![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg vet ikke noe mer enn det SAS sier og skriver.
For å få Lifetime Gold-medlemskap må du kvalifisere deg for EuroBonus Gull-status hvert år i ti år på rad ved å enten opptjene grunnpoeng eller ta kvalifiserende flygninger med SAS eller Widerøe. Hvis du har fått et Gull-kort i gave fra et Diamant-medlem, som en del av en firmaavtale eller på noen andre måter enn opptjening av grunnpoeng og kvalifiserende flygninger, vil Gull-statusen du har i denne perioden ikke telle mot Lifetime Gold. Når du oppnår EuroBonus Gull eller Diamant, vil du dessuten ha denne statusen for resten av din nåværende kvalifiseringsperiode og for den neste kvalifiseringsperioden. For at et år skal være kvalifisert for Lifetime Gold, må du imidlertid kvalifisere deg for Gull-status på nytt i hver kvalifiseringsperiode. At det kanskje ikke fungerer helt sånn likevel er kanskje ingen stor overraskelse, men vet ikke om jeg hadde satset på det (Du skal jo ikke få grunnpoeng med SAS EuroBonus Mastercard - bare nivåbyggende statuspoeng)
Bare en passasjer... Last edited by TG923; 29-12-2018 at 18:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
SAS har også hatt kampanjer hvor man har oppnådd statuspoeng (som ikke kan brukes til uttak av bonusreiser) selv om dette er en stund siden nå. Hva vil du ellers kalle poengene fra kredittkortene som gir deg høyere status, men som ikke kan brukes til bonusreiser?
![]() |
![]() |
#104 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Jeg er også usikker, i denne sammenhengen vil jo gullkortet bli opptjent på en kombinasjon av 20.000 ´kjøpte status(grunn?)poeng og 25.000 opptjente, vet ikke om Sas har noe system for gå inn i den materien på dette (?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Korrekt, min feil, i EB-vilkårene fra mars 2018 står det nå: Quote:
![]() |
![]() |
#106 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg beholder mitt ut 2019 for å kunne bruke det jeg regner som min siste CT i 2019 (opptjent i 2018) Etter det gidder jeg ikke mer, og vi da holde meg til Visa og MC |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dagens erfaring med AMEX.
Fikk kortet rett før jul (Premium, hadde DNB Plat). Aktiverte den 31 Des. Ringte kundeservice i dag for å bestille ekstra kort. Gikk gjennom med en gang, ingen vente tid. Fikk beskjed om at ekstra kort ikke er tilgjengelige enda, kommer i første halvåret. (Dvs i praksis at jeg betaler for kortet som inkluderer en gratis ekstra kort uten å kunne få ekstra kort. Noen som har klart å få noe penger tilbake fra de?) Ellers måtte jeg prate engelsk da jeg forsto ikke hva hun svensk dame sa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har hatt et helvete med amex de siste dagene.... viste seg at de hadde satt kredittgrensen min til 20’ selv om den var 100+ på det gamle kortet. Greit at det ikke er samme selskap, men det får da være måte på! NOE informasjon burde de jo gi oss kunder!
Men; Jeg ser nå at de legger til 2,43% i gebyr på alle mine transaksjoner i utlandet. Vet at DnB ga en litt dårligere kurs på SAS platinum, men denne % på 2,43 er ganske heftig og jeg sitter å undrer på om alt er verdt det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det gamle hadde vel et valutapåslag på 2% tror jeg. Men helt enig, og så tror jeg de skyter seg selv dugelig i kneet ved faktisk å legge det inn i kontoutskriften som "gebyr" - blir veeeeldig synlig.
![]() |
#111 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sendte en e-post til den kreditt e-posten jeg har fått. Ble oppringt noen timer etter. Tror de prøver å yte litt ekstra fordi jeg har kjeftet en del. De informerte om at det var 2,5 % på alt i utland. Her hvor jeg nå er må brukerstedet betale 4,5%. Begynner å bli mange % dette!
De klarte selvsagt å rote til forfallsdato og periode på mitt kort selv jeg fikk bekreftet to ganger i går at alt var ok. Skal gjøre et meget stort kjøp og har planlagt dette lenge. Begynner nå å bli mektig lei rotet deres!!! Noen som vet noe mer om hva DnB kommer med? |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette ligner desverre veldig på det Amex jeg kjenner gjennom mange år. Dyrt og dårlig er vel den beste beskrivelsen. Det har kun vært CT som har gjort at jeg har benyttet Amex. Alle andre kredittkort har en kundebehandlig som er milevis bedre enn Amex. En gang jeg ringte å klaget på en feil de hadde gjort resulterte i at jeg ble skjellt ut etter noter av en kundeansvarlig. Ble kalt idiot og en rekke andre ting. Klippen den gangen korten, og var uten i et par år inntil CT kom.
Som tidligere sagt er jeg skeptisk til det nye kortet og prising. Amex gir i utgangspunktet dårligere kurs enn andre kort jeg har brukt ( har skjekket med transaksjoner samme dag), og hvis de i tillegg ahr gebyr på toppen, da blir det dyrt å bruke i utlandet. Noen land har sågar ekstra tillegg for Amex, slik at man ender opp med påslag på fort 5 % på toppen av en dårlig kurs i utgangspunktet. Da blir det dyrt, og dermed egentlig ikke verd å bruke utenlands. Kombinert med dårlig eller ikke eksisterende service, og det faktum at mange sted ikke ønsker er tilbyr Amex tilsier jo man burde velge andre Som tidligere sagt beholder jeg mitt kort intil videre for å sikre meg bruken av årets CT. Jeg ser noen sier at det ikke er nødvendig å ha kortet pga bytte av levrandør, men er det noe jeg ikke gjør, så er det å stole på Amex. Kommer til å benytte kortet i kombo med Trump osv for å samle poeng, og bare bruk i Norge. For Amex betyr dette at de bare med meg mister mer enn 100 tusen i omsetning. Som dere skjønner er jeg ikke særlig happy med de nye vilkårene. Jeg anbefaler alle å gå igjennom sitt forbruksmønster å sikre seg at deres bruk av Amex ikke blir urimelig dyrt. Å tro Amex vi gi bedre vilkår etter hvert er vel som å tro på Julenissen. Så vær litt kritisk til kostnaden ved bruken, og ikke bare se på poengene man kan få ved bruk. Just my 5 cents |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]() Quote:
Jeg skal la dem få en mulighet (skal snart bestille flybilletter og bruke kortet i utlandet), men hvis kundeservicen er like elendig som før og det er ekstrapåslag for å bruke det, er det over og ut for godt. Husk at det er vi forbrukere som bestemmer; si opp kortet hvis det ikke blir bedre! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Siden Elite kortet jeg ba om å oppgradere til i julen lar vente på seg og jeg ikke har fått noe info eller bekreftelse på at det er ok forsøkte jeg å aktivere Premium kortet i dag. Det var ikke mulig. "Beklager. Det er ikke mulig" - står det på skjermen. De har også fjernet meldingstjenesten på Facebook nå og kundeservice er ikke åpen i helgen. Nice.
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg har fått min første faktura og ser en haug med tillegg for bruk i utlandet. Jeg var ikke klar over dette og er ikke imponert over hvordan de har informert om dette. Dette blir kun for bruk i Norge og til å kjøpe SAS billetter. Kortet er i det minste gratis å ha.
Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Det står transaksjonsavgift under hver transaksjon i utenlandsk valuta. Den varierer etter beløpets størrelse. Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det som er ganske uvant for mange av oss er å spesifisere vautapåslaget på denne måten, det er jo en helt unik måte å bringe oppmerksomhet til dette relativt høye påslaget. DNB, SEB og andre kredittkort jeg har hatt har alltid bakt dette inn i den totale NOK prisen på hver transaksjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Men er dette da et tillegg eller bare en spesifisering? Sent from my iPhone using Tapatalk
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 06-01-2019 at 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN | SBT | TripReports | 32 | 21-05-2018 16:16 |
SAS med nytt PointEarner-kort | FlightDeck | Reiseforum | 13 | 08-02-2013 19:02 |
Nytt UA MP kort? | SQ 777 | Småprat | 11 | 06-02-2013 19:10 |
Kan kort fra SpendOn brukes på sas.no? | sarpingen87 | Småprat | 5 | 30-12-2012 11:16 |
Nytt Visa kort og E-Tickets | Bll spotter | Flyforum | 20 | 07-03-2009 10:53 |