Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-01-2025, 12:15   #301
OttoL
ScanFlyer Crusty

Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Fra 1. april 2025 kan du ikke bruke Amex Premium-kupongen din til å bestille Business Class-reiser. Jeg har allerede en Amex Premium-kupong som jeg tjente i 2024, kan jeg fortsatt bestille en Business Class-flyvning med den? Ja, endringen påvirker bare kuponger utstedt etter 1. april 2025. Hvis jeg når forbruksgrensen på 150 000 SEK før 1. april 25, kan jeg bruke Amex Premium-kupongen min til å bestille en reise på Business Class? Ja, og hvis du må bestille om eller avbestille reisen, kan du fortsatt bestille Business Class, så lenge kupongen fortsatt er gyldig. Gjelder endringen både SAS og SkyTeam? Ja.

Fra 1. april 2025 vil Amex Elite-kortholdere motta 6 nivåpoeng per 100 SEK når de betaler med kortet, i stedet for 20 000 nivåpoeng årlig.

Når vil jeg motta mine opptjente nivåpoeng? Den 8. i hver måned settes nivåpoengene du tjente i løpet av forrige måned inn på EuroBonus-kontoen din.
Hvor kan jeg se mine opptjente nivåpoeng? På sas.se under Min profil og i SAS-appen, på samme sted som du ser dine Bonuspoeng.
Jeg har fortsatt ikke mottatt mine 20 000 nivåpoeng for min nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025). Får jeg dem ikke med byttet? Hvis du fortsatt ikke har mottatt dine 20 000 nivåpoeng for din nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025), vil du motta dem rundt 1. april 2025. (Vær oppmerksom på at dette er en engangsoverføring som kun vil skje i 2025 på grunn av overgangen fra årlige nivåpoeng til variable nivåpoeng). Fra 1. april vil du motta dine opptjente variable nivåpoeng 8. mai 2025. Hvor kan jeg se min EuroBonus-kvalifiseringsperiode? Logg inn på sas.se og velg Vis profil, eller i SAS-appen under "Meg". Klikk på EuroBonus-nivånavnet ditt (medlem, sølv, gull osv.) og bla nedover. Hvor kan jeg se om jeg har mottatt/når jeg vil motta mine 20 000 nivåpoeng? Logg inn på sas.se og velg Se profil og scroll ned til Nylige aktiviteter, eller i SAS-appen under "Meg" scroll ned til Siste aktiviteter.

Kilde: Siste nytt under FAQ: https://www.sas.no/eurobonus/
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2025, 14:06   #302
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Dæven, det var heftig reduksjon av CT ja.

Ser det er litt diskusjon om det er et tak på antall grunnpoeng som kan tjenes opp på et år. For noen vil jo dette kunne være en forbedring til og med. Altså om det ikke er tak.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2025, 18:09   #303
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Utrolig kjipe nyheter om CT. Da er jeg nok inne i mitt siste år med Amex…
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2025, 19:05   #304
view
ScanFlyer Gold

Synes ikke nødvendigvis dette ser så ille ut etter å ha lest gjennon. Premium kortet blir jo nesten verdiløst, men Elite gir fortsatt mulighet for 2 x CT på business samt å tjene godt med level points om man har forbruk for å oppnå begge CT. Det er visstnok ingen begrensning på level points man kan tjene opp heller for de som har mulighet for veldig høyt forbruk.
view is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2025, 20:52   #305
sabergum
ScanFlyer Blue

Man må ha en omsetning på 333.333 for å oppnå 20.000 nivåpoeng, så det er jo en ganske heftig reduksjon.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2025, 21:55   #306
view
ScanFlyer Gold

Ikke om man allerede omsatte for 300 000 for å oppnå 2 x CT, det er ikke så mye opp.
view is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2025, 08:12   #307
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Skandaløst, premium ble verdiløst nå. Savner Amex gjennom DNB med omsetningskravet på 100k for CT, prioritypass og lavere årsavgift!

Nå må jeg opp fra 1200 kr/år for Premium til 6000 kr for Elite for å kunne bruke CT på longhaul C, som er det alt av mine poeng går til.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2025, 08:29   #308
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Merkelig at de gidder.. De må jo tjene godt på de kundene de har? Jeg tror jeg kansellerer mitt snart og lar kona beholde sitt Elite.. Hun shopper og flyr seg opp til EBD på snaue 6 måneder.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2025, 10:36   #309
MadNoggie
Newcomer

En omsetning på 333k for å nå 20k nivåpoeng, som man tidligere fikk bare for å betale 6k i medlemsavgift, er vel ikke en rent liten endring. For de aller, aller, fleste så er dette en vesentlig ulempe og mye av poenget med å beholde Amex elite vil forsvinne. Dette etter at omsetningskravet for CT ble økt med 50%. Det lover ikke akkurat bra for fremtiden.

Så kan man jo selvsagt diskutere hvorvidt man har vært for gavmild i utgangspunktet, og om det burde vært endringer på nivåpoengene man i utgangspunktet fikk bare for å være medlem. Her er det et ytterst fåtall som kommer bedre ut av situasjonen.
MadNoggie is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2025, 10:42   #310
Klette
ScanFlyer Blue

For min del så avslutter jeg kortet etter dette. Kjipt nok at det ble Skyteam, men hvis man ikke kan fly J heller så er alt av vits borte...
Klette is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2025, 11:13   #311
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Amex tjener vel betydelig mindre enn tidligere siden EU har llaget tak på hvor mye de kan ta i provisjon. Premium kortet er jo ikke noe vits i å ha om en ikke kan fly i business intercontinentalt.

Får se hvas om skjer med Elite kortet etterhvert, men det var jo for enkelt å bare bestille kortet, få 20 000 poeng også avbestille slikt misbruk vil selvfølgelig bli strammet inn på en eller annen måte. Har også hørt at Elite ikke lenger er uten årsavgift for nye Centurion-medlemmer.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2025, 12:34   #312
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Amex tjener vel betydelig mindre enn tidligere siden EU har llaget tak på hvor mye de kan ta i provisjon. Premium kortet er jo ikke noe vits i å ha om en ikke kan fly i business intercontinentalt.

Får se hvas om skjer med Elite kortet etterhvert, men det var jo for enkelt å bare bestille kortet, få 20 000 poeng også avbestille slikt misbruk vil selvfølgelig bli strammet inn på en eller annen måte. Har også hørt at Elite ikke lenger er uten årsavgift for nye Centurion-medlemmer.
Amex har ingen direkte begrensinger, men må selvfølgelig senke avgiftene sine for å være konkuransen mot VISA og Mastercard som har tak på sine avgifter.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2025, 12:36   #313
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Amex har ingen direkte begrensinger, men må selvfølgelig senke avgiftene sine for å være konkuransen mot VISA og Mastercard som har tak på sine avgifter.
Mener bestemt det kom en maksgrense i EU (0,7%?). Amex lå alltid høyere enn Mastercard og Visa
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2025, 12:44   #314
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Mener bestemt det kom en maksgrense i EU (0,7%?). Amex lå alltid høyere enn Mastercard og Visa
Hovedregel for VISA og Mastercard
https://ec.europa.eu/commission/pres.../en/ip_15_4585

"As a general rule, the Regulation will cap interchange fees at 0.2% of the transaction value for consumer debit cards and at 0.3% for consumer credit cards"

Amex oppsett er annerledes:
https://cms.law/en/bgr/publication/e...ed-payments201

"It is possible that the card-issuing payment service providers and the card-acquiring payment service providers are the same person (so-called 'three-party payment schemes). In such case, the entire amount withheld from the price shall remain for the financial institution acquiring and issuing the card payment. For instance, Diners and American Express approach is based on such schemes."

"Interchange fee caps do not apply to cash withdrawals at automatic teller machines or at the counter of a payment service provider, if a card is used for the transaction. Moreover, the caps do not apply to transactions with commercial cards - issued to undertakings or public sector entities or self-employed natural persons, when limited in use for business expenses. Last, interchange fee caps do not apply to transactions under the three-party payment schemes, where the card is issued and the transaction is processed under such scheme."

Det har vært noen saker fra UK hvor co-branded Amex kort også blir cappet, men jeg tror ikke dette gjelder SAS kortene.
Old 25-01-2025, 04:26   #315
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Pussig nok føles dette litt som endringene British Airways gjorde med bonussystemet sitt fra 1 april. Det sugde forferdelig for min del.

Her, for en gangs skyld tror jeg det funker for meg. Kan ratt få Diamond på ren kortbruk.

Herren gir og herren tar. I blant er det deilig.

Old 10-03-2025, 18:08   #316
sabergum
ScanFlyer Blue

Noen som vet hva som skjer med opptjent CT hvis jeg sier opp kortet? Eventuelt hvis jeg bestiller CT-reise først, og så sier opp?
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2025, 22:01   #317
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Noen som vet hva som skjer med opptjent CT hvis jeg sier opp kortet? Eventuelt hvis jeg bestiller CT-reise først, og så sier opp?
Du beholder CT/reise uansett.
Old 29-04-2025, 09:19   #318
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Og når SAS nå erstatter plus med business så forsvinner vel miuligheten for 2-for-1 foran gardina i Europa også regner jeg med.

Old 02-05-2025, 05:07   #319
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Woohooo, da kom første grunnpoeng avregning fra AmEx etter nye regler.

Reply

Posting Rules