Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-02-2019, 07:32   #141
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

https://www.bbc.com/news/business-47231504

Quote:
European aircraft manufacturer Airbus has said it will stop making its A380 "superjumbo", the world's largest passenger aircraft.
In a statement, the firm said it would make its last deliveries of the aircraft in 2021
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 08:07   #142
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Flyet er for stort viste det seg, men et flott fly å fly med er det og det vil være i luften i lang tid fremover uansett. Det blir spennede å se om Airbus vil utvikle nye flytyper istedenfor.
__________________
Upcoming flights:
APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 08:30   #143
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,184
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Flyet er for stort viste det seg, men et flott fly å fly med er det og det vil være i luften i lang tid fremover uansett. Det blir spennede å se om Airbus vil utvikle nye flytyper istedenfor.
Nei, det er 4 motorer som er problemet.
Hadde det bare vært 2 motorer på A380, da hadde alle selskaper kjøpt det.
(Samme gjelder B747).
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 08:34   #144
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Nei, det er 4 motorer som er problemet.

Hadde det bare vært 2 motorer på A380, da hadde alle selskaper kjøpt det.

(Samme gjelder B747).


Nei, det er ikke så enkelt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 08:48   #145
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,184
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, det er ikke så enkelt
Hvorfor finnes det da ikke noen 4 motors fly lenger som flyselskaper vil kjøpe?
Olja er for dyr, og 4 motors fly er for dyre i drift.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 08:53   #146
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Hvorfor finnes det da ikke noen 4 motors fly lenger som flyselskaper vil kjøpe?
Olja er for dyr, og 4 motors fly er for dyre i drift.
Kortsagt så skal man ikke se seg blind på antall motorer alene og det er flere faktorer som spiller inn. En årsak er at man kan lage nesten like store fly, med to motorer, mens de flyene som trenger 4 motorer blir for dyre.
De flyene som har den nyeste motorteknologien, har også to motorer, slik at det i praksis ikke finnes et helt moderne fire motors fly.

Det beste eksempelet her er hvis man sammenligner 777-200ER og A340-300, to fly fra omtrent samme generasjon. Driftskostnadene på disse er omtrent like, selv om et fly har 2 og et annet 4 motorer.

Om A380 hadde hatt 2 motorer, ville det ikke endret noen ting
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 09:21   #147
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Kortsagt så skal man ikke se seg blind på antall motorer alene og det er flere faktorer som spiller inn. En årsak er at man kan lage nesten like store fly, med to motorer, mens de flyene som trenger 4 motorer blir for dyre.
De flyene som har den nyeste motorteknologien, har også to motorer, slik at det i praksis ikke finnes et helt moderne fire motors fly.

Det beste eksempelet her er hvis man sammenligner 777-200ER og A340-300, to fly fra omtrent samme generasjon. Driftskostnadene på disse er omtrent like, selv om et fly har 2 og et annet 4 motorer.

Om A380 hadde hatt 2 motorer, ville det ikke endret noen ting
Intressant jämförelse. Men om driftskostnaderna är lika för 777-200ER och A340-300 varför såldes det då så få A340-300 jämfört med 777-200ER (eller minns jag fel om försäljningstal)?
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 09:23   #148
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Intressant jämförelse. Men om driftskostnaderna är lika för 777-200ER och A340-300 varför såldes det då så få A340-300 jämfört med 777-200ER (eller minns jag fel om försäljningstal)?


777-200ER solgte endel bedre, men A340-300 solgte ganske OK
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 09:38   #149
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Etter leveransen av de resterende 17 maskinene frem mot 2021, 14 til Emirates og 3 til ANA, vil Airbus totalt ha levert 251 maskiner, itillegg har de bygget 3 testmaskiner som aldri ble levert kunde

AF: 10
NH: 3
OZ: 6
BA: 12
CZ: 5
EK: 123
EY: 10
KE: 10
LH: 14
MH: 6
QF: 12
QR: 10
SQ: 24
TG: 6

Totalt: 251
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 09:44   #150
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,827
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Etter leveransen av de resterende 17 maskinene frem mot 2021, 14 til Emirates og 3 til ANA, vil Airbus totalt ha levert 251 maskiner, itillegg har de bygget 3 testmaskiner som aldri ble levert kunde

AF: 10
NH: 3
OZ: 6
BA: 12
CZ: 5
EK: 123
EY: 10
KE: 10
LH: 14
MH: 6
QF: 12
QR: 10
SQ: 24
TG: 6

Totalt: 251
EK 123... Det er jo helt sykt! Jeg sendte takkemail til CCOen for å ha holdt programmet levende såpass lenge.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 10:08   #151
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,184
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Kortsagt så skal man ikke se seg blind på antall motorer alene og det er flere faktorer som spiller inn. En årsak er at man kan lage nesten like store fly, med to motorer, mens de flyene som trenger 4 motorer blir for dyre.
De flyene som har den nyeste motorteknologien, har også to motorer, slik at det i praksis ikke finnes et helt moderne fire motors fly.

Det beste eksempelet her er hvis man sammenligner 777-200ER og A340-300, to fly fra omtrent samme generasjon. Driftskostnadene på disse er omtrent like, selv om et fly har 2 og et annet 4 motorer.

Om A380 hadde hatt 2 motorer, ville det ikke endret noen ting
Veldig interessant.
Tusen takk for god forklaring Someone!
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 10:10   #152
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Det blir spennede å se om Airbus vil utvikle nye flytyper istedenfor.
Akkurat, du traff spikeren pä hodet ! Det riktige tidspunkt er kommet for ä erstatte skuffelsen ved annonsert A380 produksjonsstopp med ä skape tilsvarende hjertelig glede ved ä ta fatt i et nytt program som vi her AvGeeks kan se frem til !? Selv mener jeg riktig tid er kommet for A322 = A321 + 10 fuselage frames = 1,386" fra rhs doorsill 1L til lhs doorsill 4L i kabinen oppe/+3 AKH = totalt 13 AKH nede i lasterommene (med mye annet snazzy stoff) !?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 10:53   #153
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 776
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

MEN...kan dette bety en renessanse for B747-8i? Det må da finnes et marked for wide-body fly over 777X og a350-1000? Jeg vil anta at B747-8i kan ta vesentlig mer cargo enn disse to?

Dessuten virker det som Lufthansa har god erfaring med sine 747-8i.

https://www.dn.no/luftfart/reiseliv/...til/2-1-402858
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 10:56   #154
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Nei, 747 i passasjerversjonen er død.

Den har omtrent de samme utfordringene som A380
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 11:51   #155
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,184
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, 747 i passasjerversjonen er død.

Den har omtrent de samme utfordringene som A380
Hva er den største utfordringen de har?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 12:29   #156
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
EK 123... Det er jo helt sykt! Jeg sendte takkemail til CCOen for å ha holdt programmet levende såpass lenge.
Neste mandag går det feks ikke mindre enn NI A380-flighter fra Dubai til London, litt ujevnt fordelt mellom LHR og LGW. Den dglige flighten til NCE er et høydepunkt når dagene tilbringes i de områder. Kald pils på stranda i Saint-Laurent-du-Var gjør seg fint til, når vinden blåser i riktig retning
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 12:32   #157
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Hva er den største utfordringen de har?
At det finnes fly som gjør nesten det samme til en lavere kostnad
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 12:45   #158
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Ha, ha, har EK lagt inn et par i bestillingen som reservefly ved teknisk... ?? Så mange i flåten burde det være nødvendig...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 15:25   #159
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Ha, ha, har EK lagt inn et par i bestillingen som reservefly ved teknisk... ?? Så mange i flåten burde det være nødvendig...
De kan sikkert få de tre testmaskinene billig :-)
C130 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 15:41   #160
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
De kan sikkert få de tre testmaskinene billig :-)


To av dem er allerede gitt til museer og den siste vil ingen ha

Testmaskinene er også både tunge og endel annerledes enn produksjonsmadkinene
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Comac ARJ-21 aka 909 - status og driftssetting LN-AFG Flyforum 71 27-03-2025 10:52
Boeing 787 - status og driftssetting Discus Flyforum 782 26-11-2024 20:04
British Airways A380-ruter og status petter380 Flyforum 157 13-07-2023 07:45
Qantas Airbus A380 - status kristian Flyforum 28 02-10-2019 04:16
Air France A380 - status mach.86 Flyforum 33 10-02-2019 19:34


All times are GMT +2. The time now is 01:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.