Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2020, 11:32   #21
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.
Brukte de Boeing 727 på FBU-LHR ?
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 12:50   #22
CV440
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
Default Re: Norge-USA

De gikk et par år LHR-BGO-FBU og retur FBU-LHR med 727. Mener de var de samme flyene de brukte innenlands i Vest-Tyskland.
I 1972-73 fløy de JFK-BGO T/R med 707 om sommeren.
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 12:51   #23
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
Default Re: Norge-USA

Ja. B727-200. Mener også den fortsatte til HEL i en periode. LHR-FBU-HEL og motsatt. Men i en annen periode var det overnatting for flyet på FBU.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 13:01   #24
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,572
Default Re: Norge-USA

De brukte 737-200 også. I en periode brukte de jo London-maskinen til å gå til Berlin (via CPH). Denne ble etterhvert byttet ut med en ATR-42.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 13:33   #25
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Har et lite tillegg tll Fellowship ovenfor.

16.10-25.10 1986 hadde jeg FBU-LHR-MIA-LHR-FBU med PA 737-747-747-727...
Jeg gjetter på at din reise traff akkurat når de skiftet fra sommerruter til vinterrutene høsten 1986, for det var da de skiftet fra B737-200 til B727-200 på LHR-FBU t/r
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 13:36   #26
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by CV440 View Post
De gikk et par år LHR-BGO-FBU og retur FBU-LHR med 727. Mener de var de samme flyene de brukte innenlands i Vest-Tyskland.
I 1972-73 fløy de JFK-BGO T/R med 707 om sommeren.
Det stemmer at det var de samme flyene som de benyttet i Vest-Tyskland. På FBU gikk Pan Am med B727-100 mellom 1976 og 1978. De kuttet da nyheten kom om at konsesjonen ble gitt til NW, som altså startet opp i 1980.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 13:37   #27
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Mamma er ganske sikker hun fløy NW GEN-JFK i november 1987.
Det kan hun sikkert ha rett i, at det var i 1987 de stoppet å fly til GEN
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 13:37   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,414
Default Re: Norge-USA

Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 13:38   #29
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA
De fløy vel mellom Berlin og London også, så da benyttet de de samme flyene til å lage connction til Oslo via LHR
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 14:00   #30
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Norge-USA

Jeg husker ikke i min tur hvor 737/727 kom fra/skulle til, om det var Tempelhof.

Men i april 1974 hadde jeg HAM-THF dagstur med PA 727-21 . En opplevelse på landing og takeoff. Ikke langt ned til hustak...

I 1977 hadde jeg t/r FBU-LHR med 727-21. Den kom fra THF og tilbake dit etter FBU.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 14:04   #31
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,572
Default Re: Norge-USA

Da de fløy til Berlin på slutten av åttitallet, var det Tegel. Da de byttet til ATR mener jeg de flyttet ruta til Tempelhof.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 15:00   #32
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.
Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.
Ah, det var self. snakk om Pan Am og ikke Northwest, husker jo 727 og ATR på FBU der.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 18:43   #33
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA
Jeg er litt uenig med deg, fra FBU til LHR var det ikke intra europeisk, du kunne ikke kjoepe en - tur-retur fra Oslo til London med Pan Am, du maatte kjoepe en billett til USA.

Berlin var unntaket - det var jo kun Pan Am, British Airways og Air France som kunne fly til Berlin paa den tiden. Lufthansa hadde ikke lov til aa fly til Berlin. Dette var saapass strengt at den Lufthansa 707 som naa dessverre staar og forfaller i Berlin ikke kunne flyes inn med Lufthansa Livery.

Pan Am var jo ogsaa verdens mestre i Direct Flights - Oslo ruten endte faktisk i en periode paa Honolulu med 2-3 flybytter.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 18:55   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,572
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

Pan Am var jo ogsaa verdens mestre i Direct Flights - Oslo ruten endte faktisk i en periode paa Honolulu med 2-3 flybytter.
Nei, den æren tilfaller TWA. Deres Oslo-JFK hadde minst 15 'direkteruter' som fortsatte til alle mulige store og mellomstore byer .. Det dukket opp pax med billetter til TW1234 Oslo-San Antonio, TW1236 Oslo-Orlando, TW1238 Oslo-St Louis osv osv .. Husker det ble klaget på at billettoppgjøret etter flighten var en smule komplisert ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 20:24   #35
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,654
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA
Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg er litt uenig med deg, fra FBU til LHR... Berlin var unntaket - det var jo kun Pan Am, British Airways og Air France som kunne fly til Berlin paa den tiden.
Det er ikke ofte vi er uenig her på forumet Finn Erik, men jeg må si at på akkurat denne støtter jeg Someone 100%. Når du flyr med en 727 fra Oslo til London flyr du ikke fra Norge til USA.

Jada, jada, jeg vet du har gjennomgående billetter osv osv, men allikavæl’a?

Nuvel. Når det gjelder Berlin bør det kanskje presiseres overfor ungdommen (tiden går, over 30 år nå..!) om at her snakker vi om Vest-Berlin. Bortsett fra Lufthansa var det vel nesten «fritt frem» i Øst-Berlin? SAS hadde mellomlanding på Schönefeld på vei sydover i mange år?
Restriksjonene til/fra Vest-Berlin gjaldt vel også kun rutetrafikk? Bl.a. Modern fløy charter fra Tegel.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 21:15   #36
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,572
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post

Nuvel. Når det gjelder Berlin bør det kanskje presiseres overfor ungdommen (tiden går, over 30 år nå..!) om at her snakker vi om Vest-Berlin. Bortsett fra Lufthansa var det vel nesten «fritt frem» i Øst-Berlin? SAS hadde mellomlanding på Schönefeld på vei sydover i mange år?
Restriksjonene til/fra Vest-Berlin gjaldt vel også kun rutetrafikk? Bl.a. Modern fløy charter fra Tegel.
Ingenting som var 'fritt frem' på den tiden. Du måtte søke konsesjon for alt. Selv ikke på norsk innenriks kunne du fly fritt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 21:42   #37
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,654
Default Re: Norge-USA

Ja, nettopp derfor står «fritt frem» i hermetegn. Det jeg mente var at det ikke var de samme restriksjonene/begrensningene på rutetrafikk til Øst-Berlin som for V-Berlin, altså at andre selskap enn Interflug, Aeroflot & co også kunne fly dit. Vel og merke med behørig konsesjon fra Sovj, unnskyld, Øst-Tyske myndigheter.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 02:59   #38
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det er ikke ofte vi er uenig her på forumet Finn Erik, men jeg må si at på akkurat denne støtter jeg Someone 100%. Når du flyr med en 727 fra Oslo til London flyr du ikke fra Norge til USA.

Jada, jada, jeg vet du har gjennomgående billetter osv osv, men allikavæl’a?

Nuvel. Når det gjelder Berlin bør det kanskje presiseres overfor ungdommen (tiden går, over 30 år nå..!) om at her snakker vi om Vest-Berlin. Bortsett fra Lufthansa var det vel nesten «fritt frem» i Øst-Berlin? SAS hadde mellomlanding på Schönefeld på vei sydover i mange år?
Restriksjonene til/fra Vest-Berlin gjaldt vel også kun rutetrafikk? Bl.a. Modern fløy charter fra Tegel.
Stort sett er vi svaert enige - men i denne saken har du ennaa ikke overbevist meg, ja du og Someone har et poeng med at PanAm’s operasjoner med 727/737 var Intra Europeiske - men jeg er litt forundret over at Someone totalt glemmer / ignorerer passasjerene ??

Lov messig var ingen av Pan Am’s passasjerer Intra Europeiske - alle som gikk ombord hos Pan Am i Oslo - London endte opp i USA (eller fortsatte via USA til land i det Amrikanske Kontinentet)

Jeg er dypt forundret over at Someone naa har forlatt tanken om at flyselskap skal ha inntekter ?? Som 200% ikke oekonom skjoenner selv denne enkle nerden at inntekter maa til - og 100% av Pan Am’s inntekter fra den ikke fullt Intra Europeiske ruten Oslo London forutsatte at billettene var solgt Norge-USA

Og jeg har ennaa ikke gaatt off - topic med Slot ruletten mellom BA, SK og PA paa den tiden - hmmmm mulig at en maa finne frem start kabler paa Fornebu Leeks traaden
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 07:41   #39
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,414
Default Re: Norge-USA

Vel, jeg er enig at PanAms operasjoner her jo er litt i et tvilstilfelle, men føler fortsatt de ikke fløy mellom Norge og USA all den tid man fløy via LHR på et lite fly, som jo ikke ble operert i USA, og byttet til et større IC fly der. Eneste forskjellen på å fly f.eks British Airways via LHR i dag er jo at PanAm ikke hadde rettigheter for lokaltrafikk, slik jeg skjønner det.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 11:35   #40
Cloudmaster
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 510
Default Re: Norge-USA

Litt mimring og ett spørsmål: I 1988 dro jeg og en kamerat med TWA (B767) fra Oslo via ARN til JFK. Jeg husker ikke om vi dro fra FBU eller GEN - noen som kan hjelpe meg? Men jeg husker godt at vi ble oppgradert til business til tross for at vi hadde de billigste bilettene som fantes og null statuskort. Vår forklaring var at vi sjekket inn i siste liten. Etter halvannen måned på kryss og tvers i USA med Windys Express, en 1975 Chevrolet Caprice kjøpt for noen hundre dollar i New York, dro jeg hjem fra SFO med PanAm via LHR. LHR-FBU var med B727. Fin tur!
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020 Someone Flyforum 38 29-09-2015 21:43
CO38 19des (usa) 20des (norge) seilfly Register- og ATC-Forum 7 20-12-2009 21:42


All times are GMT +2. The time now is 14:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.