Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2020, 07:49   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
Default Re: Air France flåte - status

En av deres A340-300 er nå sendt til huggeren. Denne i Joon farger

Quote:
Airbus A340 -313 246 F-GLZO Air France Joon cs, ferried 24apr20 CDG-LDE, for part-out & scrap
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-05-2020, 10:54   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
Default Re: Air France flåte - status

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
En av deres A340-300 er nå sendt til huggeren. Denne i Joon farger
Neste A340-300 sendt huggern. Kune 2 A340 maskiner igjen, begge lagret, og regner vel med de snart går samme vei

Quote:
Airbus A340 -313 260 F-GLZP Air France Joon cs, ferried 04may20 CDG-LDE, for part-out & scrap
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-05-2020, 17:35   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Air France flåte - status

Som følge av utfordringene med Covid-19 har Air France annonsert at samtlige av deres A380 er parkert for godt. Maskinene skulle i utgangspunktet fases ut i 2022.

https://www.airfranceklm.com/fr/fin-...80-dair-france
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2020, 12:28   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Air France flåte - status

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Som følge av utfordringene med Covid-19 har Air France annonsert at samtlige av deres A380 er parkert for godt. Maskinene skulle i utgangspunktet fases ut i 2022.

https://www.airfranceklm.com/fr/fin-...80-dair-france
Synd. Jeg har hatt gode opplevelser i andre etasje på et par av dem. Utrolig komfortabelt, særlig med tanke på støy. Merkelig at det ikke kan være mer lønnsomt å holde noen gående til feks New York, Hong Kong og kanskje Peking, enn å skrote dem.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2020, 16:39   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Air France flåte - status

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Synd. Jeg har hatt gode opplevelser i andre etasje på et par av dem. Utrolig komfortabelt, særlig med tanke på støy. Merkelig at det ikke kan være mer lønnsomt å holde noen gående til feks New York, Hong Kong og kanskje Peking, enn å skrote dem.
Det er ikke så merkelig, og man ser mange selskaper gjør det samme. 380 har lite fraktkapasitet, og med gode priser som følge av nedgang i WB-trafikk, så gir 380 lavere inntjening enn en kombinasjon av andre fly i flåten. 380 sin business case var først og fremst høyt volum hub til hub, gjerne i kombinasjon med en tidsforskjell som gjør at man ikke kan spre avganger utover døgnet. Bortsett fra EK har 380 vært et nisjefly.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2020, 19:43   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Air France flåte - status

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er ikke så merkelig, og man ser mange selskaper gjør det samme. 380 har lite fraktkapasitet, og med gode priser som følge av nedgang i WB-trafikk, så gir 380 lavere inntjening enn en kombinasjon av andre fly i flåten. 380 sin business case var først og fremst høyt volum hub til hub, gjerne i kombinasjon med en tidsforskjell som gjør at man ikke kan spre avganger utover døgnet. Bortsett fra EK har 380 vært et nisjefly.
Jo, det er merkelig. Det er merkelig at det får lov til å skje. Behovet er der, men kapasiteten er litt for stor. Kanskje man skulle ha en fee for hvert tomme sete? Last er vel en bonus. Ikke ubetydelig, men et fullt fly med betalende reisende, vil vel lønne seg mer? Hvis ikke kunne man jo starte ren cargo...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2020, 20:17   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Air France flåte - status

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jo, det er merkelig. Det er merkelig at det får lov til å skje. Behovet er der, men kapasiteten er litt for stor. Kanskje man skulle ha en fee for hvert tomme sete? Last er vel en bonus. Ikke ubetydelig, men et fullt fly med betalende reisende, vil vel lønne seg mer? Hvis ikke kunne man jo starte ren cargo...
Er behovet virkelig der post corona? De fleste flyselskap ser for seg at det blir et rimelig kraftig fall i etterspørsel, og det tar lang tid å komme tilbake der man var. Vi snakker om flere år der flyet uansett vil stå på bakken, og da kan man like gjerne fase det ut. To avganger med 332/77W vil kunne tilby høyere yield og mye større cargokapasitet enn en avgang med 380, og vil spesielt i oppstarten kunne gi mye større fleksibilitet. Riktig materiell i forhold til etterspørsel vil være nøkkelen til å tjene penger de neste årene, ikke fly rutene med 380 bare for gøy.

Et fullt fly med betalende reisende (spesielt fly på størrelse med 380) er et godt stykke fram i tid.

Last er ingen bonus, men en vesentlig inntektskilde (i følge de som jobber i cargomarkedet er ratene skyhøye, og så lenge LH-trafikken er kraftig ned, vil de holde seg høye). Hvorfor fly 380 (som tar lite cargo) pluss en dedikert frakter, når man kan fly to avganger med 332/77W som gir bedre fleksibilitet, lavere kostnader og høyere inntekter?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Uniteds flåte - status Glean EBG Flyforum 86 22-03-2025 07:53
Novair's flåte - status og ordre Navigator Flyforum 161 15-07-2024 14:27
Sveaflyg - status og flåte Trdfly Flyforum 6 05-08-2020 16:23
Air France A380 - status mach.86 Flyforum 33 10-02-2019 19:34


All times are GMT +2. The time now is 10:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.