Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2006, 18:36   #41
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Yada, yada. Dere har jo rett i det. :clap

Meningen var mest å (prøve å) forklare hvordan det er ute på linjene, men formuleringen ødela visst for innholdet...

Ikke greitt å være født udiplomatisk. Men noen må jo være det også.

Ihvertfall artig å få så mye respons - anything is better than nothing.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2006, 19:30   #42
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Tror ANX vet mer om dette enn de fleste av oss.

Selv har undertegnede tilbragt nesten 48 timer i en 757 paa en Afrikatur, saa jeg mener aa ha litt greie paa emnet .. selv om jeg bare jobbet nar flyet var paa bakken, blir det minimalt med hvile ... Fikk ikke strukket ut foer ferry-leg'en Las Palmas - Midway - men da sov jeg riktignok veldig godt ...

Crew ble skiftet ut flere ganger underveis, men jeg maatte henge med kjerra ... var ganske saa gaaen da vi forlot LPA.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2006, 22:34   #43
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Originally posted by Hurum

Men for å få fakta på bordet....hvordan flyr SAS crew på langrutene? None konkrete slinger som kan legges fram?
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=14990
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2006, 23:59   #44
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Takk
En liten annen virkelighet enn 18 timers jobbedag ser det ut til. I cockpit har en på 2t hvilepauser på en flyvning på under 9t.
Vanskelig å si for kabinen ut fra tråden det henvises til.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 00:02   #45
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Hvordan lage en link:

Kopier URL fra det websted du vil linke til (markér det som står i adressefeltet og klikk samtidig Ctrl+C). Når du så står i bildet for ny post, velg URL - sett så inn et beskrivende ord i boksen som kommer frem - klikk ok - lim så inn url'en som du før har kopiert (Ctrl+V) i neste dialogboks - klikk ok igjen - eureka, så kommer vi andre rett inn på webstedet.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 00:16   #46
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Tror P.A.Viking kan det....men glemte det i farta.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 00:25   #47
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 00:39   #48
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Langtransportsjåfører er vel de eneste som er i nærheten av å forstå problemet.
Been there, done that..., got that fu***** t-shirt......

Skjønner deg godt, ANX!
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 01:53   #49
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Problemet er der. Å si at de bare går rundt og spøre om du skal ha "kaffe ller te" blir bare for dumt. Kroppen vår tringer ritme og hvile for å fungere opptimalt. Det får mann ikke om mann jobber i denne bransjen, enten mann jobber på bakken eller i lufta. De på langdistanse er vel spesielt utsatt.
Men dette er et problem som rammer veldig av de som jobber skift. Jeg skulle gjerne sett at mann for en gang skyld også rettet oppmerksomheten på de som jobber på bakken. Også de har ofte viktige funksjoner sånn sikkerhetsmessig. Generelt så er interesse for det totalt fraværende. Tragisk men sant. Men nå så er sagt så er luftfarten ikke den eneste bransjen som sliter med dette problemet, det gjør alle som jobber skift. EU jobber for øyeblikket med dette men de har enda ikke klart å komme til enighet. Det som er sikkert det er at utfallet av disse diskusjoner kan komme til å få betydelige konsekvenser for mange i EU/EØS og at det vil komme til å påvirke konkuransesituasjonen innad EU.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 01:53   #50
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Trodde ikke det var mulig å kunne bli så MEGAMARGTRØTT før jeg prøvde langruter...

Et B-menneske i Norge blir C/D-menneske ved å fly kun vestover. Som B brukte jeg kun 1-2 dager på US vestkyst for å komme inn i tiden der. Verre etter hjemkomst - alt dengang var jo stengt når man omsider våknet kl 15-16...

Motsatt hvis man kun flyr østover - EN eneste gang i livet har jeg våknet pigg og opplagt kl 05 hjemme. Heh, det var etter et langt stopp i Bangkok (finnes ikke mere). Rar opplevelse, kommer aldri til å glemme den hendelsen.

Når man får begge dele (altså rett til/fra LAX/SEA og så til/fra PEK/BKK med få dager imellom på hjemmebase), går det helt i krøss og man blir gaga og sover til alle døgnets tider. Liiite kjekt å ha ligget våken hele natta når man må stå opp i otta for neste flight som varer 14 timer (PLUSS transport til base, som selskapet ikke lenger regner med i tjenestetid).

En annen variant dengang var å "snu på femøringen", altså ANC-TYO eller MOW-TYO og tilbake. Husker da jeg fløy førstnevnte - på veien tilbake klikket det og jeg sov bort hele jævla stoppet i ANC! Har aldri vært så totalt i KOMA!

Man kunne også få tildelt jorda rundt" via nevnte destinasjoner med "venstresving" eller "høyresving" (ikke lov å velge det som passer). Vestover var lettere enn østover. Noe med at skiftarbeidere tilpasser seg best hvis de får rotere med klokka.

Annet og ofte forekommende: Passe "morsomt" å våkne opp til duskmørke og se klokka på nattbordet vise 8:30. Yeah - joa, visste at jeg var i fjerne Østen, men skulle bare ta en bitteliten blund etter ankomst for jeg var sååå sliten. Husker ikke om det er gått 4 eller 18 timer siden jeg kræsja. Ringer resepsjonen og spørrer fårete om det er morgen eller kveld. De ler seg ihjel.

A-mennesker takler dårlig tidsforskjell og sådanne crew biddet seg kjapt tilbake til kortruter igjen etter å ha levd i koma det året det tok dengang.


PS: Alle "slinger" (schedules) her nevnt, er selvsagt med utgangspunkt CPH.

