![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvordan ble Widerøes Dash 7 brukt? Fløy i praksis noen faste ruter, der hvor kapasiteten sin Twin Otter var for liten?
Også sett noen bilder av maskinen fra FBU. Ble den der stort sett brukt til vestlandet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Jeg trodde Dash 7 først og fremst ble brukt i Nord-Norge? Jeg avtjente verneplikten i Heggelia leir i Bardufoss i 1982, og der var 7’eren en fast gjest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Så vidt jeg husker ble disse maskinene brukt på mesteparten av kortbanenettverket - de var et vanlig syn på Vestlandet, Trøndelag, Helgeland og resten av Nordnorge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
De ble brukt stort sett overalt, Vestlandet, Helgeland og Lofoten/Vesterålen. Kanskje ikke på de tynneste rutene, f.eks Finnmarkskysten. Men de gikk til Hammerfest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Widerøe startet en direkte rute fra Brønnøy til Fornebu ca midt på nitti-tallet. Den gikk Bodø - Sandnessjøen Mosjøen - Brønnøy - Fornebu og samme veien tilbake igjen. Avgang fra Fornebu var 1915. De het WIF787 på sør og 788 på nord. Har mange timer på 788 fra Fornebu til Sandnessjøen, tok godt og vel tre timer å komme hjem. De fløy alle rutene som Widerøe hadde, De tynnere rutene (minst passasjerbelegg) ble gjerne operert av Twin Otter. For eksempel hadde vi to DH6 ruter på Stokka, WIF730 på morgenen og WIF735 på kvelden. 730 gikk Brønnøy - Mosjøen - Mo i Rana - Bodø, mens 735 gikk motsatt vei. På lørdager var det flere DH7 ruter som ble erstattet av DH6, grunnet lite passasjergrunnlag.
Mvh,
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Slik jeg husker ble de brukt på kortbanenettet der det var behov for kapasiteten.
I tillegg fløy de regionale ruter for SAS før SAS selv anskaffet F50 og startet Nordlink. Vet jeg fløy den mellom Evenes og Tromsø/Bodø på 80 tallet. Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Widerøe fløy jo også 7'ern på en del ruter for SAS på stamrutenettet fra Værnes og nordover inntil SAS Commuter ble etablert med Fokker 50. I egen regi fløy vel Widerøe så lang nord/øst som Vadsø med Dash 7.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
De to første som ble levert i 1981, LN-WFE og LN-WFI, ble satt inn på Helgelandsruten, med base i Bodø.
Da de fikk tre til våren 1983, LN-WFG, LN-WFK og LN-WFL, ble minst en av de satt inn mellom Sogndal og Oslo Fornebu, og på FBU hadde vi daglige Dash 7 anløp helt til Dash 8 overtok.
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
I Finnmark ble Dash-7 benyttet på Vadsø, Alta, Hammerfest og Lakselv. Og i en kort periode Kirkenes, samt en sommerrute til Honningsvåg fra Tromsø via Hammerfest eller direkte i en eller noen få sesonger.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Sjekket Rutebok for Norge sommeren 1984 - der man som vanlig også hadde flytyper med i ruteoversiktene. Da var bruken i hovedsak slik på papiret:
Bergen-Florø / Oslo-Florø I ruten Trondheim-Bodø-Evenes-Bardufoss-Tromsø-Alta- Lakselv: Utelukkende DH7, men med SK i flightnummer Bodø-Helgeland-Trondheim: To av fire avganger dgl Bodø-Lofoten-Vesterålen-Tromsø DH7 i 8 av 21 avganger mandag-fredag Nord-Troms - Finmark Her gikk typen fortrinnsvis i direkteavganger Tromsø-Hammerfest/Lakselv Understreker at denne oversikten gjengir hovedtrekk og ikke alle detaljer |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Fløy Dash 7 direkte BNN-OSL bortimot så snart jeg var gammel nok til å fly som UM. (Dvs 1991) Mener å huske flytiden var rett over to timer. Var vel rundt 8 år da de byttet ut med Dash 8.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]() Quote:
Espen Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøes flåte | Olebno | Flyforum | 333 | 20-04-2025 07:34 |
Widerøes Dash 8-300 på Lakselv lufthavn Banak | seliasse | Bilder & foto | 1 | 04-05-2013 14:26 |
Widerøes Dash 8-Q200 i drift! | LN-KRF | Spotteralerts | 9 | 12-04-2013 17:27 |
Fargekoder til Widerøes Dash-8 | JetBlue | Samlerhjørnet | 0 | 24-08-2011 17:00 |
Widerøes 75 år! | Seabee | Flyhistorisk forum | 13 | 09-07-2009 20:27 |