Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-01-2021, 17:08   #21
Fellowship
ScanFlyer Dusty

Fellowship's Avatar

Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Her er SE-DKY på vei ut på rullebane 24 som SK509 til LHR 16.mars 1997:
SAS B767-3Y0(ER) SE-DKY at ENFB/FBU 16-03-1997 by Ole Johan Beck, on Flickr

og her er SE-DKZ ankommet fra LHR som SK512 18.januar 1998:
SAS B767-3Y0(ER) SE-DKZ "Bjarke Viking" at ENFB/FBU 18-01-1998 arriving as SK512 from LHR by Ole Johan Beck, on Flickr

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 17:46   #22
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Jeg hadde mellom 1994 og 1996 en del turer med 767 på FBU-LHR, har logget følgende reg: OY-KDH, OY-KDL, OY-KDM, LN-RCD, LN-RCE. Den svenskregistrerte SE-DKZ fløy jeg ARN-LHR-ARN i juli1998.

Last edited by KnutW; 29-01-2021 at 17:48.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 18:11   #23
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

SE-DKZ var i SAS i under ett år. Husker ikke hva slags konfig den hadde, men tipper vanlig intercont. Den ble trukket ut av trafikk bare to uker etter Fellowship's bilde ble tatt.

Euro-konfig'en låste de to maskinene til Europa og de var også nedsertifisert til lavere avgangsvekter. Dette var upraktisk etterhvert, så de ble rekonfigurert igjen, men husker ikke når.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 18:31   #24
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De hadde en periode to som var utstyrt med 242 seter. Den ene gikk ARN-LHR-CPH-LHR-ARN og den andre CPH-LHR-FBU-LHR-CPH

Antar at B767 maskinen som fløy CPH-LHR-FBU-LHR-CPH var maskinen som også fløy nattflighten CPH-SFJ-CPH (dvs Søndre Strømfjord)? Den maskinen hadde ingen C-Class seter og tok vel 242 pax mot normal SAS-konfigurasjon 188.

Last edited by FBI2012; 29-01-2021 at 18:40.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 18:44   #25
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Da SAS fikk 747 var det helt annet rutemønster, prissetting og mentalitet enn det vi har blitt vant med de siste 20-30 årene. Dette var både bedriftspolitisk, myndighetsregulert og teknisk betinget. Rutene hadde mange mellomlandinger, SAS hadde f. eks en gjennomgående DC-8 rute fra København til Tokyo med åtte(!) mellomlandinger.

Så svaret blir at trafikkøkningen innenriks sakte men sikkert ble tatt av økt frekvens med forskjellige varianter av DC-9 og MD80. Etter hvert ble det også flere direkteruter. A300 forsvant fort fra SAS-flåten og DC-8-63 funket ikke ordentlig mellom Fornebu og Flesland.
Har «den lange veien» hjem fra Tokyo i loggboken Tokyo - Manila - Bangkok - Calcutta - Tehran - Roma - Zürich - Koebenhavn direkte men ikke akkurat nonstop.

Den Scanair DC-8-63 var jo like ille for oss som satt paa billettpressa, som setekontainere var for RedCaps / Stuere. Den kom omtrent alltid paa rute fra Gardermoen Mandag morgen, men fikk teknisk paa foerste flight enten paa FBU eller i Bergen. Kundene holdt seg unna 07:30 avgangen, forslag om 07:30 ble kontant avvist med nei det blir 08:00 uansett

Quote:
Originally Posted by HansJ View Post
Då är det ungefär som jag trodde, samma strategi på norsk inrikes som Nya SAS hade i övriga Europa med Jan Carlzon. SAS hade ju till och med en annonskampanj i mitten av 80-talet med bild på en liten DC-9 som stack ut bland flera 747 och texten "Om vi hade råd, så hade vi köpt ännu mindre flygplan".

Tack KnutW och övriga för intressanta inspel!
I Norge paa 80 tallet naar DC-8-63 ble satt inn som en daarlig noedloesning, var det vel en kombinasjon av for faa innenriks DC-9-41 122 seter med noen DC-9-21 i tillegg som medfoerte svaert fulle fly spesielt Oslo Bergen. MD-80 var i bestilling men kom ikke fort nok - det ble betydelig bedre naar de foerste MD-80 ble levert.

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
SAS fløy en periode med DC8-63 mellom Bergen og Oslo. Jeg tror det var en maskin fra Scanair med 254 seter som SAS satte inn på ruten. Den ble satt inn en periode før MD80 ble satt i trafikk mellom landets to største byer. Den gang unge flyspotter Andersen syklet ut flere ganger til Flesland for å kikke på flyet. Det var ikke ofte det kom så store fly til Flesland den gangen. Jeg husker det var mye teknisk trøbbel med flyet og ofte ganske store forsinkelser.
Du har helt rett i at dette var en Scanair DC-8-63 - og det meste gikk galt med denne noedloesningen. Bare stoerrelsen paa maskinen gjorde at den var svaert lite egnet for FBU - BGO rundturer, den maatte fjernparkeres paa FBU med Bussing av rundt 200 passasjerer som tok ekstra tid og ikke sjelden hadde man en forsinkelse allerede naar man var klar til aa starte opp motorene. Og de fleste tekniske problemene oppsto naar alle satt ombord og mange av disse medfoerte innstilling og bussing av 200 mindre fornoeyde passasjerer tilbake til avgangshallen og i koe hos oss som satt paa Billettpressa.

Dette var jo en maskin som fungerte brukbart i weekendene fra Gardermoen til Syden, lengre turer gikk helt normalt. Problemene var vel forsterket av at Teknisk paa FBU ikke var kjent med maskinen og mye feilsoekning med oppslag i manualer etc tok tid - mye tid.
Old 29-01-2021, 18:55   #26
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Antar at B767 maskinen som fløy CPH-LHR-FBU-LHR-CPH var maskinen som også fløy nattflighten CPH-SFJ-CPH (dvs Søndre Strømfjord)? Den maskinen hadde ingen C-Class seter og tok vel 242 pax mot normal SAS-konfigurasjon 188.
Ganske tidlig ble en av de «orginale» 767-300ER rekonfigurert med en mindre Business Class (kun foerste kabinen) internt ble denne maskinen kalt Groennlands kjerra - men den ble ogsaa brukt mye til Seattle.

De 2 767-200 gikk vel ogsaa i Europa etter at Nonstop CPH-SIN og CPH-GIG/SAO ble lagt ned ?
Old 29-01-2021, 19:31   #27
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Hva var routingen til DC-8 maskinen? Eller sagt på en annen måte, hvordan kom den seg til FBU?
Old 29-01-2021, 19:36   #28
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

Du har helt rett i at dette var en Scanair DC-8-63 - og det meste gikk galt med denne noedloesningen. Bare stoerrelsen paa maskinen gjorde at den var svaert lite egnet for FBU - BGO rundturer, den maatte fjernparkeres paa FBU
Nei, nå husker du feil. Den sto skråparkert på 26/28. Vi brukte ofte begge gatene til boarding. Ingen scanning den gangen heller, så vi måtte passe på så ikke den ene gaten boardet for mange. Men det var heldigvis ikke så ofte den var overbooket.

Serveringen ombord var også litt spesiell. Alle måtte ta med seg hver sin gateboks ombord, og den inneholdt som regel en kokoskake of en kaffekopp. Mye som var kliiin kokkos på den tiden ..
Radar Station KGRV3
Old 29-01-2021, 19:37   #29
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva var routingen til DC-8 maskinen? Eller sagt på en annen måte, hvordan kom den seg til FBU?
Den kom fra Malmø på slaget 0700 på mandagsmorgenen. Vel, det var rutetiden ihvertfall ... Tilbake fredag kveld etter endt økt.
Radar Station KGRV3
Old 29-01-2021, 19:40   #30
Fellowship
ScanFlyer Dusty

Fellowship's Avatar

Quote:
De 2 767-200 gikk vel ogsaa i Europa etter at Nonstop CPH-SIN og CPH-GIG/SAO ble lagt ned ?
De to var de som var de første 767 som trafikkerte London sommeren 1993 slik som andre har vist 763 ble brukt fra og med 1994.

Jeg har bilde av både LN-RCC og SE-DKP som dette handlet om på FBU, de er bare ikke scannet enda...

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 19:41   #31
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Den ble ferget GEN-FBU Mandag morgen og motsatt FBU-GEN fredag ettermiddag. Den ble kun (forsoekt) floeyet FBU-BGO-FBU

Ser LN-MOW vet mere enn meg (jeg bare troekka billetter jeg)

Last edited by dc-8-63; 29-01-2021 at 19:44.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 19:42   #32
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Den kom fra Malmø på slaget 0700 på mandagsmorgenen. Vel, det var rutetiden ihvertfall ... Tilbake fredag kveld etter endt økt.
Husker visst mye feil - trodde den kom fra GEN - men er helt enig i at den kom paa slaget 07:00
Old 29-01-2021, 21:11   #33
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Husker visst mye feil - trodde den kom fra GEN - men er helt enig i at den kom paa slaget 07:00
Enkelte ting fra den tiden er brent inn i hukommelsen, mens jeg knapt husker hva jeg hadde til middag i går ..
Radar Station KGRV3
Old 05-02-2021, 09:54   #34
SK384
ScanFlyer Dusty

SK384's Avatar

Her var det mye spennende innlegg siden sist jeg var innom denne tråden. Takk for interessante oppdateringer til både DC8-63 og MOW.

Jeg bodde i Bergen på den tiden og det ble skrevet ganske mye om flysituasjonen i Bergens Tidende. Det var mangel på materiell før MD80 kom og forretningsfolkene var ikke spesielt blid på det dårlige tilbudet som var. De "løste" problemet med å sette inn DC8-63 maskinen til Scanair frem til MD80 var klar for trafikk.

Jeg mener å huske det var Rollo Viking som var første MD80 som ble satt i trafikk med BGO og FBU.

Jeg kjenner meg godt igjen i det MOW skriver. En del gammel flyhistorie (og fotballhistorie) husker jeg som det skulle vært i går, men om kjerring ber meg huske å kjøpe et eller annet i butikken så er det glemt med en gang og ikke sjelden kommer jeg hjem uten det hun ba meg kjøpe.
SK384 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules