![]() |
|
![]() |
#21 |
Gastronaut
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
|
![]()
For min del, med div tenåringer i reisefølget, blir cruise på "Megaskipene" (>2500 pax) et spørsmål om å kunne trekke seg tilbake og vekk fra Snoop Dog og Speedo. Bruttoutgiften ved å booke "Yacht Club" på MSC er minimal i forhold til hva man får igjen; Helt annet servicenivå, mat- og vinkvalitet av høyere klasse og ikke minst en egen enclave med albuerom, lavt støynivå og "ryddig" attitude.
På NCL er det "The Haven" som gjelder med tilsvarende privilegier, her er prisdifferansen ned til almuen større. Dog: Seabourn ruler uansett, men ikke med barna.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,861
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,861
|
![]()
Så ble det endelig gode gamle Amerika og Florida på programmet.. Jeg mannet meg opp til den sedvanlige diskusjonen host Sixt og booket XFAZ som i det minste garanterer at du slipper Volvo XC90 eller lignende. Vi ble tilbud dette i fjor som endte opp med en liten diskusjon som da igjen resulterte i en Range Rover med blandede følelser.
Damen i skranken spurte umiddelbart om jeg kunne tenke meg en noen dager gammel X7 som det ikke en gang hadde streifet meg at de allerede hadde inne.. Dragen var litt skeptisk da hun har en relativt lik slede hjemme, men jeg som nedverdiger meg til en elbil daglig overstyrte og sa ja. Dette var en utrolig bil å herje med i 21 dager… Den var rett og slett nydelig (jeg er litt upartisk kanskje i og med at for meg er det kun BMW og et annet litt sintere tysk bilmerke som gjelder). Den er teknisk helt rå og milevis foran 2018 X5 osv, større enn forventet, ufattelig komfortabel (endelig har BMW nå komplett luftfjæring på SUVene sine) og en overraskende deilig motor til å være den «minste» 4.0 som er tre liter og 340 hester. Den var faktisk ganske kjapp tross den enorme størrelsen. Den vekket på godt og vondt svært mye oppsikt i området selv om de er godt vant og den var populær blant gutta på valet parkeringene. Det ble mye god mat og mye utflukter så det ble lite avslapping.. Høydepunktene var vel den tradisjonelle sump-turen og masse leie av båt. Båtleie i Florida er mafia uten like og du får ikke prutet noe under 100 USD per time og da pluss fuel. Du får da ofte en litt sliten båt med 150 til 200 hester, men det er VIRKELIG verdt det.. Vi hadde noen herlig båtturer i kanalene og intercoastal og mot slutten ble vi såpass varme i trøya at vi dro ut på «havet» og badet osv. (Vi fikk se senere fra luften at det vi fortøyde for å bade var det alltid stappfullt av store hai som gjorde at dette turte vi ikke igjen.. Vi fikk også leid helikopter en dag som vanligvis er litt små-kjedelig, men her hadde de ikke de typiske «tourene» så vi måtte leie fra et vanlig helikopter service selskap. Dette var rett og slett dritgøy og vi hadde en ung tysk pilot som tok os med på en fantastisk sightseeing. Yngstemann var happy også, men det at han fikk kjøre buggyen fra rullebanen tilbake til kontoret er den store samtalen i barnehagen om dagen.. Et annet høydepunkt var også en tur tilbake til Miami hvor vi dro igjen på Smith & Wollenski Southe Point. NÅ er den favoritten av alle restauranter.. For en mat, for en service (for noen priser) og for en beliggenhet.. Bortsett fra at en velkledd herremann fra nabobordet ble lagt i bakken med håndjern av tøffe politifolk (FBI?) så var det nydelig. Det kule (som var litt av planen) var at «vår» MSC Seaside gled forbi oss midt under middagen.. South Beach er pyton, men gøy å råne opp med norsk sommer-musikk på full guffe til stor glede for de lett gjenkjennelig norske som var oppover stripa. Et annet høydepunkt var en tur opp til Cocoa Beach som vekket gamle minner fra Pappa-perm (pappaperm på en av tre barn er ikke ille). Her bodde vi på stranden hos fatteren som bor 7 uker her denne sommeren. Her fikk vi for første gang se en kul Tesla – en såkalt SpaceX. Dette var en helt rå utskytning.. Her satt vi på stranden med en iskald øl og så på at denne måkte på opp i atmosfæren og enda mere imponerende landet noen minutter senere.. Man blir bare måpende.. Det var tre uker hvor det ikke var et kjedelig sekund og amerikanerne er fantastiske folk.. Satt på om morgenen på bryggen vår og diskuterte politikk med min herlige anti-Trump nabo, og det er herlig å høre hvor reflekterte mange amerikanere faktisk er. Det var som vanlig veldig trist å forlate stedet, men banken synes nok det var på tide at vi stakk – det ble mye bonuspoeng og CT på denne turen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,861
|
![]()
Snipp snapp snute og 5 kilo senere..
Hjemturen er som vanlig temmelig trist.. Her er det bare å pakke og komme seg hjem. Vi var nå oppe i 8 bagger og kofferter og hadde med 60 kilo mer enn når vi dro.. (CFOen er flink til å shoppe, jeg hadde med 7 Blue Moon og et par strandsandaler). Vi hadde en limit på 17 bags a 23 kilo så vi var fint lite nervøse på annet enn overvekt per koffert hvor United er litt sinte. Her blir det lite bilder da mer eller mindre alle er med faimilien. Bilen ble fylt opp på bensinstasjonen ved siden av SIXT MIA, som da tar dobbel pris på bensin så vi kunne fulgt min plan om å bare levere den med halv tank. Det ok 55 USD for halv tank som er hinsides i USA. Innsjekken var meget ubehagelig hvor man hadde en United ansatt som var svært guffen og holdt på nesten et kvarter med at bookingen vår ikke fantes i systemet osv. Da vi spurte hva som skjedde bjeffet hun kraftig og vi måtte vente på hennes supervisor osv. Vi fikk aldri vite hva det var og plutselig var vi «good to go». Hun mente at kun toi av koffertene var kvalifiserte til Priority tags som var helt feil, men det truende blikket vi fikk gjorde at vi lot den gå.. (De som lempet inn bagasjen satte på tagger etterpå uten å stille noe tvil) Rart at United kan ha en del slike ansatte som forsurer hele opplevelsen? Har de aldri stikk-kontroller? Hadde jeg vært i ledelsen av United og opplevde den type ansatt (ikke bare det hun gjorde, men så ufattelig utrivelig og sur) så hadde jeg pælmet henne på gaten umiddelbart.. Ingen kake, ingen tale.. ikke en gang et artig bilde som kollegaer har signert. På MIA gadd vi ikke mase med å gå til Avianca loungen og hadde en sentimental lunch på pizza sjappen på gaten (faktisk tredje år på rad..) United flighten var helt steril og fin ingen ting jeg egentlig husker.. Boarding prosessen til United er artig og jeg regner med at ca 10% av gjestene står igjen etter alt av veteraner, gullkunder osv er ombord. Newark gikk greit og vi tok denne shuttlebussen til den andre terminalen hvor vi tok en tur på SAS loungen.. Her er det ganske kaotisk, men de har Miller Lite på fat, svært gode oliven, og crispy stangselleri så da gikk tiden. Rart å ha vært «kul amerikaner» i over en måned også plutselig sitter du tett i tett med nordmenn som sikkert føler seg litt i samme båt.. EWR-OSL husker jeg nesten ikke noe av (lav promille), men vi droppet maten og vi sov vel mesteparten av turen.. Vi ble ikke oppgraderte som tidligere nevnt og Pluss setene er OK å duppe av i.. Maten, rart serveringsmønster var litt copy/paste av OSL-EWR. Det som jeg synes er skikkelig ille er at de lager et helvetes vesen (får minner til marinen) tre timer før landing.. Nå har vi slappet av litt så nå skal alle på flyet våkne.. Må virkelig frokosten være så tidlig og så bråkete? Må de ha flombelysning? Norges Taxi stod klar med en Mercedes E klasse, så her ble det over en time krangling med sentralen og ende opp en time senere hjemme i to biler til to full pris. Her var det helt kaos med frekke folk på terminalen og jeg fant ut at mitt forhold til Norges Taxi er nå over.. En ting er at de ikke klarer å sende maxi taxi som avtalt, en annen ting er at vi må vente 40 minutter på bil nummer to, men det at de mener at jeg soleklart må betale for bil nummer to fordi de ikke hadde maxi taxi inne blir helt fjernt.. (Jeg fikk faktisk pengene igjen etter en ilter telefon til ledelsen deres på mandagen) Thats it… For en tur.. Savner hvert minutt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Takker for super rapport. Interessant for en som aldri drar på lenger båtturer enn superspeed.
Enig i at 40i funker overraskende bra, ser frem til 45e i garasjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,861
|
![]()
Takk for tilbakemelding. Den herlige motoren med et saftig hybrid drag på “toppen” må være nydelig - skulle ønske de kunne ta det stuntet på X7 også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,620
|
![]()
Takk for turen, alltid artig å følge familien Suds reiser gjennom livet på solsiden. Du får unnskylde et muligens dumt spørsmål fra en som ikke er så bevandret i edelmetallkort-verden, men hva er "veteran"? Uniteds variant av Pandion e.l.?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,861
|
![]()
He he - det virker som veteraner fra militæret i U.S. har priority boarding samt et par andre grupper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,295
|
![]() Quote:
Veterans er mer hellig enn noe annet i USA. De går før både Pandioner, HON’er og Diamondplatinumplutoniumsapphirer. Omtrent som pensjonister på chartertur med Thomas Cook i Norge ![]() Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,620
|
![]()
Bare fordi de har vært i militæret går de foran i køen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,861
|
![]()
Jepp, og de har ikke en gang et forsvar, kun angrep.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,479
|
![]()
Det er nå en gang slik at man vil vise at man støtter de som setter liv og helse i fare i landets tjeneste.
Man kan selvfølgelig sette spørsmål ved lederskapet, men ‘gutta i felten’ har støtte og sympati fra praktisk talt hele befolkningen, uansett politisk ståsted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,620
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,223
|
![]()
Takk for nok en gild rapport fra Florida.
Da jeg leide bil hos Sixt i Miami ble jeg advart mot de skyhøye bensinprisene nært flyplassen og anbefalt å fylle et annet sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,861
|
![]()
Naiv som jeg er så var jeg faktisk ikke klar over det.. Jeg regnet med det var for drøyt til å være tilfelle. Jeg burde jo egentlig skjønt lunta når en velkledd columbianer fylte opp for oss og nektet tips.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS, Sør-Amerika? | Dc-10 | Flyhistorisk forum | 42 | 07-08-2017 20:02 |
Har SAS kundeservice tatt ferie? | TommyL | Reiseforum | 10 | 19-07-2013 12:30 |
Endelig, etter laaaang venting..... IF 200 | putzmeister | Samlerhjørnet | 5 | 02-12-2008 10:33 |
Noen bilder fra Vadsø og omeng | LCH78 | Flyforum | 3 | 02-02-2006 00:47 |