Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-08-2024, 19:06   #81
semmern
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS Norge Kabinstreik fra 23 august

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg arbeider i en annen bransje der vi reiser en del til ukurante steder på ukurante tidspunkt (jernbaneinfrastrukturforvaltning). Hos oss er det noe lavere diettsatser enn det SAS har, og også noe lavere enn statens satser. Jeg er ikke enig i at satsene SAS har er lave, men at de kan være riktige.

La oss bruke eksempelet ditt med en burger til 300 kr. Utgangspunktet for fordeling av døgnsatsen er rundt halvparten til middag, så med 878 kr er det 439 kr til middag. En del mer enn burgeren til 300, men det er jo også lett å finne eksempler der man må ut med mer enn det.

Helt generelt, så er mitt inntrykk at de fleste som reiser mye og har diett får et lite overskudd av dietten. Selvfølgelig er det enkeltdager der man spiser dyrere, men at de fleste legger seg til vaner der de ikke bruker hele beløpet. Matpakke til lunsj, enkle middager og flere besøk på dagligvarebutikker enn kiosker er gjengangere hos de som går i overskudd. Dårlig planlagte måltider, høyt budsjett på drikke og aldri middag uten dessert er typisk for de som går mest underskudd.

Det betyr ikke at dietten på noen måte kan sidestilles med lønn. Når man er hjemmefra på jobb så har man ekstrakostnader. Å sette et tall på disse ekstrakostnadene er ingen eksakt vitenskap, og det samme tallet kan godt bety tap for en person og en (liten) gevinst for en annen.

Sagt på en annen måte: Dersom SAS skulle tilby de kabinansatte å spise etter regning mot en liten lønnsøkning, så tror jeg ikke det vil være noen god deal for de ansatte. (Unntak for de som jobber med administrasjon av ordningen, for de vil jo være sikret jobb i all evighet.)
Diettordningen er helt grei i seg selv, og ordninger med matpauser på bakken er tildels håpløs, siden cockpit ikke har det på samme måte, men poenget står enda; Det er ikke lønn.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2024, 19:28   #82
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Diettordningen er helt grei i seg selv, og ordninger med matpauser på bakken er tildels håpløs, siden cockpit ikke har det på samme måte, men poenget står enda; Det er ikke lønn.
Det er så flott når ting i "tradisjonelle selskap" er så samkjørte

Men de har vel også tjenestetillegg som tillegg for sektor/flytid/tjenestetid og hva det skal være som ikke er inkludert i grunnlønnen som sådan? Kanskje også bittelitt kommisjon fra salg om bord?
Jeg vet om de som har klart å fått banken til å inkludere deler av tillegg som er "garanterte" som er et resultat av at en utfører jobben, men det kommer selvsagt an på banken.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2024, 19:51   #83
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
gustavf, du må huske på at du skal skatte av overskuddet av dietten også...
Ja, skatt av forskjellen mellom skattefri sats og arbeidsgivers sats må man huske på. Så er det også en liten besparelse på å slippe å kjøpe mat hjemme.
Old 25-08-2024, 21:24   #84
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det er så flott når ting i "tradisjonelle selskap" er så samkjørte

Det har vel med avtaler å gjøre, og de er det nok neppe mulig å samkjøre ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 08:41   #85
anders320
ScanFlyer Silver

Det er mulig det bare er meg som er for dårlig orientert, men er det ekstra mye konflikter og streiker i SAS kontra andre selskaper i Europa?

Når SAS presterer å bestandig krangle med tekniker, cabin crew og piloter - kanskje det er arbeidsgiver og ikke arbeidstaker som er problemet?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 09:17   #86
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Det er nok mange konflikter i andre selskaper også, men de dekkes ikke i norsk media. En annen faktor er at SAS er et multinasjonalt selskap med fagforeninger og dermed forhandlinger i tre land - og de er ikke koordinert med hverandre. Det er også en del splitt og hersk fra begge sider for å oppnå fordeler.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 12:05   #87
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det har vel med avtaler å gjøre, og de er det nok neppe mulig å samkjøre ..
Faren med avtaler som er basert på hinehårde dager er jo at de blir mer en unnskyldning enn en årsak. Når en som et resultat får flere fraksjoner som skal arbeide i den samme sfæren blir det jo som et fly som er sammensatt av flere løse deler men som mer eller mindre følger hverandre i en dårlig formasjon (som en Boeing?! Sorry, kunne ikke la være).

I morgen skal jeg ha 4 flyginger med 3 forskjellige sett med kabinbesetning. I bunn og grunn har vi alle de samme arbidstidsbestemmelsene men nå har en jo nesten ikke peiling på hvem som er ombord i flyet og enda mindre peiling på når maksimum arbeidstid nås og den slags. Når en så skal gå mellom diverse ekstremiteter av flyplassen for å komme fra et fly til et annet er jo det fint for tidtabellen, spesielt siden administrasjonen sier at det å være på tiden er et viktig parameter for kunden (spesielt for LHR flyginger for oss).

Men, denne slags løsninger er jo perfekt for, nettopp, administrasjonen som trenger masse folk for å holde styr på, og ikke minst, planlegge, alt dette her. Og det koster jo også penger som kunne bli gitt til kabinbesetningen, for eksempel, hvis en bare kunne arbeide litt mer effektivt og samkjørt.
Men administrasjonen er blitt et monster som vet å passe på seg selv og gro "organisk" siden det alltid er plass til mer administrasjon til å administrere det gamle som er "modifisert" til å blir "moderne", gjerne med dobbel kompleksitet.

Det blir jo enda mer frustrerende for de involverte når de vet, og ser, at det er mulig å få til noe som er bedre men kun stanger hodet i veggen til administrasjonen til det går hull i veggen, som nå må fikses, og dermed må det bli et spareprogram i stedet...
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 12:14   #88
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Faren med avtaler som er basert på hinehårde dager er jo at de blir mer en unnskyldning enn en årsak. Når en som et resultat får flere fraksjoner som skal arbeide i den samme sfæren blir det jo som et fly som er sammensatt av flere løse deler men som mer eller mindre følger hverandre i en dårlig formasjon (som en Boeing?! Sorry, kunne ikke la være).

I morgen skal jeg ha 4 flyginger med 3 forskjellige sett med kabinbesetning. I bunn og grunn har vi alle de samme arbidstidsbestemmelsene men nå har en jo nesten ikke peiling på hvem som er ombord i flyet og enda mindre peiling på når maksimum arbeidstid nås og den slags. Når en så skal gå mellom diverse ekstremiteter av flyplassen for å komme fra et fly til et annet er jo det fint for tidtabellen, spesielt siden administrasjonen sier at det å være på tiden er et viktig parameter for kunden (spesielt for LHR flyginger for oss).

Men, denne slags løsninger er jo perfekt for, nettopp, administrasjonen som trenger masse folk for å holde styr på, og ikke minst, planlegge, alt dette her. Og det koster jo også penger som kunne bli gitt til kabinbesetningen, for eksempel, hvis en bare kunne arbeide litt mer effektivt og samkjørt.
Men administrasjonen er blitt et monster som vet å passe på seg selv og gro "organisk" siden det alltid er plass til mer administrasjon til å administrere det gamle som er "modifisert" til å blir "moderne", gjerne med dobbel kompleksitet.

Det blir jo enda mer frustrerende for de involverte når de vet, og ser, at det er mulig å få til noe som er bedre men kun stanger hodet i veggen til administrasjonen til det går hull i veggen, som nå må fikses, og dermed må det bli et spareprogram i stedet...
Høres meget kjent ut det du beskriver her.
Old 26-08-2024, 12:40   #89
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:

Fina exempel när vissa bolag ersätter en crew planner med två/tre för att det plötsligt var för komplext. Trots innarbetate system som skulle göra tillvaron lättare.

Men samma stystem är i många avseenden "sanningen" om crew är trötta eller inte...
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 12:55   #90
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg arbeider i en annen bransje der vi reiser en del til ukurante steder på ukurante tidspunkt (jernbaneinfrastrukturforvaltning). Hos oss er det noe lavere diettsatser enn det SAS har, og også noe lavere enn statens satser. Jeg er ikke enig i at satsene SAS har er lave, men at de kan være riktige.

La oss bruke eksempelet ditt med en burger til 300 kr. Utgangspunktet for fordeling av døgnsatsen er rundt halvparten til middag, så med 878 kr er det 439 kr til middag. En del mer enn burgeren til 300, men det er jo også lett å finne eksempler der man må ut med mer enn det.

Helt generelt, så er mitt inntrykk at de fleste som reiser mye og har diett får et lite overskudd av dietten. Selvfølgelig er det enkeltdager der man spiser dyrere, men at de fleste legger seg til vaner der de ikke bruker hele beløpet. Matpakke til lunsj, enkle middager og flere besøk på dagligvarebutikker enn kiosker er gjengangere hos de som går i overskudd. Dårlig planlagte måltider, høyt budsjett på drikke og aldri middag uten dessert er typisk for de som går mest underskudd.

Det betyr ikke at dietten på noen måte kan sidestilles med lønn. Når man er hjemmefra på jobb så har man ekstrakostnader. Å sette et tall på disse ekstrakostnadene er ingen eksakt vitenskap, og det samme tallet kan godt bety tap for en person og en (liten) gevinst for en annen.

