Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-10-2004, 00:44   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Flyruter Norge - USA

Lurte bare på angående flyruter mellom Norge og USA. Vet at SAS har flydd til New-York, samt Northwest til Minneapolis. Mener og huske fra et program jeg så om Gardermoen for en del år siden at det var snakk om et PanAm-fly på vei til Gardermoen, eller noe sånt.
Hvilke selskaper har egentlig flydd mellom Norge og USA gjennom tidene, hvilke flytyper ble brukt, og har det vært trafikk til noen andre byer en NY og Minneapolis??
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 03:12   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
Default Replying to Topic 'Norge-USA'

NE har floeyet til Oslo ogsaa tidligere .. den gang til JFK (fra Gardermoen, selvsagt..)
Ellers har TWA, Tower Air, Air Florida og United (Lillehammer OL) floeyet fra Gardermoen - PanAm, Delta og TWA fra Fornebu ..
SAS til JFK og Chicago fra Gardermoen, Newark fra Fornebu og JFK fra Bergen.

Og da har jeg sikkert glemt charterselskaper og litt annet ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 03:22   #3
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Replying to Topic 'Norge-USA'

MyTravel flyr jo hvert år chartere til KMIA/MIA Miami Intl. fra Gardermoen (søkte på restplass der på siste avgangen for sesongen for en tid tilbake og kom opp med 5990 NOK ink skatter for 2 voksne og 1 barn, kun fly, hotell kom i tillegg... DET VAR SNYT BILLIG DET!).
enml is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 03:27   #4
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Replying to Topic 'Norge-USA'

Northwest gikk til Mineapolis MSP fra Gardermoen. Var jo i forbindelse med alliansen mellom NW, KLM og Braathens. Mener de brukte både MD11 og B747...(arrest me if I´m wrong). Min søster var så heldig å få være med på åpningsturen fra Gardermoen, GRATIS!! Livet er ikke rettferdig!
enml is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 03:35   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,901
Default Replying to Topic 'Norge-USA'

Northwest floey i fra Gardermoen med 747-200 til JFK og senere til MSP via LGW. Etter at OSL aapnet floey de en sesong med DC-10 MSP - OSL - MSP i samarbeide med Braathens ikke med KLM...sistnevnte var litt sure paa den ruten som tok passajerer i fra deres ruter via AMS .....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 03:44   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Replying to Topic 'Norge-USA'

Quote:
Originally posted by Cedlind


Northwests rute gikk vel til/kom fra vestksyten et sted? LAX eller SFO?
(Med stop i MSP da selvfølgelig)
Jo, jeg tror den gikk til/kom fra SFO, men mener også at jeg leste på enav dette forumets forgjengere at etappen mellom MSP og SFO gikk med A320, mens en DC-10 fløy mellom MSP og OSL. Men jeg kan ta feil der..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 08:16   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,375
Default Replying to Topic 'Norge-USA'

Fløy også gratis på business class til MSP... Rutenummeret gikk helt til SFO - men det var som man sier et flybytte til en A320 i MSP! Oslo fikk bare besø av DC-10`ere - NW har jo ikke MD11.
EB is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 09:09   #8
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'Norge-USA'

Northwest sine DC-10 ble vel banned til Oslo pga manglende kabinkomfort!
OMW is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 09:40   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,375
Default Replying to Topic 'Norge-USA'

Det var en drøm å sitte i DC-10`ern til NW. Det så også helt ok ut bak gardinen... Fløy også DC-10 fra SEA til MSP - på turistklasse og det var også helt ok!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 10:23   #10
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Replying to Topic 'Norge-USA'

Nå må dere ikke glemme rutene som gikk :
CPH-BGO-MSP
CPH-BGO-ORD
m.m.
Med DC8 .............
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2020, 11:21   #11
EilertMich
Newcomer
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 1
Default Re: Norge-USA

NW fløy GEN (gammel kode på Gardermoen) til JFK med B747-200 fra Juni 1980, og fram til slutten av 80 tallet. Noen sommere hadde de også rute 033/034, som gikk non-stop til MSP, dette var vel i 1983 og 84 tror jeg... de brukte rutenummer NW036/037 på den som gikk JFK-GEN-ARN t/r og 030/031 på den som gikk JFK-GEN-CPH. Noen av disse rutenummerene ble også brukt videre innenlands i USA, med andre flytyper. På 80 tallet var dette B727 og DC10.
EilertMich is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2020, 11:35   #12
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by EilertMich View Post
NW fløy GEN (gammel kode på Gardermoen) til JFK med B747-200 fra Juni 1980, og fram til slutten av 80 tallet. Noen sommere hadde de også rute 033/034, som gikk non-stop til MSP, dette var vel i 1983 og 84 tror jeg... de brukte rutenummer NW036/037 på den som gikk JFK-GEN-ARN t/r og 030/031 på den som gikk JFK-GEN-CPH. Noen av disse rutenummerene ble også brukt videre innenlands i USA, med andre flytyper. På 80 tallet var dette B727 og DC10.
Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.

Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2020, 13:16   #13
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,519
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.

Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.
North West Orient hadde også 747-100. Ble de brukt på Gardermoen? Jeg ser for meg at 747-200 ble brukt over Stillehavet og 747-100 ble brukt på de kortere (enn over Stillehavet) rutene over Atlanteren.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2020, 13:32   #14
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
North West Orient hadde også 747-100. Ble de brukt på Gardermoen? Jeg ser for meg at 747-200 ble brukt over Stillehavet og 747-100 ble brukt på de kortere (enn over Stillehavet) rutene over Atlanteren.
Jeg tror du har rett i at det var 747-100 de brukte på GEN fra JFK, men at de senere ruten som ble omtalt kanskje ble fløyet med 747-200
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2020, 15:00   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
Default Re: Norge-USA

De fløy vel før 1980? Husker tanta mi fløy dem over en gang, og det må ha vært tidlig eller midt på 70-tallet ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-12-2020, 19:44   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Norge-USA

Har et lite tillegg tll Fellowship ovenfor.

16.10-25.10 1986 hadde jeg FBU-LHR-MIA-LHR-FBU med PA 737-747-747-727...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2020, 19:48   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,901
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De fløy vel før 1980? Husker tanta mi fløy dem over en gang, og det må ha vært tidlig eller midt på 70-tallet ...
Jeg er ganske sikker paa at NW startet i 1980 - dels fordi Fellowship har orden paa sy sakene og fordi de startet etter at jeg begynte som Vikar i SAS (i Januar 1980).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 18-12-2020, 19:51   #18
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,807
Default

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.

Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.
Mamma er ganske sikker hun fløy NW GEN-JFK i november 1987.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 01:02   #19
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
Default Re: Norge-USA

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De fløy vel før 1980? Husker tanta mi fløy dem over en gang, og det må ha vært tidlig eller midt på 70-tallet ...
Jeg tror ikke, at din tante har fløjet så tidligt med NW
fra en skandinavisk lufthavn! I er ret enige om, at NW
kom til GEN i 1980;
spørgsmålet er så, om de blev online på alle tre
hovedstæder samtidig? Hvad CPH angår vil jeg gætte
på slutningen på 70-tallet, og jeg hænger min hat på
følgende: I årene 1977- 1979 incl. passerede jeg
hver dag PanAMs store bykontor på vej til arbejde.
En dag var det pludselig lukket, og kort tid efter indtog
Northwest de samme lokaler. Men om de først fløj på
CPH fra 1980 er slet ikke umuligt!
Selv fløj jeg NW JFK - GEN-CPH i 1982.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 01:41   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
Default Re: Norge-USA

Jeg må ha husket feil. Leste imidlertid en plass at ARN/CPH kom året før GEN.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020 Someone Flyforum 38 29-09-2015 21:43
CO38 19des (usa) 20des (norge) seilfly Register- og ATC-Forum 7 20-12-2009 21:42


All times are GMT +2. The time now is 23:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.