Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-09-2024, 23:37   #21
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 665
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Flott. Prisingen blir jo selvfølgelig sentral her for mange i jobbsammenheng, likeså med begrensning i fleksibiliteten til economy og at prisforskjellen er ok. Skal man få med seg stat og en rekke kjipe private selskaper må det "lønne" seg.

Ellers blir jo dette topp på private reiser med litt bedre forhold når man skal se europa i feriene
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2024, 09:37   #22
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 205
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Dette med prising, tilbud og etterspørsel på de dyrere billettene er en rar greie. Jeg vet om flere i staten som flyr domestic til gull på poeng, noe som nesten ikke skal være mulig gitt de typiske reglene om å bestille billige billetter i god tid, i laveste klasse, og hvor konkurrentene har et så bra tilbud at det nesten blir umulig å holde seg til ett selskap. Allikevel klarer de det.

I næringslivet har de aller fleste virksomheter tilsvarende regler, men kanskje en åpning for å benytte BIZ på interkontinentalt. Det som ofte skjer, er at det spinnes en historie som konvergerer reisen mot et nødvendig (foretrukket) tidspunkt og med behov for flex pga. bla. bla. bla. Det er nesten utrolig å se hvordan de får det til, men loungen i OSL er full av øltørste mennesker som «måtte» ha Plus.

Flyselskapene burde satt seg mer inn i disse reglene og psyken til de reisende. Kreativiteten kjenner ingen grenser.

Lenge siden jeg har fløyet Thai, men de hadde en suveren Economy Extra fra CPH og ARN til BKK. Samme lie-flat seter som i business, og med en service som var helt innafor mtp hvor variert businessklasse faktisk er mellom forskjellige selskaper. Hun fra kabinpersonalet jeg snakket med sa at kabinen ALLTID var smekkfull, og jeg tolket det som at den var booket full, og ikke gjennom oppgraderinger. Prismessig var det billigere enn biz, men ikke så veldig mye.

Tingen her er at kostnadene, inntil et visst nivå, blir såpass uoversiktlige at bedriftene ikke klarer eller orker å «ta» noen som har gjennomført en (litt) dyr tur under «economy» eller tilsvarende. Spesielt når de har «historien» i orden. Skulle man være så ukristelig å bestille business eller first-class (domestic), samme hvor billig den var, så havner man i søkelyset. Det er derfor opp til flyselskapene å være litt smarte i hvordan de navngir produktene sine, for man kan vedde en arm og ei nyre på at folk kommer til å finne måter å booke de «bedre» konseptene på.

«må ha flex fordi det er et heldagsmøte og da er det usikkert om jeg rekker 16:50 avgangen og må da kunne booke om til 18:15»
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2024, 10:37   #23
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,673
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Jeg fatter ikke at SAS gidder å ha egne markedsfolk og økonomer når flyprat.no er gratis
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2024, 00:17   #24
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 665
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

På en side enig, på den andre siden, så har SAS vært et milliardsluk i flere tiår hvor produkt- og revenue management har vært Virker som de har vært her å lest siden de gjeninnfører "business"
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2024, 07:20   #25
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,425
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Blir spennede om det blir egen navn - eller om det nå blir Business og Economy Class. Hadde vært morsomt om de gjeninnførte EuroClass...
EB is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2024, 07:45   #26
Mads93
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2015
Location: Oslo
Posts: 160
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
På en side enig, på den andre siden, så har SAS vært et milliardsluk i flere tiår hvor produkt- og revenue management har vært Virker som de har vært her å lest siden de gjeninnfører "business"
Revenue Management har vel strengt tatt alltid vært noe SAS har vært veldig gode på. Ingen har klart å ta mer betalt for en billett Oslo-Bergen enn det SAS har. Så har det kanskje heller skrantet litt på kostnads-kontroll siden opp gjennom.

Men dette blir veldig off topic.
Mads93 is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2024, 08:00   #27
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 205
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Når det er sagt, business på domestic og intra-europeisk var ikke det jeg higet mest etter. Fint for gjennomgående business før og etter en transatlantisk, og det er vel kanskje der hovedgrunnen ligger, men ikke noe jeg har behov for med mindre jeg kan "snike" det inn som beskrevet over. Greit for de som driter penger men det må nesten være et bra konsept og en passe lang flight før dette lønner seg noe særlig. Hvis det "bare" blir et blokkert midtsete og gratis servering, til kanskje flere tusenlapper ekstra, på en 1-2 timers tur, så tror jeg ikke det slår an i seg selv. Turkish sitt "ekte" 2+2 konsept til IST på rundt 3.5 timer fra OSL begynner å nærme seg, men det er dyrt. Tviler sterkt på at SAS begynner med 2+2 i noen særlig grad.
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2024, 15:04   #28
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,622
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Jeg mener at jeg leste et sted at dette gjaldt flygninger utenfor Skandinavia. Altså at innenriks og mellom landene i Skandinavia så er det som i dag mens ut i Europa så blir det business Class


Sent from my iPad using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2024, 15:06   #29
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Jeg mener at jeg leste et sted at dette gjaldt flygninger utenfor Skandinavia. Altså at innenriks og mellom landene i Skandinavia så er det som i dag mens ut i Europa så blir det business Class
Ja, slik det er lagt frem så stemmer det.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2024, 15:38   #30
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,195
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Jeg mener at jeg leste et sted at dette gjaldt flygninger utenfor Skandinavia. Altså at innenriks og mellom landene i Skandinavia så er det som i dag mens ut i Europa så blir det business Class


Sent from my iPad using Tapatalk
Hvilke i utgangspunket gir mening, men hvis på sikt skal fly amerikanere til Tromsø, Lofoten og lignende så har de et dårligere produkt en Lufthansa.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 10:59   #31
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 783
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Det er logisk at SAS nå tilpasser produktet sitt tett opp til sin nye eiere og samarbeidspartner slik at det for pax blir `hipp-som-happ`hvem av dem de flyr med til en hub og videre innen Europa.

