![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg sokner til AES og vi har ruter til AMS og CPH med varierende grad av praktisk nytte. Tidlig i kula kunne man matche CPH med f.eks. ORD og IAD, men det varte ikke lenge. AMS ruten var litt bedre ved introduksjonen, men fikk sesongjusteringer osv. og selv med to daglige så skal det litt til å treffe akkurat den long-haulen du er ute etter, eller en retur som ikke krever en hel dag i Amsterdam. Når ting klaffer med AMS er det så smooth som det bare går an og typisk 2 fly fra dør til dør. Via OSL og CPH blir litt mer klønete og jeg tyr ofte til det ukristelige første morgenflyet for å unngå plunder og heft, eller så overnatter jeg på OSL/CPH. Nok om det. Hvis vi nå skal nyte godt av Skyteam og det blir satset deretter, så ser jeg vanskelig for meg at man skal makte å øke både til CPH og AMS samtidig, spesielt fra AES, men også KRS, SVG, og TRD.
Det er her jeg ikke helt forstår hvordan AF/KLM ser for seg fordelingen mellom AMS og CPH, for problemstillingen med å matche long-haul avgangene til avgang/ankomst til feedene vil fortsatt være der. Hadde ikke AMS hatt voksesmerter så kunne man bare rutet alle aktuelle byer til AMS, og fokusert all long-haul på AMS, utenom New York rutene og kanskje et par til som OSL/CPH/ARN kan holde liv i på egenhånd. Når det nå blir 2 huber så er man egentlig like langt og da spørs det hvor mange byer i Skandinavia som har grunnlag nok til 2-3 daglige og hensiktsmessige avganger til både AMS og CPH. Vi andre må da via OSL nøyaktig slik som i dag. Edit: og det siste tror jeg danskene på CPH gir en lang bang i.... Last edited by 88charlie; 26-07-2024 at 11:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Last edited by zeffen; 27-07-2024 at 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
BGO har 4 daglige til AMS og 5 til CPH SVG har 5 daglige til AMS og 5 til CPH Blir spennende å se om noe endres, spesielt for meg som sverger til AMS for transfer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Om det inte är till fördel KLM så kommer de inte att släppa en millimeter. Folk på KLM får sin lön och bonus efter hur KLM utvecklas. Det enda icke ekonomiska som kan ändra på det är som nämnt slotsbegränsingar på AMS. Därmed är det upp till SAS att syna sina kort, se hur de kan uttnyjja samarbetet bäst och se till att tjäna pengar. De kommer inte få något gratis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
|
![]()
Vi vil nok ikke se så endringer mye før tidligst neste år og før AFKL har fått økt sitt eierskap (noe de har uttalt de ønsker) i SAS.
Det som skal sies er at både AFKL og SkyTeam er mye flinkere enn STAR til å fordele nettverket og kjernemarkedet mellom seg og ha en klarere strategi for dette, så vil nok tenke at det vil bli lagt en tilsvarende for SAS med tiden der de lar SAS ta seg av Norden og Baltikum (pluss Polen og deler av Tyskland). Da kan vi se for oss at i det minste at fremtidig vekst i disse markedene kommer med SAS fra CPH, istedenfor hos AFKL via AMS/ CDG. Hvis det blir slotreduksjoner i AMS vil nok dette blir forsterket ved at enkelte frekvenser blir flyttet over til CPH, mens KL fokuserer på med sydligere ruter (Sentral og Sør-Øst Europa). Last edited by magtje; 28-07-2024 at 11:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Inntil ting endrer seg før f.eks situasjonen i AMS endres eller at CPH blir styrket nok vil vi ikke se endringer i feeden hvor det kun finnes rute med KL til AMS og ingen rute med SK til CPH. Det vi kan se før det er imo er muligens et skifte av 1-2 avganger fra AMS til CPH fra steder hvor begge flyr og har god frekvens, samt at nye ruter og frekvenser til Norden og Baltikum legges til CPH istedenfor AMS. Last edited by magtje; 28-07-2024 at 11:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Til mods:
Bør ikke de siste innleggene flyttes over til tråden; SAS og eierskiftet - rutetråden |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam | SASViking | Flyforum | 196 | 05-02-2025 15:05 |
KLMs B787 - Status og ruter | VIVALDI | Flyforum | 23 | 01-07-2019 14:12 |
Air Berlins ruter til Skandinavia | EvakCPH | Flyforum | 10 | 23-12-2015 03:49 |
Billege bilettar med SAS frå USA til Skandinavia | AA-skipper | Reiseforum | 4 | 07-08-2009 20:21 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |