Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2022, 20:53   #41
Isbamse
ScanFlyer Molded

Default Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Som sofa-CEO er det jo moro å tenke ut forretningskonsepter. En ide er å starte et rent syden- og fritidsselskap; som fokuserer på sydendestinasjoner, storbyer og mer eksotiske steder folk vil reise, og hvor pris er viktigere enn avreisetid. Ved å selge mange seter til charterselskaper vil selskapet ha stabile, forutsigbare inntekter, og dermed holde prisene nede, og de kan ha effektiv flåteutnyttelse. Med effektiv flåterotasjon ville man kunne fly to t-r daglig til Middelhavet, og ned-opp-ned til Kanarifuglene.

Men et slikt selskap vil vel i praksis bli en slags v2.0 av fritidsdelen av DY, Jet Time etc?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 21:23   #42
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Mange om beinet der og, men ja .. lykken er nok å få kontrakt med en av de store turoperatørene.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 22:10   #43
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Ble litt overrasket her, kanskje mest over at Flyr tilsynelatende ikke har fått noe særlige avtaler på innland for å sikre litt volum. Og at de ikke mener de vil klare å tjene penger på nordnorge i høysesong.

Samtidig er det jo bare å anerkjenne at de har to formidable konkurrenter, og at kanskje passasjerer er fornøyd med dem, både hva gjelder servicetilbud/frekvens og priser. Da Norwegian kom inn hadde de, hvertfall nordpå, en ekstrem goodwill for å gjøre det mulig å fly for alle (priser gikk gjerne fra 4000 til 1000), mens nå er forskjellen nesten neglisjerbar, selv om Flyr nok har vært billigst hver gang jeg har sett etter reiser.

Kjenner jeg mistet tilliten til dem litt nå, og har kansellert billetten min til jul, til fordel for DY. Tar ikke sjansen på å fly med noen som flyr til en destinasjon en uke med lav frekvens, når man «må» frem. Jeg er nok ikke alene i det. Synd det, syntes de har vært kjekk. Får se om de klarer seg på sikt.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 22:45   #44
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

FLYR; jeg rakk aldri fly med Dem og nå gidder jeg ikke prøve engang. Jeg likte dog sjargongen i feks reklame kampanjene. Et friskt pust som ikke hadde trengt å bli en døgnflue hvis DY hadde gått dukken.

Selv om ingen i FLYR's ledelse, store investorerer etc vil innrømme dette åpenlyst, så var nok den ultimate business ideen til FLYR at DY skulle gå dukken. Med SAS vet vi ikke helt ennå - men virker til å ha flere liv en katta.

Innenlands eller intra europa, hvor mye skiller selskapene seg fra hverandre egentlig? Hva skulle egentlig FLYR ha gjort? SAS el DY stort sett likt - kun her inne man har blod fans i den ene el andre retning og som synes det ene er så mye bedre en det andre. Ellers er det pris, pris og pris og frekvens som betyr noe(ihvertfall domestic)for "normale" folk:-).
Old 06-10-2022, 09:12   #45
joandreas
ScanFlyer Silver

Det er nok vanskelig å tjene penger på småbyer når det kun blir trafikk i helgene. Noen sinte facebook kommentarer på nord norge kuttene.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/f...906.2ded38f5ba
Quote:
Han sier at fagforeninga har visst om kutta en stund. Han mener informasjonsflyten mellom ledelsen og ansatte har blitt ivaretatt.

– Dessverre for de ansatte var dette børssensitiv informasjon. Det er en veldig vanskelig prosess å informere ansatte om den type informasjon. De ansatte har fått oppfølgning etter børsmeldinga blei sendt.

joandreas is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2022, 10:19   #46
Staralliance
ScanFlyer Blue

Flyr Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Ble litt overrasket her, kanskje mest over at Flyr tilsynelatende ikke har fått noe særlige avtaler på innland for å sikre litt volum. Og at de ikke mener de vil klare å tjene penger på nordnorge i høysesong.

Samtidig er det jo bare å anerkjenne at de har to formidable konkurrenter, og at kanskje passasjerer er fornøyd med dem, både hva gjelder servicetilbud/frekvens og priser. Da Norwegian kom inn hadde de, hvertfall nordpå, en ekstrem goodwill for å gjøre det mulig å fly for alle (priser gikk gjerne fra 4000 til 1000), mens nå er forskjellen nesten neglisjerbar, selv om Flyr nok har vært billigst hver gang jeg har sett etter reiser.