Edit: Skiftarbeidere har et lignende problem...
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 04:00   #51
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Originally posted by ANX

Yada, yada. Dere har jo rett i det. :clap

Meningen var mest å (prøve å) forklare hvordan det er ute på linjene, men formuleringen ødela visst for innholdet...
Jeg synes det er veldig fint å få høre om hvordan en slik arbeidssituasjon oppleves av de som gjør/har gjort dette. Jeg har ingen problemer med å forstå at det kan være særdeles slitsomt å fly på langruter. Jeg har kun erfaring som passasjer, og vet jo da at man gjerne våkner relativt tidlig på morgenen etter å ha flydd vestover. Å da å skulle holde seg våken og fit for flight på ettermiddagen samme dag (?) kan jeg levende forestille meg blir slitsomt. Jeg er glad jeg slipper det.....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 13:00   #52
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Etter å ha hatt mange reiser nå i høst, både til USA, Mexico og BKK, SIN noen ganger bare med noen få dager mellom hver tur så kan jeg levende forestille meg den problematikken som de som arbeider ombord føler på kroppen.
Når det er sagt så er jeg ikke så sikker på at det er så mye kabinansatte og piloter kan få gjort med regelverket og antall ombord så lenge det ikke kommer globale regelverk på dette. Langrutene er jo voldsomt utsatt for internasjonal konkurranse, og da blir det til slutt et kostnadsspørsmål det her.
Det hjelper ikke så mye om man ønsker 3 CA ekstra ombord til f,eks BKK, men 1 døgns lengre stopp når konkurrerende flyselskap har kostnader som er en brøkdel av SAS sine, og ikke har lengre stopp på sine flighter til Europa.
Slik denne bransjen er nå er det dessverre slik at det ikke er mulig å hente ut noe særlig på høyere priser, og da er det kostnaden pr setekilometer som til slutt avgjør om produksjonen er liv laga eller ikke.


__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 13:06   #53
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Skiftarbeidere har et lignende problem...
Etter å ha kjørt vogntog en periode (jobbing med lasting/lossing på dag, et par timer "søvn" bak i køya om ettermiddagen, 58 mil kjøring om natta, lossing neste morgen, et visst antall timer hvile, på'n igjen motsatt vei....), har jeg nå jobbet 7 år på 3-skift turnus (en uke dag, en uke kveld, en uke natt).
Har lært en ting iallefall; alle, absolutt alle, har rett til å mene noe om saken, men folk som jobber på kontor fra 8 til 16 med fri i helgene skal ligge litt lavt i terrenget..., for å si det sånn...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 13:42   #54
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Originally posted by Spirit

Quote:
Originally posted by MD11


For å si det enkelt:

Arbeidstakere i luften er unntatt bestemmelsen om arbeidstid i arbeidsmiljøloven:exclamati

Vi er dog regulert gjennom avtaleverk med arbeidsgiver som følger internasjonal
standard for luftfart. Den er altfor omfattende til å skrive ned her men de som jobber i kabin og cockpit har generellt samme regelverk. Vi jobber i et prikkbelastningssystem
og flyselskapene lager schedulering og slinger ( city pairings) utfra hva dette systemet tillater.

Opp i alt dette kommer begrensninger som er avtalt mellom la os si kabinforeningen og selskap.
Går 17-18 timer utenom denne avtalen da?Isåfall er jeg enig at dette er uforsvarlig.
Jeg har selv ikke opplevd så mange timer på jobb men 12-13 timer er mer vanlig enn uvanlig.

Gjennomsnittlig lengde på arbeidsdagens lengde i WF kabin på base TRF er nesten 10 timer. Da har vi avtalefestet minimum 1 times matpause på bakken ( 30 min ved bordet).
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 14:08   #55
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,037
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Småbarnsforeldre reiser vel på jobb for å slappe av?
Ja fra tid til annen så føles det som avslapping å gå på jobb samme hvor mye det er å gjøre på jobben, spesielt i tiden før ungene var 1 år gammel.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 14:56   #56
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Originally posted by ANX
Skiftarbeidere har et lignende problem...
Yes,i know....
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 15:04   #57
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Originally posted by ANX
En annen variant dengang var å "snu på femøringen", altså ANC-TYO eller MOW-TYO og tilbake.
Med LN-MOW bl.a?
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2006, 16:08   #58
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,779
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Originally posted by TOS
...og ingen får kommentere ting som har med økonomien i ulike flyselskaper her på forumet om de ikke er utdannet økonom (og det holder ikke med 10 vekttall fra BI...)....:wink
Og kun de som er utdannet designere (Falcon?) får gi terningkast på nye liveries?
Tror bare jeg skal pakke sammen jeg!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 12:40   #59
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: Frykter svekket flysikkerhet

Quote:
Originally posted by LCH

Quote:
Originally posted by ANX
Og NEI - verken du (eller andre bakkeansatte eller kontorrotter) er IKKE meningsberettiget dersom du/dere ikke har jobbet som CC på langruter. Period.
Hmm, ingen skal altså en gang få ha en mening om ting de ikke har hands on erfaring med? Tipper det blir en del arbeidsledige politikere fremover da!
I så fall bør vi kanskje nedlegge forumet, fordi svært mange her ikke jobber i flybransjen...

Både TOS og jeg er akademiske kontorrotter, men vi har nok kjørt bil over lange strekninger innimellom, man gjør gjerne det når man bor her oppe...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flysikkerhet Tornerose Flyteknisk forum 16 01-11-2014 18:01
Flysikkerhet i India Superhai Flyforum 1 29-11-2009 15:57
Flysikkerhet B777ER Flyforum 2 01-06-2009 23:56
Flysikkerhet må ut av Avinor Trety Flyforum 1 28-09-2004 15:58


All times are GMT +2. The time now is 17:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.