Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2019, 10:22   #1
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Finnes det situasjoner hvor kapteinen kan "trumfe" beskjeder fra ATC? F.eks hvis han mener ordren setter fartøyet i fare?
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 11:03   #2
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Finnes det situasjoner hvor kapteinen kan "trumfe" beskjeder fra ATC? F.eks hvis han mener ordren setter fartøyet i fare?
I utgangspunktet kommer jeg bare på et tilfelle hvor pilot kan "trosse" intruksjon fra ATC og det er ved TCAS RA. La oss si at ATC oppdager at han har gjort en feil og oppdager et kollisjonstilbud og gir intruksjon om climb. I samme øyeblikk har TCAS "oppdaget" samme situasjon og gir RA "descend". Da skal pilot følge TCAS RA og descende.

Pilot har alltid mulighet til å ikke akseptere klarering fra ATC. Klareringen kan være utstedt når det finnes forhold som ikke er kjent for flygeleder, eller basert på erfaring/antagelser fra flygeleder som ikke stemmer helt i det aktuelle tilfellet. Men da er standard prosedyre at pilot skal be om alternativ klarering. Et eksempel på dette kan være under radarleding, og man gir en vektor som går rett mot en cumulonimbus som ikke er synlig på radar. Da kan pilot be om en annen vektor.

Hva angår landingsklarering kan den utstedes når det er "reasonable assurance" at RWY er klar inne landende fly kommer inn over RWY. Reasonable assurance baseres jo da på at flyet som landet foran, bruker normal tid på å forlate RWY. Av og til tar det litt lenger tid enn vanlig.

En annen regel sier da at man ikke skal ha mer enn et fartøy på/over RWY om gangen. Så denne regelen gjorde da at TWR må instruere go-around til fly på final, han har egentlig ikke noe valg om reglene skal følges.

Hva som skjedde i dette tilfellet vet jeg ikke. Men om intruksjonen om go-around kom så sent at flyet nærmest var i flare og nesten uansett ville hatt hjula på asfalten, kan det hende at flyverne kikket ut av vinduet og så at Turkish uansett ville være godt klar av banen innen de nådde bort til der den var, valgte å lande uansett, og heller forklare situasjonen i etterkant. På short final (om han nå var det) er det uansett hverken tid eller anledning til diskusjon eller "anmodning om alternativ klarering" på radio. Om pilot kan sannsynliggjøre at det sikreste er å gjennomføre landingen til tross for instruksjon om go-around, vil kanskje undersøkerne gi ham rett i det. Om han derimot lå så langt ute at en go-around ikke ville vært noen stor sak, får du nok et forklaringsproblem.

Jeg understreker at jeg forsøker å uttale meg generelt, og ikke om denne spesifikke hendelsen.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is online now   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 11:16   #3
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,716
Default Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
I utgangspunktet kommer jeg bare på et tilfelle hvor pilot kan "trosse" intruksjon fra ATC og det er ved TCAS RA. La oss si at ATC oppdager at han har gjort en feil og oppdager et kollisjonstilbud og gir intruksjon om climb. I samme øyeblikk har TCAS "oppdaget" samme situasjon og gir RA "descend". Da skal pilot følge TCAS RA og descende.

Pilot har alltid mulighet til å ikke akseptere klarering fra ATC. Klareringen kan være utstedt når det finnes forhold som ikke er kjent for flygeleder, eller basert på erfaring/antagelser fra flygeleder som ikke stemmer helt i det aktuelle tilfellet. Men da er standard prosedyre at pilot skal be om alternativ klarering. Et eksempel på dette kan være under radarleding, og man gir en vektor som går rett mot en cumulonimbus som ikke er synlig på radar. Da kan pilot be om en annen vektor.

Hva angår landingsklarering kan den utstedes når det er "reasonable assurance" at RWY er klar inne landende fly kommer inn over RWY. Reasonable assurance baseres jo da på at flyet som landet foran, bruker normal tid på å forlate RWY. Av og til tar det litt lenger tid enn vanlig.

En annen regel sier da at man ikke skal ha mer enn et fartøy på/over RWY om gangen. Så denne regelen gjorde da at TWR må instruere go-around til fly på final, han har egentlig ikke noe valg om reglene skal følges.

Hva som skjedde i dette tilfellet vet jeg ikke. Men om intruksjonen om go-around kom så sent at flyet nærmest var i flare og nesten uansett ville hatt hjula på asfalten, kan det hende at flyverne kikket ut av vinduet og så at Turkish uansett ville være godt klar av banen innen de nådde bort til der den var, valgte å lande uansett, og heller forklare situasjonen i etterkant. På short final (om han nå var det) er det uansett hverken tid eller anledning til diskusjon eller "anmodning om alternativ klarering" på radio. Om pilot kan sannsynliggjøre at det sikreste er å gjennomføre landingen til tross for instruksjon om go-around, vil kanskje undersøkerne gi ham rett i det. Om han derimot lå så langt ute at en go-around ikke ville vært noen stor sak, får du nok et forklaringsproblem.

Jeg understreker at jeg forsøker å uttale meg generelt, og ikke om denne spesifikke hendelsen.
En pilot kan, som du sier, sette spørsmål ved en klarering og be om en eventuell alternativ en. I en nødsituasjon gjør en pilot det som skal til uavhengig av klarering (decompression, terrain avoidance, TCAS, engine failure osv), men på short final går man virkelig rundt når tårnet sier det! Kan hende crewet her så Turkish-maskinen og så at det sannsynligvis ville gå, men når man får en go-around på short final stiller man ikke spørsmål ved det, da går man rundt. For alt man vet kan tårnet gi go-around på grunn av noe helt annet enn det man ser selv, og short final er ikke tiden og stedet å begynne å stille spørsmål. Da går man heller rundt og stiller spørsmål senere.

Quote:
Originally Posted by Nona View Post
Og dette har Norwegian-pilotene bekreftet overfor deg? Eller har du lest det i VG?-Da sa de kanskje, hvorfor de valgte, å ignorere instruksen fra tårnet også?
Hvordan vet du at de «valgte å ignorere?» Kan hende de ikke hørte, det er for eksempel lett å stille volumet på radioen for lavt. Å ignorere en go-around er noe av det potensielt farligste man kan gjøre.

Last edited by semmern; 20-01-2019 at 11:19.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 11:42   #4
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
For alt man vet kan tårnet gi go-around på grunn av noe helt annet enn det man ser selv, og short final er ikke tiden og stedet å begynne å stille spørsmål. Da går man heller rundt og stiller spørsmål senere.
Du har selvfølgelig rett, og ære være deg for det!
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is online now   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 11:51   #5
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Sjeldent har jeg sett så mange forsøke å unnskylde en nestenulykke, uten noen innsikt i saken...
Som jeg erindrer det ble nevnt litt høyere opp i bibelen her, så er det vel generelt det greieste å vente til det dukker opp litt mer flesk på beinet. Kan jo være et utall av årsaker til at beskjeden ikke kom frem (ref. EGKK approach freq deliberate stuck mike issue), task saturation, radio failure ombord på enten radio box, antenner el.l. +++ Kort oppsummert, mange faktorer vi ikke aner noe om pr nå.

Antar at det ganske raskt var noen fra det finske Onnettomuustutkintakeskus og ville ha en kopi av CVR fra EI-FYA. Der vil det tydelig fremkomme hva som faktisk kom frem av instruksjoner til cockpit - både radiooverføring og internprat og eventuelle vurderinger i cockpit.

Bare å lene seg stille og rolig tilbake og vente på litt mer nødvendige inputs - som jeg antar de fleste av dere forstår så er det ikke akkurat normal SOP verken hos Norwegian eller andre vestlige flyselskap å lande på tross av go-around klareringer ...
73H is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 12:27   #6
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,293
Default Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Som jeg erindrer det ble nevnt litt høyere opp i bibelen her, så er det vel generelt det greieste å vente til det dukker opp litt mer flesk på beinet. Kan jo være et utall av årsaker til at beskjeden ikke kom frem (ref. EGKK approach freq deliberate stuck mike issue), task saturation, radio failure ombord på enten radio box, antenner el.l. +++ Kort oppsummert, mange faktorer vi ikke aner noe om pr nå.

Antar at det ganske raskt var noen fra det finske Onnettomuustutkintakeskus og ville ha en kopi av CVR fra EI-FYA. Der vil det tydelig fremkomme hva som faktisk kom frem av instruksjoner til cockpit - både radiooverføring og internprat og eventuelle vurderinger i cockpit.

Bare å lene seg stille og rolig tilbake og vente på litt mer nødvendige inputs - som jeg antar de fleste av dere forstår så er det ikke akkurat normal SOP verken hos Norwegian eller andre vestlige flyselskap å lande på tross av go-around klareringer ...
Exactly. Kul copy pasta der
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 11:44   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,293
Default Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Sjeldent har jeg sett så mange forsøke å unnskylde en nestenulykke, uten noen innsikt i saken...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 12:25   #8
Nona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
Default Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Sjeldent har jeg sett så mange forsøke å unnskylde en nestenulykke, uten noen innsikt i saken...
Sjeldent har jeg sett så mange skråsikre uttalelser, fra folk totalt uten innsikt i saken...
Nona is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 12:58   #9
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,716
Default Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Quote:
Originally Posted by Nona View Post
Sjeldent har jeg sett så mange skråsikre uttalelser, fra folk totalt uten innsikt i saken...
Du gir inntrykk av å ha innsikt gjennom måten du skriver på. Fortell gjerne de to-tre 737-pilotene i denne tråden hva du vet, inkludert han som faktisk flyr for Norwegian
semmern is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare Someone Flyforum 67 25-02-2025 10:45
Flybe Nordic starter TRD-HEL og UME-HEL fra vinterprogrammet MD90 Flyforum 38 19-06-2012 01:18
HEL-ARN-LHR-HEL (allt 23FEB11) Ludde TripReports 2 28-02-2011 00:52
HEL-MUC-BCN-EAS(taxi)BIQ-ORY(AF Le Cars)CDG-HEL Ludde TripReports 2 28-03-2009 19:17


All times are GMT +2. The time now is 21:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.