![]() |
|
![]() |
#841 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Og da er dette konkurransevridende. Det lønner seg for folk å fly via Europa, selv om det fører til flere passasjerkm og dermed i teorien også større utslipp. God miljøpolitikk når det gjelder denne avgiften altså.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#842 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Med 120 millioner nye aksjer ute i dag ble det trangt ut døren og kursen endte på 2,05, ned over 13%. Så de som var med i starten og ikke kom seg ut har nå tapt nesten 90% av investeringen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#843 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 815
|
![]()
Ifølge Norse gruppen
DUB - JFK BOS LGW får og 5 ruter Washington, Los Angeles, Boston. I tillegg til 2 i Florid https://ishrionaviation.com/news/nor...ton-washington Quote:
__________________
Last edited by joandreas; 20-12-2022 at 18:27. Reason: Sitering |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#844 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#845 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
|
![]()
Flyr Norse kun til LGW fra Oslo nå? Synes det blir mindre og mindre aktivitet. Dette går vel ikke helt bra…
|
![]() |
![]() |
![]() |
#846 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]() Quote:
Hadde det ikke vært for utleie til Air Europa hadde de nok vært konk for lenge siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#847 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
|
![]()
Nord Amerika går vel generelt svakt fra OSL om dagen gitt reduksjon fra Norse og SAS har nedgradert EWR til A321. Ingen amerikanske selskaper heller lenger.
(Til motsetning fra ARN og CPH hvor det stadig kommer nye ruter og med store fly). Last edited by vadheim; 26-12-2022 at 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#848 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]()
Norwegian ødela nok mye. De oversvømmet markedet med billige seter og seter folk trodde var billige. Markedet er der men kjøpevanene er endret. Tipper det ser litt annerledes ut fra 2024.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#849 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#850 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Føler det aldre ble noe "vi skal revolusjonere longhaul" fra Norse.
Har @BU662 noen informasjon om hvordan det går for Norse? Liker dine analyser. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#851 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]() Quote:
![]() Utenpå er de ganske like, men paa innsiden er WestJest betydelig mere moderne og langt bedre utstyrt til aa tjene penger (det er litt av ideen med aa drive flyselskap mener naa jeg ![]() Jeg har ikke floeyet Norse, men floey Norwegian Long Haul og ut i fra Norse sine egne Web sider maa jeg si at Produktene (det de tjener penger paa) synes veldig likt det Norwegian startet med omtrent for 11 aar siden, de planene og ideene Kjos hadde for 10-12 aar siden. Grunnideen om lave kostnader er det ikke noe galt med, men det er ikke nok, noe DY Long Haul nok tydelig beviste. For aa kunne tilby billige reiser, er det noedvending aa selge nok dyre billetter for aa soerge for at avgangen gaar i pluss. Her er Norse daarlig forberedt, Premium Produktet som var greit i 2013-14 er utdatert i 2022-23 - det er ikke konkuranse dyktig til aa hente inn USD 1000-1500 envei transatlantisk, noe de trenger for aa drive loennsomt (tror de trenger 1500-2000 pr Premium sete). Ja nonstop er absolutt et pluss, men mange markeder er avhengig av videre forbindelser i tillegg til lokal trafikk, og dermed er baade Icelandair og Condor meget sterke (og begge bedre i Premium) konkurrenter. Tror man maa komme over KjosSkam, det er et marked for Premium Produkter paa begge sider av Atlanteren - aa staa i lange koeer med masse mennesker er ikke like attraktivt etter Covid, aa kunne hvile i en Kantine har en verdi.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#852 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Betalte rundt $800 på Norwegian's 787 for samme rute FLL-OSL og tilbake, men DY hadde innebygget Lounge, TSA PreCheck og Fast Track. Som du sier er det valuta for pengene å slippe å stå i kø, betaler gjerne noen hundrelapper ($$) ekstra for et bedre produkt. Har sagt det til Norse flere ganger, også direkte til Larsen. Håper han lytter.. ![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#853 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#854 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]() Quote:
Og det understreker jo problemet: de selger for mange seter lavere enn kostnadene |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#855 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#856 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,978
|
![]()
Jeg tok akkurat et kjapt søk på de to datoene og det er rimeligste premium kabin.
![]()
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#857 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,602
|
![]()
Det skal dog tilføyes at Norse’s «premium» kommer med veldig mange påslag i prisen før man er i mål. Men, som debattert i det uendelige før, dette er bånnsegmentet av prissensitiviteten i markedet og det er lokkeprisene som drar salget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#858 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 372
|
![]()
LN-FNG er også på vei til ARN. Kan det være skaden er større enn antatt på TUI’s egen 787?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#859 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Jeg betaler dobbelt så mye, men må ha full flex for å kunne kansellere i siste øyeblikk, derfor var det $1600 sist jeg reiste, i November, T/R.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#860 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() Hovedproblemet med Norse - slik som de er idag - er rett og slett enkelt: Som en longhaul LCC har de langt for mye ledige seter. På de seter som de selger, er RASK for lav. Noen av Norse sine valg har - mild sagt - skapt forundring blant folk som kjenner rute-mønstre. BER-FLL ... thank you for nothing. Det finnes seg rett og slett ikke nok volum fra Berlin. AB hadde i sin tid en voldsom andel transfer på sin BER-MIA og uten feed er Norse sine load-factors som de er... beskjeden. Fra utsiden virker det som Norse ikke bruker penger, tools og smarte hoder på å analysere ruter for sitt potensial vs risikoen som selskap innegår dersom man starter opp. La meg gi deg en god eksempel: London-Boston marked er noe både jetBlue og Norse vil fly i 2023. JetBlue gjorde sitt homework og fant ut at reisebehoved for forretningsreisende er Nord-London-Boston, ergo started man BOS-STN. Norse kommer nå med 334 seter på toppen på LGW-BOS. Disse seter er discount seats, fordi de kan ikke håpe å kapre de forretningsreisende som JetBlue har identifisiert, targeted og sikred. Risikoen for Norse er langt større, fordi de må fylle opp en B787 vs jetblue sitt A321. Day-in, Day-out. Samme gjelder for Dublin ruter hvor man kaster seg i en kamp mot AerLingus som man kommer å tape. I mitt tid i AB kjørte vi dype analyse av alle ruter som vi fløy. For noen ruter ble etter analysen siste utvei å instille ruta, fordi man fant at det fant seg ikke tilstrekkelig business grunnlag. Selvsagt ble mesteparten shorthaul, men man begynnte med longhaul ruter hos AB. En charakteristika av longhaul marked er faktum at det totale volum ikke vokser like som på shorthaul. Det er mer em omrokkering av eksisterende volumer under normale forhold. Selskap XZ stjeler på pax fra selskap XY og vice versa. Og dersom en ny direkt-rute e.g. GOT-NYC dykker opp, så tar SAS mye av volumet fra denne OnD som tidligere gikk via store hubs, noko som medfører at de som taper forsøker å "stjele" traffik fra andre selskaper*s OnD*s. Norse er langt mer limitert på denne gamet fordi de rett og slett mangler like good feeders hvor de selv kan styre de kapasitæter. Det er ett stort forskjell mellom en full-verdig hub&spoke system som er revenue-optimized og en IT løsning som tilbyr connex fra selskap XZ til XY via Leg-pluss-Leg logikk. 2022 ble det mye demand grunnet 2 års med Covid som møtt relativ nedjusterte kapasitæter. Ser vi på 2023, så ser man at alle store selskaper bringer enda mer kapasitæter på ruter over Nord-Atlanteren. All disse seter skål fylles. Pluss Norse sine seter som også skål fylles. Selv om Kina åpnes opp, så vil de big-3 fra USA ikke flytte kapasitæter vekk fra Nord-Atlanteren. De vil heller kutte domestic for å free-up kapasitæter til Asia. I motsetning til 2022 har mange privatpersoner en mer presset privat-økonomi. Inflasjonen, energie- og matpriser medfører at man kan ikke forvente de samme volumer og betalingsvilje som i 2022. Rett og slett fordi noen "fyrer opp deres feriepenger i peisen". Norske Ola og Kari merker det også med svindyr strømregninger. Under streken kan man bare handle med en krone en gang, dersom man bruker den på mat, kan man ikke bruke like mange på ferie-reiser. Summerer man all dette tilsammen så stiller jeg meg meget tvilende til heile Norse prosjekt. De vil klare å starte opp disse ruter, men jeg frykter at man vil ikke klare å fylle opp flyene sine med pax og tilstrekkelig RASK. Under streken vil det bli fett minus og aksjonærer vil betale regningen. Enten via en nytt emisjon eller via konkurs. Kanskje det ville har vært smartere å re-organsiere seg som ACMI selskap for longhaul kapasitæter. Da bærer man ikke det kommersielt risiko for en ruta, man bare flyr for andre...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Atlantic Airways - status og flåte | Fysikeren | Flyforum | 40 | 25-10-2024 18:34 |
Nytt flyselskap: Fair Airways! | C130 | Småprat | 13 | 21-08-2012 09:12 |
SVG Atlantic airways | krølle | Spotteralerts | 5 | 20-07-2012 19:26 |
Atlantic airways på sola? | svgspotter | Flyforum | 1 | 23-08-2010 20:05 |
Atlantic Airways | G-COLE | Flyforum | 0 | 13-04-2006 14:25 |