![]() |
|
![]() |
#201 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Er det ikke slik at Q400 har såpass bra ytelser, og -300 er såpass slapp, at den faktisk kan brukes alle steder som kan ta ned en -300 i dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,892
|
![]() Quote:
Edit: Mulig bredde også har betydning? Last edited by WF789; 06-07-2022 at 14:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,285
|
![]()
Den klarer seg vel i teorien på 1399? Vet at feks LG flyr Q400 til LCY, og der har man bare ca 1500 meter tilgjengelig. Ser blant annet Wikipedia sier at en Q400 med MTOW SL ISA må ha 1425 meter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,165
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,892
|
![]() Quote:
Men det er jo som nevnt reguleringer ut over rullebanelengde uten at jeg kan disse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Florø i hvert fall.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Posts: 533
|
![]()
I tillegg til Brønnøysund, Sandnessjøen og Florø har Widerøe hatt en del charteroppdrag med Q300 (og Q400) på Stord
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,165
|
![]()
Florø ja. Det stemmer.
Ja, har sett mye flights med Q400 på Stord. Men med en rullebanelengde på 1460 meter er det muligens helt på grensen hva gjelder marginer med full maskin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
Såvidt jeg vet har Widerøe ingen andre krav til banelengde for Q400 enn at det er ok mht. vekt og ytelser. Avinor/Luftfartstilsynet har derimot satt begrensning på en del flyplasser til max vingespenn 26 meter. Merkelig grense, tatt i betraktning at DHC-8 100/200 har 25,89 meter vingespenn. Kanskje noen i Bodø har snakket sammen? Nuvel.
AirBaltic sa i sin tid de ikke fløy Q400 på kortere baner enn 1800 meter, og det var en selskapsregel de kun i enkelttilfeller avvek fra. Q400 har høye hastigheter, ikke langt unna A320/B737 på avgang og innflyging. Den er dog atskillig lettere og krever ikke like lange baner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
|
![]()
Er riktig at rullebanene er så lange, men begge har kun 1199 tilgjengelig for avgang (muligens noe kortere for landing). Altså litt for kort for en Q400.
__________________
------------------ Marius |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Leier de inn fly fra Finnair, eller er det bare ad hoc?
Landet vel en i Krs ved midnatt i går, var vel en ATR. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Funfact om rullebaner og lengder: Widerøe flyr E2 til Firenze som har 1560 meters bane, pga. terreng finnes det kun approacher til bane 05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
Den italienske AIP’en har enda kortere LDA 05. Dog litt lengre TODA/TORA:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
Quote:
Men her er det tydeligvis gjort begrensinger i følge KnutW på 26m vingespenn, uten at jeg fant noe informasjon om dette i AIP for 1199 banene på Helgeland. Dash 8-100 har referansekode 2C. Kyllingmarkene ble jo i sin tid bygd under helt andre regler og tilpasset Twin-Otter, så en kvalifisert gjetning er at flyoppstillingsplass, master og lignende ikke tillater 36 meters vingespenn. Oppgradering av Stokka og Brønnøysund til 3C vil bli kostbart da dette stiller helt andre krav til blant annet brann og redningsutrustning på flyplassen.
__________________
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]() Quote:
Q400 har 28, 4 meter vingespenn og blir dermed utelukket hvis ikke den kan få dispensasjon. Hovedårsaken til å beholde 1199 meter banelengde mellom tersklene er å unngå krav om utvidet sikkerhetssone rundt rullebanen. Brann og redningskategori følger flytypene som opererer på plassen, ikke rullebanelengden. Edit: Det er ingen særskilte begrensninger i vingespenn på Stord. Last edited by KnutW; 07-07-2022 at 14:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
BGO-FRO går flere ganger daglig med 300.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
|
![]()
Bakgrunnen for vingespennbegrensningene på kortbaneplassene er primært fordi rullebanens sertifiserte referansekode 2C ikke indikerer hvilke kode C-fly som trygt kan operere på lufthavnen. Det er sikkert åpenbart at de store kode C-flyene som A320 og B737 ikke kan trafikkere disse lufthavnene, men det blir mindre åpenbart når det er snakk om mindre flytyper. Det er bl.a krav til minsteavstand 4,5 m mellom fly og objekt eller annet fly på oppstillingsplattformen (apron), og derfor er det nødvendig å sette vingespennbegrensninger. På noen av lufthavnene er oppstillingsplattformen plassert slik at deler av vingen på et parkert fly kommer inn på rullebanens sikkerhetsområde. Dette er også en av grunnene til at denne begrensningen er satt.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
Takk for info, Espen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Hva er speedene på Q400? Ved normale vekter i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøes festmiddagskonkurranse! | anders320 | Småprat | 1 | 25-10-2012 16:49 |
WF LN-WFS - status | GF1 | Flyindivider | 0 | 28-12-2010 16:55 |
Widerøes 10 på tur ! | Farmer | Flyforum | 0 | 24-09-2009 10:40 |
Widerøes 75 år! | Seabee | Flyhistorisk forum | 13 | 09-07-2009 20:27 |
Widerøes innleieprosjekter | GF1 | Flyforum | 9 | 26-04-2008 01:29 |