![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Da ser det ut til å være en 320 CEO mindre i drift en stund
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Skjønner godt at det snakkes pm luftens helter etter denne landingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fått egen artikkel på AvHerald:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Så denne just på twitter, virkelig godt jobbet av pilotene som lander med knuste vinduer
For mer, se her https://abcnews.go.com/International...y?id=110970221 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvis været tillater det, kan en jo gjøre en autoland da, og dermed trenger en ikke å se noe som helst! Så får en heller være oppfinnsom når en skal kjøre den siste biten
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Godt man kan fly på instrumenter, da .. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Så interessant, har du noe link til mer info om radarekko på tørr vs våt hagl? Tipper vi kommer til å se mer av dette i framtiden. Høyeste globale temperatur noen sinne de siste 2 årene - i år slås alle rekorder. Dette betyr mer energi i atmosfæren, mer heis-aktivitet på haglet i de største skyene, og dermed også større størrelse og mer voldsom vertikal aktivitet.
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg har ikke sett nøye på bildene her men nye Airbus radar har ensetting som dekker alt, men er overfølsom. Da må bruk av Tilt og Gain inn i bildet. Regner med at dette var en gammlere radar, uten dette. Radar bildet vises på ND, men du må skru opp lys styrken ellers så er det ikke synlig. Regner med det er normalt i Austrian og sjekke det siden Terrain bruker samme reostat. I USA ser vi vær som dette ofte. Om du flyr på Florida og Caribibbean på ettermiddagen på sommeren så er det garantert vær og hanskes med. Såpass mye til at mange velger morgen flyging for og unngå det. Det er non radar på rutene over Atlanteren til karibiske destinasjoner og HF var det vi hadde i mange år. I dag er det stort sett CPDLC men det tar fortsatt en del tid siden de som svarer ikke er ATC. Lite vær om morgenen grunnet lavere temperaturer. Det er og stor forskjell på tordenvær i Florida og i f eks Denver. Rett etter merger mellom Delta og NWS traff jeg en kompis som kom fra NWS delen, Minneapolis og Detroit base, på flyplassen. «Se på disse bildene» og han viste meg en Airbus som ble skambanket av hagl på tur ut av Denver. Mine første ord var «Southern boys?» siden så mange fra Delta var basert i Atlanta. Tror det var bakgrunnen deres, men poenget er at de som kun er vant til Florida vær, eller ikke ser mye av det, har en ulempe når de kommer til dit været er tøft. En CB i Midtvesten er flott og majestetisk på avstand, men de er farlige. Grunnen er at de bygger ofte opp til 50-60000 fot. Det er da det blir hagl. De kan bli store i Florida og, men der er høyden stort sett på 20-30 tallet og de er fulle av vann. Du kan putte vingen inn og fly uten bevegelser i flyet. Radaren kan være knallrød pga vann innhold. De stormer med høyder over 40 må respekteres på en annen måte. Minimum 40-50 NM avstand er min regel, men det spørs på vind og hvor stormen er i syklusen. Hagl kommer ut av toppen og kan flytte seg langt. Jo større storm jo større hagl. Opp til tennisball størrelse er ikke uvanlig. Dette er noe jeg er vant til etter tiår i Midtvesten. Men en i Europa som nesten aldri ser slikt vær har ikke samme bakgrunn. Om det blir mer av dette i Europa så blir nok treningen viktigere der og. Når slike ting skjer i USA så bør de vite bedre, men i Europa har du ikke hatt samme fuktighet og varme så det er vanskelig og klandre noen. Radar er og et verktøy som kan brukes som backup i navigasjon, og før jeg hadde hadde Terrain option så brukte jeg radar for og se fjell. I dag har vi som regel en person på radar og en på terrain på tur inn til ulendte plasser med uvær. Unnskyld at dette ble langt men radar er et tema som kan snakkes om lenge og tar en del tid og forstå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Og det sier jeg etter å ha fløyet en god del over Midtvesten, Karibisk og Asia. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mulig det, men jeg ville la tvilen komme de til gode. Er det vanlig med topper over 50.000 fot?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det offisielle som brukes for reflektivitet er Dbz der fargene viser forskjellig styrke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Nei, men over 400 stadig vekk. Jeg avventer å se hva undersøkelsen kommer fram til ift. hvordan det her kunne skje. Vi har en salig miks av værradarer i flåten, såvidt jeg husker har BM gammel type. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For klarhet, det som ofte blir nevnt som hagl i Norge på vinterstid er ikke det som blir kalt hagl av meteorologer i USA. Det blir her kalt ice pellets og har ingenting med tordenvær og gjøre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette radarbildet skal ha blitt tatt noen minutter etter hendelsen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her er noen biler fra en lokal gruppe Pápa, Ungarn, ikke så langt fra Wien, av det samme været. Temmelig heftige greier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Next Level Austrian - Austrian med premium economy og noen flere fly | Someone | Flyforum | 2 | 26-05-2018 02:50 |
Lander i hagl med Aeroflot | EspenRR | Bilder & foto | 0 | 30-07-2016 13:58 |
LN-NON truffet av lyn | erlingjo | Småprat | 12 | 01-05-2013 18:13 |
PIA777 gjennom litt lett hagl | Someone | Flyforum | 8 | 15-05-2010 00:30 |
Hagl, regn og litt sol på OSL | ENGM 911 | Bilder & foto | 12 | 11-05-2010 22:36 |