![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Forbrukerrådet vil nå ha en slutt på at vi kan tjene bonuspoeng hos flyselskapene på våre kredittkort.
Fra NRK: Quote:
Hva med å la det norske folk få "tenke sjæl" til en forandring ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Mulig dette har teke av i meste laget, men synd om det forsvinn. Eg har nok ikkje drege inn då sabla mykje samanlikna med andre, men nokre tusenlappar i året utgjer det nok. Så eit evt forbod vil utgjere ein tur eller to mindre i året
![]() Må jo dra med seg alt anna av kick-back og rabattar også, i såfall. Skjøna jo at nokon andre dreg inn pengane eg "får", men rekna med at dei klare å setje seg i gjeld uansett. Har forøvrig betalt alle med kredittkort før EB og cash points funka innanlands igjen, pga and dei andre fordelane med kredittkorta. Kryssa fingrane.
![]() |
#3 |
Browncoat
|
![]()
Har blitt prøvd, og da får man programmer som Luksusfellen
![]() ![]() ![]()
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har ikke de gode seertall, da? Ingen grunn til å sperre da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Nå er det jo ikke Forbrukerrådet som bestemmer dette Og etter de klarte endre så man aldri vet når bensinen er billig lenger, så har jeg mistet det meste av respekten for akkurat dette supperådet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Rakettforskar
|
![]() Quote:
Uten at eg er så sabla opplyst om dette, så vika det jo som ei sak embedsverket klare å lage symbolpolitikk av, for å vise handlekraft. Så då "hjelp" nok dette rådet i denne saka.
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Klassisk norsk politikk dette, det store flertallet må bøye seg får et fåtall som ikke klarer å styre seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Et forbud er kanskje ikke ønskelig eller mulig, men det er jo flere sider her som er negative. Utvilsomt er jo det slik at det fungerer slik at de som har best kontroll og gjerne best økonomi, tjener på dette, mens mange i den andre skalaen taper på det. Og i praksis blir jo det da de med dårligst kontroll/dårligst økonomi - altså stort sett folk som har de mer vanskelig økonomisk som til syvende og sist betaler for bonusen andre kan hente ut. Om det er rett og rimelig kan det vel være delte meninger om.
Et annet perspektiv er at det gir mindre transparens mht hva man egentlig betaler for varer og tjenester, når man stadig skal opererer med bonuser. Man skal ha ganske god oversikt for å maksimere dette. For noen er det en hobby, for andre er det bare et rent irritasjonsmoment at man må sette seg så mye inn i ting før man skal handle og finne ut hvilke kort man skal bruke. Det er egentlig mitt største ankepunkt. Ellers synes jeg norsk politikk på dette området er relativt fornuftig, og det bra at vi har tilsyn og myndigheter som fører en viss kontroll. Selv om jeg ikke er for et forbud slik det er nå, så er det åpenbart negative sider også, og så spørs det jo bare hvor langt man ønsker å se utover egen nesetipp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg har heller tro på et gjeldsregister og strengere krav til at bankene skal sjekke betalingsevne, samt slutte å pushe kreditt enn et bonusforbud. Bonus eller ikke, de som sliter med orden på økonomien vil nok uansett slite med å motstå tilbud om kreditt uansett om det er bonus eller ikke.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 23-07-2018 at 22:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er millioner av mennesker i Norge som ikke havner på Luksusfellen, hva med oss?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
For de som ser på Luksusfellen, hvor mange sier at de mistet kontrollen fordi de prøvde tjene opp flere bonuspoeng?
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Hva blir det neste? At vi må betale skatt av de kronene vi sparer på handle kapitalvarer på tilbud/salg?
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
Forby huskjøp. Ingenting som fører så mange ut i uløkka som det ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Det kan godt hende at du har et poeng, men jeg har en subjektiv oppfatning om at dette ikke er det største problemet. Bare på en kort radioreklame får man servert 2 forbrukslånreklamer. På tv har du den mest forkastelige reklamen fra komplett bank som gjør et forsøk på å normalisere at "det er lov å unne seg noe spesielt", og da helst gjennom et forbrukslån fra samme bank. Og så har du "bestill nå/betal senere", som sikkert er veldig fristende en mørk novemberdag. Problemet er sammensatt, men mangelfull forståelse for personlig økonomi tror jeg er en rød tråd. Jeg tror heller ikke at gjeldsregister vil løse problemene, men det er nå en annen diskusjon.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Rakettforskar
|
![]()
Reklamen for desse galskap-låna må det gjerne bli slutt på. Det er vel ein anna diskusjon enn kort+evt bonus (sjølv om bransjen garantert finn noko anna å reklamere like hardt om).
Mulig eg ikkje forstår heile bildet, men at ikkje ei lita opprydding + gjeldsregister skal hjelpe litt, skjøna eg ikkje. Klart, ein kan jo sikkert få til å låne er god del før er kjem på den lista...
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En kunne sett på å kun ha bonusopptjening på den delen av omsetningen som blir tilbakebetalt ved første forfall. Da er det ikke noe poeng i å kjøpe for mer enn en kan betale tilbake, om det er poengopptjening som er årsaken til at enkelte gjør det. Det er uansett ulogisk, da renteutgiftene er høyere enn verdien av bonusen.
Det er nok andre årsaker til at noen kjøper for mer enn de klarer å betale tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Rakettforskar
|
![]()
Ser at gjeldsregisterordninga får ein aldri så liten back-fire.... Kanskje for mange her.
Slik eg ser det, så fell jo heile meininga med det bort. Ein må jo sjå på bruk og uteståande vel? https://e24.no/privat/slaar-alarm-ko...gjeld/24503127
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg hanker inn flere bonuspoeng på kortbruk enn med flyturer, så jeg synes dette er en dårlig plan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er jo bare et problem hvis man stanger i lånetaket eller det gjør at man havner over en grense som gjør at man får noe høyere gjeld. For de aller fleste er ikke dette noen stor utfordring
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
En ganske tullete regulering, det burde vaere utestaaende rentebaerende gjeld som burde gjelde. Dette blir jo fort en rask doed for mange poengtjenende kort. Jeg har mange kort jeg ikke bruker ofte, men jeg vil nok slette endel av dem naa. En loesning vil vare aa ha kort hvor hele regningen maa betales ved forfall, hvilket jeg selv gjoer uansett. Om man oensker kreditt, kan man be om at kredittgrensene senkes. Jeg har ofte grenser langt over det jeg noensinne vil bruke.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bonusforbud i strid med EØS avtalen | Hypern | Flyforum | 40 | 21-03-2013 23:38 |
Ryanair vil tvinge kunder til nytt kredittkort | CFN_001 | Småprat | 1 | 19-09-2011 23:57 |
Finnair vil innføre kredittkort-tilegg | MartinL | Flyforum | 17 | 28-01-2010 09:55 |
Forbrukerrådet advarer mot AB og valutakurs | litt-amatør | Flyforum | 7 | 29-06-2009 12:17 |
Forbrukerrådet ønsker ikke bonusreiser | MD11 | Flyforum | 9 | 19-11-2008 21:53 |