Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2017, 12:29   #1
chr1s
Newcomer

Default Spørsmål om reiser med China Eastern

Jeg har bestilt førsteklasse med China Eastern MU5112 fra Beijing til Shanghai i februar. Gledet meg stort til førsteklasse i 777-300ER, men når jeg skal reservere sete får jeg kun tilgang til rad 6-20 som er business.

SeatGuru

Bekreftelsen min sier First class og bookingklassen er P. Er det noen som har tips eller erfaringer?
chr1s is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2017, 15:47   #2
chr1s
Newcomer

Default Re: Bookingklasser China Eastern

Jeg har snakket med China Eastern og de bekrefter at flyet er Boeing 777-300ER (773) og at min billett er første klasse. De sier at første rad er rad nummer 6. Rad 6-12 er første, 12-20 business. Det stemmer dårlig med SeatGuru (link over). Pussig.

Kan de hende de forenkler førsteklasse på domestic flights og sperrer for booking av rad 1-2?
Old 02-01-2017, 17:41   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Kan det være slik tg gjør at nummereringen av radene er litt rar siden det er noe om at alle klasser skal starte på samme setenummer uavhengig av flytype. Seatguru har vel ikke vært så god referanse etter at storkapitalen kjøpte opp nettsiden.

Har du funnet noe setekart på Flyselskapets egne sider?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2017, 19:10   #4
chr1s
Newcomer

Takk for svar! Det er mulig det er noe spesielt med nummereringen, men jeg finner samme setekart for China Eastern 777-300ER (773) flere steder, med 1-2 som first og 6-20 som business. Jeg finner ikke setekart for 773 hos CE, kun eldre maskiner.

Fra bilder (eksempel1, eksempel2) er det også tydelig en egen førsteklasse med 6 åpne "suiter". 2D og 2H skal forøvrig kunne slås sammen til dobbeltseng(!)

Ved valg av sete hos China Eastern vises kun rad 6-20 og det stemmer jo veldig godt med Business class på Seatguru.

Telefonsamtale var utfordrende, så jeg har forsøkt meg på å sende en email til China Eastern, så får vi se hvordan det går.
Old 02-01-2017, 22:41   #5
Roxman
ScanFlyer Gold

Jeg vett ikke med China Eastern, men fløy for noen år siden med China Southern. Og da booket jeg First Class (som var business), da First Class på domestic het Royal First. Jeg var klar over det da jeg booket. Så er mulig at du har booket en business billett!
Old 02-01-2017, 22:55   #6
Roxman
ScanFlyer Gold

Fra jeg kan se, så ser det kun ut som om det bookes Econemy og First på domestic, hvor First er business, rad 6-20 på en B77W.
Old 03-01-2017, 07:09   #7
chr1s
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Fra jeg kan se, så ser det kun ut som om det bookes Econemy og First på domestic, hvor First er business, rad 6-20 på en B77W.
Takk for svar. Blokkerer de altså den "ekte" førsteklassen? Det går jo ikke an å booke høyere klasse. Da har de jo i så fall seks tomme førsteklasse-seter de kunne tjent ekstra på. Vet du hvorfor det gjøres slik?
Old 03-01-2017, 13:49   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ikke uvanlig praksis. Blir det fullt 'oppgraderer' man ofte top tier statusholdere med stort sete og business service.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 13:52   #9
chr1s
Newcomer

Forstår. Jeg synes det da er rart at billettene selges som "First class" og faktisk samme bookingklasser som første. Men, det blir sikkert uansett en fin tur
Old 03-01-2017, 18:33   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by chr1s View Post
Forstår. Jeg synes det da er rart at billettene selges som "First class" og faktisk samme bookingklasser som første. Men, det blir sikkert uansett en fin tur
Er som domestic US og short-haul i midtøsten bl.a., sort sett First og Economy/Coach

Old 13-02-2018, 22:45   #11
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Default Re: Spørsmål om reiser med China Eastern

Sitter å ser på tur "down under" i C, hvor China Eastern A332 ene veien er et rimelig alternativ. Er dette god knall?
RJon is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2019, 21:54   #12
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

SkyTeam China Eastern Airlines - erfaringer/spørsmål etc.

Hei
Noen her som har fløyet med China Eastern (MU) i det siste og har noen erfaringer å
dele?
Har akkurat booket 3 loung haul flyvinger med de (og en med air France) og er noe skeptisk da omtalene på nett stort sett ikke er veldig positive. Det var pris og kun det som gjorde at valget falt på dem denne gang for flyvinger til Australia over jul og nyttår som ikke var noen billig affære. Det skilte nesten 15.000 til nest billigste alternativ for 3. pers på datoene vi skal reise.
Flyr economy CDG-PVG-BNE t/r med 1x77W og 2x332 fra MU og 1x388 fra AF.
Og er dere enig i at MU har vel omtrent det kjedeligst livery som er der ute?

-Norwing-
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2019, 22:03   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty

Default Re: China Eastern Airlines

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
Hei
Noen her som har fløyet med China Eastern (MU) i det siste og har noen erfaringer å
dele?
Har akkurat booket 3 loung haul flyvinger med de (og en med air France) og er noe skeptisk da omtalene på nett stort sett ikke er veldig positive. Det var pris og kun det som gjorde at valget falt på dem denne gang for flyvinger til Australia over jul og nyttår som ikke var noen billig affære. Det skilte nesten 15.000 til nest billigste alternativ for 3. pers på datoene vi skal reise.
Flyr economy CDG-PVG-BNE t/r med 1x77W og 2x332 fra MU og 1x388 fra AF.
Og er dere enig i at MU har vel omtrent det kjedeligst livery som er der ute?

-Norwing-
Hvilke konsekvenser, utover å stålsette seg, vil tilbakemeldinger her kunne føre til for dere? Regner med det ikke er fleksible billetter, så ombooking er vel neppe aktuelt?
Old 27-09-2019, 22:08   #14
Snorreth
ScanFlyer Blue

Mange har en tendens å fothåndsdømme kinesiske selskaper. Det er synd, men de tar ikke skamfeil.
Jeg har fløyet China Eastern på business, mellom Xi'an og Moskva for cirka to år siden. Pris og forventing var oppfylt.
Fikk vestlig mat, vin og vestlig undrholdning. Aller viktigst - sovet.

Nå var nevnte episoden den eneste gang jeg har fløyet longhaul med de, men har fløyet deres A330-serie flere ganger innenriks i økonomi og har blandet erfaring med hardware produkt.

For å helgardere deg ville jeg fulgt nøye med på setereservasjon, hvis mulig.
De har Coca Cola, Fanta - helt garantert. Maten et spiselig, helt garantert.
Snorreth is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2019, 22:12   #15
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Nei det er ikke fleksible billetter. Det eneste jeg lurer på er hva jeg kan forvente meg. Jeg stoler mer på førstehånds erfaringer herfra, enn alle som har noe på hjertet på TripAdvisor og lignende fora. Så vidt jeg kan huske er MU ikke et selskap som har vært diskutert spesielt mye på flyprat. Ikke ute etter synsing om selskapet er bedre eller dårligere enn ryktet tilsier, men om noen virkelig har flydd med de og kan gi et nyansert bilde av hva man kan forvente seg. Jeg gleder meg uansett til tur, selv om vi ikke ikke hadde mulighet til å velge selskap fra øverste hylle denne gang.
Old 27-09-2019, 22:21   #16
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Nei det er ikke fleksible billetter. Det eneste jeg lurer på er hva jeg kan forvente meg. Jeg stoler mer på førstehånds erfaringer herfra, enn alle som har noe på hjertet på TripAdvisor og lignende fora. Så vidt jeg kan huske er MU ikke et selskap som har vært diskutert spesielt mye på flyprat. Ikke ute etter synsing om selskapet er bedre eller dårligere enn ryktet tilsier, men om noen virkelig har flydd med de og kan gi et nyansert bilde av hva man kan forvente seg. Jeg gleder meg uansett til tur, selv om vi ikke ikke hadde mulighet til å velge selskap fra øverste hylle denne gang.
Skjønner. Lurte bare på om du vurderte billettene dine, men det er altså ombordopplevelsen. Hvis jeg hadde booket et selskap for en så lang tur som jeg er i tvil om, ville jeg uansett tilbakemelding, hatt backup med vann, vin og litt å bite i. Og sjal/pledd/genser i sekken. Og setevalg på forhånd. Kineserne er ikke så nøye på benplass.
Old 27-09-2019, 22:28   #17
roger
Rakettforskar

Flaug med ein anna himmelretning (Southern) for eit par år sidan. Det var bra besetning, og elles eit fly . Vestleg catering er muuuuligens betre enn catering på heimturen. Det meinte i alle fall dei eg reiste med . Elles skjønar eg vurderinga, var nøyaktig same grunn til at vi gjorde det slik. Singapore til dømes,vart for dyr differanse. Eg vart vel alt i alt positivt overraska.
Old 27-09-2019, 22:29   #18
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Quote:
Originally Posted by Snorreth View Post
Mange har en tendens å fothåndsdømme kinesiske selskaper. Det er synd, men de tar ikke skamfeil.
Jeg har fløyet China Eastern på business, mellom Xi'an og Moskva for cirka to år siden. Pris og forventing var oppfylt.
Fikk vestlig mat, vin og vestlig undrholdning. Aller viktigst - sovet.

Nå var nevnte episoden den eneste gang jeg har fløyet longhaul med de, men har fløyet deres A330-serie flere ganger innenriks i økonomi og har blandet erfaring med hardware produkt.

For å helgardere deg ville jeg fulgt nøye med på setereservasjon, hvis mulig.
De har Coca Cola, Fanta - helt garantert. Maten et spiselig, helt garantert.
Hva mener du med følge med på setereservasjonene? Har reservert seter på alle tre legs (AF flyvningen er den eneste det ikke går på). Er ikke spesilet interessert i hverken cola, Fanta eller vestlig mat. Får jeg en kinesisk øl og lokal mat er jeg mer enn fornøyd. Utrykte meg nok litt feil når jeg sa jeg var skeptisk, er mer nysgjerrig på hva som fører til at de har 90% negative omtaler i forhold til mer kjente selskaper. Economy er og blir economy så hva kan være så mye verre? Hvis jeg er skeptisk til noe er det vel mine kinesiske medpassasjerer.
Har tidligere prøvd air china på shorthaul og kun gode minner fra det.
Old 27-09-2019, 22:38   #19
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Flaug med ein anna himmelretning (Southern) for eit par år sidan. Det var bra besetning, og elles eit fly . Vestleg catering er muuuuligens betre enn catering på heimturen. Det meinte i alle fall dei eg reiste med . Elles skjønar eg vurderinga, var nøyaktig same grunn til at vi gjorde det slik. Singapore til dømes,vart for dyr differanse. Eg vart vel alt i alt positivt overraska.
Takk for tilbakemelding! Selv om det var ett annet selskap ser jeg for meg at de ikke har så ulik opplæring og kultur. Ingen problem med brautende og ufine kinesiske medreisende?
Old 27-09-2019, 22:43   #20
Snorreth
ScanFlyer Blue

Quote:
Hva mener du med følge med på setereservasjonene? Har reservert seter på alle tre legs (AF flyvningen er den eneste det ikke går på). Er ikke spesilet interessert i hverken cola, Fanta eller vestlig mat. Får jeg en kinesisk øl og lokal mat er jeg mer enn fornøyd. Utrykte meg nok litt feil når jeg sa jeg var skeptisk, er mer nysgjerrig på hva som fører til at de har 90% negative omtaler i forhold til mer kjente selskaper. Economy er og blir economy så hva kan være så mye verre? Hvis jeg er skeptisk til noe er det vel mine kinesiske medpassasjerer.
Har tidligere prøvd air china på shorthaul og kun gode minner fra det.
Med å følge med på setereservasjon er nettopp dette med medpassasjerer. Ville unngått de.

Ellers er intet frykte på service og hardware da, hvis du taklet Air China.
China Eastern er litt bedre enn Air China, etter min erfaring, som er 125-150 flyvninger med kinesiske selskaper de siste 3,5 årene.
Min liste er Hainan Airlines, China Eastern, Air China.

Det er oppførsel til medpassasjerne som trekker ned, uansett selskap fra Kina.
Men synes det er urettferdig å klandre selskapet for det. Har fløyet mange vestlige selskaper som burde vært strengere mot passasjene, men de tør vel ikke i frykt for klikk-mentaliteten som herjer.

Ellers er bloggere betalt og bias...
Snorreth is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules