![]() |
|
![]() |
#1581 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Et siste hint er at flyet har et navn som beskriver det veldig godt - det skjærer seg gjenno lufta som en varm kniv i smør.
![]() |
#1582 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2017
|
![]()
Tipper Douglas X-3 Stiletto - det eneste jeg ikke får til å passe er Arfix-modellen, sikker på det ikke var Revell eller Lindberg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1583 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Det er en Douglas X-3 Stiletto og den kom på 1960-tallet i plastposene til Airfix. Det var den aller første modellen jeg fikk - og han som solgte modellene hadde kun Airfix. Det er ikke en Douglas Commercial, men herre min hatt så kult.
![]()
![]() |
#1584 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fantastisk maskin! Vanskelig å få oversikt over alle de tidlige Airfix-plastpose-settene, hadde vært artig å hatt denne. Fortsetter med cockpit-temaet - hva er dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1585 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Flagship Vermont?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1586 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Helt riktig, er nok mange som har vært her. Flagship Vermont var en American Airlines DC-7 og fremre del står nå i National Air and Space museum i Washington DC.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1587 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
![]() |
#1588 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1589 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
|
![]()
![]() |
#1590 |
ScanFlyer Old
|
![]()
Det er dårlig med "napp" i denne gåten...
Det eneste jeg kan si er at med riktig understell kan man fly til det området der fisken biter. Scooter01
![]() |
#1591 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg tar oppdraget, og etter litt leting tror jeg dette må være en FBA 2c2 Bush Hawk, produsert av Found aircraft Canada - ymse varianter med hjul, flottører og ski for å komme til «der fisken biter».
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1592 | |
ScanFlyer Old
|
![]() Quote:
![]() Scooter01
![]() |
![]() |
#1593 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vi går videre - hva er dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1594 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Litt hjelp - større utsnitt og en opplysning: Maskinen er en videreutvikling av en ganske vellykket konstruksjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1595 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Det kan ligne en Halberstadt CL.IV, men jeg kan fint lite om fly fra første verdenskrig så det er et element av gjetting her
![]()
![]() |
#1596 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bra gjetta, det er en Halberstadt CL.IV. Ikke så ofte vi har første verdenskrig fly her, men det er jo fascinerende å tenke på hvordan det må ha vært å ratte rundt med disse maskinene. Duk, rigging, ikke særlig stor avstand mellom den farten du fløy med og den farten du steilet i etc. Denne maskinen står utstilt i National Air & Space Museum, Udvar Hazy center ute ved IAD. Anbefales!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1597 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Ikke første verdenskrig, men forrige årtusen
![]() |
#1598 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det minner mistenkelig om en DHC-4 Caribou.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1599 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Muligens fordi det er en Caribou. Den fløy tidligere for Zambia Air Force med base rett ned i gata for barndomsheimen min. Her er en av maskinene på leveranse-flighten.
![]()
![]() |
#1600 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Enorme mengder løft i lave hastigheter, i typisk DHC-stil. Man kan "kjøre trillebår" med både de der og DHC-5 Buffalo:
https://www.youtube.com/watch?v=TSjV7DQqoBA
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konkurransetråd: Hvilken flyplass (del 2) | gustavf | Småprat | 3627 | 18-02-2025 20:21 |
Konkurransetråd: Flykjenning | LN-KOG | Småprat | 2925 | 30-11-2018 07:59 |
Et blinkskudd for flykjenning | Fellowship | Bilder & foto | 2 | 12-11-2009 23:15 |
Litt flykjenning igjen | LN-KOG | Flyforum | 19 | 21-01-2007 16:03 |
Mer flykjenning | LN-KOG | Flyforum | 10 | 14-01-2007 00:11 |