Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-05-2019, 11:49   #41
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det verste er: at selv om det vil være de som "bare" har handlet i panikk og ikke tenkt over hva de gjorde - som nå senere kommer til å ha alvorlige problemer og ettervirkninger når de vet hva følgene av deres handlinger var...... Så kommer det til å være en god del av de som drassa med seg trillekofferten som stiller seg 100% uforståelige til det - eller bare rett og slett ikke bryr seg om hva - som skjedde pga dem. Det er da jeg kjenner at menneskeheten trenger en pest/plage. Jeg kan nesten garantere at det sitter noen igjen etter denne hendelsen som 101% tror og føler at deres baggasje var så viktig at det er likegyldig for dem at noen døde. Så ufattelig ignorant og dum er folk i dagens samfunn. Får enda mindre lyst til å bruke fly som framkomstmiddel når jeg tenker på slikt.
Jeg har lurt på om man kan ha en slags juridisk reaksjon mot de som kom valsende ut med trillekofferter.

Og at folk bokstavelig talt kan gå over lik og påføre andre stor risiko og skade for å selv få en liten fordel er noe som man kan oppleve overalt i en krisesituasjon, og ikke bare på fly.

I Russland har man fått en særdeles rå og brutal kapitalisme kombinert med mye korrupsjon og kriminalitet som har gitt mye egoisme og store sosiale forskjeller. Det er derfor lett å tenke at det vi så var typisk russisk oppførsel, men slike personer kunne man nok funnet overalt i verden.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 11:58   #42
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Det er jo en grunn til at de sier leave your handluggage behind you i sikkerhetsdemoen...og en grunn til at jeg enten har jakka på meg eller sitter med den i hånda i tilfelle man må evakuere under takeoff og landing. På den måten får man greit med seg verdisakene uten å bruke ekstra tid.
Jeg skjønner at å havne et sted, spesielt i et fremmed land, uten pass og kort kan by på mange praktisk utfordringer. Derfor har jeg det aldri liggende i bagasjehylla. Jakke kan jeg derimot lett få tak i en ny av.

Jeg er alltid forberedt når jeg reiser.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 12:53   #43
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Jeg slutter aldri å la meg facinere av hvor skråsikre flypratere er på hvordan de vil oppføre seg i en panikksituasjon. Det er klart, å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre vil hjelpe, så sannsynligvis er det færre her enn andre steder som vil ta med seg håndbagasjen av refleks.

På den annen side, de fleste har gått ut av et fly noen hundre ganger. Alltid med håndbagasje. Den rutina kan sitte hardere i enn man er klar over.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 13:21   #44
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,547
SAS Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg slutter aldri å la meg facinere av hvor skråsikre flypratere er på hvordan de vil oppføre seg i en panikksituasjon. Det er klart, å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre vil hjelpe, så sannsynligvis er det færre her enn andre steder som vil ta med seg håndbagasjen av refleks.

På den annen side, de fleste har gått ut av et fly noen hundre ganger. Alltid med håndbagasje. Den rutina kan sitte hardere i enn man er klar over.
Jeg tror ingen tar med seg håndbagasjen "av refleks". I tillegg er det langt fra alle som har gått ut av et fly "noen hundre ganger".
Som andre skriver her, opplyses det ALLTID under sikkerhetsdemoen om at håndbagasjen skal ligge igjen ved en evt. evakuering. Jeg har heldigvis aldri vært med på en "ekte" evakuering, men jeg er ganske sikker på at kabinpersonalet sier fra at håndbagasjen må etterlates når det virkelig gjelder.

Selvfølgelig er det problematisk når du mister alt du eier og har av pass, penger, kort, mobiltlf., o.s.v. i utlandet, men det er tross alt bedre enn at noen omkommer fordi enkelte tullinger og idioter ikke tar hensyn til andre og bare tenker på seg selv.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 13:26   #45
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,625
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Ikke forvent at folk vil reagere logisk i en slik situasjon. Du vil se hele spekteret av reaksjoner.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 13:49   #46
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Jeg tror ingen tar med seg håndbagasjen "av refleks". I tillegg er det langt fra alle som har gått ut av et fly "noen hundre ganger".
Jeg tror ingen tar med seg håndbagasjen fordi de har vurdert om det er viktigere å ta den med seg enn å sikre at man kommer seg unna et brennende fly raskest mulig. Om man da vil kalle det refleks eller noe annet, er litt utenfor mitt fagfelt. Noen nøye vurdert handling tviler jeg, i hvert fall, på at det er.

