![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Yada, yada. Dere har jo rett i det. :clap
Meningen var mest å (prøve å) forklare hvordan det er ute på linjene, men formuleringen ødela visst for innholdet... Ikke greitt å være født udiplomatisk. Men noen må jo være det også. ![]() Ihvertfall artig å få så mye respons - anything is better than nothing. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
|
![]()
Tror ANX vet mer om dette enn de fleste av oss.
Selv har undertegnede tilbragt nesten 48 timer i en 757 paa en Afrikatur, saa jeg mener aa ha litt greie paa emnet .. selv om jeg bare jobbet nar flyet var paa bakken, blir det minimalt med hvile ... Fikk ikke strukket ut foer ferry-leg'en Las Palmas - Midway - men da sov jeg riktignok veldig godt ... Crew ble skiftet ut flere ganger underveis, men jeg maatte henge med kjerra ... var ganske saa gaaen da vi forlot LPA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Takk
En liten annen virkelighet enn 18 timers jobbedag ser det ut til. I cockpit har en på 2t hvilepauser på en flyvning på under 9t. Vanskelig å si for kabinen ut fra tråden det henvises til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Hvordan lage en link:
Kopier URL fra det websted du vil linke til (markér det som står i adressefeltet og klikk samtidig Ctrl+C). Når du så står i bildet for ny post, velg URL - sett så inn et beskrivende ord i boksen som kommer frem - klikk ok - lim så inn url'en som du før har kopiert (Ctrl+V) i neste dialogboks - klikk ok igjen - eureka, så kommer vi andre rett inn på webstedet. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Tror P.A.Viking kan det....men glemte det i farta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
Skjønner deg godt, ANX! ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Problemet er der. Å si at de bare går rundt og spøre om du skal ha "kaffe ller te" blir bare for dumt. Kroppen vår tringer ritme og hvile for å fungere opptimalt. Det får mann ikke om mann jobber i denne bransjen, enten mann jobber på bakken eller i lufta. De på langdistanse er vel spesielt utsatt.
Men dette er et problem som rammer veldig av de som jobber skift. Jeg skulle gjerne sett at mann for en gang skyld også rettet oppmerksomheten på de som jobber på bakken. Også de har ofte viktige funksjoner sånn sikkerhetsmessig. Generelt så er interesse for det totalt fraværende. Tragisk men sant. Men nå så er sagt så er luftfarten ikke den eneste bransjen som sliter med dette problemet, det gjør alle som jobber skift. EU jobber for øyeblikket med dette men de har enda ikke klart å komme til enighet. Det som er sikkert det er at utfallet av disse diskusjoner kan komme til å få betydelige konsekvenser for mange i EU/EØS og at det vil komme til å påvirke konkuransesituasjonen innad EU. Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Trodde ikke det var mulig å kunne bli så MEGAMARGTRØTT før jeg prøvde langruter...
Et B-menneske i Norge blir C/D-menneske ved å fly kun vestover. Som B brukte jeg kun 1-2 dager på US vestkyst for å komme inn i tiden der. Verre etter hjemkomst - alt dengang var jo stengt når man omsider våknet kl 15-16... Motsatt hvis man kun flyr østover - EN eneste gang i livet har jeg våknet pigg og opplagt kl 05 hjemme. Heh, det var etter et langt stopp i Bangkok (finnes ikke mere). Rar opplevelse, kommer aldri til å glemme den hendelsen. Når man får begge dele (altså rett til/fra LAX/SEA og så til/fra PEK/BKK med få dager imellom på hjemmebase), går det helt i krøss og man blir gaga og sover til alle døgnets tider. Liiite kjekt å ha ligget våken hele natta når man må stå opp i otta for neste flight som varer 14 timer (PLUSS transport til base, som selskapet ikke lenger regner med i tjenestetid). En annen variant dengang var å "snu på femøringen", altså ANC-TYO eller MOW-TYO og tilbake. Husker da jeg fløy førstnevnte - på veien tilbake klikket det og jeg sov bort hele jævla stoppet i ANC! Har aldri vært så totalt i KOMA! Man kunne også få tildelt jorda rundt" via nevnte destinasjoner med "venstresving" eller "høyresving" (ikke lov å velge det som passer). Vestover var lettere enn østover. Noe med at skiftarbeidere tilpasser seg best hvis de får rotere med klokka. Annet og ofte forekommende: Passe "morsomt" å våkne opp til duskmørke og se klokka på nattbordet vise 8:30. Yeah - joa, visste at jeg var i fjerne Østen, men skulle bare ta en bitteliten blund etter ankomst for jeg var sååå sliten. Husker ikke om det er gått 4 eller 18 timer siden jeg kræsja. Ringer resepsjonen og spørrer fårete om det er morgen eller kveld. De ler seg ihjel. A-mennesker takler dårlig tidsforskjell og sådanne crew biddet seg kjapt tilbake til kortruter igjen etter å ha levd i koma det året det tok dengang. PS: Alle "slinger" (schedules) her nevnt, er selvsagt med utgangspunkt CPH. Edit: Skiftarbeidere har et lignende problem...
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Etter å ha hatt mange reiser nå i høst, både til USA, Mexico og BKK, SIN noen ganger bare med noen få dager mellom hver tur så kan jeg levende forestille meg den problematikken som de som arbeider ombord føler på kroppen.
Når det er sagt så er jeg ikke så sikker på at det er så mye kabinansatte og piloter kan få gjort med regelverket og antall ombord så lenge det ikke kommer globale regelverk på dette. Langrutene er jo voldsomt utsatt for internasjonal konkurranse, og da blir det til slutt et kostnadsspørsmål det her. Det hjelper ikke så mye om man ønsker 3 CA ekstra ombord til f,eks BKK, men 1 døgns lengre stopp når konkurrerende flyselskap har kostnader som er en brøkdel av SAS sine, og ikke har lengre stopp på sine flighter til Europa. Slik denne bransjen er nå er det dessverre slik at det ikke er mulig å hente ut noe særlig på høyere priser, og da er det kostnaden pr setekilometer som til slutt avgjør om produksjonen er liv laga eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
Har lært en ting iallefall; alle, absolutt alle, har rett til å mene noe om saken, men folk som jobber på kontor fra 8 til 16 med fri i helgene skal ligge litt lavt i terrenget..., for å si det sånn...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
Gjennomsnittlig lengde på arbeidsdagens lengde i WF kabin på base TRF er nesten 10 timer. Da har vi avtalefestet minimum 1 times matpause på bakken ( 30 min ved bordet).
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,037
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,779
|
![]() Quote:
![]() Tror bare jeg skal pakke sammen jeg! ![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]() Quote:
![]() Både TOS og jeg er akademiske kontorrotter, men vi har nok kjørt bil over lange strekninger innimellom, man gjør gjerne det når man bor her oppe... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flysikkerhet | Tornerose | Flyteknisk forum | 16 | 01-11-2014 18:01 |
Flysikkerhet i India | Superhai | Flyforum | 1 | 29-11-2009 15:57 |
Flysikkerhet | B777ER | Flyforum | 2 | 01-06-2009 23:56 |
Flysikkerhet må ut av Avinor | Trety | Flyforum | 1 | 28-09-2004 15:58 |