Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-10-2006, 10:26   #41
LN-RKF
Banned

Default Re: Derfor misliker jeg Gardermoen

Quote:
Originally posted by Hurum

Quote:
Originally posted by AirbusTero

Med hensyn til Flytoget så er 160 drøyt, men 110 kr med buss er enda drøyere - er det noe som vet om det er en bevisst "opprising" av bussen her for å sikre seg at flere tar Flytoget? Det må være landets dyreste busstrekning i alle fall.
Nja....Flybuss Evenes - Harstad koster jo 120,-kr og er akkurat like lang avstand....så det finnes dyrere enn Gardermoen - Oslo m/Flybuss
I forhold til avstand har nok Ålesund lufthavn Vigra det dyreste tilbudet...nesten en hundrelapp for flybussen litt over en mil til Ålesund sentrum...eller Moa bussterminal.

LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 11:44   #42
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-RKF

Quote:
Originally posted by Hurum

Quote:
Originally posted by AirbusTero

Med hensyn til Flytoget så er 160 drøyt, men 110 kr med buss er enda drøyere - er det noe som vet om det er en bevisst "opprising" av bussen her for å sikre seg at flere tar Flytoget? Det må være landets dyreste busstrekning i alle fall.
Nja....Flybuss Evenes - Harstad koster jo 120,-kr og er akkurat like lang avstand....så det finnes dyrere enn Gardermoen - Oslo m/Flybuss
I forhold til avstand har nok Ålesund lufthavn Vigra det dyreste tilbudet...nesten en hundrelapp for flybussen litt over en mil til Ålesund sentrum...eller Moa bussterminal.
Joda, men dette inkluderer jo bompenger for tunnelene.

Men med den trafikken det er Oslo-OSL burde det være mulig å få mer konkurranse med flytoget med en noe lavere pris - jeg synes ikke Flytogets 160 kr er dyrt i forhold til bussens 120 kr.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 12:04   #43
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally posted by Fly high

Quote:
Originally posted by Farmer

Sukk ... jeg lurer på hva som plager enkelte journalister.. Mindreverdighetskompleks ??
Som sagt tidligere: Mannen er ikke journalist ...
Men det er Fly-High!!!

Eegentlig burde vi sparke alle journalister og sette inn militært personell istedet!

BF:viking

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 13:19   #44
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Bare for sammenlignings skyld - her er priser/tider/avstander/tid for tog til de tre store London-flyplassene

Liverpool Street Station-STN / £15 (kr 193,50) / 46 km i luftlinje / 45 minutter (61 km/h)

Paddington Station-LHR / £14,50 (kr 187,00) / 20 km i luftlinje / T1-3 15 minutter (80 km/h) T4 23 minutter (55 km/h)

Victoria Station-LGW / £14 (kr 180,50) / 41 km i luftlinje / 30 minutter (82 km/h)

For orden skyld
Oslo S - OSL / kr 160 / 38 km i luftlinje / 19 minutter (120 km/h) - ved stopp på Lillestrøm 22 minutter (104 km/h)

Amsterdam Centraal-AMS / €3,60 (kr 31) / 13 km i luftlinje / 15 minutter (52 km/h)

Til slutt vil jeg hevde at de tre flytogene rundt London kan ikke sammenligne seg Flytoget i kvalitet (selv om LHR Express kommer ganske nær hadde det ikke vært for de gyselige teppet på gulvet).
Old 18-10-2006, 13:33   #45
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Og Tube'n fra LHR koster 3.50 pund ....

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 13:54   #46
LN-RKF
Banned

Har alltid brukt tube`n når jeg har vært i London!

Det er billig ( 3,5 £ som MOW sier) og i billetten har du også overgang til de andre linjene i t-banenettet. Så du kan komme deg fra LHR til nær sagt hvor som helst i byen for 3,5 pund.

LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 14:22   #47
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Nå er den tiden slutt at alle som skal til London kommer gjennom Heathrow. STN og LGW finnes ikke tube som et tilbud, og alternativet er med en tregere buss analogt til OSL.

Tuben fra LHR T1-3 inn til London tar rundt 45 minutter, og fra T4 tar det fem minutter mer etter Piccadilly Line nå har startet opp igjen.
Old 18-10-2006, 14:47   #48
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg vil vel si både og om jeg er enig med han. Selve hovedhallen hvor en har innsjekksområdet, er bare fint av utseende noen få ganger. Praktisk så er det som en diger idrettshall og grå og trist og sprer støy som en ropert. Belysningen er begrenset og mangler varme, og nesten skrudd av hvis du er der før kl 6 på morgenen (noe som faktisk ganske mange må ettersom innsjekkstiden til morgenavgangen er utvidet.) Et eksperiment du kan gjøre når du er der er å se om du føler at det er blå himmel ute når du er inne.

Selve pirene er derimot mye bedre, mer koseligere, det kommer mye lys inn fra utsiden og det er lavere under taket. Taket er hvitt her og man får bedre følelsen av at det er lysere og behageligere. Og det som er finere er å traske igjennom lørdag kveld når du ser solnedgangen fra innenlandsterminalen og terminalen er nesten tom.

Den er dog for liten, og mangler sjel (det at mange ønsker seg noe som er bortgjemt for å slappe av er fordi terminalen er sjelløs og lite intim). Husk at rene store linjer oppleves fint ved første øyekast, men i lengden så er vi lagd for å bruke øynene og se variasjoner.

Flytoget kan jeg ikke klage på siden jeg får en god pris siden jeg jobber på lufthavnen, og prisen ellers er ikke så dårlig sammenlignet med våre nærmeste store lufthavner. Men sammenligner du lengre bort er normalprisen ganske høy. Det finnes jo også alternativer og.

Når det gjelder teknisk stand på utstyret på lufthavnen så er det tydlig at man så mer på pris heller enn kvalitet. Skiltingen også er ikke mangelfull, men fargene matcher omgivelsene i slik grad at de er umulig å få øye på.

Gardermoen har en smart planløsning, som nå blir rivd ned fordi terminalen er for liten og man lager flere og flere kombigater som blir vanskeligere og vanskeligere og finne eller komme til.

Flyplassen er en gjennomsnittsplass, og sammenlignet med andre store og viktige flyplasser bygget de siste 10 årene er den ikke så mye og skryte av, det er klart den er smartere enn flyplassene fra -70 årene og eldre, men det synes jeg bare skulle mangle.

Old 18-10-2006, 19:20   #49
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Når han nevner manglende traller for tung håndbagasje, lurer man på når han sist var ute på reise… Omtaler jo bare avgangshallen her. Han lider neppe av agorafobi, for da ville han ha unngått glassheisen. Prisen på flytoget står da i rimelig forhold til tiden det tar. Man får atskillig større prissjokk når man entrer terminalen.

Når han kommer tilbake og må vente på bagasjen i ankomstetasjen, får han sikkert tid til å beundre de murgrå veggene under det lave triste ”industribyggtaket”. Kanskje han er av typen som hopper til side for å unngå å tråkke på ”vannflekker” (blanke glassfliser) med f.eks en firfisle under, kunstnerisk lagt inn i gulvet nede i ”katakomben”. Etter en slitsom reise (som det ofte blir i dag) er man jaggu minst av alt interessert i å beundre krypdyr.

Avgangsetasjen har mye ubrukelig luft under det arkitektonisk prisbelønnede taket (skal man liksom bli fjetret av synet og glemme alt annet?), mens arealene er knøttsmå i butikker og serveringssteder der man ”får lov” å tilbringe noe tid dersom innsjekk og securitysjekk går raskere enn forventet. Evne til å bevege seg sidelengs er et must, og selv den minste backpack (praktisk greie) må bæres klemt mot magen for å ikke hindre andre handlende.

Men pirene er velsignet åpne, og der kan man attpåtil få glimt av fly i bevegelse...

Virker her som at noe måtte skrives for å ha skrevet noe om noe.

Enig med den som nevnte LHR. Takhøyden i hele Terminal 3 er klaustrofobisk. Sist jeg skulle oversjøisk (Terminal 3) måtte man vente i lange køer i et relativt lite rom for å få nytt boardingpass. CDG og AMS og FRA må da være bedre.
Old 18-10-2006, 19:39   #50
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by ANX

Enig med den som nevnte LHR. Takhøyden i hele Terminal 3 er klaustrofobisk. Sist jeg skulle oversjøisk (Terminal 3) måtte man vente i lange køer i et relativt lite rom for å få nytt boardingpass. CDG og AMS og FRA må da være bedre.
AMS er en flyplass som jeg liker, selv om jeg synes den virker noe mindre oversiktlig nå enn den gjorde tidligere, men kanskje jeg var på feil sted... CDG kan vel være et sant mareritt, og bortimot klin umulig å skjønne hvor man skal gå om man skal fra 2x til 2y (selv om man forstår fransk). FRA er vel grei nok - spesielt spotterterassen, men personen som skrev artikkelen er vel neppe ute etter å beundre fly (for det kan man veldig enkelt gjøre på OSL - om enn et litt snevert utvalg av flytyper). LHR er slik jeg ser det helt for jæv... (nå kjenner jeg T3 aller best, og nevnte den tidligere i tråden, og det er absolutt ingen glede å tilbringe mer tid enn strengt nødvendig der). T4 er vel noe bedre om jeg husker rett.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 19:52   #51
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Så da synes "alle" her at OSL er helt ålreit? Se min forrige post.

Tålsomme nordmenn, er vi...
Old 18-10-2006, 20:47   #52
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Quote:
Originally posted by Fly high

Som sagt tidligere: Mannen er ikke journalist ...
Men det er Fly-High!!!

Eegentlig burde vi sparke alle journalister og sette inn militært personell istedet!

BF:viking
Så bra, for med løytnants grad fra Luftforsvaret beholder jeg jo jobben!

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 21:45   #53
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by ANX

Enig med den som nevnte LHR. Takhøyden i hele Terminal 3 er klaustrofobisk. Sist jeg skulle oversjøisk (Terminal 3) måtte man vente i lange køer i et relativt lite rom for å få nytt boardingpass.
Da har du ikke prøvd T2...den er etter min mening hakket verre
Reply

Posting Rules