Men slik jeg leser det så vil det innebære en del justeringer:
"SAS...will use the existing seats but block off the middle seats and use a curtain to separate the Business seats in front of the aircraft from the Economy Class...passengers will also receive better food and beverages onboard and have a dedicated lavatory for premium passengers."

Så gardinen/devider vil altså komme tilbake samt starte igjen med varm mat(porselensservise?)og klassene fremover ville hete Business-, Premium- og Economy Class i følge Paul Verhagen som er SASCCO.

https://simpleflying.com/sas-brings-...s-summer-2025/

https://finalcall.travel/no/bekraeft...paa-kortruter/
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 11:16   #32
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,661
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Høres ut som det kan blir noe lignende som hos KLM.
De har ekstra benplass på de 7 fremste radene, business justeres fra 2-6 rader, resten selges som seter med ekstra benplass.

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 12:28   #33
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,724
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Endelig slipper man kø med 5 pers fra rad 1 som skal på do. Kanskje mer spennende hva de gjør med nye Plus, tipper de vil forsøke å holde på volumene.
view is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 13:01   #34
EBGflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 386
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Blir spennede om det blir egen navn - eller om det nå blir Business og Economy Class. Hadde vært morsomt om de gjeninnførte EuroClass...
Ifølge SAS på deres event i København den 17. september, blev det sagt, at de går væk fra Go og Plus og indfører en mere genkendelig betegnelse som economy, premium og så business (som det kaldes for nuværende).
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 13:13   #35
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,529
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Så gjenstår det jo å se om de skal kjøre samme opplegg på leisure-destinasjoner som AGP, PMI, SPU etc etc.
Før Plus-tiden når SAS kjørte eco/business, så mener jeg å huske at det var flighter fra OSL til f.eks PMI som hadde ren leisure-config, mens fløy man via CPH så fikk man buisiness til PMI.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 13:49   #36
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Så gjenstår det jo å se om de skal kjøre samme opplegg på leisure-destinasjoner som AGP, PMI, SPU etc etc.
Før Plus-tiden når SAS kjørte eco/business, så mener jeg å huske at det var flighter fra OSL til f.eks PMI som hadde ren leisure-config, mens fløy man via CPH så fikk man buisiness til PMI.
Det blir sikkert noe slikt i fremtiden ogsaa om det ikke er noe behov for Biz.

Blir det da kun to klasser paa Europeiske ruter, og tre paa interkontinentale? I skandinavia blir det jo status quo etter det jeg forstaar.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 14:17   #37
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Man skal heller ikke undervurdere SAS evne til å gjøre noe komplisert ut av noe som burde kunne gjøres enkelt...
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 17:55   #38
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,425
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Når starter de å selge den nye business class`n? Ser at det fortsatt selges Plus til Roma i juni neste år.
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 18:22   #39
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 464
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Høres ut som det kan blir noe lignende som hos KLM.
De har ekstra benplass på de 7 fremste radene, business justeres fra 2-6 rader, resten selges som seter med ekstra benplass.

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
Det ser ut til at man begynner å se en intergrering av AFKL-SK og at AFKL er inne som eiere (riktig nok kun 19% nå) i SAS.
SK ved at dem kopiere AFKL på business og innfører nå separat kabin (med gardin), ledig midtsetet, bedre mat og drikke og sannsynlig flere perks for reisende på øvre klasse.
KL (som nok får følge av AF etterhvert) kopiere nå SK på økonomi. Først med BOB servering og sikkert etterhvert med mer betaling for tjenester (lounge, wifi, fasttrack osv..) og mer restriksjoner på bagasje og ombooking, spesielt på ikke FLEX billettene.

Imo en grei strategi (sett fra deres side) som klargjør forskjellene mellom business og økonomi og som kan bidra til bedre yield og inntjening for dem og dermed bedre selskapenes økonomiske bærekraft.
Ikke så kjekt for oss passasjerer, men nødvendig for å skille seg ut ifra LCC og for selskapenes overlevelse imo.

Last edited by magtje; 20-09-2024 at 18:30.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2024, 08:02   #40
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Når starter de å selge den nye business class`n? Ser at det fortsatt selges Plus til Roma i juni neste år.
Det virker ikke være klart ennå, og tar sikkert litt tid.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Servicekonsept SAS shorthaul econ Reiseforum 128 22-05-2025 21:43
SAS oppgraderer kabinen på shorthaul Someone Flyforum 131 17-02-2020 17:39
Setevalg SAS Shorthaul (737, A321 m.fl.) kristian Reiseforum 101 02-04-2019 12:17
SAS endrer billettsktrukturen igjen (shorthaul) Discus Småprat 14 25-06-2016 18:49
SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13) sirpjalle Flyforum 236 22-05-2013 17:57


All times are GMT +2. The time now is 02:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.