![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Finnes det situasjoner hvor kapteinen kan "trumfe" beskjeder fra ATC? F.eks hvis han mener ordren setter fartøyet i fare?
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Pilot har alltid mulighet til å ikke akseptere klarering fra ATC. Klareringen kan være utstedt når det finnes forhold som ikke er kjent for flygeleder, eller basert på erfaring/antagelser fra flygeleder som ikke stemmer helt i det aktuelle tilfellet. Men da er standard prosedyre at pilot skal be om alternativ klarering. Et eksempel på dette kan være under radarleding, og man gir en vektor som går rett mot en cumulonimbus som ikke er synlig på radar. Da kan pilot be om en annen vektor. Hva angår landingsklarering kan den utstedes når det er "reasonable assurance" at RWY er klar inne landende fly kommer inn over RWY. Reasonable assurance baseres jo da på at flyet som landet foran, bruker normal tid på å forlate RWY. Av og til tar det litt lenger tid enn vanlig. En annen regel sier da at man ikke skal ha mer enn et fartøy på/over RWY om gangen. Så denne regelen gjorde da at TWR må instruere go-around til fly på final, han har egentlig ikke noe valg om reglene skal følges. Hva som skjedde i dette tilfellet vet jeg ikke. Men om intruksjonen om go-around kom så sent at flyet nærmest var i flare og nesten uansett ville hatt hjula på asfalten, kan det hende at flyverne kikket ut av vinduet og så at Turkish uansett ville være godt klar av banen innen de nådde bort til der den var, valgte å lande uansett, og heller forklare situasjonen i etterkant. På short final (om han nå var det) er det uansett hverken tid eller anledning til diskusjon eller "anmodning om alternativ klarering" på radio. Om pilot kan sannsynliggjøre at det sikreste er å gjennomføre landingen til tross for instruksjon om go-around, vil kanskje undersøkerne gi ham rett i det. Om han derimot lå så langt ute at en go-around ikke ville vært noen stor sak, får du nok et forklaringsproblem. Jeg understreker at jeg forsøker å uttale meg generelt, og ikke om denne spesifikke hendelsen.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,716
|
![]() Quote:
Hvordan vet du at de «valgte å ignorere?» Kan hende de ikke hørte, det er for eksempel lett å stille volumet på radioen for lavt. Å ignorere en go-around er noe av det potensielt farligste man kan gjøre. Last edited by semmern; 20-01-2019 at 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Du har selvfølgelig rett, og ære være deg for det!
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Antar at det ganske raskt var noen fra det finske Onnettomuustutkintakeskus og ville ha en kopi av CVR fra EI-FYA. Der vil det tydelig fremkomme hva som faktisk kom frem av instruksjoner til cockpit - både radiooverføring og internprat og eventuelle vurderinger i cockpit. Bare å lene seg stille og rolig tilbake og vente på litt mer nødvendige inputs - som jeg antar de fleste av dere forstår så er det ikke akkurat normal SOP verken hos Norwegian eller andre vestlige flyselskap å lande på tross av go-around klareringer ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,293
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,293
|
![]()
Sjeldent har jeg sett så mange forsøke å unnskylde en nestenulykke, uten noen innsikt i saken...
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,716
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare | Someone | Flyforum | 67 | 25-02-2025 10:45 |
Flybe Nordic starter TRD-HEL og UME-HEL fra vinterprogrammet | MD90 | Flyforum | 38 | 19-06-2012 01:18 |
HEL-ARN-LHR-HEL (allt 23FEB11) | Ludde | TripReports | 2 | 28-02-2011 00:52 |
HEL-MUC-BCN-EAS(taxi)BIQ-ORY(AF Le Cars)CDG-HEL | Ludde | TripReports | 2 | 28-03-2009 19:17 |