![]() |
|
![]() |
#681 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
|
![]()
Det verkar ju som om man ska tro SPF att SAS inte alls tar det här seriöst.
https://www.facebook.com/10021535210...bc9QUMxfcm9Ul/ Quote:
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Foreløpig er det bare den danske stat som har meldt sin interesse. Og det i seg selv er vel kanskje mer negativt enn positivt..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#683 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
Jeg snakker ikke om å ettergi, men å få igjen. En ikke helt vesentlig forskjell Friske penger får man alltid tak i gitt man priser det riktig. Selv om det det ikke hjelper at den danske staten er litt i veien riktignok |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#684 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Så hvorfor tar det så lang tid? Er det rett og slett slik at ledelsen i SAS ikke har de fullmaktene de trenger og at det er beslutningsprosesser hos kreditorene som forsinker forhandlingene? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#685 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#686 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Pilotene koster 5% av totale kostnader. Der er ikke de som er problemet, men Dutchie kan ikke si at administrasjonen er for dyr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#687 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Det er vel ikke ‘kun’ de 5% av totale kostnadene som er problemet…Jeg mener at det var DN som skrev at bl.a. produktiviteten er alt for lav pga infleksibilitet i den eksisterende tariffavtalen; på den ene siden tillater avtalen at pilotene jobber ca 180 dager i året, men på den andre siden kan de ‘kun’ være produktive 150 dager i året pga restriksjoner i den samme tariffavtalen. Gi etter for argumentet at pilotene ‘kun’ står for 5% av (total)kostnadene gir en presedens…Kabin, teknikere og resten av personalet kommer til å si akkurat det samme…. ‘Dutchie’ har blitt rekruttert med et oppdrag fra styret; han er tydeligvis den rette personen for å lede omstillingen hos SAS. Eierne i SAS har satt en strek; nå er det, på alvor, SAS sin ‘moment of truth’. Mitt inntrykk om at ledelsen i SAS forhandler på tre bord samtidig har blitt styrket de siste to ukene. SAS forhandler med pilotene (bord 1). I mellomtiden vurderer styret om resultatet av forhandlingene er akseptabel eller ikke (bord 2). Men det er bankene som skal finansiere videre drift som har det siste ordet; SAS kan bli enige med pilotene men uten finansiering (bord 3) er det ‘over and out’, uansett forhandlingsresultatet mellom piloter og SAS. Det er ‘bord 3’ som er avgjørende. Dermed illustreres også en av de strukturelle svakhetene i ‘den skandinaviske modellen’; når driften av konsernet er avhengig av finansiering fra ikke-skandinaviske lånegivere fungerer ikke ‘den skandinaviske modellen’; arbeidsgiver er avhengig av banker fra USA, Kina, Japan osv…Det er mulig at jeg tar feil og at det kun er skandinaviske banker som DNB, Nordea og Danske Bank som finansierer SAS men det er vel urealistisk. Så kan fagforeninger argumentere ‘men hva har vi med bedriftsfinansiering å gjøre?’ På slike spørsmål finnes det kun et svar: Wake up. Last edited by Beechdriver; 16-07-2022 at 07:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#688 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#689 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
«Alt» har vel med finansiering å gjøre, i bunn og grunn. Det er totalen av det hele bord 3 vurderer, og deres forventninger ble lagt av bord 2 for lenge siden. Det er her SAS har bommet totalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Som jeg skrev: Mener det var DN….Skal forsøke å finne tilbake kilden. Stand corrected dersom faktagrunnlaget ikke stemmer ![]() Her er lenken (5. avsnitt, «jobber 150 dager i året»): https://www.dn.no/luftfart/sas-megli...10/2-1-1261141 Last edited by Beechdriver; 16-07-2022 at 08:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Stemmer at ‘alt’ har med finansiering å gjøre, men ‘vanligvis’ er en tariffavtale noe mellom ledelse (COO, evt. CEO) og fagforeninger. Nå er det 2 parter til som er direkte involvert og som ledelsen i SAS må forholde seg til i mye større grad enn ‘vanlig’. Last edited by Beechdriver; 16-07-2022 at 08:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#693 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
|
![]() Quote:
Hvem er «vanlige folk?» Det er helt normalt at yrker med lange vakter og ugunstig turnus kompenserer for dette med færre dager på jobb. Nordsjøen, lege, sykepleier osv, jobber alle mindre enn 230 dager i året. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#694 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
|
![]() Quote:
Så skal man være meget kritisk til hva DN skriver til tider. De tar ofte copy-paste av et dokument de har fått fra SAS (som ofte ikke medfører riktighet). Jeg lærte i alle fall da jeg var liten, at man ikke skulle tro på alt som sto i avisen. Mulig man ikke lærer dette lenger... Hvis SAS kun klarer å bruke 184 dager i året, hvorfor klarer de bare å bruke 150 hos noen enkelte piloter? Du nevner at det ligger så mye restriksjoner i avtalen. Hvilke restriksjoner er dette? Vennligst utdyp dette. Jeg jobber i alle fall 184 dager. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#695 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Skal du tjene over 1 mill på bakken så tror jeg du må regne med å jobbe betydlig mer enn 230 dager og ha like lange dager som piloter.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#696 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,197
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#697 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Uten fornøyde piloter så har du ikke noe godt flyselskap. Så må jo også de se at verden forandrer seg, som for alle andre.
Men om de utgjør 5% av totalen så virker det jo rart at ledelsen sier ja til å blø 100 mill om dagen, og i samme tempo sitt gode navn og rykte. Må vel være andre steder i en stor org man burde kutte, enn på de i den spisse enden som gjør jobben og er de som bringer penger inn. Kutt heller i daukjøtt i mellomleder og lederskiktet. Om alle de tok en uke eller to ferie, ville få om noen merke at de var borte! Men de som faktisk er flygende, og i de joober som er borti kundene, må være der man må legge fokus. SAS ledelsen må ta seg sammen og kutte andre steder enn i den spisse enden for å tjene pemger!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#698 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Nå er det pilotenes tariffavtale som diskuteres, da hjelper det lite å si hva andre må bidra med… Man har heller ikke noe godt flyselskap uten fornøyde ledere, kabinansatte, HR-medarbeidere osv… Hele SAS snus derfor opp ned, ellers er det slutt på SAS. Last edited by Beechdriver; 16-07-2022 at 10:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#699 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
|
![]()
Det er jo litt av poenget.. hele SAS snus ikke opp ned. Gjengen på Frösundavik som var ute og klaget over usolidariske piloter i avisen denne uken fikk nettopp 3% lønnsøkning. Av 1.2 milliarder i innsparing for 6000 ansatte, skal 900 av dem stå for 800 millioner. Mindre enn 1/6 skal spare 2/3, altså. Det er nesten en million i året pr pilot i ren innsparing, som tydeligvis kun skal tas over pilotenes lønn og arbeidsvilkår. Det rimer jo ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#700 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Overhodet ikke. Kjenner mange «på bakken» som tjener godt over 1 mill, jobber vanlige dager og som har normal ferie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |