![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
For 21 år siden var 21.mai en fredag, og for min del en lenge oppspart fridag, som jeg brukte til min første heldag på nye Oslo lufthavn, som flyspotter.
Lysbildefilm i kamera som var uten autofokus, og jeg er jo litt nærsynt, derfor er slett ikke alle like sylskarpe som dagens bilder skal være, men jeg prøver nå å dele de når de først er scannet inn og bearbeidet. Det var nok en grunn til at jeg hadde valgt denne dagen, og hovedgrunnen var at NW hadde startet samme uke å fly fra Minneapolis til OSL- Jeg husker ikke lenger hvor tidlig de pleide å lande, men gjetter på at det var ca kl 10:00, og at jeg var på plass ved jernbaneovergangen for å prøve å ta bilder av fly på innflyging til bane 19R fra ca 09:30... Her kommer de i den rekkefølgen de ble tatt den gangen: SAS nye B737-600 OY-KKH "Embla Viking" (seinere mer kjent som LN-RRD) ![]() Så kom flighten jeg ventet mest på, Northwest DC-10-30 N221NW ![]() Videre kom Braathens med LN-BRI som fløy litt "inkognito" i to år etter den optimistiske oppturen før fotball-VM i 1998: ![]() Så SAS med MD-90 SE-DMF "Heidrek Viking", som fortsatt fløy i tre år til før den ble malt om: ![]() KLM, antakelig KL1143, kom med PH-BTD, samme fly som var det aller siste de brukte på Fornebu 7.okt 1998: ![]() Så var det Color Air som kom, igjen med G-COLB: ![]() Braathens LN-BRV hadde blitt malt om siden sist jeg så den: ![]() Neste BU flight var med LN-TUB: ![]() Så til dagens første overraskelse, Macedonian Airlines SX-BMA, som jeg ser nå ble levert til selskapet bare to dager før jeg tok dette bidlet: ![]() Og sannsynligvis var klokka nå nærmet seg 10:30, og jeg kjørte østover til jordvollen på østsiden av bane 19L
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Da jeg kjørte østover igjen for å komme til østre bane var det jo fordi jeg derfra ville ha kontroll på avgangene, og kunne følge med på alt som kom og gikk selv om de fleste landet på vestre. Men noen landet allerede den gangen på østre, viser noen av bildene.
Det var vel egentlig først i mai 1999 vi fikk se noe av det som ble sagt året før: at det var mange selskaper som bare ventet på å kunne få slot-tider for å fly til Oslo PIA, Northwest, Estonian Air, BA med ny rute fra Aberdeen, er vel de jeg husker i farta. BA utvidet med to daglige fra LHR: en tidlig ettermiddagsankomst som overtok BA764/765 rutenummeret, og den flighten var på FBU på ettermiddagen fikk da BA766/767 i stedt og det passet jo bra siden den var den som gikk med 767. Så kom det også en enda seinere ettermiddags ankomst/ev tidlig kveldsankomst som ble BA768/769 og den finnes jo fortsatt (pre-Corona), og når overnattinga BA770 kom var det altså BA nr 5 fra LHR på en dag. Braathen hadde malt om mange fly siden jeg så de på FBU i oktober året før, og de hadde økt på antallet ankomster fra Stockholm. SE-DUR var en av 4 F100 de overtok etter Transwede, den så jeg slik med helt blå hale på FBU alt i august 1998, men nå hadde den blitt kanskje den første som fikk Malmö Aviation titler i rødt på. 1999 ble siste sesong med Braathens Fokker 100 i trafikk. ![]() Før den gikk kom det en som alt i 30 år hadde boltret seg på hjemmebanen ved vestre bane, men den dagen ville de enten prøve seg på østre for moro skyld, eller glede en gammel flyspotter. ![]() Så kom første fly fra BA LHR terminal 1 den dagen, og det var from in del en ny variant med rosa bakgrunn på Hong-Kong varianten av World Tails "Rendevous" og jeg tror bare det var G-BIKI som hadde den. Taxer in for parkering på gate 50, og ser det står noen jeg tok på landing tidligere på dagen på gate 48 og 44. Da rakk jeg frem til ankomst BA762 ![]() Første fly som landet der jeg sto, var Air Malta med det som den gang bare var en et år gammel B737-300, 9H-ADH ![]() Det var jo blitt levert noen nye 737 til SAS i løpet av høst og vinter, og her er OY-KKG "Sindre Viking", som etter 9 år ble til LN-RRC. Uheldig med sollyset her, eller var den første varianten av "Scandinavian" mer utsatt for vanskelige lysforhold? ![]() LN-RCG taxer ut for avgang på SK907, fra østre bane denne dagen, det var nok lenge før de startet med fisk i buken. ![]() Lufthansa CityLine fløy LH ruter til Hamburg og Dusseldorf på formiddagen, D-ACLR er her bare litt over 4 år gammel, og LH har sløyfet "Cityline" titlene, og flyet er fortsatt en CRJ-100. ![]() Så BA sin nye regionale rute til og fra Aberdeen med Dash 8, dvs Brymon Airways fløy i BA sin polske variant som BA4121 tilbake til ABZ. ![]() Enda en regional, Yak-40 LY-AAB fra Liethuva / Air Lithania starter sin retur som TT445 var det vel til Kaunas. De hadde fløyet på FBU siden 1993, men det ble vel med denne første sesongen på OSL tror jeg. ![]() Så var det kommet et fint fly som landet på vestre bane, Novair med TriStar 500 SE-DVI på retur på langcharter innom OSL på vei tilbake til Stockholm og den park ![]() ![]() Henger på et bilde av Braathens første 735 LN-BRC, som var blitt malt om etter at FBU ble stengt ![]() Ja, da var det vel gått en time til... fortsettelse kommer...
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly Last edited by Fellowship; 28-05-2020 at 08:29. Reason: Tyrkleifer rettet |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Neste ut var en helt ny 737-600, som ble satt i trafikk bare 5 dager før jeg tok dette bildet. SE-DNU "Unn Viking" ble levert som innenriksversjon og fløy i Norge og Sverige før det ble satt på bakken omtrent når SAS Braathens ble startet opp, og sammen med SE-DNT ble disse de to første 736 som forlot SAS flåten, SE-DNU ble G-CDKT hos Flyglobespan i mai 2005, fikk deretter en kort tid som SU-MWC hos Midwest Airlines, og så var det skraping i Kemble alt i 2010.
![]() Så kom en ny BU-rute fra Sotckholm, denne gang SE-DUD som enda ikke hadde fått Malmö Aviation titler ![]() Neste ut var Braathens nyeste fly, LN-TUG "Ingerid Svensdatter", som hadde ff på dagen en måned før jeg tok bildet! Og igjen et fly som ble satt i produksjon før halen var ferdig. (litt som noen hvithaler et tiår seinere..). LN-TUG ble ikke lenge i Braathen, fløy fra 2002 som VH-VBX, og fra slutten av 2004 som B-5092. Ble skrapet tidlig i 2014. ![]() Tar med et bilde til av Makedoneren som kanskje hadde OSL som sin første eller andre flight, merket som "Subsidiary of Olympic Airways" ![]() Enda en BU flight: Det første 735 som ble malt om i 1998 var SE-DUT, og i april 1999 ble flyet tatt inn i den norske BU-flåten som LN-TUX "Magnus den Blinde" ![]() Så en gamle klassikker, Aeroflot med Tu-154M RA-85647 som gir gass, den er her så vidt passert midten i livet, ble tatt i bruk i 1988 og skrapet i 2009. ![]() SAS var i fargeskifte, og en og annen nymalt del kom til på noen fly etter hvert.. Her taxer MD-87 LN-RMY ut for avgang mens LOT taxer inn etter an ![]() Lufthansa har hatt ca samme avgangstid på formiddagsavgangen til Frankfurt i mange år, her er D-AIPH "Münster" som ble tatt i bruk i 1990 og ble tatt ut av bruk i mars i år og står nå lagret i Spania. Kommer neppe tilbake i bruk etter 30 år for Lufthansa. ![]() SAS MD-90 har nettopp landet og viser oss hvorfor SAS flyttet flaggene tilbake til flykroppen sammenliknet med MD-80. SE-DMF fikk knapt 10 år i SAS. ![]() Så en Finnair ankomst med MD-83 OH-LPD som hadde ca 10 års fartstid for AY ![]() Antakelig det eneste bildet jeg fikk tatt av to Color Air fly samtidig, dessverre ikke identifiserbare, men jeg tror at det er C-COLE klar for avgang, og G-COLB som venter. Jeg visste nok at det ikke var mange bilder igjen på filmen og Color Air var på dette tidspunktet daglig å se, derfor tok jeg ikke flere av den avgangen... ![]() Fortsettelse følger....
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly Last edited by Fellowship; 29-05-2020 at 15:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Ny film og nye muligheter når de store skal ut:
LN-TUB hadde jeg bilde av fra før, så den lot jeg gå, men SE-DVI var fin å vente på, pluss et par av de bak: ![]() Novair hadde begynt med TriStar 500 på langcharter fra Stockholm med mellomlanding på OSL begge veier, og her taxer SE-DVI ut for avgang bane 19L. Bygget i 1983, fløy som JY-AGJ for Royal Jordanian i 4 år, og som CS-TEG for TAP i 6 år, så noen måneder for Air India som V2-LEK før det ble parkert et års tid. Var i Novair fra mars 1998 til juli 2000. Avsluttet som CS-TMP og jeg traff den igjen på OSL 7 år seinere,. men det visste jeg ikke da bildet ble tatt. ![]() Så var det neste Trijet, Norhhwest har pushback ![]() Muk Air fortsatte å fly fra Aalborg et par år, her er Short 360 OY-MUD ![]() LOT fløy fortsatt med 737, her er SP-LKC ![]() Det var nok ikke så mye interline connection mellom disse to flyene, NW har KLM logoen, men den forsvant på nymalte BU fly ![]() BU fikk gå først, og her er en SAS MD-80 på innflying bane 19R men en annen veteran på avgang etter NW. Det var i 1999 en stor opplevelse å se mer enn et stort fly i daglig trafikk på OSL etter alle årene på FBU. N221NW vil tilbake til Minneapolis. ![]() Her er dagens 3dje avgang til LHR terminal 1, G-BIKT som BA765 med "Crossing Borders" hale. Levert ny i 1985. Etter 2003 har flyet fløyet for DHL som OO-DPO og D-ALEG, men ble parkert i 2018 ![]() Braathens LN-TUE "Gunnhild Gomrsdatter" har her fløyet ca en og en halv måned uten nordlysbølgen på halen, denne ble parkert på Sola tidlig i 2002 og ble VH-VBW i 2003 og B-5091 fra slutten av 2004. Endte sine dager alt i 2013. ![]() Enda en BU ankomst fra Stockholm, SE-DUR kom tilbake ![]() Enda en Fokker, SE-DGO for Air Botnia, og det var første gang jeg så de. Ikke vanskelig å se hvilket selskap de var connected med. SE-DGO ble levert til Linjeflyg kort tid før SAS overtok, og SAS sendte det videre til KF i april 1999. Parkert i 2001. Fra 2004 til 2010 fløy det som 5N-SSZ og endte sine dager i Lagos, Nigeria. ![]() Sun-Air hadde overtatt en 3dje ATP OY-SVT etter at FBU stengte, og her den på vei ut til avgang tilbake til Billund. Fløy som OY-SVT til det ble SE-LNY hos West Air og fortsatte der i ex-BA farger til det ble parkert i Malmö i mai 2017. ![]() Til slutt før jeg trengte en matpause: DC-9-41 "Froste Viking", levert i 1979 som LN-RLP, og det nest siste av 49 DC-41. Levert i natura metal farger, og ble dermed et av de første som i 1983 fikk disse fargene, fortsatt "fresh" 16 år etter. Bildet er tatt to måneder etter at det fikk ny reg SE-DOO. Alt da bildet ble tatt hadde den passert restene av CV-440 LN-MAP ift fartstid for SAS. Begge hadde minst 20 år i selskapet. ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Herlige bilder. Kan ikke du legge et par av de Novair-bildene inn i tristar-gruppen jeg akkurat la deg til?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
![]() Det skal jeg gjøre, ser på fb at jeg venter på godkjenning
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Da var det ettermiddagsøkten ved bane 19R
Dette var min aller første dag med en hel dag ved nye OSL, og dermed var det også en slag utsjekk av gode spotterplasser. Et av bildene jeg kommer til å legge ut her er med en antenne foran. Det var første gang jeg sto der og jeg hadde ikke helt lært meg når jeg skulle ta bilde og når jeg skulle vente.. Har knapt skjedd mer enn en eller to ganger dette på de siste 21 år, så jeg er ikke av de som klager på innflygingsutstyr. Prøv en parkeringsplass ved innflyginga til bane 27R ved LHR, da vet du at du har en lyktestolpe pr sekund. Jeg har klart det også. Nok prat, her er bildene: Først enda en ny 736 til SAS, dessverre ikke helt skarp. OY-KKD "Ellida Viking" ble levert i januar 1999, og var også av de som ble levert til innenrikstrafikk med 123 seter. Ble omregistrert til LN-RPT i september 2000 og var i SAS trafikk i 17 år til og med mai 2016, og skrapet på St Athan i oktober 2016. Her var det verken sterkt sol lys, eller motlys, men "Scandinavian" titlene er ikke veldig synlige..(!) men det er kanskje ikke skaprt nok ![]() Da skifter vi både form og farge, men samme selskap: SAS MD-87 OY-KHW het "Ingemund Viking" og var her 7 år gammel. Det fløy i SAS til 2006, da det ble overført til Spanair som EC-JTK og fikk S.A. farger til det ble parkert i oktober 2009, og ferget til Kingman i 2010 for skraping der. ![]() Endelig fikk jeg G-COLE, det 3dje flyet som kom inn i Color Air, og fikk navnet "Bergen". (og endelig fant jeg bildet jeg visste jag hadde tatt av den, men ikke husket når...) Flyet er fra 1991 og bestilt av ILFC, ergo 737-3Q8 med fortid hos Varig som PP-VOX. Etter Color Air ble det G-BZYJ hos selskap i BMI gruppen fra 2000 til 2009. Så SE-RHT hos Viking Airlines et par år før det ble EI-EOZ hos ViaAerobus frem til skraping i 2016 ![]() Et imponerende fly har avgang. Golden Air Saab 340 SE-ISG har hatt en registering hele sin flytid, og det er fortsatt i bruk av Air Leap i 2020 (ikke engang coronaparkert). Da jeg tok bildet fløy Golde Air med SE-ISG på wet-lease for Teddy Air til og fra Geiryggen, og gav det navnet "Golden Eagle" ![]() ![]() Så kommer antennebildet. Jeg tok et til etter antenna, men ble det skarpt da? (Neida ![]() ![]() En 767 til, SE-DZF kom til BLX 24.mars 1999 (ex B-16688, N770TA, G-BXOP og PH-AAM) og fløy videre som C-GGBK i juni 2000. Bygget i 1991, og den er fortsatt i trafikk i 2020 som N640GT for Atlas Air. Men i 1999 fløy den en stund fast for BLX på OSL ![]() Så ble en lang og herlig dag avsluttet med å ta imot BA768, det 4. av 5 fly fra LHR Terminal 1 i løpet av dagen, og det var 757 G-BMRB fra 1987. seinere på sommeren 1999 ble den en av de første 757 som gikk rett fra Landor-farger som vist her på bildet, til det nye Union Flag skjemaet som ble valgt som nye standard-fager våren 1999. G-BMRB ble overført til DHL i mai 2003, og den er fortsatt i bruk med samme registrering etter 32 år i lufta ![]() ![]() Med dette runder jeg av glimtet fra min første heldag som spotter ved OSL, og håper det kan glede noen, selv vom dette kommer altfor seint. I mai 1999 var jeg ikke engang på internett. Men jeg var av og til på OSL ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
|
![]()
Tusen takk Ole Johan for meget interessante og flotte bilder. De gledet veldig, de ga en god følelse og brakte meg tilbake til tiden da OSL åpnet som Norges hovedflyplass og overtok etter FBU. Tusen takk og riktig god pinse.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,625
|
![]()
Slutter meg til raider 66, takk for bildene!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Det kan ta deg 0,002 sekunder å… (del 1 OG del 2) | Halvorsn | Bilder & foto | 26 | 09-01-2012 16:48 |
2 år rundt OSL - del 4 (En kort siste del) | LN-HVI | Bilder & foto | 3 | 30-06-2011 23:32 |
En god del blått, og litt annet eksotisk | Discus | Bilder & foto | 23 | 19-05-2009 09:25 |
Litt OT: For de som liker litt annet enn BARE flybilder | ENGM RAMP | Flyforum | 0 | 17-08-2007 01:20 |