Det er også de færreste som tar med seg bagasjen ut.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 14:05   #47
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Jeg tror ikke det bare er refleks. Om jeg skulle raskt ut av et fly et fremmed sted og alt av pass og kort lå inni kofferten så kan kan jeg ikke garantere at jeg ikke ville prøvd å få den med meg. Ikke for sokker og undertøy, men pga pass og kort. Og det er antagelig raskere å ta hele greia med seg enn å plukke ut det mest nødvendige.

Jeg har altså sikret med mot å måtte gjøre denne vurderingen for pass og kort, men om det er landing på vann så vet jeg at jakken vil fungere litt som våtdrakt og gi meg et par minutter lengere overlevelse i kjølig vann. Jeg er ærlig nok til å si at jeg ikke kan garantere at jeg ikke ville prøvd å få jakken med meg.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 14:10   #48
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Det er håpløst å spekulere i hva folk gjør i panikk. Vil man unngå at folk prøver å drasse med seg sakene sine, så må man låse bagasjen, og selv da vil sikkert noen bruke tid i en evakueringssituasjon på å forsøke å bryte opp hylla. Sjansen for mye verre, irrasjonelle handlinger, enn å ta med seg bagasjen, er fullstendig tilstede.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 15:21   #49
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,799
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Når jeg så videoen på AVherald fra innsiden, kom jeg til å tenke på denne. Verden er dessverre snurret i den retningen, meg, mitt. Ufattelig trist det som skjedde
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	photo-51.jpg
Views:	1078
Size:	136.4 KB
ID:	46928  
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 20:05   #50
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,035
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Kan vi legge diskusjonen om håndbagasje død? Please?
Evt ta det i en annen tråd.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 21:22   #51
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,635
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Ser Aeroflot har en veldig spesiell måte å utgi informasjon om ulykken.
Ut fra det selskapene jeg kjenner til, ville de ikke gjort som Aeroflot, som å legge ut pax-liste og liste over overlevende rett ut på nettsiden, samt legge ut hvor mye overlevende og etterlatte vil få i kompensasjon m.m., veldig spesielt.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 21:37   #52
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Ser Aeroflot har en veldig spesiell måte å utgi informasjon om ulykken.
Ut fra det selskapene jeg kjenner til, ville de ikke gjort som Aeroflot, som å legge ut pax-liste og liste over overlevende rett ut på nettsiden, samt legge ut hvor mye overlevende og etterlatte vil få i kompensasjon m.m., veldig spesielt.
Jøsses... Det var spesielt, ja. Putin give, what Putin get. Må være for å vise ansvar og kontroll. Neppe skyld. Den kommer nok til å bli pent fordelt utover folk som ikke er nødvendige lenger.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 22:33   #53
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Kan vi legge diskusjonen om håndbagasje død? Please?
Evt ta det i en annen tråd.
Så mye som jeg forstår hvorfor du skriver det, så skjønner jeg allikevel ikke: det er en stor del av diskusjonen i alle medier etter ulykken - og eventuelt sogar en "gamechanger" for framtidens flyvning. Hvis det viser seg at en "tjukk" russer (quote The Daily mail: https://www.dailymail.co.uk/news/art...ane-crash.html ) har blokkert midtgangen mens han sleit ut kofferten sin fra overhead, slik at alle som satt bak ham døde... Da kan nok flyhverdagen endre seg for oss alle. Således er det litt rart om diskusjonen skal legges død, om du spør meg.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 23:04   #54
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,625
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Ser Aeroflot har en veldig spesiell måte å utgi informasjon om ulykken.
Ut fra det selskapene jeg kjenner til, ville de ikke gjort som Aeroflot, som å legge ut pax-liste og liste over overlevende rett ut på nettsiden, samt legge ut hvor mye overlevende og etterlatte vil få i kompensasjon m.m., veldig spesielt.
Ikke uvanlig når det gjelder russiske myndigheter. Kjappe konklusjoner og på sparket-uttalelser er ikke uvanlig når det skjer ulykker der.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 23:08   #55
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

