Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-02-2025, 16:38   #21
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Best mandag fra Laguna Beach

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Den meksikanske, mener du vel ..

G'morgen fra Innlandet mellom nevnte gulf og Atlantergulfen. Her runder man offisielt 65 i dag, så nå har Elon's minions tilgang til alle mine personlige data. Han sender sikkert en spørreundersøkelse snart ...

Svigerbeistet ga meg i tillegg en fullastet bleie, så her er det ingen ende på lykksaligheten ..

Velvel - fortsatt ikke pensjonist, så får komme igang med dagens gjøremål.
Her i Norge plasserer man de som oftest på sykehjem. Iallefall når de er på det funksjonsnivået at de må levere fra seg fulle bleier i det daglige. Noen klarer seg lenge med hjemmesykepleie og det er nok en del caser der som egentlig nok hadde hatt det bedre på sykehjem. Men de plassene vokser ikke på trær.. Sykehjemsplasser er vel kanskje skrekkelig dyrt i USA? Man betaler jo forsåvidt i Norge og ved at man kan trekke ganske mye på utbetalt pensjon etc.

Jaja god snart tidlig kveld fra Oslo - her har man vært på jobb og ja dealet med fulle bleier. Men så er jo dette delvis en del av jobben min i det daglige og ikke en stakkars pårørende som må gjøre det der.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2025, 21:20   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Her i Norge plasserer man de som oftest på sykehjem. Iallefall når de er på det funksjonsnivået at de må levere fra seg fulle bleier i det daglige. Noen klarer seg lenge med hjemmesykepleie og det er nok en del caser der som egentlig nok hadde hatt det bedre på sykehjem. Men de plassene vokser ikke på trær.. Sykehjemsplasser er vel kanskje skrekkelig dyrt i USA? Man betaler jo forsåvidt i Norge og ved at man kan trekke ganske mye på utbetalt pensjon etc.

Jaja god snart tidlig kveld fra Oslo - her har man vært på jobb og ja dealet med fulle bleier. Men så er jo dette delvis en del av jobben min i det daglige og ikke en stakkars pårørende som må gjøre det der.
Her i USA er det overraskende store prisforskjeller mellom delstatene, vi er planleggings fasen for svigermor, som selv i an alder av 90 klarer seg bra ennå, men vi ser et økende behov for hjelp spesielt med medisiner.

I Bend Oregon vil neste steg koste USD 6600.00 i starten, bare organisering av medisiner og at hun tar medisinene er et tillegg på USD 1000.00 ! Ja det koster !

Men en av min kone’s beste venninner på øya har sin mor på sykehjem i Florida og det som koster USD 6600.00 i Oregon koster USD 2000.00 i Florida, piller er USD 400.00 ekstra i Florida. Men Florida er et stykke unna, saa besøk et par ganger i uken blir vanskelig.
Old 24-02-2025, 21:25   #23
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Morsomt. Gått forbi der ganske mange ganger når jeg har vært innom Laguna Beach. Trivelig ned mot Dana Point og.

Dana Point er også et godt sted….driver med People Watching fra balkongen og det jo UN (FN) som passerer, 10-15% av kvinnene har Head Scarfs, 0 russere (absolutt pluss)

Selv Cabana’ene er ledige:

[IMG]IMG_3504 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]
Old 24-02-2025, 21:29   #24
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post

Funfact - du skal ikke lenger enn til Tyskland før det norske konseltet med gamlehjem og sykehjem ikke eksisterer. Her er det utstrakt bruk av det jeg kaller «barnehage for eldre» - de bor hos barna sine, blir levert på døra hos daghjemmet på mårran på tur til arbeid og hentet etter arbeid. Det er svindyrt, men billigere enn en permanent plass. Det finnes, ja, men er ikke like utbredt. En annen ofte brukt løsning er å kjøpe inn ei polsk eller annen østeuropeisk dame til å ta vare på foreldrene sine, så man slipper «the nasty work». Eller bare gjøre alt selv. Vi syter og klager på mye i Norge, men man vet ikke hvor godt man har det.

Noe annet som fascinerer meg, er at det for det meste er religiøse grupper som drifter det, da det fra myndighetenes side ikke har vært tiltaksvilje. Sykehus også, der henger jesus på korset og nonner renner i gangene, hvor jeg ble behandlet da vi mistet vårt første barn. Sykehusene driftes 100% privat, med en administrerende direktør, og hele pakka. Sykebilene hører stort sett ikke til sykehusene, men tilbys - igjen - av religiøse grupper som malteserene etc. Og røde kors da. De har egne stasjoner, uavhengig av sykehusene.

Last edited by Polaris; 24-02-2025 at 21:34.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2025, 23:24   #25
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Her i USA er det overraskende store prisforskjeller mellom delstatene, vi er planleggings fasen for svigermor, som selv i an alder av 90 klarer seg bra ennå, men vi ser et økende behov for hjelp spesielt med medisiner.

I Bend Oregon vil neste steg koste USD 6600.00 i starten, bare organisering av medisiner og at hun tar medisinene er et tillegg på USD 1000.00 ! Ja det koster !

Men en av min kone’s beste venninner på øya har sin mor på sykehjem i Florida og det som koster USD 6600.00 i Oregon koster USD 2000.00 i Florida, piller er USD 400.00 ekstra i Florida. Men Florida er et stykke unna, saa besøk et par ganger i uken blir vanskelig.
Pilleorganisering er obligatorisk. Det er i første rekke for å hindre feilmedisinering. Som regel gjøres det fra apoteket og det finnes 'spesialapotek' som ikke gjør annet enn å levere til gamlehjemmene.
Vi betalte ca 4500 i måneden i SC og omtrent det samme i Georgia. Men det er svært store variasjoner. Noen er omtrent som 'cruiseskip på land' og koster deretter. Andre er mer basic og er rimeligere. Men felles for alle er at de betaler sine ansatte så lite som mulig .. Så gjennomtrekken er stor og kvaliteten på arbeidet deretter, selv om det finnes 'stjerner' som VIL gjøre en skikkelig jobb for de gamle. Det er verst i de store byene.

I det siste virker det som at gamlehjem er kommet i skuddet hos store investorer. Så sammenslåinger og 'stordriftsfordeler' er på mote. Og en del grums er kommet ut i media ..

Men ser det er dårlig stelt mange steder i gamlelandet også ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules