Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2023, 20:04   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Default Hjelp/råd/diskusjon rundt flypriser/-ruter/-tider/reiser (2023)

Hei og beklager nok en egoistisk reise-tråd, men håper andre har glede av svarene.

Vi har nå fått med oss en familie til på full julefeiring og nyttår i Thailand og det er jo ganske drøye priser. Vi har kommet frem til noen alternativer..

Det som er sikkert er avreise OSL 22DEC og retur 06JAN. Det som faktisk styrer hele pakken nå er flypriser over sted og alianser osv. (den andre familien er ikke nerder)

Det det står på nå så langt er Phuket hvor både Emirates og Qatar charger ca 55.000 per familie.

Det vi egentlig håper på er Thai direkte samme datoer med tre dager BKK og 11 dager Hua Hin.

- Hva tro folk nå om prisene utover? Lavere på grunn av økonomisk frykt og mer konkurranse - eller høyere på grunn av mer fokus på Thailand?

- Er det verdt en mellomlanding med for Phuket? Tenker på total-pakken og value for money på hotellene`.

Uansett så er målet varmt thailand på julaften på et hotell som er supert uten å koste 2-3 elbiler.

Takk.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2023, 21:49   #2
Futura
ScanFlyer Gold

Default Re: Thailand jul og nyttår.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hei og beklager nok en egoistisk reise-tråd, men håper andre har glede av svarene.

Vi har nå fått med oss en familie til på full julefeiring og nyttår i Thailand og det er jo ganske drøye priser. Vi har kommet frem til noen alternativer..

Det som er sikkert er avreise OSL 22DEC og retur 06JAN. Det som faktisk styrer hele pakken nå er flypriser over sted og alianser osv. (den andre familien er ikke nerder)

Det det står på nå så langt er Phuket hvor både Emirates og Qatar charger ca 55.000 per familie.

Det vi egentlig håper på er Thai direkte samme datoer med tre dager BKK og 11 dager Hua Hin.

- Hva tro folk nå om prisene utover? Lavere på grunn av økonomisk frykt og mer konkurranse - eller høyere på grunn av mer fokus på Thailand?

- Er det verdt en mellomlanding med for Phuket? Tenker på total-pakken og value for money på hotellene`.

Uansett så er målet varmt thailand på julaften på et hotell som er supert uten å koste 2-3 elbiler.

Takk.
Åh dæven 11.000 per pers på de datoene til Phuket, med Emirates eller Qatar er jo et kupp. Hvor finner du de prisene? Drar du dagen før og returnerer dagen etter, med Norse til BKK, vil det koste 13.000,- med 15kg innsjekket og ingen servering om bord. Det er vel bare å bestille før selskapene ombestemmer seg.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2023, 04:56   #3
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Om de kan avbestilles så er det bare og bestille. For så og lete etter bedre dealer senere.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2023, 07:37   #4
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Om de kan avbestilles så er det bare og bestille. For så og lete etter bedre dealer senere.
Den kjente jeg faktisk til.. Men nope, dette er laveste economy. Full flex blir fort en 110-120.000.

Selv de fleste topp-hotellene har lite fleksible bestillinger nå uten reale påslag.

Old 17-05-2023, 07:39   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Åh dæven 11.000 per pers på de datoene til Phuket, med Emirates eller Qatar er jo et kupp. Hvor finner du de prisene? Drar du dagen før og returnerer dagen etter, med Norse til BKK, vil det koste 13.000,- med 15kg innsjekket og ingen servering om bord. Det er vel bare å bestille før selskapene ombestemmer seg.
Google Flights. Ser forøvrig at Emirates ligger nå over 100.

Norse blir dessverre for lenge da jeg allerede er på minus i feriedager.

Old 17-05-2023, 10:20   #6
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

55.000,- i jula vil jeg si er et kupp, kan vanskelig tenke meg at det blir billigere. En stopp i Phuket er fint, fløy OSL-DXB-HKT under pandemien med retur fra BKK. Utfordringen er nok å fine gode hoteller til gode priser… Men liker Phuket godt. Finere strender enn lenger nord. Men styr unna sørenden av Patong Beach, der renner det ut en litt uggen bekk.
TriStar is online now   Reply With Quote
Old 17-05-2023, 12:46   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Jeg trenger hjelp/råd til flypriser/-ruter/-tider/reiser (2023)

En bekjent av meg som skal til samme område i julen endte med å booke TUI nonstop Gøteborg-Krabi

At det var nonstop gjorde at de ikke taper noe særlig på å måtte kjøre ned til GOT
Old 17-05-2023, 22:40   #8
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post

Takk.
Trodde du hadde sikret deg SAS plus til ca 15000 allerede, men det ble kanskje endringer? Sånn med tanke på pris ble det vel nevnt i en tråd i fjor at en må selge alle billetter på fly Europa-BKK for 8000 kr for at det skal gå i null, da er kanskje ikke 11000 kr/pers så dyrt i årates dyreste reiseuke. ER dere mer enn 9 kunne en kanskje fått til en gruppepris, men det er neppe noe særlig billigere. Det høres heller ikke ut til at reisefølget er veldig keene på stunt som å reise via Kina eller annen moro for reisenerder, men vi har gjort det to ganger. (Mulig en kan lage noe kreativt til HKG, med stopover eller noe i BKK.)

Min (lille) erfaring med Phuket er at desember kan være våt uansett hva "ekspertene" sier. Og nei, det kommer ikke bare en kraftig skur på ettermiddagen, men kan regne like mye og jevnt som i Bergen på den samme tiden av året. Hotellene er helt sikkert dyre (og fulle så mas med plass ved basseng etc).

Vet ikke om det er sant, men har hørt at Hua Hin har endret seg etter at den forrige kongen døde med mer "thailandsk liv og røre" som ikke nødvendigvis er så hyggelig på familietur. Syntes det var litt for mye høye blokker på stranden i Hua Hin for 10 år siden, men det er jo veldig praktisk med 3 timer til Bangkok. Rundt jul ville jeg nok godt for Bangkok og Hua Hin.

Tre netter fra 23 des i BKK kommer på ca 2500-2900 kr for bra hotell med frokost og mulighet for oppgradering, sen utsjekk. Lebua har jo store rom og koster 1800 kr med frokost.

JC KEvin var før covid et Anantara hotell. De har suiter/leiligheter med med to soverom og frokst til 1900 kr/natt.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2023, 22:36   #9
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Thailand og vel Asia generelt har jo blitt helt sinnsykt dyrt etter pandemien. Hjelper gjør det jo ikke at det russiske luftrommet er stengt som gjør det dyrere for selskapene å fly. Den kostnaden skal de selvsagt ha dekket av sine kunder. Ja så er jo NOKen i bunn og, men det er vel ikke bare nordmenn som har bitt seg merke i disse prisene. Men når man først er i Thailand er vel prisene på hotell fortsatt relativt hyggelige.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2023, 01:44   #10
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Reiste en under 3 timers tur i går med Southwest. Billett prisene var $360-500 per pers en vei. Fem stykk ville blitt 40 store t/r, og det er et lite hopp. At jeg regner 10 kroners kurs i stedet for 7 er jo det som gjør det riktig ille.
Normal pris de siste år en vei på Delta fra hvor jeg bor til LGA er $4-500 bak og $6-700 på «business», E175 eller CRJ900.
Ingen tvil om at prisene har gått opp, noen uker her og der er billige.
Old 24-05-2023, 08:32   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Trodde du hadde sikret deg SAS plus til ca 15000 allerede, men det ble kanskje endringer?

.
Nope - bestilte ikke. Det var da 6 timer på CPH og håpet om Thai direkte som gjorde at jeg avventet.

Nå ser jeg at Qatar skal ha 48.300,- for alle fem til Phuket med avreise 22 Desember. Dette er jo ville priser... (Og nå søker jeg med 4 voknse og ett barn da jeg fant ut at #2 bikker 12 år der nede.

Aberet med denne er 787 på alle flightene (som er drit-trange på Qatar) og 6 timer i Doha. Jeg kjenner også at det svir litt i Eurobonus-sjelen - men det må man snart legge av seg.

Old 27-05-2023, 20:18   #12
eisa01
ScanFlyer Blue

Er det noe sted man får enkel oversikt over charterruter fra Oslo?

Ser at Ving/Sunclass flyr direkte til Cape Verde og Phuket til vinteren, og det er faktisk ganske interessant mtp flytider og priser med rutefly.

Er det noen andre som flyr direkte fra Oslo til andre steder, som ikke er Gran Canaria og "syden"?
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2023, 00:32   #13
meliiis
ScanFlyer Silver

https://avinor.no/flyplass/oslo/

Scroll heeeeelt ned og velg charter
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2023-05-29 kl. 01.30.44.jpg
Views:	336
Size:	61.8 KB
ID:	53456  
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2023, 09:58   #14
88charlie
ScanFlyer Blue

Default Priser til Asia og N.A. i businessklasse

Med basis i SAS og bestilling sånn passe god tid i forveien så var gjengse businessklassepriser til USA og Asia "før" rundt 30-36k, gjerne inkludert domestic feed i begge ender hvis aktuelt. Detaljene spiller ingen rolle for poenget er at de samme turene nå ser ut til å ligge minst 10k høyere. PVG åpner seg litt utover i tid og man finner sporadiske normale priser, men for USA veskyst, eller østkyst pluss domestic, så klarer jeg knapt å finne noe under 40k. Tenkte det var en SAS-greie men ser at KLM ligger i samme baner. Til tider er billettprisene helt vanvittige med 30k per sete for de transatlantiske flightene.

Økonomibillettene ser mer normale ut så det kan virke som at flyselskapene nå skviser mer ut av biz enn tidligere, kombinert med økte kostnader, valutakurser osv.

Kan man konkludere med at flygninger til USA rett og slett har blitt mye dyrere på kort tid? Rike amerikanere som ferierer i Europa?
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2023, 12:58   #15
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Priser til Asia og N.A. i businessklasse

Det er mitt inntrykk også.
Jeg har sett mer på billetter til Asia.
Tidligere fant man greit billetter til Oslo - Bangkok t/r for rundt 25k.
Nå er gjengs pris med Thai via CPH eller ARN 55k. SAS skal ha 36k. Singapore over 60k.

I går så jeg på priser for samme rute i mars 2024 i First. Lufthansagruppen skulle ha 55k. Altså samme pris som Thai skal ha i biz. Mens Singapore skulle ha 177k......

Samtidig ser vi at det knapt finnes bonusbilletter i biz til BKK. SAS har ikke lagt ut en eneste en til normale bonuspoengpriser under hele vinterperioden de skal fly ruten.

Så det må være gode tider for å selge flybilletter......

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2023, 13:19   #16
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Det var også vanlig allerede i august å finne priser med SK i Business til Tokyo for 16k NOK t/r rundt jul og nyttår, men ikke i år.

Jeg vil dog bli overrasket hvis de høye prisene fortsetter. Jeg tror det er mange som har bygget seg opp en pen feriesparekonto under pandemien, og som har hatt muligheten til å unne seg dyre reiser i år. Dette har drevet opp etterspørsel og priser, men fremover tror jeg etterspørselen kommer til å dale. Sammen med renteøkning og inflasjon i flere land så tror jeg ikke denne festen kommer til å vare lenge.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2023, 15:21   #17
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Litt rart av Lufthansagruppen har blitt av de billigste i First class til BKK
Før pandemien hadde jeg inntrykk av at Emirates kostet rundt 65K, Lufthansa 70K
Old 24-08-2023, 16:05   #18
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

I juli på kort varsel var EWR-CPH-OSL 80k i business, 35 i pluss og 25 bak. En vei.
Old 24-08-2023, 19:00   #19
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

På meg virker det egentlig som om Nord Amerika er litt over kneika. Nå betaler jeg stort sett sånn 25k+/- for en business billett tur/retur hvis jeg booker litt i forveien. Tatt i betraktning endringen i Eurokursen så tilsvarer 25.000,- i dag circa 21.000,- i 2018/2019. Så har du inflasjon i tillegg.

Så fly til Nord (faktisk også til Sør) Amerika synes jeg ikke er galt.

Men eksempel med Bangkok er annerledes. Her virker det som om det fortsatt er backlog av høy demand og lite tilbud. Kanskje ekstra forsterket av krigen, som gjør ruten lenger og tilbudet hårfint mindre. Her er det fortsatt dyrt.

Det virkelig sjuke om dagen er imidlertid Australia i C/F. OMFG.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2023, 19:10   #20
view
ScanFlyer Gold

Skal til Bangkok på messe om noen uker, og som i fjor så blir det Etihad business nedover. Om man ikke er for knyttet til allianser, så kan jeg slå et slag for Etihad produktet og spesielt maten, selv om jeg valgte den pga pris på 22K. Lufthansa gruppen lå på 39 sammenlignbart, så da blir det stopp i sandkassa begge veier.
view is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules