Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-11-2006, 13:13   #1
Hurum
ScanFlyer Molded

Default Boarding hos Norwegian....tregt

De siste ukene har jeg reist med både SAS Braathens og Norwegian. Det undrer meg at det tar så lang tid å kontrollere billettene/reisebevisene hos Norwegian i gaten. Hos SAS Braathens drar en bare kortet, evt gir fra seg boardingkortet og går ombord. Hos Norwegian tar de imot boardingkortet evt scanner reisebeviset, men må likevel inn på dataskjermen for hver reisende og trykke et eller annet. Dette tar jo litt tid når det er 148 reisende og kun noen minutter avsatt til ombordstigning.
Har opplevd dette mange gnager hos Norwegian.
Ombordstigningsseansen hos Norwegian virker stressende og nesten kaotisk sammenliknet med SAS Braathens. Ikke rart en kan telle feil når det er slikt arbeidsmiljø.
Noen andre som har opplevd det samme? Og hvorfor kan en ikke bare scanne reisebeviset og gå ombord slike en kunne tidligere. Og snart skal en også legitimere seg ved ombordstigning. Enten må rutetiden korrigeres, eller så må en "preboarde" (noe få flyplasser har mulighet for)...dette vil ikke gå i lengden.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 13:33   #2
Isbamse
ScanFlyer Molded

Default Re: Boarding hos Norwegian....tregt

Enig - DY er treige med boardingen, og etter min ringe erfaring enda treigere med å komme seg fra gate.

Det er nesten alltid en periode etter "boarding completed" hvor ingenting skjer i kabinen, men hvor det sikkert skjer ting i cockpit. Men DY klarer nesten aldri å få dette ferdig før de skal gå, noe SAS er flinkere til.

Men hva godtar man ikke for å fly hjem til jul for 498.- ....
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 14:37   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty

IT avd. i DY har lagt inn en "Confirm Void" når man scanner dokumentet som må aksepteres med enten "Y" eller "N".. dette ble innført i SA tid.

Men hvis de i gaten sjekker dokumentene så himla nøye, hvordan kan det da ha seg at folk til TRD ender i BOO og folk uten dokumenter i det hele tat ender i RIX?
Old 07-11-2006, 15:50   #4
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Thomas

IT avd. i DY har lagt inn en "Confirm Void" når man scanner dokumentet som må aksepteres med enten "Y" eller "N".. dette ble innført i SA tid.

Men hvis de i gaten sjekker dokumentene så himla nøye, hvordan kan det da ha seg at folk til TRD ender i BOO og folk uten dokumenter i det hele tat ender i RIX?
Virker bare utrolig tungvint og det hele ser nesten litt komisk ut for de reisende, spesielt siden det ofte skjer at en av personene i gaten er kabinbesetning som ofte må ha hjelp av den som jobber fast i gaten og dermed går det hele nesten enda tregere enn om en var 1.....bare en tanke.
Old 07-11-2006, 16:23   #5
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Jeg kan ikke svare for de andre stasjonene , men her i Tromsø boardes Norwegian MYE, MYE raskere enn BUSK.....
Tror dette skyldes erfaring , og ene og alene det. Har selv reist med DY fra Oslo, Trondheim og Bergen, og opplevd at det har tatt griselang tid med boarding.

Det som tar lengst tid , er paxen som ikke MAKTER å forstå at de skal sette seg, og ikke stå å k*ke i midtgangen som idioter. Du begynner ikke å ta av deg jakka når du står foran setet du skal ha, og setter trillekofferten fradeg i midtgangen, sånn at du er sikker på at ingen kommer forbi deg.

Og Hurum.....kom på besøk til Tromsø, så skal jeg vise deg hvor raskt det kan gjøres......

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 16:46   #6
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LN-FHU

Jeg kan ikke svare for de andre stasjonene , men her i Tromsø boardes Norwegian MYE, MYE raskere enn BUSK.....
Tror dette skyldes erfaring , og ene og alene det. Har selv reist med DY fra Oslo, Trondheim og Bergen, og opplevd at det har tatt griselang tid med boarding.

Det som tar lengst tid , er paxen som ikke MAKTER å forstå at de skal sette seg, og ikke stå å k*ke i midtgangen som idioter. Du begynner ikke å ta av deg jakka når du står foran setet du skal ha, og setter trillekofferten fradeg i midtgangen, sånn at du er sikker på at ingen kommer forbi deg.

Og Hurum.....kom på besøk til Tromsø, så skal jeg vise deg hvor raskt det kan gjøres......
Helt enig i at passasjeren burde oppfordres til å ta av seg jakken FØR dem går ombord og likevel står i kø. Mange bruker lang tid på å knote seg ned i sete...ingen tvil om det.

Tviler ikke på at en klarer det kjapt i Tromsø. Har sett at det er fullt mulig i både Tromsø, Harstad/Narvik, Stavanger, Trondheim. Synes det som regel alltid tar lengst tid i Oslo av en eller annen årsak.
Old 07-11-2006, 16:58   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Forskjellen er vel hovedsaklig at DY ikke bruker egen DCS i TOS?

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 18:01   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:

Bor jo i Tromsø jeg også, og har ikke opplevd at DY er no kjappere her enn andre steder...men jeg flyr jo ikke ofte...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 18:13   #9
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-FHU Jeg kan ikke svare for de andre stasjonene , men her i Tromsø boardes Norwegian MYE, MYE raskere enn BUSK..... Tror dette skyldes erfaring , og ene og alene det. Har selv reist med DY fra Oslo, Trondheim og Bergen, og opplevd at det har tatt griselang tid med boarding. Det som tar lengst tid , er paxen som ikke MAKTER å forstå at de skal sette seg, og ikke stå å k*ke i midtgangen som idioter. Du begynner ikke å ta av deg jakka når du står foran setet du skal ha, og setter trillekofferten fradeg i midtgangen, sånn at du er sikker på at ingen kommer forbi deg. Og Hurum.....kom på besøk til Tromsø, så skal jeg vise deg hvor raskt det kan gjøres......
MYE,MYE raskere enn BUSK? Jaja, vet ikke helt dette men det som kan sammenlignes er morgenflightene hvor begge selskap har avgang 0650 hvor DY har 737-300 med Y148 og SK har 737-800 med Y179. DY starter boarding som regel før mens det er rett som det er at SK pusher før.

Men skal være enig med deg i at det er mye flinke folk hos dere i Røros avd Tromsø....men jeg lurer litt på hva du mener med erfaring....

Old 07-11-2006, 19:12   #10
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Okei ikke MYE MYE raskere da , men i snitt mener jeg at vi unnagjør boardingen raskere enn BUSK. Med erfaring mener jeg bare at OM det oppstår noe feil, så vet folk hva som skal gjøres for raskt å kunne identifisere hva det var som gikk galt, og reparere skaden....

LN-MOW : DY har ingen egen DCS , det brukes Star-Check over hele fjøla

Frode H.
Old 07-11-2006, 19:39   #11
radeon
ScanFlyer Blue

I Trondheim bruker DY to innganger, så det går ganske raskt. Men du har rett i det at den står litt for mye på bakken å venter. lurer på hva den venter med da.
radeon is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 20:01   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Har de ikke 'egen' Palco bak Starcheck paa OSL?

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 21:06   #13
LN-HAT
Guest

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Forskjellen er vel hovedsaklig at DY ikke bruker egen DCS i TOS?
Hovedsakelig HELT feil.

Starcheck/PCI både i OSL og TOS .........
  Reply With Quote
Old 07-11-2006, 21:12   #14
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:

Quote:

Aldri hørt om noen 'egen' Palco. Så vidt jeg vet er det samme opplegg på alle stasjoner i Norge. Tilgangen til Palco er meget begrenset, ingen load control bl.a.
Men uansett system eller erfaring, det tar litt tid å skanne strekkode. Det tar mer tid en å dra et kort eller kjøre gjennom et boardingkort. Litt av problemet er også at du hører samme *pip* om dokumentet er skannet feil eller riktig så mann er nødt for å dobbeltsjekke på skjermen.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 21:16   #15
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Originally posted by Isbamse

Quote:

Bor jo i Tromsø jeg også, og har ikke opplevd at DY er no kjappere her enn andre steder...men jeg flyr jo ikke ofte...
LN-FHU har sikkert ikke vært på jobb da vettu
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2006, 21:18   #16
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by laurenz

Quote:

Quote:

Men uansett system eller erfaring, det tar litt tid å skanne strekkode. Det tar mer tid en å dra et kort eller kjøre gjennom et boardingkort. Litt av problemet er også at du hører samme *pip* om dokumentet er skannet feil eller riktig så mann er nødt for å dobbeltsjekke på skjermen.

Hilsen,
Laurenz
Hmmm....skal tro hva det vil koste og få lagt inn et "anna pip" når noe er galt... Verden går ikke alltid fremover...haha
Old 07-11-2006, 22:54   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg er enig, DY boarding går treigt. Jeg har bizzi kort, det skulle vel i utgangspunktet gjøre boarding lettere, noe det overhodet ikke gjør. Når du boarder med TPC skrives det ut en lapp og ferdig! Skjønner ikke hvorfor DY ikke klarer det. DY er mye tregere enn SKBU, det er helt sikkert

DY FA er flinke til å be pax trekke bakover i flyet siden DY ikke har seating. De er på høytalerne "trekk bakover i flyet, det er mange ledige plasser der!" I og med at jeg stort sett er på jobb reiser med DY, overhører jeg lett den oppfordringen slik at jeg kan kommer meg raskt av. Dog bruker jeg nok mye, mye kortere tid på å sette meg/gå ut av midtgangen enn den gjennomsnittlige DY pax.

Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2006, 01:14   #18
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Quote:
Originally posted by LCH78

Quote:
Originally posted by Isbamse

Quote:

LN-FHU har sikkert ikke vært på jobb da vettu
He he he

Kanskje det høres hovent ut , men jeg står for det jeg sier......
Dog skal det nevnes at BUSK bruker et annet system under boarding, PACS , hvordan det fungerer vet jeg ikke mht. om det er raskere eller tregere i bruk.
En annen ting er at DY-pilotene skriver loadsheet selv, og det kan ofte være det som er grunnen til at det ikke "skjer" så mye etter "boarding completed".......vet at noen ikke er av de raskeste til å skrive

Det er mulig at jeg er farget av det å jobbe i Røros Flyservice , men det er nå engang slik jeg oppfatter det

Frode H.
Old 08-11-2006, 07:50   #19
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Lager pilotene manuelle loadsheet, eller har de noen elektroniske hjelpemidler ombord i cockpit til dette ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2006, 08:42   #20
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

Quote:
Originally posted by Tommy777

DY FA er flinke til å be pax trekke bakover i flyet siden DY ikke har seating. De er på høytalerne "trekk bakover i flyet, det er mange ledige plasser der!" I og med at jeg stort sett er på jobb reiser med DY, overhører jeg lett den oppfordringen slik at jeg kan kommer meg raskt av. Dog bruker jeg nok mye, mye kortere tid på å sette meg/gå ut av midtgangen enn den gjennomsnittlige DY pax.
-Så da hefter du vel ikke resten av boardingen så VELDIG mye...

Posting Rules