Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-10-2006, 11:21   #1
GFL
ScanFlyer Gold

Default Bidra til mindre kø på Gardermoen

Noen som kanskje har postet det her, men her kan dere fyre løs!! Svar rett fra innside...

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/10/27/480749.html

Old 31-10-2006, 15:37   #2
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Default Re: Bidra til mindre kø på Gardermoen

Det aller beste forslaget må være å ikke ta med seg noe ombord i det hele tatt. Var ute og fløy i Europa sist helg, og det er helt utrolig hva folk drar med seg inn i fly. Enkelte klarer f....meg ikke å bære med seg håndbagasjen engang.

Hadde man bare vært langt mer restriktive med håndbagasje generelt, så hadde dette aldri vært noe stort problem.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 15:57   #3
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by JetBlue

Det aller beste forslaget må være å ikke ta med seg noe ombord i det hele tatt. Var ute og fløy i Europa sist helg, og det er helt utrolig hva folk drar med seg inn i fly. Enkelte klarer f....meg ikke å bære med seg håndbagasjen engang.

Hadde man bare vært langt mer restriktive med håndbagasje generelt, så hadde dette aldri vært noe stort problem.
Men en ny og enda mer grensesprengende idiotisk sak har dukket opp rundt dette pose-hysteriet. Jeg er ganske fast leser på sikkerhtes-forumet på FlyerTalk, og det har nå begynt å dukke opp ett nytt problem som nok blir enda mer festlig når ikke bare UK, men hele EU skal være med på pose-leken: en quart er ikke en liter.

Flere folk har opplevd å få grei beskjed at posen deres på en liter er ikke en quart og dermed fått innholdet sitt fjernet og kastet av TSA-folk... ikke noe som god, gammel banalitet mellom metriske og imperial-mål.

Samtidig har jo Heine Richardson uttalt til Aftenposten at det er beholderne (både inviduelle og posen) sine faktiske mål, ikke hvor full de er, som er den absolutte tolkningen. Og det skal ikke utvises skjønn, og det er bare godkjente liters-poser som får brukes.

Ingenting blir som før med en innenriksforbinsel på hver siden av atlantern nå...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 16:46   #4
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Hva med å gi flyselskapene større rabatter for transferpassasjerer som var gjennominnsjekket med både seg selv og bagasje? Har vel nevnt det før, men her tror jeg den desidert største gevinsten er å hente når det gjelder å lette trykket på de fleste flaskehalser på Gardermoen. Slik der er i dag hvor flere tusen passasjerer hver dag må hente bagasje, sjekke inn bagasje og stille seg i ny kø for sikkerhetskontroll er det ikke underlig at de sliter på OSL.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 17:05   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Hva med et priority security check point?? Skal vi fortsette å være det eneste landet i verden som ikke tilbyr dette til de som flyr mest og bidrar mest i kassa til Avinor??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 17:08   #6
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by Tommy777

Hva med et priority security check point?? Skal vi fortsette å være det eneste landet i verden som ikke tilbyr dette til de som flyr mest og bidrar mest i kassa til Avinor??
Mer info her

-A
Old 31-10-2006, 17:37   #7
radeon
ScanFlyer Blue

Quote:

God dag!

Hva med fotoutstyr og de nye reglene? Man vil jo gjerne unngå at slikt blir ødelagt i bagasjehåndteringen.
Med mye utstyr blir fort håndbagasjen av et visst omfang. Må man i tillegg fremvise dette ved sikkerhetsgjennomgangen?

Innsendt av: Cartier Bresson
Hei.

Her er reglene som før. Utstyret skal uoppfordret tas ut og vises fram.
Hilsen Jo
fotoutstyr har man da aldri måttet ta ut og vise frem
radeon is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 18:39   #8
Utflyttet
Ute på tur

Hva med denne som også er sakset fra Dagbladet i dag:

Quote:
Hva har jeg lov til å sjekke inn?

Nå begrenses altså adgangen til å ta med seg beholdere i _håndbagasjen_. En liten kikk på hjemmesidene til et norsk flyselskap i utenlandstrafikk, avslører at jeg ikke har lov til å _sjekke_inn_ for eksempel
(a) flasker
(b) gass under trykk
(c) peroksider
(d) medisiner
(e) elektriske artikler.

De nye reglene gjør det mildt sagt brysomt å få med seg en toalettmappe med alt man kan trenge på flaske, medisiner, linsevæske som inneholder hydrogenperoksid mm.

Og disse får man heller ikke lov til å legge i kofferten. Luftfartstilsynet oppgir at forslaget ikke berører væsker som sendes i innsjekket bagasje, men så lenge de er på egnet beholder (jeg har ikke tenkt å tømme etterbarberingsvannet ut over dressen, har jeg vel?) er det jo allerede forbudt å legge det i kofferten.

Eller ...?
Innsendt av: Nils

Hei Nils.

Alle toalettsaker kan pakkes i innsjekket bagasje. Kontakt for øvrig flyselskapene vedrørerende hva du kan bringe med deg.

Medisiner kan du ha i håndbagasje, i tillegg til de tillatte mengder væske på inntil 100 ml per enhet i den gjennomsiktige lukkbare 1 liter-posen.

Hilsen Jo
Så skal du ha med cognac til svigerfar er nå faktisk texfree eneste alternativ?

Jeg har selv fått en grundig overhøvling av tollerne på Flesland for å ha deler av kvoten min i innsjekket baggasje og deklarerte dette når jeg leverte inn meldingen om tapt baggasje. Det var i deres øyner jevngodt med å gå på grønt med for mye i posen.

-A
Old 31-10-2006, 18:58   #9
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally posted by radeon

Quote:

God dag!

Hva med fotoutstyr og de nye reglene? Man vil jo gjerne unngå at slikt blir ødelagt i bagasjehåndteringen.
Med mye utstyr blir fort håndbagasjen av et visst omfang. Må man i tillegg fremvise dette ved sikkerhetsgjennomgangen?

Innsendt av: Cartier Bresson
Hei.

Her er reglene som før. Utstyret skal uoppfordret tas ut og vises fram.
Hilsen Jo
På siste tur gjennom OSL så ble jeg plukket til side og måtte vise frem allt i fotobagen. Det virket på mannen som knapt snakket norsk som om det "var så mye rart i den" (Nøkler, lommebok, småmynter, lighter, røykpakke, o.l.) - Poengterte at "det var så mye rart i den fordi det var det jeg ble oppfordret til - da så'n bare rart på meg gitt.. (For de uinvidde; i køen så er det tv-skjermer som innimellom reklamene oppforder til å legge allt slikt i veske eller jakke før kontrollen)
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 19:37   #10
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally posted by ph-ndr
Jeg har selv fått en grundig overhøvling av tollerne på Flesland for å ha deler av kvoten min i innsjekket baggasje og deklarerte dette når jeg leverte inn meldingen om tapt baggasje. Det var i deres øyner jevngodt med å gå på grønt med for mye i posen.

-A
Hørt sånn tull... Hvor man oppbevarer sin kvote har da tollerne fint lite med! Enten har man inntill tillatt kvote og går på grønt, eller så har man for mye og går på grø... Øhh... Rødt og tolldeklarerer!
Om tollerne skulle finne på å plukke deg ut til en kontroll, så skal de nok se både i innsjekket og håndbagasje!

Mener dessuten jeg har lest på et skilt i ankomsthallen om situasjoner der man ikke mottar sin bagasje. Har man "kvotevarer" skal man vel gå på rødt og deklarere dette?
Kan noen som tilgang til ankomst utland sjekke dette?

Har tollerne rett i sine uttalelser på Flesland syns jeg vi med rette kan døpe om vår toll etter svensk modell. . .
Old 31-10-2006, 20:33   #11
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by radeon
Å jo da. I München for 3 år siden forlangte sikkerhetskontrollen å få sjekket både videokameraet og fotoapparatet. De måtte slåes på for å se at de faktisk var kameraer.
Old 31-10-2006, 20:37   #12
GFL
ScanFlyer Gold

Prøvde å lure inn et spørsmål om utbygging av T2 og om konkrete nye interkont'ruter, men det ble silt bort...typisk
Old 01-11-2006, 08:00   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally posted by GFL

Prøvde å lure inn et spørsmål om utbygging av T2 og om konkrete nye interkont'ruter, men det ble silt bort...typisk
Se egen tråd på dette emnet fra igår, prosjektet er iferd med å bli en realitet. Forøvrig snakker OSL med flere selskaper om nye interkontinentale ruter, både til Asia og USA, så vi får vente i spenning.....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules