Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-06-2024, 11:00   #1421
view
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Det der tror jeg vil dytte bort mange som egentlig betaler godt for dagens plus-billetter. Det finnes ingen store seriøse firmaer i Scandinavia tror jeg som tillater businessklasse i europa. Plus er nok lettere å godta.

Så spørs det hvor mange flere transfer passasjerer i business de vil få fra Europa via CPH.

Kunne de ikke heller bare gjøre det lettere å benytte den muligheten som skal finnes for å blokkere midtsete i plus for 1500 kr? F.eks kunne gjøre det valget når en booker billetten?
Ellers bare spole tilbake til 2013, ha en business class og så fylle på med Plus med mange fordeler og høy betalingsvillighet bakover så langt det går. Helt enig i at i Skandinavia ligger inntektsmulighetene i Plus klassen, og det er mange store som ikke kan booke business short haul. De får vel regne litt på dette her. Plus kan uansett ikke forsvinne til fordel for business, da blir det SAS Go for veldig mange kunder som kjøper Plus i dag.
view is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2024, 11:14   #1422
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg ser hos oss og de maritime kollegaene jeg har så er det jo stort sett business ut av Europa og ganske strengt på ikke business intra-Europa og her der det ganske strengt både i systemene og fra eventuell leder.

Pluss har alltid vært innafor, så regner med at i det de kaller det business vil vel svært mange vippe over til Go.

Det beste her synes jeg uansett er at når man skal langt så slipper men å starte med sliten Plus eller komme hjem til sliten Plus etter 10 timer i 2A.

Gleder meg som en unge til varm mat og "ekte" bobler til AGP osv..

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2024, 11:22   #1423
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det ene utelukker vel ikke det andre, og ser for meg heller 3 klasser på lengre/business tunge ruter og Plus og Go på innenriks og intra-Skand. Ala pre 2013
Old 13-06-2024, 11:42   #1424
Tjab
Upgrade me....

Jeg husker rett å slett ikke "pre 2013" kan noen utgreie om hvordan det egentlig var på typisk intra europa og innenriks?

Ser også at det er en del forskjeller på hva folket ønsker seg og setter pris på når de er ute å flyr. For min del er den mystiske soft block funksjonen den aller aller viktigste når jeg må hit og dit med jobben. Det er iallefall magisk å ha ledig sete ved siden av i 80/90 % av tilfellene for min del. Erfaringsvis så skjer det oftere i go enn i plus.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2024, 11:48   #1425
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det kan jo bli Business til ‘full økonomiklassepris’ igjen .. Deja vu all over again? . #thereturnofEuroClass
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2024, 11:48   #1426
regnerden
ScanFlyer Blue

Det dynamiske systemet med Plus/Go i forhold til hvor mange rader det er av hva fungerer etter hva jeg oppfatter bra i dag. Fløy BGO-OSL i går, og da var 11/30 rader Plus, mens det motsatt vei for noen måneder bare var 2 rader. Hvorfor ikke utvide dette? Folk kan bestille Biz, Plus og Go, og så bare justerer man inndelingen i flyet etter bookingen. I A320neo har de første seks radene litt bedre beinplass, så man kunne feks satt et tak på Biz på 36 seter (neppe ofte det ville vært så mange). Gitt Plus passasjerer wifi som plaster på såret for litt mindre beinplass og at de må sitte noe lenger bak på enkelte flyvninger. Ja, litt mer admin å gjøre det sånn, men tror det kunne vært en interessant tanke
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2024, 12:39   #1427
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Jeg husker rett å slett ikke "pre 2013" kan noen utgreie om hvordan det egentlig var på typisk intra europa og innenriks?
.
Frem til 2013 var det skikkelig bra varmmat på porselen og Orrefors glass. Champagne var det også. Champisen overlevde en liten stund i Plus også da.

Blokkert midtsete.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2024, 12:39   #1428
magtje
ScanFlyer Blue

Gode nyheter!
Jeg tror veien for SAS og andre nettverkselskaper i Europa er å øke/ oppgradere tilbudet og produktene (både før, under og etter turen) slik at dem kan skille seg mer ut fra LCCene og dermed kunne forsvarliggjøre høyere billettpriser. SAS må øke inntektene etter CH-11 og da må dem gjøre noe for å kunne forsvare de kommende økte billettprisene.