Kjenner jeg mistet tilliten til dem litt nå, og har kansellert billetten min til jul, til fordel for DY. Tar ikke sjansen på å fly med noen som flyr til en destinasjon en uke med lav frekvens, når man «må» frem. Jeg er nok ikke alene i det. Synd det, syntes de har vært kjekk. Får se om de klarer seg på sikt.
Jeg mener Flyr burde ha forsøkt å komme opp med et annet produkt enn Norwegian, i stedet for å bli en mindre kopi av dem. Jeg har flydd med Flyr 4 ganger, og har alle gangene vært godt fornøyd. Prisen har vært litt høyere enn jeg kunne fått hos Norwegian, men jeg har bevisst valgt å fly med Flyr for å støtte dem i oppstarten. I tillegg har den største fordelen vært ledig midtsete, siden jeg kjøpte fleks-billetter alle gangene.
Nå har jeg valgt å avbestille mine 3 t/r reiser som var bestilt i framtiden, da dette virker alt for usikkert.
Tror dessverre ikke det vil være særlig attraktivt å ha 1/få avganger daglig, da vil de dessverre komme til kort.
For eksempel har Norwegian 4-5 daglige avganger mellom Oslo - Harstad/Narvik, SAS ligger på 2-3 daglige avganger, og Flyr har 1.
Flyrs ene avgang vil mest sannsynlig være lite attraktiv da den er midt på dagen, og dermed lite aktuell for forretningsreisende og reisende som er villig til å betale mest for billettene. Formiddagsavgangen vil nok være populær blant studenter og andre prissensitive kunder, og dermed gi lite penger i kassen.

Jeg vil anta at Flyr har vurdert ulike scenarier som:
- Kun fly fra OSL til utlandet
- Nordlys-turister på vinterstid mellom TOS/EVE og europeiske byer.
- Endre produktet deres - innføre businessclass/servering/etc
- Nisjeruter f.eks TOS/EVE/BOO til utenlandske destinasjoner
-etc
Old 06-10-2022, 13:27   #47
raider66
ScanFlyer Rusty

Som flere allerede har vært inne på; sats på leisureruter til store og tunge destinasjoner i Europa og gjerne rundt Middelhavet. Og få på plass avtaler med turoperatører slik at blokker med seter kan selges til disse. Krydret med charteroperasjoner og evt. ACMI.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2022, 18:08   #48
joandreas
ScanFlyer Silver

Default Re: Flyr kutter kraftig vinteren 2022/23

Hjemmesiden viser de 3 rutene i nord norge. Så enten en feil eller at desemberruter vises.

om så Fjesboken dems er oppdatert med 73 kommentarer.

Last edited by joandreas; 06-10-2022 at 18:20.
Old 07-10-2022, 08:46   #49
Staralliance
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post
Hjemmesiden viser de 3 rutene i nord norge. Så enten en feil eller at desemberruter vises.

om så Fjesboken dems er oppdatert med 73 kommentarer.
Nja - synes det er helt korrekt å vise rutene til Tromsø, Harstad/Narvik og Bodø. De har jo flyvningene dine fortsatt en stund, samt selger billetter til juleavgangene, samt i 2023.
Old 07-10-2022, 08:48   #50
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Som flere allerede har vært inne på; sats på leisureruter til store og tunge destinasjoner i Europa og gjerne rundt Middelhavet. Og få på plass avtaler med turoperatører slik at blokker med seter kan selges til disse. Krydret med charteroperasjoner og evt. ACMI.

Espen
Det er vel det som det virker som de mer eller mindre prøver på nå?
Old 07-10-2022, 09:55   #51
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Middelhavet er vel heller ingen gullgruve, de flyr jo i konkurranse med 2/3 andre selskaper på de fleste ruter. Og som påpekt her så har de jo ikke noe som skiller de nevneverdig fra de andre, utenom færre avganger. Så jeg klarer ikke helt se hva de kan få til der nede.

Når det gjelder ACMI, så er det vel en grunn til at de fleste selskapene som driver med det er hvite og med latvisk eller maltesisk flagg.
Old 07-10-2022, 10:07   #52
C-klasse
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tipper de flytter deg til den 3. og 6. Og det blir nok gjort i god tid før den magiske grensen.
De er vel pliktig til og booke meg om til andre selskaper? Uten kompensasjon?
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2022, 10:18   #53
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by C-klasse View Post
De er pliktig å gi deg full refusjon og fint lite annet mer enn 14 dager før, ombooking til andre driver de ikke med.
view is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2022, 19:01   #54
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by C-klasse View Post
SAS og Norwegian (og en haug andre) holdt nå på med dette i sommer men med god margin innenfor 14-dagersregelen, så du får se etter billetter hos noen andre
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2022, 23:09   #55
joandreas
ScanFlyer Silver

Fra forbrukerrådet unntak på standardkompenasjon(får ikke sitert den setningen)

https://www.forbrukerradet.no/forsid.../fly/innstilt/

Quote:

Hvis du blir informert om innstillingen senest 14 dager før avgang.
Hvis du blir informert om innstillingen mellom 14 dager og 7 dager før avgang, og samtidig blir tilbudt ombooking slik at du kan reise høyst 2 timer før opprinnelig planlagt avgangstid, og nå det endelige bestemmelsesstedet senest 4 timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid.
Hvis du blir informert om den innstilte flygningen mindre enn 7 dager før avgang, forutsatt at du blir tilbudt en ombooking som innebærer at du kan reise høyst 1 time før planlagt avgangstid og ankomme bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid.

Old 09-10-2022, 23:08   #56
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Basert på hva vi ser på tallene for September og justeringene i ruteprogrammet, kan det være at «syden» faktisk er ganske god butikk? Bare alt for liten?

Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2022, 00:04   #57
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Basert på hva vi ser på tallene for September og justeringene i ruteprogrammet, kan det være at «syden» faktisk er ganske god butikk? Bare alt for liten?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Isolert sett tror jeg at du har rett. Men når du mister rotasjonene hvor du har 10-12 daglige legs og sitter igjen med 2-4 blir det vanskelig å få inn nok cash når du satser på lavpris. Det er ikke nok prisforskjell til at du får kompensert med høyere inntekt.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2022, 07:56   #58
Beechdriver
ScanFlyer Silver

DN melder om at Flyr-sjefen reagerer på utspill fra Norwegians styreleder. Har ikke tilgang til artikkelen. Noen som vet hva dette gjelder?

Quote:
Flyr-sjefen er taus om kapitalbehovet i vinter – går til verbalt angrep på Norwegians styreleder

Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid møter en «viss interesse» gjennom investormøter, men vil ikke si hvor mye penger som trengs. Et utspill fra Norwegians styreleder får henne til å se rødt.
KIlde:https://www.dn.no/luftfart/flyr/tonj...er/2-1-1331395
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2022, 08:35   #59
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
DN melder om at Flyr-sjefen reagerer på utspill fra Norwegians styreleder. Har ikke tilgang til artikkelen. Noen som vet hva dette gjelder?
Er vel det at Norwegian kritiserer Flyr for å permittere:

Quote:
Sist uke meldte Norwegian om en «travel» september-måned og varslet oppbemanning av 700 piloter og kabinansatte frem mot neste sommer. I en epost til DN går Norwegians styreleder Svein Harald Øygard ut mot Flyr og deres permitteringer:

– For en som har trådt barneskoene i Finansdepartementet, fremstår det også rart om et selskap skal kunne basere sin forretningsplan på at staten skal dekke kostnadene ved permitteringer når lønnsomheten er svak, mens virksomheten skal hente ut gevinsten i toppsesongen.

Øygard jobbet i Finansdepartementet på 80- og 90-tallet, blant annet som statssekretær for finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap).
Quote:
Utspillet får Flyr-sjefen til å reagere kraftig – og sier Norwegian er «dopet» på statsstøtte:

– Det er åpenbart behov for å minne Norwegian om at de fortsatt flyr takket være milliardstøtte fra staten på opp mot fem milliarder kroner, tilsvarende et halvt jordbruksoppgjør. Sammen med en krevende makrosituasjon, har denne «kapitaldopingen» midlertidig snudd opp ned på hele konkurransesituasjonen, som på kort sikt bidrar til at vi nå tar grep for å ytterligere styrke vår modell med direkte ansatte i Norge, i motsetning til Norwegian som oppretter kontorer og baser i lavkostland, og samtidig forsøker å fremstille det som om de «flagger hjem», sier hun.
Trent600 is online now   Reply With Quote
Old 11-10-2022, 08:36   #60
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
Han slang litt med leppa når Flyr permiterte

Quote:
For en som har trådt barneskoene i Finansdepartementet, fremstår det også rart om et selskap skal kunne basere sin forretningsplan på at staten skal dekke kostnadene ved permitteringer når lønnsomheten er svak, mens virksomheten skal hente ut gevinsten i toppsesongen.
Reply

Posting Rules