![]() |
|
![]() |
#101 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Et mulig tiltak for å tilgjengeliggjøre i framtiden flere billetter for fastboende, er å differensiere prisen mellom turister og fastboende. Da vil man nok se at billettene ikke blir revet bort så tidlig av turister som nå.
NRK: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
Så man må logge på med BankId for å bestille billett. Blir komplisert for andre å selge billettene. Høres ut som en kjempeidé. Og PR messing blir det gøy. Datter flyttet til Oslo må betale mye for å komme hjem å hjelpe mor som ligger syk uten hjelp. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
|
![]()
Et alternativ her kan jo være å sette av % av setene pr flight (noe høyere om morgen for å sikre pendlerne) til fastbeboende. Disse billettene slippes først f.eks 14 dager før og må kjøpes via egen side (aka en bedriftskonto hos Widerøe/ DAT), der man må registrere seg med min-ID (for å bekrefte av person og bostedsadresse).
Ellers kan man være enig i at turister og andre ikke- fastbeboende ikke skal være inkludert i denne subsidien og betale noe mer. FOT rutene er jo der og betalt av staten for å nettopp sørge for at lokalsamfunnene har en link til resten av landet og verden. Man hadde ihvertfall en lignende ordning både med fastbeboer rabatt og reservering på ferjene før disse også ble gratis. Etter at disse ble gratis så har man vel opplevd de samme man nå ser på FOT rutene. Kanskje man burde tatt lærdom fra ferjene før man innførte noe lignende på FOT rutene, da man viste det var en begrenset kapasitet der grunnet flymangel. Last edited by magtje; 16-04-2024 at 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Uansett om det finnes en løsning eller ikke, driver man bedrift i distriktene skal altså leverandører og kunder betale ekstra for å besøke deg? Om vi vil ha en utvikling der det gjøres lett for folk å drive i distriktene så må vi ta kostnadene av det også. Å drive bedrifter i distriktene kan være utfordrende nok, ikke minst å tiltrekke arbeidskraft. Billige boliger, gode lokalmiljøer, kombinert med god transport til storbyene -- så kan vi begynne å snakke. Spørsmålet er om det er verdt det det koster. Jeg vil svare nei. Ikke fordi jeg ikke ser fordelene med det, men kostnadene vil være astronomiske. Man kan jo argumentere at når det er billigere å bo i distriktene så er det større kostnader med transport -- det er et valg man må ta. Med mindre fly og dyrere infrastruktur må kostnadene være høyere, og jeg vil argumentere for at staten kun bør garantere en minsteinntekt og la resten være opp til markedet. Det skal i mitt hode ikke være slik at om man bor midt mellom en kommersiell og en FOT-flyplass så velger man FOT-flyplassen som er dyrest or samfunnet. Tvert imot bør det være gode grunner for å velge en kommersiell flyplass om en er noenlunde tilgjengelig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Det er også et poeng at Turister og arbeidsfolk skaper arbeidsplasser og bidrar til at lokalsamfunnet lever. Så dette virker litt søkt egentlig. Problemet her er vel egentlig at WF er utsolgt. Altså at det heller ikke er mulig å øke antallet flygninger.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Tidligere var det en produksjonsklausul i anbudene som trigget ekstra avganger når etterspørselen ble for høy, men denne er nå tatt bort av departementet. Det gjør at vi har havnet der vi er.
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
WF bruker Q400 på kveldsflyene fra BOO til EVE og ANX hver for seg, og på morrasavgangen til BOO fra ANX og EVE.
Ellers er det Q300 som opererer på BOO-ANX-TOS, BOO-EVE-TOS (og motsatt vei). |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Dette er jo så basic økonomi, at det nesten er morsomt sitte å se på. Når man reduserer prisen, på et produkt som jo har en viss grad av priselastisitet så vil jo etterspørselen da øke. Og når kapasiteten ikke endres, så blir jo det da utsolgt. Dette er ikke engang universitetsnivå over.
Dog kunne jo dette løses også ved å øke prisene, det hadde faktisk løst seg veldig enkelt da, men der har man også bundet seg på hender og føtter. Var det null utredninger eller analyser når de innførte dette? Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
Quote:
Kun siden det er de som har anbudet altså, det er vel helt stengt for andre vil jeg anta (derav FOT-anbudet og monopol etc..). Sett bort fra at (flex-)billettene nå rives vekk når de nå koster glansbilder og en tomflaske, er det noe offentlig informasjon om antall faktisk reisende? Altså, flyr de med fulle fly, eller blir mange av disse flex-billettene kansellert like før avgang, og med ditto "tap/redusert inntjening" for Widerøe? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Norwegian melder Widerøes bookinger på FOT rutene de neste 3 månedene, ligger 30% høyere enn samme tid i fjor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Da er det bestilt en gjennomgang og utredning for FOT rutene. Dog antar jeg en eventuell konklusjon her, ikke gjør så mye til eller fra, før neste anbudsperiode.
https://www.tu.no/nyhetsstudio/regje...228?showFeed=1 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kanskje å gjøre KKN-TOS til anbudsrute ikke var så nødvendig som WF trodde?
Quote:
![]() |
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Det var vel ikke WF som ønsket det? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Klagde ikke de på manglende lønnsomhet på den ruta? Noe som indirekte kom pga konkurranse fra DY som og fløy på den?
Merkelig hvis staten bestemmer seg for å monopolisere en rute som går med to aktører der ingen klager ![]()
![]() |
#119 | |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nå som WF og DY er samme konsern, hvordan er da muligheten for samarbeid her? Kan f.eks DY innføre en 2 daglig avgang på OSL-KKN, men med stopp i TOS, og at TOS-KKN blir operert i samarbeid med WF som en anbudsrute? At WF «leier inn» kapasitet fra DY som en del av de setene de må tilby ift anbudet?
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Streiketråden 2023 | Someone | Flyforum | 67 | 09-12-2023 08:51 |
Atlanta 23/4/2023 | LN-MOW | Bilder & foto | 0 | 24-04-2023 21:12 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |