![]() |
|
![]() |
#781 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#782 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#783 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Hvis selskapene skal følge dem - sette opp flere nesten tomme fly med "til overs midt-setepassasjerer" for egen regning er det slutt ganske raskt. Staten betaler SAS for 282 avganger i uken og DY for 210 - PUNKTUM! Alt utover det må de betale selv, noe som er sjanseløst i dagens marked og i tillegg 33-50% blokkerte seter. Så intill staten kommer med bedre mer fleksible løsninger blir det som myhrair sier status quo. SAS kan ikke holde på slik lenge. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#784 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]()
Alle skjønner at dette har med økonomi å gjøre.
Det jeg reagerer på er bortforklaringene til Norwegian sin informasjonsavdeling. Norwegian solgte midtseter på fredag til flyving på lørdag. De har hatt alle muligheter til å innrette seg etter myndighetens anbefaling hadde de selv ønsket. Jeg hadde familiemedlemmer som reiste med SAS på fredag på bookinger gjort lenge før corona. Deres seter ble endret på grunn av midtseteregelen. Boarding prosessen var og veldig ryddig og systematisk med boarding bakfra slik at ingen skulle passere andre på kloss hold på vei til setet. Last edited by Rland; 17-05-2020 at 10:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#785 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Så lenge prisnivået justeres iht til en lavere fyllingsgrad, så kan de det, så lenge etterspørselen holder seg. Slik det er i dag, så er prisnivået nå justert opp en hel del hos både SK og WF, og jeg mistenker at mange av de billigste billettene er fjernet. Hos DY er ikke prisnivået i samme grad justert, så vidt jeg klarer å se, og går jeg 2-3 uker frem i tid er selv de mest typiske pendleravgangene tilgjengelig til ganske så lave priser (OSL-BGO 779 torsdag ettermiddag). Jeg er derfor mer skeptisk til prisingen enn statens sitt bidrag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#786 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
prisene høyt bare for å løse midt-seteproblematikken, det har motsatt effekt! Å få ting til å gå i pluss med 33-50% blokkerte seter er sjanseløst. Husk at flyselskapene ikke lenger har de stordriftsfordeler de hadde, enhetskostnadene er skyhøye nå og kontoen bunnskrapt.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#787 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#788 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Staten betaler for de flygninger du nevner. Pluss at de ga lov til selskapene å arbeide tilsammen. Det kan man nytte å løse slike situasjoner. Selv om situasjonen endrer seg dynamisk. Det er noe som trolig vil forekomme flere ganger i fremtida også frem inntil Corona krisen er erklært overstatt. De fleste bookinger domestic kommer i de siste 7 dager. Dvs DY sine ansatte kan justere AU limits, dvs hvor mange seter faktisk selges. Så dette problem vil ikke oppstå mange ganger i flere uker. Dersom DY har permittert sitt hel RevMan og ingen kan gjøre denne jobben, så er det ikke statens problem. husk at slik en situasjon er ikke noe en RevMan system er bygget for. I slike situasjoner trenges det system folks som tar klok grep og justerer system forecast og AU limits manuellt.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#789 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Hvis man regner litt på det så vil en gjennomsnittlig t/r billett med DY slik det er nå
måtte koste (minst) kr 5.000,- (uten avgifter og finanskostnader) ved en fyllningsgrad på 85% og blokkert midtsete for at DY skal kunne klare seg på egne ben (gå i null). SAS trenger antagelig enda mer for å gå i null nå... Vi har en lang vei igjen å gå...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#790 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Det er en veldig lang vei igjen å gå, for DY. Det spørs jo hvordan du regner på dette? Med over 60 milliarder i gjeld (før ny-emisjon), og med kun 7 fly i drift av totalt rundt 160, så er vel ikke engang 5.000 kr pr. billett i nærheten av å dekke de faste og variable kostnadene i firmaet, og der ligger det en alvorlig utfordring. Hvordan skal DY komme ut av dette? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#791 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
De 5.000,- er kun for å dekke de faste kostnadene DY har med 7 fly pr idag, de variable kommer i tillegg. Så i praksis - som du sier - vi snakker langt over 5k for en t/r billett for å gå i null slik situasjonen er idag med hele organisasjonen på sparebluss. De faste kostnadene vil jo også begynne å øke kraftig etterhvert som aktiviteten en dag øker. Klarer ikke å se hvordan hverken DY/SK skal komme over seg over kneika og få nok fly i luften med høy nok loadfactor til at man klarer seg på egenhånd uten at staten kommer på banen med nye midlertidige tiltak. Charter til utlandet er kanskje et sted å starte når det åpner litt mer ![]()
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#792 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,398
|
![]()
Ser SAS er på vei til ARN fra LHR nå, tar jeg ikke feil er dette 2 turen i dag. Har SAS begynt å fly regelmessig til London igjen fra ARN?
Last edited by Airbus 330; 18-05-2020 at 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#793 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#794 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
|
![]() Quote:
Og de i gaten vet eller ser sikkert ikke forskjell. Så spiller ingen rolle |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#795 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Med såpass få flygninger er der klart at man ikke går med net-profit ved ukens slutt. Rett og slett fordi det finnes seg ikke nok passajerer å spre de lønninger av ledelsen eller finanskostander på. Men holder man overhead og generelle finanskostnader utenfor og ser på de kostnader som lar seg tilknytte til denne flygning, så er det trolig positiv contribution margin. Anta vi en contribution margin CASK på 0,5NOK og en direkt distance OSL-BGO på 330km som vi generøs runder opp til 500km flydd distanse, så koster denne flygning OSLBGO under streken 0,5*500*186 <~ 50.000 NOK. Med 120 Pax skulle man klare å komme seg over 50.000 NOK inntekter... Denne contribution margin kalkulasjoner har likelvel limits. Men for enkelt-betrakninger er det grei vs hva skjer dersom man ikke gjøre dette og flyet blir stående. (Dersom det finnes seg interesse, så kan jeg utdype dette nærmere i en eget tråd)
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#796 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Flyselskapene tærer nå på reservene, og det gjelder både Norwegian og alle andre. Derfor var det jo viktig for Norwegian å få konvertert så mye gjeld som mulig til egenkapital. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#797 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#798 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
[QUOTE=BU662
Anta vi en contribution margin CASK på 0,5NOK og en direkt distance OSL-BGO på 330km som vi generøs runder opp til 500km flydd distanse, så koster denne flygning OSLBGO under streken 0,5*500*186 <~ 50.000 NOK. Med 120 Pax skulle man klare å komme seg over 50.000 NOK inntekter... ... For meg er en CASK på «kun» 50 øre alt for lavt her, om man fordeler alle faste og variable kostnader i dagens situasjon på «hver setekilometer, eller pr pax». Hører for øvrig at SAS taper rundt 500 millioner NOK pr måned nå, uten at jeg har fått bekreftet det tall. Hvor lenge kan man holde de gående med kun en god handfull fly i luften? |
![]() |
![]() |
![]() |
#799 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
|
![]()
I dagen situasjon er vel cash cost det mest relevante og enhver flyvning som bidrar til med cash inn enn ut, teller vel i og for seg positivt. Selv om totalen blir et tap. Spesielt når man uansett ikke blir kvitt endel av de faste kostnadene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#800 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Hvis DY velger å prise seg annerledes så tja, be my guest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Uro i Chile og konsekvenser for flytrafikken | Someone | Småprat | 0 | 22-10-2019 13:33 |
Oljeprisen har allerede faatt direkte konsekvenser | Tommy777 | Flyforum | 0 | 29-05-2008 17:26 |
En liten liste over Flyrelaterte Programmer | sirpjalle | Flyforum | 9 | 03-11-2007 07:28 |
Dagens flyrelaterte ord 2: | Nick Figaretto | Flyforum | 21 | 16-04-2005 14:18 |
Dagens flyrelaterte ord: | CK | Flyforum | 13 | 13-04-2005 23:05 |