![]() |
|
![]() |
#21 |
Lurker
|
![]()
Flott. Prisingen blir jo selvfølgelig sentral her for mange i jobbsammenheng, likeså med begrensning i fleksibiliteten til economy og at prisforskjellen er ok. Skal man få med seg stat og en rekke kjipe private selskaper må det "lønne" seg.
Ellers blir jo dette topp på private reiser med litt bedre forhold når man skal se europa i feriene ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette med prising, tilbud og etterspørsel på de dyrere billettene er en rar greie. Jeg vet om flere i staten som flyr domestic til gull på poeng, noe som nesten ikke skal være mulig gitt de typiske reglene om å bestille billige billetter i god tid, i laveste klasse, og hvor konkurrentene har et så bra tilbud at det nesten blir umulig å holde seg til ett selskap. Allikevel klarer de det.
I næringslivet har de aller fleste virksomheter tilsvarende regler, men kanskje en åpning for å benytte BIZ på interkontinentalt. Det som ofte skjer, er at det spinnes en historie som konvergerer reisen mot et nødvendig (foretrukket) tidspunkt og med behov for flex pga. bla. bla. bla. Det er nesten utrolig å se hvordan de får det til, men loungen i OSL er full av øltørste mennesker som «måtte» ha Plus. Flyselskapene burde satt seg mer inn i disse reglene og psyken til de reisende. Kreativiteten kjenner ingen grenser. Lenge siden jeg har fløyet Thai, men de hadde en suveren Economy Extra fra CPH og ARN til BKK. Samme lie-flat seter som i business, og med en service som var helt innafor mtp hvor variert businessklasse faktisk er mellom forskjellige selskaper. Hun fra kabinpersonalet jeg snakket med sa at kabinen ALLTID var smekkfull, og jeg tolket det som at den var booket full, og ikke gjennom oppgraderinger. Prismessig var det billigere enn biz, men ikke så veldig mye. Tingen her er at kostnadene, inntil et visst nivå, blir såpass uoversiktlige at bedriftene ikke klarer eller orker å «ta» noen som har gjennomført en (litt) dyr tur under «economy» eller tilsvarende. Spesielt når de har «historien» i orden. Skulle man være så ukristelig å bestille business eller first-class (domestic), samme hvor billig den var, så havner man i søkelyset. Det er derfor opp til flyselskapene å være litt smarte i hvordan de navngir produktene sine, for man kan vedde en arm og ei nyre på at folk kommer til å finne måter å booke de «bedre» konseptene på. «må ha flex fordi det er et heldagsmøte og da er det usikkert om jeg rekker 16:50 avgangen og må da kunne booke om til 18:15» |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Jeg fatter ikke at SAS gidder å ha egne markedsfolk og økonomer når flyprat.no er gratis
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Lurker
|
![]()
På en side enig, på den andre siden, så har SAS vært et milliardsluk i flere tiår hvor produkt- og revenue management har vært
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Blir spennede om det blir egen navn - eller om det nå blir Business og Economy Class. Hadde vært morsomt om de gjeninnførte EuroClass...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men dette blir veldig off topic. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når det er sagt, business på domestic og intra-europeisk var ikke det jeg higet mest etter. Fint for gjennomgående business før og etter en transatlantisk, og det er vel kanskje der hovedgrunnen ligger, men ikke noe jeg har behov for med mindre jeg kan "snike" det inn som beskrevet over. Greit for de som driter penger men det må nesten være et bra konsept og en passe lang flight før dette lønner seg noe særlig. Hvis det "bare" blir et blokkert midtsete og gratis servering, til kanskje flere tusenlapper ekstra, på en 1-2 timers tur, så tror jeg ikke det slår an i seg selv. Turkish sitt "ekte" 2+2 konsept til IST på rundt 3.5 timer fra OSL begynner å nærme seg, men det er dyrt. Tviler sterkt på at SAS begynner med 2+2 i noen særlig grad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Jeg mener at jeg leste et sted at dette gjaldt flygninger utenfor Skandinavia. Altså at innenriks og mellom landene i Skandinavia så er det som i dag mens ut i Europa så blir det business Class
Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ja, slik det er lagt frem så stemmer det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]()
Hvilke i utgangspunket gir mening, men hvis på sikt skal fly amerikanere til Tromsø, Lofoten og lignende så har de et dårligere produkt en Lufthansa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er logisk at SAS nå tilpasser produktet sitt tett opp til sin nye eiere og samarbeidspartner slik at det for pax blir `hipp-som-happ`hvem av dem de flyr med til en hub og videre innen Europa.
Men slik jeg leser det så vil det innebære en del justeringer: "SAS...will use the existing seats but block off the middle seats and use a curtain to separate the Business seats in front of the aircraft from the Economy Class...passengers will also receive better food and beverages onboard and have a dedicated lavatory for premium passengers." Så gardinen/devider vil altså komme tilbake samt starte igjen med varm mat(porselensservise?)og klassene fremover ville hete Business-, Premium- og Economy Class i følge Paul Verhagen som er SAS’ CCO. https://simpleflying.com/sas-brings-...s-summer-2025/ https://finalcall.travel/no/bekraeft...paa-kortruter/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Høres ut som det kan blir noe lignende som hos KLM.
De har ekstra benplass på de 7 fremste radene, business justeres fra 2-6 rader, resten selges som seter med ekstra benplass. Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
![]() |
#33 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Endelig slipper man kø med 5 pers fra rad 1 som skal på do. Kanskje mer spennende hva de gjør med nye Plus, tipper de vil forsøke å holde på volumene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så gjenstår det jo å se om de skal kjøre samme opplegg på leisure-destinasjoner som AGP, PMI, SPU etc etc.
Før Plus-tiden når SAS kjørte eco/business, så mener jeg å huske at det var flighter fra OSL til f.eks PMI som hadde ren leisure-config, mens fløy man via CPH så fikk man buisiness til PMI. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Blir det da kun to klasser paa Europeiske ruter, og tre paa interkontinentale? I skandinavia blir det jo status quo etter det jeg forstaar.
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Man skal heller ikke undervurdere SAS evne til å gjøre noe komplisert ut av noe som burde kunne gjøres enkelt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Når starter de å selge den nye business class`n? Ser at det fortsatt selges Plus til Roma i juni neste år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
|
![]() Quote:
SK ved at dem kopiere AFKL på business og innfører nå separat kabin (med gardin), ledig midtsetet, bedre mat og drikke og sannsynlig flere perks for reisende på øvre klasse. KL (som nok får følge av AF etterhvert) kopiere nå SK på økonomi. Først med BOB servering og sikkert etterhvert med mer betaling for tjenester (lounge, wifi, fasttrack osv..) og mer restriksjoner på bagasje og ombooking, spesielt på ikke FLEX billettene. Imo en grei strategi (sett fra deres side) som klargjør forskjellene mellom business og økonomi og som kan bidra til bedre yield og inntjening for dem og dermed bedre selskapenes økonomiske bærekraft. Ikke så kjekt for oss passasjerer, men nødvendig for å skille seg ut ifra LCC og for selskapenes overlevelse imo. Last edited by magtje; 20-09-2024 at 18:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det virker ikke være klart ennå, og tar sikkert litt tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Servicekonsept SAS shorthaul | econ | Reiseforum | 128 | 22-05-2025 21:43 |
SAS oppgraderer kabinen på shorthaul | Someone | Flyforum | 131 | 17-02-2020 17:39 |
Setevalg SAS Shorthaul (737, A321 m.fl.) | kristian | Reiseforum | 101 | 02-04-2019 12:17 |
SAS endrer billettsktrukturen igjen (shorthaul) | Discus | Småprat | 14 | 25-06-2016 18:49 |
SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13) | sirpjalle | Flyforum | 236 | 22-05-2013 17:57 |