![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Hej Flyprat!
Long time no see. Jag hoppas allt är väl med er i dessa tider. Sedan förra året skriver jag en bok om Boeing 747 i SAS. Våren 2021 är det 50 år sedan SAS första 747 levererades, och världens då största passagerarflygplan väckte stor uppmärksamhet i pressen som under flera år skrivit om de utmaningar och möjligheter som 747:an erbjöd. Det var "jumbo-feber" i Skandinavien! I 16 år, 1971-1987, var Huge och hans vänner omtyckta vikingar i SAS och detta förtjänar att uppmärksammas i form av en bok som hyllar detta fantastiska flygplan och personerna som arbetade med 747:an ombord, på marken och på alla andra möjliga sätt. Boken berättar om 747 på SAS interkontinentala linjer, Scanairs charterflygningar, hadj-operationer och lease till Gulf Air och Nigeria Airways. I slutet av 90-talet fick vi dessutom tillbaka jumbon i SAS som fraktare via Atlas Air. Boken kommer att publiceras under våren 2021 och jag kan lova flera överraskningar. Jag har bl a forskat i SAS koncernarkiv och har dokument som visar tidigare okända detaljer om köpet av 747; jag har även intervjuat tekniker, kabinpersonal, piloter och fler väntar. Tyvärr har Corona-krisen gjort att mina planerade besök på SAS Museet på Gardermoen och SAS Flyvehistorisk Sektion på Kastrup blivit försenade, men jag hoppas att det snart blir tillåtet för en svensk att besöka sina grannar. Jag söker bilder, memorabilia och annan information om SAS 747, särskilt från Norge, och jag hoppas att någon av er kanske kan ha något att bidra med! Finns det någon som har material om SAS 747 i Bergen till exempel? Under många år gick slingan CPH-GOT-JFK-BGO-CPH, men jag kan inte finna mycket information från Bergen. Avinors arkivtjänst har lovat att hjälpa mig, men det är förståeligt nog inte deras högsta prioritet just nu. Låter detta intressant så hör av er till mig! Tack på förhand! Flyghistoriska hälsningar Hans Jakobsson ![]() SAS Boeing 747-283B Ivar Viking på Arlanda för första gången i november 1971. Bild från Luftfartsverkets arkiv via Riksarkivet i Härnösand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,052
|
![]()
Spennende !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 776
|
![]()
Et VELDIG interessant prosjekt! Lykke til! Ser frem til å lese boken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
|
![]()
HANS !! Velkommen tilbake !
Gleder meg til å se denne! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,184
|
![]()
En SAS B747 bok!!
![]() ![]() Dette gleder jeg meg veldig til ![]() Lykke til! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
|
![]()
Denne gleder vi oss til!
Jeg husker Bergen-Flesland utvidet apron for å kunne parkere 747, dette var omtrent der den åtte-kantede terminalbygningen kom mange år senere. Jeg har dessverre ikke hverken dokumentasjon eller kart over dette, men Avinors arkiv kan sikkert hjelpe. Lykke til videre i arbeidet med boken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Den var fin I SAS farger ja.
Boken kommer ut på Svensk antagelig? Var jo flytende på det språket etter å ha abonnert på MC Nytt i 70 årene: «Flickar gillar Yamaha killar» husker jeg det ble avertert. Kjørte Zundapp og MZ-EZ isteden så man måtte jobbe litt mere for å få Flickar, men du verden, gode tider, SAS jumbo inkludert.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
På Information Alfa, flyhistorie fra A til Å. gruppen på Facebook er det flere som har god kunnskap om det som har bevegd seg på Flesland oppigjennom årene, og som også har tilgang til Avinor sine arkiver om jeg ikke tar feil. Ville tatt turen innom der og spurt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,052
|
![]()
Gleder meg og til denne ja, du får trykke opp en norsk eller dansk oversettelse og.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Dette er vel hva vi har av bilder av SAS N747 på Airpics:
https://www.airpics.com/?fq=operator..."&q=747&rows=6
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Tack för fin respons allesammans, och tipset om Information Alfa!
Jag hoppas boken kommer att finnas tillgänglig i Norge och Danmark också - jag skriver den för oss alla skandinaver och lovar att språket blir lätt att läsa ![]() ![]() Leverans av 747-283B Combi LN-RNA Magnus Viking i Seattle 1977. Bild via SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,980
|
![]()
Dette er en bok jeg ser fremtil å lese når den kommer ut. Det er flott at du tar skriver en bok om dette.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
BGO hade direkttrafik till JFK med DC-8 1976, men när 747 Combi (LN-RNA) levererades 1977 slingade SAS trafiken CPH-BGO-JFK-GOT-CPH på tisdagar och torsdagar, och CPH-GOT-JFK-BGO-CPH på onsdagar. DC-10 ersatte 747 på denna och de flesta andra linjer vid olika tillfällen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
|
![]()
@HansJ: I den grad det har noe å si for boken; vær oppmerksom på at BGO kun hadde 2440 meter rullebane + 275 meter overrun på 1970- og 1980-tallet. Selve rullebanen var like lang som i dag, men taksebanene gikk ikke helt til enden den gangen. Dette var NATO-standard, det vil si 8000 fot banelengde og 900 fot overrun i hver ende. Det er først i de seneste årene BGO har fått hele banelengden på 2990 meter tilgjengelig i forbindelse med en oppgradering av taksebanesystemet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2017
Posts: 127
|
![]()
Hello and a good new year!
Any news about the book? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Happy New Year to you too!
Thanks for asking. The book project is unfortunately affected by a slight delay, a medical delay if you will, caused by the virus that have closed Scandinavian borders. I need to visit the SAS Museum archives in Oslo and the DDL-SAS collections in Copenhagen for final research but hopefully the situation betters soon. As of now, I am hoping for the book to be ready by November but it depends on the above. Best regards, Hans Jakobsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2017
Posts: 127
|
![]()
Thank you very much Hans for the detailed answer
![]() Then, let us have a little more patience. I am sure, the result will be really great! Take care Marcus |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS vinterprogram 20/21 | Someone | Flyforum | 7 | 05-03-2020 10:14 |
Boeing 747 SAS. | Piddien | Flyhistorisk forum | 4 | 25-08-2010 12:02 |
bok om Maersk Air kommer | CK | Flyforum | 6 | 21-04-2009 12:26 |
SAS Boeing 747-200 | FlightDeck | Flyforum | 24 | 26-11-2006 16:34 |