Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-08-2024, 15:43   #101
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Re: SAS Norge Kabinstreik fra 23 august

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Kan løses fint med et skikkelig system og en AI. Det kommer. Om SAS får det er kanskje en annen sak ….
Om det er kunstig intelligens spiller ingen rolle, bare det er intelligens...

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 15:44   #102
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
CityJet og SAS Link er vel ikke rammet av streiken??

FQTV

Nei, kun mainline.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 15:51   #103
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Mye av argumentasjonen gjennom mediene legger vekt på at de gjerne vil ha mer og bedre av mye, men er det kanskje noen goder som de kabinansatte har som kan ofres for noen prosent bedre lønn?
F.eks vet jeg om bekjente som har tilgang på ID-biletter pga at slektninger jobber i kabinen. Å fylle opp innenriksnettet med folk som får sterkt rabatterte priser koster jo, isteden for at de betaler prisen vi dødelige må ut med. Er dette noe de ansatte kan være villige til å ofre?
ID biljettsförmånen är knappt värd någonting idag med load factors på 80+% Är flyget fullt står du där och med nog oflax kostar det betydligt mer i extra hotellnätter än vad en vanlig biljett hade kostat. Så det är INTE på bekostnad av andra pax dessa personer sitter ombord. Jag är inte kvar i branschen sedan LÄNGE men redan på min tid valde jag ofta vanliga biljetter framför ID. Crew får sina schedules 15 i månaden före och då är ID många gånger enda chansen att få en biljett (med tidigare nämnd risk).

Det blir samma som att attackera bankanställda för att dessa betalar mindre för sina bolån på bekostnad av mig som kund i banken eller bilförsäljaren som får rabatt på sin bil på min bekostnad.

Last edited by Savipix; 26-08-2024 at 15:56.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 16:10   #104
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
ID biljettsförmånen är knappt värd någonting idag med load factors på 80+% Är flyget fullt står du där och med nog oflax kostar det betydligt mer i extra hotellnätter än vad en vanlig biljett hade kostat. Så det är INTE på bekostnad av andra pax dessa personer sitter ombord. Jag är inte kvar i branschen sedan LÄNGE men redan på min tid valde jag ofta vanliga biljetter framför ID. Crew får sina schedules 15 i månaden före och då är ID många gånger enda chansen att få en biljett (med tidigare nämnd risk).

Det blir samma som att attackera bankanställda för att dessa betalar mindre för sina bolån på bekostnad av mig som kund i banken eller bilförsäljaren som får rabatt på sin bil på min bekostnad.

Det var ikke meningen å «angripe» ordningen. Spørsmålet jeg bare stilte/prøvde å stille var om det er «rett» at f.eks utflyttede barn/stebarn (eller mer fjerne slektninger hvis de har tilgang) skal få tilgang til ID-biletter når de er ute og reiser alene uten den som er ansatt i selskapet. Det er noe annet at en som er ansatt i selskapet skal få tilgang til dette, med evt samboer/kjæreste eller hjemmeboende barn når de sammen skal på tur.

Og hvis det er slik at denne ordningen er verdt lite lenger, kan den da kuttes ned på til f.eks kun ID-biletter for en selv mot f.eks 1-2% ekstra i lønn?
Old 26-08-2024, 17:00   #105
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Det var ikke meningen å «angripe» ordningen. Spørsmålet jeg bare stilte/prøvde å stille var om det er «rett» at f.eks utflyttede barn/stebarn (eller mer fjerne slektninger hvis de har tilgang) skal få tilgang til ID-biletter når de er ute og reiser alene uten den som er ansatt i selskapet. Det er noe annet at en som er ansatt i selskapet skal få tilgang til dette, med evt samboer/kjæreste eller hjemmeboende barn når de sammen skal på tur.

Og hvis det er slik at denne ordningen er verdt lite lenger, kan den da kuttes ned på til f.eks kun ID-biletter for en selv mot f.eks 1-2% ekstra i lønn?
Ordningen koster selskapet null. Og 2% av veldig lite er fortsatt veldig lite.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 20:05   #106
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:

Hvorfor skal det kuttes i den ordningen i det hele tatt, jeg skjønner ikke poenget. Det koster ikke selskapet noenting, og går ikke på bekostning av fullt betalende passasjerer, og er som flere nevner her så sjansespill at mange velger å kjøpe fullprisbilletter likevel.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2024, 00:36   #107
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS Norge Kabinstreik fra 23 a

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Hvorfor skal det kuttes i den ordningen i det hele tatt, jeg skjønner ikke poenget. Det koster ikke selskapet noenting, og går ikke på bekostning av fullt betalende passasjerer, og er som flere nevner her så sjansespill at mange velger å kjøpe fullprisbilletter likevel.
« og går ikke på bekostning av fullt betalende passasjerer», hmm vel den er vel ikke helt korrekt. Mulig det stort sett ikke går ut over fullt betalende pax men jeg har jo selv vært involvert i en episode hvor jeg hadde fått bekreftet oppgrad. til Pluss på en flyvning til PEK med SK(for noen år siden). Da jeg kom ombord ble jeg henvist til opprinneling kveg klasse fordi det hadde skjedd en feil(iflg de i skranken). Via litt etterforskning og lytting på vennineparet(de var høylytte), hvorav en hadde tatt min plass, fant jeg ut at hun ene var datter av kapteinen på flighten. Men det var flotte jenter og de drakk og koste seg. Vel fortjent tenker jeg. Jegi var dog betalende pax pluss betalt en bekreftet upgrade👍

Foruten det vil jeg vel tro at det koster noe i adm kostnader å holde styr på ulike former for ID. Før, mange år siden, reiste jeg jo mye med en kompis i SK og jeg husker ikke hvor mange navn han hadde på ulike typer ID billetter - det var ihvertfall en kat. Som så og si sikret deg plass(en ID pluss)for å evt trumphe de som var på vanlige ID billetter. Så var det ID biz - litt dyrere men dog kun en fraksjon av hva det egentlig koster. Og så var det ansienitet - dvs at ved ledig ID plass på flyet men for mange ID pax så går frontdekket foran kabinen og utover det så går det på hvor lenge du har jobbet. Slik var det før. Denne adm må jo om ikke annet ta endel årsverk vekk fra det som egentlig skulle bety noe - tjene penger.
Old 27-08-2024, 03:19   #108
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: SAS Norge Kabinstreik fra 23 a

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
« og går ikke på bekostning av fullt betalende passasjerer», hmm vel den er vel ikke helt korrekt. Mulig det stort sett ikke går ut over fullt betalende pax men jeg har jo selv vært involvert i en episode hvor jeg hadde fått bekreftet oppgrad. til Pluss på en flyvning til PEK med SK(for noen år siden). Da jeg kom ombord ble jeg henvist til opprinneling kveg klasse fordi det hadde skjedd en feil(iflg de i skranken). Via litt etterforskning og lytting på vennineparet(de var høylytte), hvorav en hadde tatt min plass, fant jeg ut at hun ene var datter av kapteinen på flighten. Men det var flotte jenter og de drakk og koste seg. Vel fortjent tenker jeg. Jegi var dog betalende pax pluss betalt en bekreftet upgrade👍

Foruten det vil jeg vel tro at det koster noe i adm kostnader å holde styr på ulike former for ID. Før, mange år siden, reiste jeg jo mye med en kompis i SK og jeg husker ikke hvor mange navn han hadde på ulike typer ID billetter - det var ihvertfall en kat. Som så og si sikret deg plass(en ID pluss)for å evt trumphe de som var på vanlige ID billetter. Så var det ID biz - litt dyrere men dog kun en fraksjon av hva det egentlig koster. Og så var det ansienitet - dvs at ved ledig ID plass på flyet men for mange ID pax så går frontdekket foran kabinen og utover det så går det på hvor lenge du har jobbet. Slik var det før. Denne adm må jo om ikke annet ta endel årsverk vekk fra det som egentlig skulle bety noe - tjene penger.
Du har 100% rett, dette har skjedd og vil skje igjen siden LN-MOW ikke lenger styrer gaten Men disse (det er langt flere enn hva du har opplevd) er og forblir unntakene, selv har jeg opplevd det motsatte, jeg satt i Business Class og ble «elegant» flyttet til en av de siste radene (jeg hadde hva vi internt dengang klassifiserte som en Business Class Standby Billett fordi jeg var paa jobb).

Hva som skjedde med deg skal aldri skje, aldri, men LN-MOW er ikke lengre i SAS - and shit deep shit will happen, men i det det store og det veldig hele har Semmern 100% rett (ok muligens 98.5% rett).
Old 27-08-2024, 03:45   #109
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er fortsatt enkelte kapteiner som tror de er Gud og kan sette seg over instrukser og reglement .. Men med dagens systemer skal det ikke gå an. Ikke uten å skape bølger i etterkant ihvertfall.

Dagens ID-billetter administreres bortimot helautomagisk, kun med en beskjeden Helpdesk, og krever lite ressurser. De begynner også å bli kostbare. Du finner ofte billigere billetter på salg. Men verdien ligger i fleksibiliteten, som er verdifull for de personalgruppene som ikke kan planlegge sin fritid ….. Samt de som pendler til baser og arbeidsplasser unna bostedet ..

Flybransjen er som dop. Vanskelig å komme ut når man er inne ….
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2024, 03:57   #110
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er fortsatt enkelte kapteiner som tror de er Gud og kan sette seg over instrukser og reglement .. Men med dagens systemer skal det ikke gå an. Ikke uten å skape bølger i etterkant ihvertfall.

Dagens ID-billetter administreres bortimot helautomagisk, kun med en beskjeden Helpdesk, og krever lite ressurser. De begynner også å bli kostbare. Du finner ofte billigere billetter på salg. Men verdien ligger i fleksibiliteten, som er verdifull for de personalgruppene som ikke kan planlegge sin fritid ….. Samt de som pendler til baser og arbeidsplasser unna bostedet ..

Flybransjen er som dop. Vanskelig å komme ut når man er inne ….
Helt klart dop med store avvennings prosedyrer - selv naa 20+ aar senere maa jeg sette meg i min lille bil (hmm ikke helt liten - CnausenClass) og putre opp til Vancouver International Airport, sjekke inn paa Klinikken Fairmont YVR Hotell - verden beste Airport Hotell (ferdig snakka) anbefalt av Bongo, sette seg ned i loungen med en Driftwood Fat Tire IPA (folk som drekker annet har aldri startet dagen med Jet-A1)…etter 24 timers kurs med stopp paa the Beaver Grill er man klar for retur til samfunnet igjen
Old 27-08-2024, 07:05   #111
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Streiken er over

https://www.nettavisen.no/nyheter/sa...s/5-95-1982659

Quote:
Tidlig tirsdag morgen kom Fellesforbundet og NHO Luftfart til enighet for kabinansatte i SAS.
Old 27-08-2024, 07:29   #112
regnerden
ScanFlyer Blue

Lurer spesielt på hva pauser på bakken vil innebære i praksis. 40 min turnarounds blir umulig når samme crew skal ut som inn?
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2024, 08:00   #113
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Flere medier melder om et mulig møte mellom partene i dag. Må innrømme at jeg ikke er all verdens optimist på at det kommer noe ut av det.
Og jeg tok heldigvis feil.
Old 27-08-2024, 08:10   #114
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Aldri hørt en arbeidsgiverorganisasjon som skryter så mye av arbeidstakerene sine:-)
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2024, 08:15   #115
jb1
ScanFlyer Rusty

Godt streiken er slutt, en lengre streik kunne virkelig blitt ødeleggende for SAS. De kabinansatte fortjener bedre vilkår også.
Old 27-08-2024, 08:21   #116
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Jeg forstår disse punktene:

https://www.vg.no/nyheter/i/EybJ63/e...orisk-oppgjoer

Quote:
De kabinansatte har fått 24 helgefridager mot 12 i dag.
– De skal få planlegge spisepausene og spise på bakken, ikke i flyet, ved dokøen.
– Og vi har fått innfridd lønnskravene. Noe i år og noe senere, sier han:
– Alle får rundt 30.000 kroner, prosentvis har dermed de med lavest lønn fått desidert mest. Det bygger på et generelt kronetillegg på syv kroner for alle
Men hav menes med Flytillegg, er det per time i luften eller betyr det noe annet?

Quote:
Det innføres et flytillegg til alle, som er nytt av året, opp kroner 10,60 og et enda større tillegg avtalt å bli tatt ut fra 1. januar 2026.
Old 27-08-2024, 09:27   #117
Christian V
Newcomer

Man kan si hva man vil, men de tjener fremdeles altfor lite.
Christian V is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2024, 09:39   #118
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg forstår disse punktene:

https://www.vg.no/nyheter/i/EybJ63/e...orisk-oppgjoer

Men hav menes med Flytillegg, er det per time i luften eller betyr det noe annet?
Vil tro det.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2024, 10:54   #119
prk
Newcomer

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Lurer spesielt på hva pauser på bakken vil innebære i praksis. 40 min turnarounds blir umulig når samme crew skal ut som inn?
Dette er ikke noe nytt. Matpause er noe de mistet i forbindelse med effektivisering og innsparing lengre bak i løypa. Så de har ikke fått noe nytt, bare tilbake det «gamle». Matpauser er regulert med minimumstid mellom flyginger og vil naturligvis medføre at man ikke kan ha matpause under en kort turnaround.
prk is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2024, 11:07   #120
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Hvor lenge varer denne avtalen som nå er inngått? 2 år?
Reply

Posting Rules