Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2020, 13:55   #41
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Norge-USA

TWA B767 i 1988 må ha vært fra FBU. Det året så jeg også TWA med L1011 på FBU, trolig som reservemaskin for B767 med snag.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 14:05   #42
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: Norge-USA

Var 767`n fra ARN, at de brukte L1011 til FBU det året ?
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 14:19   #43
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Norge-USA

Hadde TW L1011-100 GEN-STO-JFK 10.02.89 ( videre LGA-STL-HNL snere )

Hjem TW L1011-100 JFK-GEN 26.02.89
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 14:19   #44
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Norge-USA

TWA flyttet til FBU da de skiftet fra 747 til 767/L-1011. Tror de fløy en periode med Tristar før det ble 767 fast.

De fløy jo også med 727 til London en periode. Tror det var siste året før de la ned.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 15:08   #45
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Norge-USA

Jeg observerte kun B727-100 med TWA på FBU. Var det også B727-200 innom med dette selskapet?

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 15:26   #46
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Jeg observerte kun B727-100 med TWA på FBU. Var det også B727-200 innom med dette selskapet?

Espen
Nei.
TWA startet vel ruta til GEN med B767-200 i 1988.
Så da Gardermoen ble stengt pga aslfaltering og oppgradering av rullebanen fra 1.mai 1989, flyttet TWA til FBU og satte inn L-1011 TriStar (noen få uker midt på sommeren i 1989 kom de med B767-200 i stedet) . De fikk lov til å fortsette på FBU da GEN åpnet igjen, og fløy også med TriStar sommeren 1990.
Det var vinter-sesongen 1989/1990 at de brukte B7327-100 til og fra London.
De la ned ruten til Oslo når sommerrutene sluttet i 1990, og i april 1991 var jo Pan Am på plass med nonstop rute med A310. Den ble overtatt av Delta, som fløy til de la ned ruta ca 15.september 1994
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 16:39   #47
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: Norge-USA

Vi landa på FBU med en Tower Air 747-100 i 1992 pga. tåke på GEN (fra Miami via Alanda), noen andre som har en 747-opplevelse på Fornebu?
Var det andre selkaper enn Tower som var nede med Jumbo?
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 17:25   #48
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Vi landa på FBU med en Tower Air 747-100 i 1992 pga. tåke på GEN (fra Miami via Alanda), noen andre som har en 747-opplevelse på Fornebu?
Var det andre selkaper enn Tower som var nede med Jumbo?
Tower Air brukte 747 ca en gang i uka fra mai til juli i 1989. Eneste andre selskap som har vært nede med 747 på Fornebu er Cargolux med en 747-200F.

SAS fløy lowpass med sin nyleverte 747 i 1971, men nedom var den aldri.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 17:44   #49
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Norge-USA

Teknisk sett var det tre. Orion Air fløy subcharter for Tower.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 17:50   #50
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Norge-USA

Ja det stemmer. Den kom på Tower-Air rutenummer som vel var FF
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 17:56   #51
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Ja det stemmer. Den kom på Tower-Air rutenummer som vel var FF
Det er korrekt. Husker ikke om det var Miami- eller NYC-maskinen, men de var på bakken samtidig.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 18:38   #52
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er korrekt. Husker ikke om det var Miami- eller NYC-maskinen, men de var på bakken samtidig.

Fint bilde, Andreas!
Tror det var tre helger på rad at det kom to, Miami-ruta sluttet vel i slutten av mai, og JFK ruta fortsatte på torsdager til uti juli en gang.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2020, 16:11   #53
CV440
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
Default Re: Flyruter Norge - USA

31/5-63 landet første direkte ordinære rutefly med jet fra New York til Norge på BGO. Det var OY-KTA en DC8-33 fra SAS. I begynnelsen var denne ruten en sommerrute, men på slutten av 60- og 70-tallet økte det til en helårsrute begge veier. Det ble brukt alle varianter av DC8 som SAS hadde. Fra 70 tallet ble det satt inn 747 og senere DC10. Rundt 1980? ble mer og mer av trafikken overført til GEN og fra 1988/89 ble ruten nedlagt.I tillegg ble det på begynnelsen av 70-tallet fløyet en ukentlig sommerrute CPH-BGO-Ord via Montreal og CPH-BGO-SEA-LAX.

Det var i de tider det var moro å være spotter på Flesland
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	OY-KTAredigert.jpg
Views:	216
Size:	102.4 KB
ID:	49641  
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2020, 23:44   #54
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,134
Default Re: Flyruter Norge - USA

Quote:
Originally Posted by CV440 View Post
I tillegg ble det på begynnelsen av 70-tallet fløyet en ukentlig sommerrute CPH-BGO-Ord via Montreal.
Jeg tok den ruten et par ganger, og jeg husker at en gang under nedstigingen til YUL, var det en kunngjøring fra "kontoret" foran om at det ville bli "noe risting" i et par minutter.
Og det ble det -alt som ikke var sikret danset rundt ganske høylytt og da jeg kikket ut av vinduene, så jeg at motor #2 og #3 hadde utløst reverseringsklaffene.
Senere har jeg funnet ut at dette var en ganske vanlig prosedyre under en bratt nedstiging med DC-8.

Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...

Last edited by Scooter01; 21-12-2020 at 23:49.
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2020, 14:12   #55
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
Default Re: Flyruter Norge - USA

Quote:
Originally Posted by Scooter01 View Post
...så jeg at motor #2 og #3 hadde utløst reverseringsklaffene.
Senere har jeg funnet ut at dette var en ganske vanlig prosedyre under en bratt nedstiging med DC-8.

Scooter01
Såvidt jeg vet var det bare DC-8 og IL-62 som var sertifisert for reversering i luften. Jeg har også vært med på det med DC-8 et par ganger.
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 22-12-2020, 18:24   #56
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,134
Default Re: Flyruter Norge - USA

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Såvidt jeg vet var det bare DC-8 og IL-62 som var sertifisert for reversering i luften. Jeg har også vært med på det med DC-8 et par ganger.
Jeg har også lest på et annet forum (Airliners.net) at Concorde kunne, men er ikke sikker...

Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2020, 09:54   #57
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
Default Re: Flyruter Norge - USA

Quote:
Originally Posted by Scooter01 View Post
Jeg har også lest på et annet forum (Airliners.net) at Concorde kunne, men er ikke sikker...

Scooter01
Det stemmer: "The inboard engines may be set to idle reverse in flight to increase rate of descent."
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 23-12-2020, 22:28   #58
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
Default Flyruter Norge - USA

Artig tråd, jeg vet at mine foreldre fløy med NW/SKGEN-JFK noen ganger. Selv har jeg fløyet med Tower Air, jeg tror i 1989. Ruten var FBU-ARN-JFK-FBU. Det var alt annet enn luksus i de 747, men det artig med Jumbo på FBU.

SAS fløy direkte fra GEN til USA med Jumbo: https://www.tu.no/artikler/i-dag-er-...te-gang/456744

Hvor lenge hadde SAS Amerika-trafikk på GEN?

Det ble også fløyet DC-10 fra SAS fra FBU, i det mindre ifølge denne artikkelen (ARN-FBU-JFK): https://aviation-safety.net/database...?id=19840228-0


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N

Last edited by jb1; 23-12-2020 at 22:54.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2020, 23:45   #59
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,134
Default Re: Flyruter Norge - USA

Jeg var også med på noen av disse turene... denne gang fra JFK til GEN rett før påsken '83.

En kort stund etter Grieg's "Morgenstund" begynte vi nedstigingen til GEN. Vi kom inn i skyene og var der ganske lenge... Plutselig kunne jeg se trær under oss gjennom vinduet samtidig som jeg følte at det ble gitt full gass og at flyet trakk opp. Da vi endelig kom opp over skylaget, var det en kunngjøring fra kapteinen om at tåken på GEN var for tykk til en trygg landing og at han ville prøve FBU -ellers måtte vi fortsette til ARN.

-Heldigvis kom vi oss ned på FBU og jeg var vel hjemme på Sollerud med kaffen klar til mine foreldre som forgjeves hadde reist til Gardermoen for å møte meg.

Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2020, 00:33   #60
Barskog
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Location: Vestfold
Posts: 125
Default Re: Flyruter Norge - USA

1. mai 1989 var SK901 fra GEN historie og SK907 begynte å fly fra FBU. Dette var også sammenfallende med oppstarten av 767-operasjonen til SAS og flytting av fra JFK til EWR som ankomstflyplass. FBU var først ute, så fulgte ARN og CPH over til EWR etterhvert som flere 767-maskiner ble faset inn
__________________
Hvorfor sitte inne når alt håp er ute!
Barskog is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020 Someone Flyforum 38 29-09-2015 21:43
CO38 19des (usa) 20des (norge) seilfly Register- og ATC-Forum 7 20-12-2009 21:42


All times are GMT +2. The time now is 00:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.