![]() |
|
![]() |
#21 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De gikk et par år LHR-BGO-FBU og retur FBU-LHR med 727. Mener de var de samme flyene de brukte innenlands i Vest-Tyskland.
I 1972-73 fløy de JFK-BGO T/R med 707 om sommeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Ja. B727-200. Mener også den fortsatte til HEL i en periode. LHR-FBU-HEL og motsatt. Men i en annen periode var det overnatting for flyet på FBU.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De brukte 737-200 også. I en periode brukte de jo London-maskinen til å gå til Berlin (via CPH). Denne ble etterhvert byttet ut med en ATR-42.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det stemmer at det var de samme flyene som de benyttet i Vest-Tyskland. På FBU gikk Pan Am med B727-100 mellom 1976 og 1978. De kuttet da nyheten kom om at konsesjonen ble gitt til NW, som altså startet opp i 1980.
![]() |
#27 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det kan hun sikkert ha rett i, at det var i 1987 de stoppet å fly til GEN
![]() |
#28 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Jeg husker ikke i min tur hvor 737/727 kom fra/skulle til, om det var Tempelhof.
Men i april 1974 hadde jeg HAM-THF dagstur med PA 727-21 . En opplevelse på landing og takeoff. Ikke langt ned til hustak... I 1977 hadde jeg t/r FBU-LHR med 727-21. Den kom fra THF og tilbake dit etter FBU. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Flyklapper
|
![]()
Da de fløy til Berlin på slutten av åttitallet, var det Tegel. Da de byttet til ATR mener jeg de flyttet ruta til Tempelhof.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Berlin var unntaket - det var jo kun Pan Am, British Airways og Air France som kunne fly til Berlin paa den tiden. Lufthansa hadde ikke lov til aa fly til Berlin. Dette var saapass strengt at den Lufthansa 707 som naa dessverre staar og forfaller i Berlin ikke kunne flyes inn med Lufthansa Livery. Pan Am var jo ogsaa verdens mestre i Direct Flights - Oslo ruten endte faktisk i en periode paa Honolulu med 2-3 flybytter.
![]() |
![]() |
#34 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() Quote:
Quote:
Jada, jada, jeg vet du har gjennomgående billetter osv osv, men allikavæl’a? Nuvel. Når det gjelder Berlin bør det kanskje presiseres overfor ungdommen (tiden går, over 30 år nå..!) om at her snakker vi om Vest-Berlin. Bortsett fra Lufthansa var det vel nesten «fritt frem» i Øst-Berlin? SAS hadde mellomlanding på Schönefeld på vei sydover i mange år? Restriksjonene til/fra Vest-Berlin gjaldt vel også kun rutetrafikk? Bl.a. Modern fløy charter fra Tegel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Ja, nettopp derfor står «fritt frem» i hermetegn. Det jeg mente var at det ikke var de samme restriksjonene/begrensningene på rutetrafikk til Øst-Berlin som for V-Berlin, altså at andre selskap enn Interflug, Aeroflot & co også kunne fly dit. Vel og merke med behørig konsesjon fra Sovj, unnskyld, Øst-Tyske myndigheter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Lov messig var ingen av Pan Am’s passasjerer Intra Europeiske - alle som gikk ombord hos Pan Am i Oslo - London endte opp i USA (eller fortsatte via USA til land i det Amrikanske Kontinentet) Jeg er dypt forundret over at Someone naa har forlatt tanken om at flyselskap skal ha inntekter ?? Som 200% ikke oekonom skjoenner selv denne enkle nerden at inntekter maa til - og 100% av Pan Am’s inntekter fra den ikke fullt Intra Europeiske ruten Oslo London forutsatte at billettene var solgt Norge-USA Og jeg har ennaa ikke gaatt off - topic med Slot ruletten mellom BA, SK og PA paa den tiden - hmmmm mulig at en maa finne frem start kabler paa Fornebu Leeks traaden ![]()
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Vel, jeg er enig at PanAms operasjoner her jo er litt i et tvilstilfelle, men føler fortsatt de ikke fløy mellom Norge og USA all den tid man fløy via LHR på et lite fly, som jo ikke ble operert i USA, og byttet til et større IC fly der. Eneste forskjellen på å fly f.eks British Airways via LHR i dag er jo at PanAm ikke hadde rettigheter for lokaltrafikk, slik jeg skjønner det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2017
|
![]()
Litt mimring og ett spørsmål: I 1988 dro jeg og en kamerat med TWA (B767) fra Oslo via ARN til JFK. Jeg husker ikke om vi dro fra FBU eller GEN - noen som kan hjelpe meg? Men jeg husker godt at vi ble oppgradert til business til tross for at vi hadde de billigste bilettene som fantes og null statuskort. Vår forklaring var at vi sjekket inn i siste liten. Etter halvannen måned på kryss og tvers i USA med Windys Express, en 1975 Chevrolet Caprice kjøpt for noen hundre dollar i New York, dro jeg hjem fra SFO med PanAm via LHR. LHR-FBU var med B727. Fin tur!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020 | Someone | Flyforum | 38 | 29-09-2015 21:43 |
CO38 19des (usa) 20des (norge) | seilfly | Register- og ATC-Forum | 7 | 20-12-2009 21:42 |