![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
|
![]()
Samferdselsdepartementet har sendt et forslag til vektrabatt i flyavgiftene ut på høring. Kort sagt er forslaget at man skal trekke fra 6 tonn i beregningsgrunnlaget for flyavgiftene. For f.eks Widerøe sine små dasher betyr det en reduksjon på nesten 40%
https://www.dn.no/luftfart/jon-georg...ift/2-1-512759 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Kan vi se et mulighetsbilde for økt bruk av mindre jetfly for SAS? CRJ seriene (til og med de eldre) vil jo kunne dra nytte her, til tross for fuel/overhead.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Born to run
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 623
|
![]()
Så headingen her, og lurte på om jeg skulle slenge meg på slanker'n ;-)
__________________
Grab your tickets and your suitcase, |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Lenge leve forutsigbarhet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Blir vel regional selskaper over hele linja da. En Dash hvert kvarter OSL-SVG/BGO/TRD-OSL
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
|
![]() Quote:
Dette hjelper på de tynne rutene med små fly, men ikke der man kan fly større maskiner. Selv om avgiften hadde vært null så slår en 189 seters 737-800 en liten Dash |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Dette er samme beregningsmåte som ble tidligere, uten at Dash eide luftrommet av den grunn.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Slik jeg leser det, så betyr dette intill 6 tonn i rabatt for samtlige flytyper, også medium (737/320, m.fl) og heavy (777/330/747, m.fl)...? Det vil selvsagt ha mest å si for mindre flytyper, da den prosentmeessige rabatten blir større, men gir ingen stor gevinst for å fly mindre fly oftere...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Nedsiden med forslaget er at underveisavgiftene kan bli satt opp. Det vil bety lavere inntekter for Avinor fordi man får færre fly i transitt gjennom norsk luftrom. I praksis gir man bort kunder til nabolandene våre, selv om en reduksjon i avgiftene for innenlands flytrafikk er positivt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
|
![]() Quote:
Men hvor mye trafikk vil routes annerledes? Vær er vel fortsatt en viktigere faktor, samt at landene rundt vel har/hadde høyere avgifter de og? Ikke umulig nedgangen blir såpass liten at det veies opp med høyere priser? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
|
![]()
Da blir forslaget innført fra 1 mars 2020, slik at de regionale rutene kommer styrket ut. Widerøe (og Air Leap) er vel vinnerne her
https://www.dn.no/luftfart/fly/flyav...ene/2-1-729087 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Giæver jr. med brev til samferdselsdepartementet | IL-2 | Småprat | 1 | 12-06-2012 17:00 |
Samferdselsdepartementet vil finne plass for tredje rullebane på OSL | Desk pilot | Flyforum | 35 | 23-04-2012 13:47 |
Ryanair øker avgiftene | Concorde | Flyforum | 43 | 28-05-2008 23:13 |
Torp reduserer avgiftene... | EB | Flyforum | 10 | 21-12-2004 12:42 |