![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]()
"Etter at det snart vert betydeleg rimelegare å ta fly til og frå Hovden fryktar ordførarane på Søre Sunnmøre at dette kjem til å gi utfordringar for kapasiteten til Widerøe på flyplassen i Hovdebygda."
https://www.smp.no/nyheter/i/on04b0/...asitetsproblem |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Det kommer vel trolig flere plasser til å merke. Politikerene har trolig glemt mekanismen at nå billettene blir vesentlig billigere vil etterspørselen øke, men når kapasiteten er den samme, så blir det da full.
Samtidig med lave makspriser har Widerøe null insentiv til å sette inn noe mer kapasitet utenom anbudet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2006
Location: Trondheim
Posts: 205
|
![]()
Det kan fort bli kapasitetsproblemer på ganske mange ruter. På VDS-KKN for eksempel vil en flybillett koste 316 kroner for et kvarters reisetid, mot 278 kroner for en busstur på ca. 2 timer og 40 minutter. På rutene mellom Bodø og Lofoten koster også billetten 700 kroner +-, mot rundt 450 kroner for hurtigbåt eller Hurtigruten, som tar vesentlig lengre tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Ja, da blir det vel hyl og skrik fra lokalpolitikere mot sommeren når turistene har kjøpt opp alle plassene og de lokale ikke kan komme seg noe sted på kort varsel. Vi har jo hatt det samme problemet på OSL-BGO (SVG/TRD?), dvs det med veldig dårlig kapasitet, om sommeren
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
Dette er jo enkel markedsmekanikk, og usikker på om de folkevalgte tenkte på det, i sin iver etter bli gjenvalgt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,555
|
![]()
Flyr av og til til Hovden på ganske kort varsel. Er vel fare for at det kan bli Ålesund og leiebil noen ganger i stedet… Blir interessant å følge med på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]()
Det er faktisk sensasjonelt dårlig politisk håndverk.
Det er ikke lenge siden HOV-OSL var tilbudt på markedsbasis, med fly 5-6 ganger om dagen -- som tross alt er god frekvens -- og en nytte til felleskassen at de flyvende faktisk betalte for varen. Nå binder man HOV (og andre) til et system der kommersielle ruter i praksis aldri vil skje fordi man ikke kan fly ekstra til markedspris om markedet vil betale for det... Hvor vanskelig hadde det vært å f.eks. si at selskapene måtte selge X antall billetter til <maxpris> eller mindre? På den måten kunne de skalere opp/ned etter behov |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ørsta/Volda aukar kraftig igjen. | wf145 | Flyforum | 9 | 04-01-2014 17:45 |
Solskinn på Ørsta-Volda Hovden | Halvorsn | Bilder & foto | 10 | 12-04-2013 11:01 |
Nattbilder fra Ørsta-Volda i snø | Halvorsn | Bilder & foto | 25 | 10-11-2012 16:21 |
Snasent besøk på Ørsta/Volda i dag! | wf145 | Flyforum | 1 | 30-08-2010 14:23 |
Ny månadsrekord på Ørsta/Volda! | wf145 | Flyforum | 2 | 07-06-2006 16:24 |