![]() |
|
![]() |
#661 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Joda... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#662 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,165
|
![]()
Dersom de forhandlingene som pågår nå ikke fører frem, er det vel grunn til å tro at det nærmer seg «over og ut» for SAS slik vi kjenner det i dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#663 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#664 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,541
|
![]() Quote:
Det store spørsmålet er jo om selskapet er kapabelt til å gjennomføre denne omstillingen. Og vi ser jo at det allerede er motstand blant de ansatte. Og jeg er enig i pilotene at det er bedre å la selskapet gå konk enn å tilby dem enda mer rævva vilkår. Og når det som har vært hovedinntektskilden (forretningsreisende) har forsvunnet pga pandemien, og de har klart å skremme de resterende over til konkurrentene pga elendig regularitet osv blir det jo ikke noe lettere å få inntekter heller. Det vil nok komme flåtekutt også på kortdistanse. Noe som igjen vil føre til reduksjon i frekvens på hovedrutene innenriks og innad Norden. Noe som igjen vil føre til at argumentet om at de forretningsreisende velger SAS pga frekvens blir dårligere (et argument som egentlig har vært dårlig lenge). Og med et kommende tettere samarbeid mellom DY og WF, er adgang til gullstua på OSL og gammel nostalgi siste argument for å velge SAS slik som jeg ser det. Når flere og flere arbeidsgivere stiller krav til å velge billigste alternativ og, mister de jo enda flere kunder. Nei, hele selskapet er i en ond spiral, og jeg tror det rett og slett er for seint å få snudd skuta. Selv om pilotene jobber gratis og man sparker 90% av administrasjonen. Begynn heller på nytt.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#665 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,094
|
![]() Quote:
Dette markedet er nok noe ned, med å hevde det er forsvunnet er direkte helbom. Forretningsreisende i Skandinavia er ennå et stort og godt betalende market, selv om «lunsjmøtet» i London ikke er så populært lenger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#666 |
Livsnyter
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 261
|
![]()
Og i nord klages det nå over "Norwegian-monopolet" og prisene det medfører under streiken:
https://www.tv2.no/a/14942086/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#667 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#668 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,203
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#669 |
Newcomer
Join Date: Jul 2014
Posts: 34
|
![]()
Pilotene er for dyre for SAS
Så de kommer ikke til enighet. Kort og godt. Så er det opp til SAS å finne en annen løsning, med SAS Connect og flere. Men tror SAS Scandinavia snart er historie. Skandinavisk modell? Bransjen er vel ganske så internasjonal? Det gjelder hele bransjen. Handling priser i Norden er vel ikke så ulik det man betaler i Spania, eller Bangladesh for den saks skyld? Fuel likeså? Flyprisene er også ganske like, verden over? Lik det eller ei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#670 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]() Quote:
For SAS er de ikke billig nok før jobber gratis. Helst betale for å gå på jobb. Virker ikke som du har satt deg inn i saken i det hele tatt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#671 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,094
|
![]()
Basert på media i dag, virker det ikke som det har vært reelle forhandlinger i det hele tatt i dag, og pilotforeningen sitter å venter på SAS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#672 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Når det tar såpass lang tid å finne ut av, så antar jeg det ligger utenfor det SAS forutså før de gikk inn i denne forhandlingsrunden og at pilotene har sagt nei til det forslaget SAS snakket om da forhandlingene startet opp igjen og at pilotene sitt forslag også er avvist av SAS. Det meste som sies om at de nærmer seg, virker vel i grunnen mest som tomme fraser. Jeg blir mer og mer pessimist på om dette ender med en løsning. Nå har vel alle skrapet ned på minstekravene sine ei stund, uten at det blir godtatt. SAS sine evner til å.løse gordiske knuter har vel aldri vist seg som spesielt gode. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#673 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Det er noe som heter 'the cost of doing business'. Man må analysere hva alt koster, ikke bare personellkostnader, og tilrettelegge produkt og tjenester etter dette. Flybransjen er imidlertid blitt så dysfunksjonell at dette har gått ville veier. Ikke bare hos SAS. Og når lavkostselskapene biter en i hælene må man enten sette kursen utfor avgrunnen eller tilpasse seg. Og det siste er vanskelig for en gammel organisasjon ...
Og ja, det blir vanskelig å konkurrere på like vilkår når det er slik .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#674 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#675 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Ar kreditorene er med på banen peker vel i den retningen….Dette blir ‘take it, or leave it’. Ved ‘leave it’ har samtlige medarbeidere blitt arbeidsledige. Tydeligvis er det et steg som pilotene er villige å ta… https://www.dn.no/luftfart/sas-megli...er/2-1-1261141 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#676 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,094
|
![]() Quote:
Det kan også bety et større tap for kreditorene Og behovet for piloter i Skandinavia blir jo ikke borte. Kanskje de til og med kan få en bedre arbeidsgiver |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#677 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Begge scenarioer er godt mulige. Om tapet blir ‘større’ for kreditorene er ukjent; ‘større enn hva’? Tenker kreditorene er mere opptatt av risikostyring; hva er risikoen for å tape fremtidige innskudd hos SAS? Om en neste arbeidsgiver er ‘bedre’ er opp til den enkelte arbeidstaker å avgjøre. Hva er bedre? Høyere lønn, forutsigbar skjema, internasjonale flygninger, kortbanenettet, fly widebody osv osv…???? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#678 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]()
Og nå gir de seg for dagen igjen med forhandlinger..................
Dette ikke bare begynner å bli ille , det er helt forbannet uakseptabelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#679 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,094
|
![]() Quote:
Mer bruken av orden «kan» som ikke gir et fasit svar ![]() Statene er jo irrasjonelle så tenker ikke på dem, men andre kreditorerer må man regne med både er rasjonelle og kyniske. Håper i hvertfall at skulle noen av mine pensjonspenger tilfeldigvis være i et eller annet fond som er involvert her så tar de kun hensyn til min avkastning. Og da kommer poenget, siden dette strengt tatt ikke var en avsporing, da enhver kreditor vil jo gå for den løsning som gir dem størst avkasting, eventuelt minst tap, så kan jo store deler av SAS gjeld være solgt opptil flere ganger på lave nivåer. Jeg kan utmerket godt ta feil, men jeg tror ennå SAS har en større verdi som en løpende virksomhet, i det minste for mesteparten av butikken, enn en ren likvidasjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#680 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
https://www.youtube.com/watch?v=_72jEeaC_gE
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |