Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-02-2025, 05:07   #1
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: USA
Posts: 1,515
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Helt utrolig om dette faktisk endte bra med 0 omkomne.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Har en mistanke om at snøen hjalp en del med det. Video under. Mye flammer som blir fort slukket.

https://youtu.be/ZLKbrL7KFNY?si=GvSFkOe1bEIg7jk7
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2025, 13:45   #2
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 848
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Har en mistanke om at snøen hjalp en del med det. Video under. Mye flammer som blir fort slukket.

https://youtu.be/ZLKbrL7KFNY?si=GvSFkOe1bEIg7jk7
Jeg leste idag et sted at denne flytypen er konstruert slik at om vingen toucher bakken, så utløses en eksplosiv handling, som får vingen til å løsne fra skroget, og det er fordi ved et crash, så vil ikke flyskroget være omslukt av drivstoff. Lurer på om det var en som la ut en kommentar til videon på TMZ som skrev det.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2025, 13:57   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,597
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Jeg leste idag et sted at denne flytypen er konstruert slik at om vingen toucher bakken, så utløses en eksplosiv handling, som får vingen til å løsne fra skroget, og det er fordi ved et crash, så vil ikke flyskroget være omslukt av drivstoff. Lurer på om det var en som la ut en kommentar til videon på TMZ som skrev det.
Høres ut som en plausibel forklaring på at vingene plutselig forsvant. Spesielt når det er en flyekspert på internettet som har skrevet det.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2025, 14:34   #4
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 440
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Jeg leste idag et sted at denne flytypen er konstruert slik at om vingen toucher bakken, så utløses en eksplosiv handling, som får vingen til å løsne fra skroget, og det er fordi ved et crash, så vil ikke flyskroget være omslukt av drivstoff. Lurer på om det var en som la ut en kommentar til videon på TMZ som skrev det.
Det høres ut til å være en god sikkerhetsventil som nok har spart flere liv her.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2025, 14:54   #5
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 205
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Det høres ut til å være en god sikkerhetsventil som nok har spart flere liv her.
Meget interessant. Har aldri hørt om en slik løsning men ser at den kan være helt genial når man først har kommet seg relativt hel ned på bakken.

Interessant å se hvor mye løft venstre vinge fortsatt hadde etter at høyre brakk av. Nok til å dreie kroppen rundt ganske raskt.
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2025, 17:25   #6
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 440
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Meget interessant. Har aldri hørt om en slik løsning men ser at den kan være helt genial når man først har kommet seg relativt hel ned på bakken.

Interessant å se hvor mye løft venstre vinge fortsatt hadde etter at høyre brakk av. Nok til å dreie kroppen rundt ganske raskt.
Det høres spesielt ut må jeg også innrømme, men det kan tenkes at det kanskje ligger inne en mekanisme som løsner vingene dersom vingen med kraftig/ plustselig kraft blir bøyd opp/ ned vs resten av flykroppen. Da trolig ikke ved bruk av eksplosiver (kun små eksplosiver i såfall) men boltene som er designet til å løsne ved en bestemt bevegelse og (ekstreme) kraft.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2025, 15:40   #7
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,557
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Jeg leste idag et sted at denne flytypen er konstruert slik at om vingen toucher bakken, så utløses en eksplosiv handling, som får vingen til å løsne fra skroget, og det er fordi ved et crash, så vil ikke flyskroget være omslukt av drivstoff. Lurer på om det var en som la ut en kommentar til videon på TMZ som skrev det.
Dette høres ut som en røverhistorie for meg. Forøvrig veldig bra at det gikk så bra som det gjorde med PAX'en.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24 Bll spotter Flyforum 53 03-04-2025 23:04
Jeju Air krasjet ved landing i Muan 29DES24 Trdfly Flyforum 64 30-01-2025 14:34
SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for SAS) view Flyforum 40 20-11-2017 13:00
Delta vil kjøpe inntil 60x CRJ900 (30+30 options)... Trety Flyforum 0 09-01-2007 15:16


All times are GMT +2. The time now is 08:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.