Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-12-2022, 15:38   #841
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei. Alle f.eks. med KLM betaler det samme, enten de skal til Amsterdam eller Atlanta.
Og da er dette konkurransevridende. Det lønner seg for folk å fly via Europa, selv om det fører til flere passasjerkm og dermed i teorien også større utslipp. God miljøpolitikk når det gjelder denne avgiften altså.
Old 12-12-2022, 17:56   #842
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Med 120 millioner nye aksjer ute i dag ble det trangt ut døren og kursen endte på 2,05, ned over 13%. Så de som var med i starten og ikke kom seg ut har nå tapt nesten 90% av investeringen
Old 20-12-2022, 18:25   #843
joandreas
ScanFlyer Silver

Ifølge Norse gruppen

DUB - JFK BOS

LGW får og 5 ruter Washington, Los Angeles, Boston. I tillegg til 2 i Florid

https://ishrionaviation.com/news/nor...ton-washington
Quote:
Norse, which commenced operations in June 2022, intends to begin flying to several new destinations next year:
  • Boston, USA | Boston Logan International Airport (BOS)
  • Dublin, Ireland | Dublin Airport (DUB)
  • Washington D.C., USA | Washington Dulles International Airport (IAD)
  • Paris, France | Paris Charles de Gaulle Airport (CDG)
From these four airports, Norse Atlantic Airways plans to add the following five routes:
  • Dublin (DUB) to Boston (BOS)
  • Dublin (DUB) to New York (JFK)
  • London (LGW) to Boston (BOS)
  • London (LGW) to Washington D.C. (IAD)
  • Paris (CDG) to New York (JFK)
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Last edited by joandreas; 20-12-2022 at 18:27. Reason: Sitering
joandreas is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2022, 18:38   #844
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post
Ifølge Norse gruppen

DUB - JFK BOS

LGW får og 5 ruter Washington, Los Angeles, Boston. I tillegg til 2 i Florid

https://ishrionaviation.com/news/nor...ton-washington
For å presisere litt, så har de fått slots for disse. Ikke annonsert noe ennå
Old 26-12-2022, 13:35   #845
vadheim
ScanFlyer Blue

Flyr Norse kun til LGW fra Oslo nå? Synes det blir mindre og mindre aktivitet. Dette går vel ikke helt bra…
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2022, 13:50   #846
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
Flyr Norse kun til LGW fra Oslo nå? Synes det blir mindre og mindre aktivitet. Dette går vel ikke helt bra…
De flyr fortsatt til FLL og JFK noen ganger i uka.

Hadde det ikke vært for utleie til Air Europa hadde de nok vært konk for lenge siden.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2022, 15:23   #847
vadheim
ScanFlyer Blue

Nord Amerika går vel generelt svakt fra OSL om dagen gitt reduksjon fra Norse og SAS har nedgradert EWR til A321. Ingen amerikanske selskaper heller lenger.

(Til motsetning fra ARN og CPH hvor det stadig kommer nye ruter og med store fly).

Last edited by vadheim; 26-12-2022 at 15:26.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2022, 15:35   #848
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Nord Amerika går vel generelt svakt fra OSL om dagen gitt reduksjon fra Norse og SAS har nedgradert EWR til A321. Ingen amerikanske selskaper heller lenger.

(Til motsetning fra ARN og CPH hvor det stadig kommer nye ruter og med store fly).
Norwegian ødela nok mye. De oversvømmet markedet med billige seter og seter folk trodde var billige. Markedet er der men kjøpevanene er endret. Tipper det ser litt annerledes ut fra 2024.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2022, 16:30   #849
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Ifølge FR24 så flyr de OSL-JFK, hadde vel 4 iløpet av uken 17-24/12
krølle is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2022, 09:40   #850
RIBRO
ScanFlyer Gold

Føler det aldre ble noe "vi skal revolusjonere longhaul" fra Norse.
Har @BU662 noen informasjon om hvordan det går for Norse? Liker dine analyser.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2022, 20:53   #851
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Naa er jeg ingen BU662 (har ogsaa dyp respekt for hans analyser) men siden vi taxet inn til Gate i Calgary forbi en WestJet 787-9 og jeg et doegn senere saa 5-6 Norse 787-9 parkert paa OSL, har jeg fundert endel - baade paa forskjellen mellom WestJet 787-9’en og Norse 787-9.

Utenpå er de ganske like, men paa innsiden er WestJest betydelig mere moderne og langt bedre utstyrt til aa tjene penger (det er litt av ideen med aa drive flyselskap mener naa jeg ).

Jeg har ikke floeyet Norse, men floey Norwegian Long Haul og ut i fra Norse sine egne Web sider maa jeg si at Produktene (det de tjener penger paa) synes veldig likt det Norwegian startet med omtrent for 11 aar siden, de planene og ideene Kjos hadde for 10-12 aar siden.

Grunnideen om lave kostnader er det ikke noe galt med, men det er ikke nok, noe DY Long Haul nok tydelig beviste. For aa kunne tilby billige reiser, er det noedvending aa selge nok dyre billetter for aa soerge for at avgangen gaar i pluss. Her er Norse daarlig forberedt, Premium Produktet som var greit i 2013-14 er utdatert i 2022-23 - det er ikke konkuranse dyktig til aa hente inn USD 1000-1500 envei transatlantisk, noe de trenger for aa drive loennsomt (tror de trenger 1500-2000 pr Premium sete).

Ja nonstop er absolutt et pluss, men mange markeder er avhengig av videre forbindelser i tillegg til lokal trafikk, og dermed er baade Icelandair og Condor meget sterke (og begge bedre i Premium) konkurrenter.

Tror man maa komme over KjosSkam, det er et marked for Premium Produkter paa begge sider av Atlanteren - aa staa i lange koeer med masse mennesker er ikke like attraktivt etter Covid, aa kunne hvile i en Kantine har en verdi.
Old 29-12-2022, 04:38   #852
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Premium Produktet som var greit i 2013-14 er utdatert i 2022-23 - det er ikke konkuranse dyktig til aa hente inn USD 1000-1500 envei transatlantisk, noe de trenger for aa drive loennsomt (tror de trenger 1500-2000 pr Premium sete).
På Norse har jeg betalt fra $650 til $750 enveis for Premium sete.
Betalte rundt $800 på Norwegian's 787 for samme rute FLL-OSL og tilbake, men DY hadde innebygget Lounge, TSA PreCheck og Fast Track.
Som du sier er det valuta for pengene å slippe å stå i kø, betaler gjerne noen hundrelapper ($$) ekstra for et bedre produkt. Har sagt det til Norse flere ganger, også direkte til Larsen.
Håper han lytter..

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2022, 12:50   #853
Futura
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
På Norse har jeg betalt fra $650 til $750 enveis for Premium sete.
Betalte rundt $800 på Norwegian's 787 for samme rute FLL-OSL og tilbake, men DY hadde innebygget Lounge, TSA PreCheck og Fast Track.
Som du sier er det valuta for pengene å slippe å stå i kø, betaler gjerne noen hundrelapper ($$) ekstra for et bedre produkt. Har sagt det til Norse flere ganger, også direkte til Larsen.
Håper han lytter..
Jeg betalte, for noen minutter siden 387$ OSL-FLL 20.01 og 317$ FLL-OSL 27.01 +sete reservasjon på 75$ Med de prisene blir det ikke så mye dyrere enn Eco +noe mat +bagasje. Om jeg venter her eller der spiller ikke så stor rolle for meg, foretrekker å være såpas tidlig ute at jeg har tid til litt venting. Derimot er det store behagelige seter, selv om det ikke er lie-flat, så sov jeg 4,30 til 5 timer som en stein hjem fra FLL i sommer, og matservering som teller for meg. Jeg bestilte til og med ekstra tapas på turen ut.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2022, 12:58   #854
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Jeg betalte, for noen minutter siden 387$ OSL-FLL 20.01 og 317$ FLL-OSL 27.01 +sete reservasjon på 75$ Med de prisene blir det ikke så mye dyrere enn Eco +noe mat +bagasje. Om jeg venter her eller der spiller ikke så stor rolle for meg, foretrekker å være såpas tidlig ute at jeg har tid til litt venting. Derimot er det store behagelige seter, selv om det ikke er lie-flat, så sov jeg 4,30 til 5 timer som en stein hjem fra FLL i sommer, og matservering som teller for meg. Jeg bestilte til og med ekstra tapas på turen ut.

Og det understreker jo problemet: de selger for mange seter lavere enn kostnadene
Old 29-12-2022, 13:30   #855
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Jeg betalte, for noen minutter siden 387$ OSL-FLL 20.01 og 317$ FLL-OSL 27.01 +sete reservasjon på 75$
Da er det ikke Premium kabin, men på vanlig økonomi klasse...?

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
Old 29-12-2022, 14:08   #856
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Da er det ikke Premium kabin, men på vanlig økonomi klasse...?
Jeg tok akkurat et kjapt søk på de to datoene og det er rimeligste premium kabin. Faktisk fant jeg turen OSL-FLL til 369 dollar.
Old 29-12-2022, 14:21   #857
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Det skal dog tilføyes at Norse’s «premium» kommer med veldig mange påslag i prisen før man er i mål. Men, som debattert i det uendelige før, dette er bånnsegmentet av prissensitiviteten i markedet og det er lokkeprisene som drar salget.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2022, 16:03   #858
mach.86
ScanFlyer Blue

LN-FNG er også på vei til ARN. Kan det være skaden er større enn antatt på TUI’s egen 787?
mach.86 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2022, 16:15   #859
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Jeg tok akkurat et kjapt søk på de to datoene og det er rimeligste premium kabin. Faktisk fant jeg turen OSL-FLL til 369 dollar.
Hmm, ok.
Jeg betaler dobbelt så mye, men må ha full flex for å kunne kansellere i siste øyeblikk, derfor var det $1600 sist jeg reiste, i November, T/R.

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
Old 01-01-2023, 15:41   #860
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Jeg kan ikke love like mye analyser i 2023 som tidligere, men nå er det litt tida til overs

Hovedproblemet med Norse - slik som de er idag - er rett og slett enkelt: Som en longhaul LCC har de langt for mye ledige seter. På de seter som de selger, er RASK for lav.

Noen av Norse sine valg har - mild sagt - skapt forundring blant folk som kjenner rute-mønstre. BER-FLL ... thank you for nothing. Det finnes seg rett og slett ikke nok volum fra Berlin. AB hadde i sin tid en voldsom andel transfer på sin BER-MIA og uten feed er Norse sine load-factors som de er... beskjeden.

Fra utsiden virker det som Norse ikke bruker penger, tools og smarte hoder på å analysere ruter for sitt potensial vs risikoen som selskap innegår dersom man starter opp.

La meg gi deg en god eksempel:
London-Boston marked er noe både jetBlue og Norse vil fly i 2023. JetBlue gjorde sitt homework og fant ut at reisebehoved for forretningsreisende er Nord-London-Boston, ergo started man BOS-STN. Norse kommer nå med 334 seter på toppen på LGW-BOS. Disse seter er discount seats, fordi de kan ikke håpe å kapre de forretningsreisende som JetBlue har identifisiert, targeted og sikred. Risikoen for Norse er langt større, fordi de må fylle opp en B787 vs jetblue sitt A321. Day-in, Day-out.

Samme gjelder for Dublin ruter hvor man kaster seg i en kamp mot AerLingus som man kommer å tape.

I mitt tid i AB kjørte vi dype analyse av alle ruter som vi fløy. For noen ruter ble etter analysen siste utvei å instille ruta, fordi man fant at det fant seg ikke tilstrekkelig business grunnlag. Selvsagt ble mesteparten shorthaul, men man begynnte med longhaul ruter hos AB.

En charakteristika av longhaul marked er faktum at det totale volum ikke vokser like som på shorthaul. Det er mer em omrokkering av eksisterende volumer under normale forhold. Selskap XZ stjeler på pax fra selskap XY og vice versa. Og dersom en ny direkt-rute e.g. GOT-NYC dykker opp, så tar SAS mye av volumet fra denne OnD som tidligere gikk via store hubs, noko som medfører at de som taper forsøker å "stjele" traffik fra andre selskaper*s OnD*s. Norse er langt mer limitert på denne gamet fordi de rett og slett mangler like good feeders hvor de selv kan styre de kapasitæter. Det er ett stort forskjell mellom en full-verdig hub&spoke system som er revenue-optimized og en IT løsning som tilbyr connex fra selskap XZ til XY via Leg-pluss-Leg logikk.

2022 ble det mye demand grunnet 2 års med Covid som møtt relativ nedjusterte kapasitæter. Ser vi på 2023, så ser man at alle store selskaper bringer enda mer kapasitæter på ruter over Nord-Atlanteren. All disse seter skål fylles. Pluss Norse sine seter som også skål fylles. Selv om Kina åpnes opp, så vil de big-3 fra USA ikke flytte kapasitæter vekk fra Nord-Atlanteren. De vil heller kutte domestic for å free-up kapasitæter til Asia.

I motsetning til 2022 har mange privatpersoner en mer presset privat-økonomi. Inflasjonen, energie- og matpriser medfører at man kan ikke forvente de samme volumer og betalingsvilje som i 2022. Rett og slett fordi noen "fyrer opp deres feriepenger i peisen". Norske Ola og Kari merker det også med svindyr strømregninger. Under streken kan man bare handle med en krone en gang, dersom man bruker den på mat, kan man ikke bruke like mange på ferie-reiser.

Summerer man all dette tilsammen så stiller jeg meg meget tvilende til heile Norse prosjekt. De vil klare å starte opp disse ruter, men jeg frykter at man vil ikke klare å fylle opp flyene sine med pax og tilstrekkelig RASK. Under streken vil det bli fett minus og aksjonærer vil betale regningen. Enten via en nytt emisjon eller via konkurs. Kanskje det ville har vært smartere å re-organsiere seg som ACMI selskap for longhaul kapasitæter. Da bærer man ikke det kommersielt risiko for en ruta, man bare flyr for andre...

Posting Rules