Imo trengs det ikke de store tingene nå til begynne med, men gratis snack, drikke (mer enn LH vannflaska, men ikke alkohol) og WIFI til alle ville dem ha kommet langt med. I tillegg tilby et bedre utvalg av forhåndsbestilt mat. På Pluss bør det i tillegg på lengre flygninger (over 2t) være et tilbud om bedre mat (gjerne varm og via forhåndsbestilling utover 1-2 valg som fast lastes ombord i begrenset antall). I tillegg til garantert ledig midtsetet (avskilt med armbord) på Pluss og bedre skille med gardiner mellom Pluss og Go.
Jeg ville også sett på å en underholdningsapp som folk kan se TV- serier, filmer og Live TV på sin egen nettbrett/ PC. Til det bør SAS se på om de kan installere nettbrett holdere på stolryggen slik AA hadde. Vi ser hvor populær slik underholdning er i USA. (Egne skjermer kan komme evt senere når SAS er i bedre økonomisk stand).
På bakken bør SAS se på flere lounger og Cafe (gjerne i samarbeid med SkyTeam partnerne. SAS Cafe er noe dem kunne brakt med inn til dem andre) på de større flyplassene, samt muligheter til å kjøpe (gratis for statuskunder) mat via grab and go automater ala slik Lufthansa og United har begynt med.

Det var bare et par ideer fra min side, men flott å høre at SAS ser på å bedre tilbudet ombord, noe jeg tror mange ønsker seg etter at det europeiske flymarkedet har gått i motsatt retning i mange år i forsøk på å konkurrere med LCC.

Last edited by magtje; 13-06-2024 at 12:43.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2024, 12:57   #1429
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Plus har jo ingen ting med pluss å gjøre - så fra minus til noe nytt må jo bli til det bedre. Det er nok av de som tror de reiser business når de flyr med SAS Plus så jeg tror ikke bortfallet blir så stort.
EB is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2024, 09:38   #1430
jb1
ScanFlyer Rusty

Idag synes jeg Plus funker best til aa samle statuspoeng og ha loungetilgang naar prisen er akseptabel, selve klassen er jo ikke saa mye aa rope hurra for. Lounge har jeg fortsatt med Star gull gjennom et annet selskap. Naar det forsvinner vil jeg heller bruke andre kort som gir adgang til andre lounger. Det irriterer meg ennaa at kun norske, svenske og finske amexkort (platinum og centurion) gir adgang til OSL loungene. Det er saa bakstreversk av OSL/Amex. I stockholm og Helsinki er det ikke slik. Det gis fastrack og loungeadgang, i Stockholm er det jo egen Amexlounge som kjent. Det er ganske god mat til lunch og middag, men frokosten har vaert den samme i aarevis.
Old 02-07-2024, 13:01   #1431
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Noen som vet om SAS serverer det samme i business fra CPH i juli som i mai/juni? Lider valgets kval for hovedrett her og hadde vært fint å sammenligne om jeg finner en trip report.
Old 31-07-2024, 16:05   #1432
alb92
Newcomer

Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus, StarAlliance (--> 31AUG2024)

Teller flyvning til Svalbard som innenlands eller utenlands? Tenker da på EBD fordelen om gratis drikke i Sas Go (alkohol eller ikke?)
alb92 is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2024, 07:01   #1433
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

Svalbard er å regne som en innenlandsflyvning. Dvs 1 enhet alkohol på Plus og ingen alkohol på Go som Diamant

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 02-08-2024, 07:38   #1434
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Svalbard er å regne som en innenlandsflyvning. Dvs 1 enhet alkohol på Plus og ingen alkohol på Go som Diamant

Er det innenlands også når det er direkteflight (som flyr fra non-Schengen)?
Old 02-08-2024, 07:39   #1435
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

Ja

Old 02-08-2024, 18:06   #1436
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Serr? Under Covid fløy vi til Longyearbyen og drakk hele veien opp for å slippe maske. Mulig vi betalte for vinflaske 4 eller 5, men det meste var gratis.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2024, 13:38   #1437
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Er det slutt på å kunne forhåndsbestille champagne og nøtter for ca 499kr i go og plus?
Old 23-03-2025, 07:09   #1438
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Forstår jeg det rett som blir det gjeninnført gratis øl og vin til maten på longhaul fra 1 april?
Old 23-03-2025, 08:30   #1439
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Forstår jeg det rett som blir det gjeninnført gratis øl og vin til maten på longhaul fra 1 april?
Gratis blir det ikke, men muligens inkludert i billettprisen
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2025, 18:57   #1440
vbirk
ScanFlyer Silver

Gratis vann «i løs vekt» tilbake i Go innland? Eller har det vært lenge?
vbirk is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules