![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,205
|
![]()
AES og MOL skal flys av Norra sin ATR i høst ser det ut som.
Last edited by OttoL; 23-06-2021 at 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,209
|
![]()
Et raskt søk tyder på at det er faktum fra høsten av. Ser ut som samtlige BGO-AES og BGO-MOL, totalt 10x daglig, ligger inne med ATR-72 og Norra, når jeg søker random i september
Rent matematisk så tyder vel det da på to maskiner? Betyr det at Widerøe nå på i høstt skrur opp sitt regionale program såpass kraftig at de ikke har tilgjenglig kapasitet på kort sikt av fly og crew? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,205
|
![]()
En rask titt på vestlandsrutene en tilfeldig dato (17 september) viser at det er alle avgangene til/fra AES (6) og MOL (3), samt morgenavgangen fra BGO til KSU. Ettersom morgenavgangen fra BGO til KSU og AES går samtidig må det som Someone skriver være to fly.
Det er jo ikke første gang vi ser ATR på ruten BGO-AES. SAS hadde inne noen øst-europeere der for noen år siden, uten at jeg husker hvem, når og hvor mye. Last edited by OttoL; 23-06-2021 at 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
|
![]()
I tillegg så blir en og annen rundtur BGO-SVG med ATR,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,205
|
![]()
Er det sånn at Widerøe ikke har kapasitet til å vokse mer og må derfor leie inn ATR, eller er det mangel på piloter/fly i en periode som gjør at vi kommer til å se Norra i høst?
Hadde forøvrig vært kult å se en ATR i WF-farger |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Sørlandet
Posts: 368
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,205
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,594
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,205
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,594
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Husker ATR hadde dårlig rykte vinterstid pga ising og crashing.
Har det blitt vesentlig forandringer på flyet så det tåler Norsk vinter på strak arm, eller er det masse begrensninger i håndboka? (Limitations)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Kjenner ikke til håndboka generelt, men jeg vet DAT - Stordflyet har laget seg en spesialprosedyre for å unngå ising i descent/climb-området ved Stord. Spesielt i Folgefonna-traktene kan det være ille, og de hadde en stygg episode for noen år siden. Nå holder de cruiselevel lengre vestover på vei fra Oslo og tar nedstigning på vestsiden av kystlinjen, ute over sjøen. På samme måte klatrer de også opp på vestsiden av kysten før de setter kurs østover mot Oslo.
Jeg synes det er ufattelig at Widerøe -av alle- skal bruke ATR i et av verdens verste isingsområder, Mørekysten, attpåtil høst- og vinterstid. Huttetu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]()
Vil tro finnene har litt erfaring på området, og sammen med våre opsfolk sørger de for trygge flyvninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,275
|
![]()
Vi har vært inne på det før, men jeg sliter med å se hva som er sammenliknbart med det tørre innlandsklimaet i Finland og den våte kystklimabaserte vinteren i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]() Quote:
Bottenviken? Østersjøen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,209
|
![]()
Det tyder uansett på at Widerøe sitt høstprogram er større enn deres tilgjenglig kapasitet, enten det er snakk om fly eller crew (eller begge deler?)
Det spennende er da hvor lenge de planlegger bruke dem og hva de eventuelt skal erstattes med på sikt. Blir det kanskje flere Q400 inn, eller E2er som kan frigjøre andre Q400? Og hva nå det åpnes mer opp og flere av utenriksrutene kommer tilbake? Og hvordan påvirker dette SAS og Norwegian sin transfertrafikk på OSL? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,352
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
Og Jet Time (for SAS) hadde en stygg hendelse pga. ising mellom Bergen og Ålesund i 2016
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2013
Posts: 83
|
![]() Quote:
Sent fra min MAR-LX1A via Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,205
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tarom erstatter ATR med ATR og annet flåtenytt | Someone | Flyforum | 3 | 21-11-2024 19:57 |
ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe eller kortbaner? | Belarnion | Flyforum | 36 | 14-11-2024 17:00 |
Finnair (NoRRA) med Bodø - Helsinki | Trdfly | Flyforum | 19 | 18-01-2024 22:05 |
Hva slags selskap er Norra? | Norge Rundt På 14 Dager | Småprat | 3 | 31-08-2016 22:14 |
AirBaltic med ATR? | PW14 | Flyforum | 4 | 17-01-2008 18:52 |