![]() |
|
![]() |
#21 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Det har i mange år vært planlgt en oppgradering av anlegget, og noe av det siste jeg var med på før vi slukket lyset i Mars 2020 var å se på planer for sommer 22 hvor det gamle anlegget skulle stenges. Og alt samles i T2.
Det nye anlegget i "gamle" hallen vil vistnok ligne mer på det som er i T2 hallen. Og kapasiteten blir høyere. Slik det var i 2019/20 så hadde man bare gjort det enkelt med Menzies i T2 og SGH i gamle hallen. Det gjorde at man hadde stor fleks i skranke bruk. Men nå blir det mye hardere bruk og utnyttelse av hver skranke mye høyere, som vi allerede ser i dag. Så må man også huske at selvbetjening øker, f.eks Norwegan og Flyr gjørt nesten alt på selv service. Kan glatt trekke 20-25000 pax igjennom noen self drop på en dag. Så det betyr at de store mengdene slipper mye skranker. I tillegg har man verktøy for å kjøre rullerende skranker for å printe docs/registerere ting etc for de som ikke kan bruke selvbetjening. Så ingen tvil om at det blir trangt og kan bli noen utfordringer, men jeg tror det skal gå ganske greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
Det vil jo absolutt hjelpe med økt selvbetjening, men det vil det vel også trenges flere self-checkin maskiner? Og når alle feriegjestene kommer og gjerne da trenger å sjekke inn en koffert hver, blir det fort en flaskehals der |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Ser også at 4 av båndene på ankomst utland er ute av drift….det kan også bli artig
Dog bånd 6 blir kanskje klar snart, men en høyst provisorisk løsning? ![]() Last edited by Someone; 27-02-2022 at 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]() Quote:
Det er allerede ganske mange selvbetjenings maskiner, men vi mennesker er jo litt late, så vi går til den første, venter på tur der, og ser ikke de 5 ledige maskinene 4 meter unna.... Så tror det blir ekstremt viktig for OSL å ha folk på plass som kan være med å sluse passasjerene til nærmeste ledige. Og så må det nok bankes inn noen flere maskiner. Det er jo der flaskehalsen ligger, man bruker fort 3-5 minutter på en maskin, mens bagasje suser avgårde på under 1 minutt. Og sist men ikke minst, der hvor man har kunne spre mye folk over stort område blir det mye mennesker på lite område, og det vil være med å skape en del trengsel som gjør operasjonen treigere. S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 135
|
![]()
I tillegg så vil kanskje "BagTag" på Flytogene avhjelpe noe. I tillegg burde det jo vært utplassert flere innsjekkingsautomater i den nye delen av terminalen. I tillegg kunne man vurdere å plassere flere innsjekkingsautomater på Oslo S, Nationaltheatret stasjon og andre store togstasjoner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 135
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
Bånd 6 på ankomst utland er tilbake i drift nå 4 og 8 er stengt, mens 5 er fjernet helt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Ser ut som sommeren gikk bra, med tanke på bagasje på OSL?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
Er det min til tider snurrige oppfatning av verden, eller mener de faktisk «vent bak linjen»?
Dvs mellom linjen og båndet? Når man kommer gående mot en linje, eller hva som helst annet for den saks skyld, blir jo «bak» etter at man har passert? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Newcomer
Join Date: Feb 2017
Posts: 16
|
![]()
Bak linjen er jo lenger fra båndet. Tenk deg at en person stod på linjen, og det er naturlig at vedkommende ser på båndet (for å se etter bagasjen). Bytt så ut "linjen" med "personen" i det som er skrevet på gulvet, og det blir klart at for å vente bak personen, må du da stå lenger fra båndet enn han gjør - altså akkurat som meningen med oppfordringen er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
Nja. Joda. Men hva med «Parkering bak skiltet», «Vent bak porten» osv?
Og hvis nevnte person snur seg er du plutselig foran vedkommende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,363
|
![]()
Når gjenåpnes den gamle hallen med nytt innsjekkingsanlegg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Vent bak linjen og kjenn på dolukten i ankomsthallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
Ser ut som 2/3 åpner i 2024, og siste 1/3 året etter Noen som vet om det vil være identiske skranker som i område 1-3 eller vil man ha kommet men noen endringer når man installerer nye skranker 6 år senere? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Både Avinor og Oslo Lufthavn har i dag lagt ut en kort snutt i ymse sosiale medier hvor en tas på baksiden av arbeidet med de nye bagasjeanlegget
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Man kan nå se monitorene for bagasjeskrankene på det som blir bagdroppområde 5-9 stikke opp bak gjerdene
Den gamle «øya» for område 4 er jo fortsatt i full drift, men antar de bygger om denne først etter 5-9 åpner? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]()
Noen som vet hvor mange disker det blir total på OSL når alt åpner? Selvbetjening har gjort OSL litt mer effektiv, men det virker som om bagasjehandling på OSL har vært kronisk underdimensjonert helt siden åpningen i 1998.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Ser ut som det var noe krøll og stopp med bagasjeanlegget på OSL i morges.
Kan høstferiestart ha ført til en overbelastning? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt selskap på OSL ? | KLMfan | Flyforum | 15 | 11-07-2007 08:21 |
CPH med helautomatisk bagasjeanlegg | The Ticketor | Flyforum | 7 | 01-06-2007 18:25 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Nytt tårn, nytt parkeringshus, nytt GA område og utbygging av dagens terminal. | enml | Flyforum | 9 | 16-01-2007 16:30 |
Ikke bare OSL som sliter med bagasjeanlegg | Someone | Flyforum | 0 | 02-07-2006 23:05 |