![]() |
|
![]() |
#301 |
YGBSM
Join Date: Oct 2012
Posts: 151
|
![]()
Det er ikke en Sabreliner, dessverre.
__________________
Your Signature: |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
YGBSM
Join Date: Oct 2012
Posts: 151
|
![]()
Svaret er: Potez 840. En snedig liten 16-seters maskin med intet mindre enn fire turbopropmotorer («plenty av vifter»): https://www.airliners.net/photo/Unti...-840/1755839/L
Det ble bygget 8 prototyper og det var planlagt med serieproduksjon i Baldonnel, Irland. Fabrikken ble stengt i 1968 uten at et eneste eksemplar hadde blitt bygget. Flyet var det siste som ble konstruert av Potez (siste av sitt slag) før de måtte legge inn årene i 1967 på grunn av at de ikke klarte å skaffe kjøpere til 840.
__________________
Your Signature: Last edited by splasher; 22-09-2019 at 07:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,696
|
![]()
Prøver meg med denne raringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,696
|
![]()
Forhåpentligvis et litt bedre bilde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,696
|
![]()
På tide med et hint: Flyet har navn etter en stor fugl.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Den verdenskjente Pilatus Pelikan som det ble bygd hele ett eksemplar av. Flyet hadde en "fantastisk" karriere som endte i et krasj i 1948.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,117
|
![]()
Litt OT. men fabrikken flyet ble bygget i ble brukt i James Bond filmen "Goldfinger"
Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,696
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Så tar vi en med rød nese
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
|
![]()
Er det en Uiver-replika? Aka DC-2?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Det er ikke en Uiver-replika, men det er en DC-2. Det finnes to DC-2 i Nederland.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#312 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
|
![]()
Nuvel. DC-2 der altså.
Hva er så dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,117
|
![]()
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
|
![]()
Det stemmer, men svaret burde kanskje utbroderes: Det var en test av RB211-motoren. En veldig britisk type test. RB211 var designet for å henge under vingen, ikke sitte ute på siden. Dermed måtte alt av opphengsleamikk (doble fustasjopphengsforkoblinger..?) vris 90 grader. No sweat, britene hadde erfaring fra Trident der mye blir vridd 90 grader, så det funka greit. Helt til djevelskapen ble stuck i revers mens de fløy og truet med å vri mer enn bare seg selv i rett vinkel. Men, med full fres på de to andre motorene klarte gutta å berge dagen og hinket inn til nødlanding. Ikke overraskende hadde vridningskraften av revers på en side og full power på den andre vridd hele halen så mye at maskinen ble skrotet. (Testingen av RB211 fortsatte på mer vettug måte: Under vingen på en 747.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Nei, det er en VC.10
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,117
|
![]()
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,117
|
![]()
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Iljushin Il-14 vil jeg si
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,117
|
![]()
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
![]() |
![]() |
![]() |
#320 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Monokrom igjen
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konkurransetråd: Hvilken flyplass (del 2) | gustavf | Småprat | 3627 | 18-02-2025 20:21 |
Konkurransetråd: Flykjenning | LN-KOG | Småprat | 2925 | 30-11-2018 07:59 |
Et blinkskudd for flykjenning | Fellowship | Bilder & foto | 2 | 12-11-2009 23:15 |
Litt flykjenning igjen | LN-KOG | Flyforum | 19 | 21-01-2007 16:03 |
Mer flykjenning | LN-KOG | Flyforum | 10 | 14-01-2007 00:11 |