![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
I DN lørdag 5. januar er det en sak om skatt og bonuspoeng:
https://www.dn.no/politikk/skatt/fin...eng/2-1-511846 (Bak betalingsmur) Utgangspunktet for saken er at staten mener at lovendringer som kom i 2013 nå åpner for at flyselskapene må utlevere informasjon om bonuspoeng. Flyselskapene er uenige. Dommen der SAS vant og slapp å utlevere informasjon er fra 1999. Jeg gjetter på at dette kommer til å havne i rettsvesenet på nytt. Last edited by Discus; 06-01-2019 at 16:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]()
Jeg har ikke lest alle ovennevnte poster, så jeg vet derfor ikke om dette har vært tatt opp allerede.
Et tenkt scenario: «A» har en jobbreise til f.eks. Australia og reiser på økonomiklasse. På veien hjem finner han ut at han ønsker å betale av egne penger for å bli oppgradert til business class. Dette betyr selvfølgelig at han får mange flere bonuspoeng for hjemturen enn han ville fått uten å betale og bli oppgradert, la oss for enkelthets skyld si 20 000 i stedet for 10 000 poeng. To år senere bestiller «A» en bonusreise og bruker bl.a. 10 000 av de ovennevnte 20 000 poengene. Hvem skal så avgjøre om de 10 000 poengene som bruker er de private poengene eller jobbpoengene? Hvordan løses dette? Det er altså arbeidstaker som skal gi beskjed til sin arbeidsgiver om at han bruker bonuspoeng på privatreiser, og så skal arbeidsgiver innrapportere dette. Men hva gjør du hvis du har byttet jobb i mellomtiden og fått en ny arbeidsgiver??? Dette (og flere andre «problemer») ble nevnt i «Debatten» i NRK1 i kveld. Jeg tror ikke noen hverken i regjeringen eller byråkratene i departementene eller skattevesenet har skjønt rekkevidden av dette, hva det betyr av merarbeid for arbeidsgiver som nå må innrapportere dette hver eneste måned. Det som er sikkert er i hvert fall at det vil koste mye mer å administrere dette enn det staten får inn i skatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]() Quote:
Er det virkelig noen som tror dette er kontrollerbart? Det vil koste MYE mer å administrere dette enn det staten får inn av skattepenger. Jeg skjønner overhodet ikke hvordan regjeringen kan innføre slike regler. De lovte mindre byråkrati i Norge, men det blir jo bare mer og mer! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet | Sykkelthor | Småprat | 15 | 31-03-2017 19:34 |
BA åpner Seoul | Someone | Flyforum | 3 | 03-05-2012 15:04 |
Åpner for prishopp | sirpjalle | Flyforum | 5 | 25-04-2008 07:39 |
Flybonus kan bli ESA-sak | AirbusTrond | Flyforum | 15 | 22-10-2007 13:54 |
Åpner for gambling på fly | Trety | Flyforum | 0 | 02-11-2005 22:42 |