. Og folk klagde over woke
https://www.vg.no/nyheter/i/kwOrM6/n...kelig-skummelt

Ja jeg har faktisk bedre ting å bruke tia mi på enn å havne i ICE sine klør. Jeg har jo mildt sagt vært I mange land Usa misliker at man drar til.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2025, 17:46   #40
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Du vet det går til helvete der borte når ytringsfriheten i praksis er avskaffet for utlendinger. Og folk klagde over woke
https://www.vg.no/nyheter/i/kwOrM6/n...kelig-skummelt

Ja jeg har faktisk bedre ting å bruke tia mi på enn å havne i ICE sine klør. Jeg har jo mildt sagt vært I mange land Usa misliker at man drar til.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Om du oppfører deg som gjest så går det som regel bra. Om du kommer for og demonstrere så er du ikke velkommen. Akkurat som jeg forventer av de som kommer til Norge på besøk, eller uansett annet land.
Reply

Posting Rules