Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-03-2025, 18:34   #1
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 981
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Avherald har postet en tjukk oppdatering til 10årsdagen for denne ulykken. Jeg trodde avherald var en seriøs side med fakta, men dette får meg til å bli litt ambivalent. Er dette veldig konspiratorisk? Kan det være noe i det?

De mener visstnok at cockpitdøra var defekt, at FCU selected altitude kan hoppe mellom verdier uten å manuelt innstilt, og de mener at det ikke foreligger beviser for at det var kapteinen som gikk ut - samt at de mener at piloten som ble igjen i cockpit nesten umiddelbart ble "incapacitated" når den andre piloten gikk ut.

Hva mener fagkompetansen?

https://avherald.com/h?article=483a5651/0164&opt=0

De har visstnok delt denne infoen som har blitt faktasjekket av dokumentarskaperene bak denne serien:

https://www.youtube.com/watch?v=WSXJFhHZzc0
Tjukk oppdatering er sikkert og visst! Kan ikke se videoen da den kanskje krever tysk IP adresse?

Etter 17 år i fransk luksus, i alt fra museumsgjenstander som kun holdt sammen av gammel vane og teip til siste mote, har jeg enda tilgode å se eller høre noe tilnærmende den oppførselen til FCU (der man styrer autopiloten fra) de her referer til. Hvis den oppførselen er en "ting" skulle en jo tro at det er noe som kunne skje andre også og ikke bare dette bestemte flyet... I tillegg vil ikke en Airbus autopilot (i A320-serien, ihvertfall) forandre høyde av seg selv bare fordi en annen høyde stilles inn på FCU, med mindre man i tillegg velger en annen vertikal modus for autopiloten.

Greit nok at de sier at granskingen ikke skal utføres med tanke på skyld, men også i 'just culture' verden er der noe som heter 'culpability' (skjødesløs/villet handling eller noe i den duren). Det er ikke det samme som skyld og betyr kun at en som flyger ikke kan gjøre som en vil for så å trekke 'sikkerhetskortet' for å rettferdiggjøre en bestemt handling (riktignok vanskelig i denne saken).

Det ser jo ut som de til slutt og rest er etter det faktum at skyld vel ble tillagt annenflygeren uten håndfaste bevis, kan en vel si, siden ingen vet hva som faktisk skjedde da der ikke finnes billedlige bevis eller hva man nå tenker må til. Dermed trekkes vel menneskerettigheter og den slags også inn, og så er der vel en bok som skal selges ser det ut til...

Last edited by Turtle; 31-03-2025 at 18:36.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2025, 21:41   #2
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,258
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Tjukk oppdatering er sikkert og visst! Kan ikke se videoen da den kanskje krever tysk IP adresse?

Etter 17 år i fransk luksus, i alt fra museumsgjenstander som kun holdt sammen av gammel vane og teip til siste mote, har jeg enda tilgode å se eller høre noe tilnærmende den oppførselen til FCU (der man styrer autopiloten fra) de her referer til. Hvis den oppførselen er en "ting" skulle en jo tro at det er noe som kunne skje andre også og ikke bare dette bestemte flyet... I tillegg vil ikke en Airbus autopilot (i A320-serien, ihvertfall) forandre høyde av seg selv bare fordi en annen høyde stilles inn på FCU, med mindre man i tillegg velger en annen vertikal modus for autopiloten.

Greit nok at de sier at granskingen ikke skal utføres med tanke på skyld, men også i 'just culture' verden er der noe som heter 'culpability' (skjødesløs/villet handling eller noe i den duren). Det er ikke det samme som skyld og betyr kun at en som flyger ikke kan gjøre som en vil for så å trekke 'sikkerhetskortet' for å rettferdiggjøre en bestemt handling (riktignok vanskelig i denne saken).

Det ser jo ut som de til slutt og rest er etter det faktum at skyld vel ble tillagt annenflygeren uten håndfaste bevis, kan en vel si, siden ingen vet hva som faktisk skjedde da der ikke finnes billedlige bevis eller hva man nå tenker må til. Dermed trekkes vel menneskerettigheter og den slags også inn, og så er der vel en bok som skal selges ser det ut til...
Antakeligvis er det da noe special med tysk IP, her funker det uten problemer. Slo meg nettopp at hele greia er på tysk, så det er vel begrenset med folk som kan se den helt uten problemer.

Jeg tenker det er merkelig om det skulle være tilfelle, og at det A L D R I har blitt nevnt ellers? Jeg er så forvirret hvorfor avherald skulle henge seg så opp i dette, man blir ikke rik av å selge bøker, og så mye oppmerksomhet har han heller ikke fått fra tematikken. Det har ikke vært headlines her. Og at dette skulle skje samtidig som at noen ble incapacitated alene i cockpit, det lukter helt sinnsykt kreativ konspirasjon mer enn faktuell reell sjans...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2025, 22:10   #3
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 981
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
...
Jeg er så forvirret hvorfor avherald skulle henge seg så opp i dette, man blir ikke rik av å selge bøker, og så mye oppmerksomhet har han heller ikke fått fra tematikken. Det har ikke vært headlines her. Og at dette skulle skje samtidig som at noen ble incapacitated alene i cockpit, det lukter helt sinnsykt kreativ konspirasjon mer enn faktuell reell sjans...
Nå er vel AVHerald en privat drevet type media webside og dermed trenger jo ikke innholdet å være nøytralt som sådan. Det er jo et sted som en kan bruke som en oversikt over mangt og mye av det som skjer, men innholdet må jo også tas deretter.
Den siste oppdateringen angående denne saken virker jo kanskje litt søkt men det virker jo som de har gjort noe arbeid i bakgrunnen for å si det sånn. Det er jo ingen tvil ut ifra det som er skrevet at dette er en personlig argumentasjon fra de som er involvert i denne oppdateringen (og boken og hva annet der måtte være). Det sier de jo også, at det er basert på rettsdokumenter og den slags og der er ikke noe direkte nytt fra flyet (som CVR og FDR, annet enn det som er tilgjengelig i det offentlige rom). Dermed blir det jo bare det, meninger, og så får det bli opp til andre instanser om de skal (eller kan) åpne opp det hele igjen.
Turtle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Krasj på flyshow i UK jameson82 Flyforum 0 01-08-2015 16:14
Falcon 50 krasj på Vnukovo Someone Flyforum 1 21-10-2014 14:39
Ny Norsk reg..? LN-KRASj... ;-) G-COLE Bilder & foto 0 14-02-2011 19:03
Første F-22 krasj Someone Flyforum 5 26-03-2009 10:45
Krasj i Armenia zico77 Flyforum 5 15-02-2008 09:49


All times are GMT +2. The time now is 07:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.