![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Må vel si meg enig at 18 timers jobbing er lenge.....men spør igjen - Hvor ofte jobber SAS ansatte 18 timer i ett strekk? 1 gang i livet? 1 gang i halvåret, 1 gang i måneden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
Man trenger ikke kunne lover og regler for å skjønne at det er uforsvarlig å jobbe 16 timer i strekk. Det holder å sette seg i en bil, kjøre så langt man tør før man må ha pause og se hvor langt man kommer før man må sove...og så huske på at flymannskapene ikke bare kan parkere hvis de trenger en hvil...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]() Quote:
![]() Men bare det at muligheten ligger der i lovverket er svært forkastelig. Derimot er 16 timers arbeidsdager langt vanligere - selv det synes jeg er uforsvarlig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
![]() ![]() (Og navnet mitt er foresten FredrikPropell ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Ved påstand brukes utropstegn - ved spørsmål...spørsmålstegn ![]() Du svarte jo på spørsmålet....det har skjedd mer enn 1 gang i livet til faren din... Hvordan du blir kvitt "porno-navnet" vet jeg heller ikke.... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
|
![]() Quote:
Det er vel bransjen som må ordne opp i dette.IC for sas kan vel gå dukken hvis dette kun gjelder sas og foreningen i sas får dette til.Det må jo bli fordyrende for sas i denne kraftige konkurransen i lufta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]() Quote:
Kollektivavtalene i de forskjellige selskapene vil gjerne avtale bedre betingelser. F.eks sette en maks timegrense for de daglige operasjonene. Problemet i SAS Braathens oppstår ved forsinkelser/uforutsette diversions - da gjelder ikke kollektivavtalen lenger - kun BSL. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,779
|
![]() Quote:
Når det er sagt var jeg overrasket over at det var lov til å jobbe så mye som 18 timer som CA, men jeg må si at jeg var enda mer overrasket over at yrkessjåfører får jobbe i 16! CA har ihvertfall ikke noe ansvar for å holde kjerra på veien/i lufta.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Kanskje dette er et utspill i forbindelse med at det skal innføres nye arbeidstidsbestemmelser for flygende personell i hele Europa neste år? Jeg kjenner ikke til detaljene i de nye bestemmelsene ennå, men kan det hende at noen har oppdaget at systemet vil slå dårlig ut og nå har startet forberedelser til forhandlingene som vil komme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Øyh, så skal tidsforskjell og tilhørende søvnproblemer mistenkes for å være politikk???
Utmattelse har LENGE vært et meget REELT PROBLEM for langrutecrew øst-vest med korte stopp I ALLE SELSKAPER. Cabincruiser og Fredrik Propell er de eneste som har bidratt med fakta i denne tråden. Nytter ikke at CC har regulert max antall timer i lufta og på bakken (på papiret) - de er ikke roboter!!! Veeeldig få klarer å sove på kommando når man er døgnvill, uansett langrute eller kortrute. Dere som jobber "normal" arbeidstid på et kontor (som står stille til du kommer og har mindre decibel mens du jobber og der du kan ta time-out eller ta igjen det forsømte på fritiden) bør ikke uttale seg i denne sammenheng. Det er to forskjellige verdener. "Den vet best hvor skoen trykker som har den på." I stedet for å mase om max antall timer burde dere tatt noen år i lufta og SÅ skulle vi nok hørt. Dersom alt hadde vært "peaches-and-cream" ville neppe noen hatt behov for å rope varsku... Hvis du overhører jakk-jakk fra CC på klappsete, betyr det at de som sitter der har et problem som de ikke kan løse selv. Ellers ville de snakket om noe annet! Mvh ![]() PS: Langtransportsjåfører er vel de eneste som er i nærheten av å forstå problemet.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Men for å få fakta på bordet....hvordan flyr SAS crew på langrutene? None konkrete slinger som kan legges fram?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Selv om du (og andre) fikk tørre fakta i form av tillatt arbeidstid (ombord = på bakke og i lufta, regnet fra sjekk-inn eller når de drar hjemmefra) pluss tidsforskjell, blir det bare teori og jeg tror neppe det vil gjøre deg noe klokere dersom du ikke har vært der selv og følt det på kroppen.
Men - jeg tror det ville hjulpet hvis noen her på forumet kunne lagt inn en schedule typisk for langrutecrew... Eller helst mange scheduler, som f.eks over et år. På 80-tallet var det et lite snev av arbeidsmiljøhensyn for SAS-crew, det er nå LONG GONE. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
Og de tidene kommer ikke tilbake, så enkelt er det:exclamati Så lenge vi skal fly billigere enn hva flytoget koster t/r så blir det slik ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er kanskje noen som maser om max antall timer, men personlig så er jeg rett og slett interessert i høre om arbeidsforholdene i kabinen. Om man skal tillegge mine ytringer noen vekt for være opp til den enkelte. Man er vel meningsberettiget selv om man ikke har "been there, done that"...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Da venter vi spent på at noen CC poster sine schedules her!
Been there, done that, got a closetful of T-shirts... Memories... Og NEI - verken du (eller andre bakkeansatte eller kontorrotter) er IKKE meningsberettiget dersom du/dere ikke har jobbet som CC på langruter. Period. Tidsforskjellen kan ikke beskrives via PC, den må oppleves! - Coma! Soooorry... ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Whaddy-I-know???
Ser ikke slik ut på postene her. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,779
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flysikkerhet | Tornerose | Flyteknisk forum | 16 | 01-11-2014 18:01 |
Flysikkerhet i India | Superhai | Flyforum | 1 | 29-11-2009 15:57 |
Flysikkerhet | B777ER | Flyforum | 2 | 01-06-2009 23:56 |
Flysikkerhet må ut av Avinor | Trety | Flyforum | 1 | 28-09-2004 15:58 |