130.000 NOK for å valse fra krasjet med trillekoffert. Er det normalt å kompensere uskadde overlevende på den måten.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 23:19   #56
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,934
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Så mye som jeg forstår hvorfor du skriver det, så skjønner jeg allikevel ikke: det er en stor del av diskusjonen i alle medier etter ulykken - og eventuelt sogar en "gamechanger" for framtidens flyvning. Hvis det viser seg at en "tjukk" russer (quote The Daily mail: https://www.dailymail.co.uk/news/art...ane-crash.html ) har blokkert midtgangen mens han sleit ut kofferten sin fra overhead, slik at alle som satt bak ham døde... Da kan nok flyhverdagen endre seg for oss alle. Således er det litt rart om diskusjonen skal legges død, om du spør meg.
Jeg heller i retning av senor Fnat - av litt andre årsaker, jeg har opplevd en evakuering etter «av banen» vel vi stoppet på fast dekke men solid plantet i landings lys og det jeg husker er at selv om vi aldri var i luften, var oppbremsingen såpass kraftig at de fleste «overhead bins» åpnet seg og mesteparten av håndbagasjen ble slengt ut. Når en ser de «hoppene» denne maskinen gjorde - var det nok mere snakk om å plukke opp fra gulvet enn slite ut av hyllene.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 23:25   #57
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg heller i retning av senor Fnat - av litt andre årsaker, jeg har opplevd en evakuering etter «av banen» vel vi stoppet på fast dekke men solid plantet i landings lys og det jeg husker er at selv om vi aldri var i luften, var oppbremsingen såpass kraftig at de fleste «overhead bins» åpnet seg og mesteparten av håndbagasjen ble slengt ut. Når en ser de «hoppene» denne maskinen gjorde - var det nok mere snakk om å plukke opp fra gulvet enn slite ut av hyllene.....
As much as I'd like to agree, så er det vel her snakk om to villt forskjellige flytyper og lite kausalitet mellom de to hendelsene. Å trekke konklusjoner fra fysikken fra din hendelse (i det jeg vil anta er et mye eldre fly enn en Sukhoi) direkte til denne er vel .. jaja, iallefall like tynt som å gå ut i fra at noen stod og forsøkte å få ut baggasje? Med det antyder jeg ikke at de utelukkende fiklet med døråpneren, men også f.eks forsøkte å trekke ut baggasje fra sammenknøvla fly, eller liknende.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 23:39   #58
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Etter å ha sett i noe episoder av programmet "aircrash investigation" har eg sett at det ble laget en ny prosedyre når det skjer at en fly humper opp etter første treff i bakken, skal avbryte landingsforsøk og begynne å gi full gass og fly opp igjen og ta en runde og forsøke å lande på nytt. Det fordi det har skjedd tilfeller flyulykke etter å ha humpet flere ganger på rullebanen , så kræsjer. Slik det som skjedde i Sioux City.
Så lurer eg på om i det tilfelle som skjedde i Sheremetjevo flyplass burde pilotene avbryte landingen? Russerne er vel kjent med denne prosedyret?
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 23:44   #59
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,625
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
Etter å ha sett i noe episoder av programmet "aircrash investigation" har eg sett at det ble laget en ny prosedyre når det skjer at en fly humper opp etter første treff i bakken, skal avbryte landingsforsøk og begynne å gi full gass og fly opp igjen og ta en runde og forsøke å lande på nytt. Det fordi det har skjedd tilfeller flyulykke etter å ha humpet flere ganger på rullebanen , så kræsjer. Slik det som skjedde i Sioux City.
Så lurer eg på om i det tilfelle som skjedde i Sheremetjevo flyplass burde pilotene avbryte landingen? Russerne er vel kjent med denne prosedyret?
Det forutsetter at du har kontroll på maskinen. Når det gjaldt Sioux City var det ikke noe alternativ å gå rundt. De måtte ned.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2019, 09:29   #60
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,547
Angry Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Fra Aftenposten:
https://www.aftenposten.no/verden/i/...t-etter-kragen
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Il-96 fra Aeroflot totalskadd i brann i Moskva Trdfly Flyforum 13 05-06-2014 15:01
OSL Aeroflot med Superjet på vei nå Fellowship Spotteralerts 2 26-08-2012 14:57
OSL Aeroflot Sukhoi Superjet 100-95B (SU95) TheEirikK Spotteralerts 2 31-01-2012 10:28
OSL Aeroflot med Sukhoj Superjet Toffen Spotteralerts 36 19-01-2012 05:57
Brann - Lokomotiv Moskva (Ikke OT) SK384 Flyforum 1 15-09-2005 20:13


All times are GMT +2. The time now is 09:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.