![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Fa DN.no
Flyselskapet Widerøe har i lengre tid vært underbemannet, og mangler flere titalls piloter og kabinansatte. "Situasjonen har ikke vært så kaotisk på flere tiår", er en av beskrivelsene som gis. For de reisende merkes problemene gjennom stadige kanselleringer av godt solgte avganger, ofte med forklaringen "tekniske problemer", skriver Finansavisen. Ifølge avisen er sannheten at selskapet i lengre tid har manglet både flygere og kabinansatte til å bemanne en raskt voksende ruteproduksjon. Informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe sier til Finansavisen at selskapet i høst har gjennomført to kurs for kabinansatte, hver med 12 deltakere, og at det dessuten er hentet inn 10-12 piloter for å kurses på selskapets Dash 8-maskiner. Ikke oversikt Dette siste betviles av avisens kilder, som tvert i mot hevder at administrasjonen ikke har oversikt over bemanningen av flyene fra dag til dag. Avisen har fått beskrevet situasjoner der passasjerer har blitt sendt ombord, hvorpå administrasjonen i Widerøe oppdager at de mangler mannskap til maskinen. Overtar ruter fra SAS Widerøe eies 99 prosent av SAS, og etter det Finansavisen forstår har bemannings-problemene nær sammenheng med at Widerøe fra 1. april neste år overtar rutenettet på Vestlandet fra SAS Commuter. Hverken leder av Widerøes flygerforening, Tom Liverud, eller Widerøes styreformann Gunnar Reiten returnerte Finansavisens henvendelser om kommentarer igår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Litte merkelig at dem sender passasjerene ombord...og SÅ oppdager at dem mangler mannskap til flyet.
Virker som Widerøe har gapt over for mye og vil vokse fortere enn dem klarer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]() Quote:
I dagens nordlys lover WF at de skal ha ekstra mekanikere/fly i Nord-Norge samt å styrke delelagret med 15 milioner. Se : http://www.nordlys.no/nyheter/article1345239.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 233
|
![]()
Har også skjedd i Bodø. Det skjer p.g.a at redcap/gate må vente med boarding til c/a - kabinbesetning er på plass før boarding. Cockpit crew trenger ikke være på plass under boarding. Så kan det skje at plutselig capt begynner å etterlyse styrmann osv..dette har med planleggingen av crew. Enkelte situasjoner kommer hvert av de tre crewet fra hvert sitt fly inn til bodø. Hvis ett av de flyene er forsinket , ....ja....
Men det er sjeldent at det skjer at man slipper pax ombord også oppdager crewmangel. Oppdages vanligvis at man mangler besetning før man begynner boarding. Enten får vi beskjed fra trafikksentralen/OP eller crew. Ett annet hint er at man mangler fuel-bestilling tett oppunder avgangstid ![]() ![]()
__________________
Airplanes - R/C airplanes - Aircraft photography - Love it! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
|
![]()
og PA Viking strøyk på reglene til CK
![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
7-7 er vel på tur tilbake for alle fra 1. januar etter hva jeg har hørt. Stemmer det?
At Widerøe har gapet over for mye er det vel liten tvil om. Men det skyldes vel ikke den økte produksjonen de overtar fra SC på vestlandet ettersom den ikke starter før 1. april? Ingen fly eller ansatte er jo bundet opp i denne produksjonen ennå. Det skyldes vel heller økt produksjon bl.a. i nord på eksisterende rutenett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
|
![]() Quote:
Når det gjelder underbemanning har direktøren vist til dårlig crewplanlegging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Det er jo dessverre ingen tvil om at det har vært en svært dårlig høst for Widerøes regularitet. Men det blir kanskje litt unyansert å skylde dette på at det bare skyldes dårlig crewplanlegging. Vi har kommet inn i en periode med mye dårlig vær, mange problemdager med dårlig leveranse av flygeledertjenester fra Avinor, problemer med gå sakte aksjon fra teknisk avdeling osv. Når det er knapt programmert skal det ikke mange andre forstyrrelser til det blir kanselleringer ut av det. Et lite eksempel fra MJF i dag hvor man skal bytte crew på ruten WF756, og flyet kommer ikke ned pga dårlig vær .. Da blir det gjerne problemer utover kvelden på andre ruter da crewet må flyttes med bakketransport for eventuelt å komme i posisjon for å kunne gjøre sin dagsproduksjon.
Det er enkelte aviser som insinuerer at Widerøe "faker" årsak til kanselleringer. Dette tør jeg påstå ikke er tilfelle i det hele tatt. Hvert 3.minutt oppdateres "fly i rute" tjenesten på www.wideroe.no hvor alle forsinkelser, kanselleringer og andre uregelmessigheter vises, også med årsak til dette. Bare gå inn selv og se at bildet er nokså nyansert og også helt transparent for alle som vil se.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Ikke tvil...her har Widerøe gjort en for dårlig jobb. Å skylde på være blir litt søkt. Ellers er jeg enig i at Widerøes tjeneste på internett om "fly i rute" er bra ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 233
|
![]() Quote:
Det begynte som verst med crew-mangel kanselleringer allerede midtsommers... For knapp crew-programmeringer i tillegg til at flyparken utnyttes mere enn før. Da blir det lite marginer å gå på. Når drittværet setter inn også, og det blir forsinkelser på grunn av det igjen, så blir disse kjente crew-prikkene for mange..... ![]()
__________________
Airplanes - R/C airplanes - Aircraft photography - Love it! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Og i dag er 6.30-avgangen fra Torp til Arlanda kansellert på grunn av crew-mangel....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Og været i Sandefjord er vel OK i dag
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Slowbird
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo
Posts: 83
|
![]()
Crew situasjonen i Widerøe er også påvirket av 'bråket' i SAS. Da situasjonen med evt overtallige piloter i SAS ikke er avklart, har WIF ikke fått lov av moderselskapet til å ta inn de piloter de trenger. Det behovet WIF har med piloter skal SAS dekke opp med overtallige piloter fra seg. Så har vi det gående, da det er stor motstand i SAS sine rekker mot å gå over i WIF. En SAS pilot er jo for god til å gå 'ned' til WIF. De ser seg selv mye bedre enn BRA piloter også,
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sommer og p kaos | Hpkris | Småprat | 0 | 16-07-2011 21:41 |
"Kaos" på TRD | The Ticketor | Flyforum | 7 | 27-10-2007 08:05 |
Kaos på OSL | EB | Flyforum | 14 | 21-09-2007 12:00 |
Kaos i ATH | Concorde | Flyforum | 3 | 22-05-2007 20:29 |
Kaos i Widerøe | Trety | Flyforum | 1 | 24-11-2004 09:52 |