Sagt på en annen måte: Dersom SAS skulle tilby de kabinansatte å spise etter regning mot en liten lønnsøkning, så tror jeg ikke det vil være noen god deal for de ansatte. (Unntak for de som jobber med administrasjon av ordningen, for de vil jo være sikret jobb i all evighet.)
Greit oppsummert Gustav , kjenner meg igjen i denne beskrivelsen. Jeg har reist "hysterisk" i min yrkeskarriere innenriks og internasjonalt og har som regel alltid gått i underskudd på mine reiser selv om jeg er nøktern og ikke lever en "flambuoyant" tilværelse på jobbreiser.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 13:34   #91
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Fina exempel när vissa bolag ersätter en crew planner med två/tre för att det plötsligt var för komplext. Trots innarbetate system som skulle göra tillvaron lättare.

Men samma stystem är i många avseenden "sanningen" om crew är trötta eller inte...
Kan løses fint med et skikkelig system og en AI. Det kommer. Om SAS får det er kanskje en annen sak ….
Radar Station KGRV3
Old 26-08-2024, 13:38   #92
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Kan løses fint med et skikkelig system og en AI. Det kommer. Om SAS får det er kanskje en annen sak ….
Problemet är egentligen inte systemet utan någon som lägger fingrarna i det. Vem/vilka detta är låter jag vara osagt
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 13:52   #93
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Flere medier melder om et mulig møte mellom partene i dag. Må innrømme at jeg ikke er all verdens optimist på at det kommer noe ut av det.
Old 26-08-2024, 15:07   #94
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

Er det noen som kan dekode dette for meg?
SK4170 Operated by SK EMJ, SERSM
SK4148 Operated by SK EMJ, X01
SK4162 Operated by SK CRJ, X01

Ser på Check Flight Status på SAS sine sider på aktuelle avganger for å komme meg hjem, SVG BGO.

Ligger merke til at CityJet og SAS Link kun står oppfør en dag frem i tid. Fra dag 2 er det Operated by SAS på alle avganger, som normalt er CityJet og der det står CRJ X01 som jeg tror er en CityJet avgang, som står oppført som SAS.

Noen som har en forklaring ??

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 15:12   #95
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Mye av argumentasjonen gjennom mediene legger vekt på at de gjerne vil ha mer og bedre av mye, men er det kanskje noen goder som de kabinansatte har som kan ofres for noen prosent bedre lønn?
F.eks vet jeg om bekjente som har tilgang på ID-biletter pga at slektninger jobber i kabinen. Å fylle opp innenriksnettet med folk som får sterkt rabatterte priser koster jo, isteden for at de betaler prisen vi dødelige må ut med. Er dette noe de ansatte kan være villige til å ofre?
Old 26-08-2024, 15:15   #96
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

EMJ = SAS Link Embraer
CRJ = CityJet CRJ .. (er det andre som opererer CRJ for SAS for tiden?)
Radar Station KGRV3
Old 26-08-2024, 15:18   #97
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Mye av argumentasjonen gjennom mediene legger vekt på at de gjerne vil ha mer og bedre av mye, men er det kanskje noen goder som de kabinansatte har som kan ofres for noen prosent bedre lønn?
F.eks vet jeg om bekjente som har tilgang på ID-biletter pga at slektninger jobber i kabinen. Å fylle opp innenriksnettet med folk som får sterkt rabatterte priser koster jo, isteden for at de betaler prisen vi dødelige må ut med. Er dette noe de ansatte kan være villige til å ofre?
Man "fyller ikke opp innenriksnettet" med ID-reisende. Fordelene med ID-billetter er at de kan bestilles og avbestilles kort tid før avgang. Ulempen er at man kun kommer med hvis det er ledig plass. Man tar altså ikke plassen til fullt betalende passasjerer. ID-billetter for å komme seg et sted man MÅ være er sånn sett et sjansespill, og flyene nå for tiden er så fulle at å reise en familie på sommerferie i jun-aug med ID-billetter er nærmest dømt til å feile.
Old 26-08-2024, 15:25   #98
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
EMJ = SAS Link Embraer
X-fly , men ikke i Fedrelandet
OJB is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 15:26   #99
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Dette er noe som koster selskapet lite. Om du fjerner det blir det ingen igjen i kabin og på bakken. Det er den eneste grunnen til og jobbe under de forhold, og lønn, som de har.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 15:27   #100
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

Quote:
EMJ = SAS Link Embraer

CityJet og SAS Link er vel ikke rammet av streiken??

FQTV

FQTV is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules