Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2018, 20:06   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Foreslår kvoter for flyreiser

Tror jeg klarer meg med 6 i 2019

https://www.nettavisen.no/na24/fores...423551243.html

Vet ikke hva jeg skal kreve pr reise , hva bør de gå for ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2018, 20:44   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: 4 Flyreise kvoter 2019 selges

Du får spørre politikerne på Stortinget som reiser hjem hver helg. De kommer nok til å være desperate etter å få tak i slike kvoter!

Last edited by Hickok; 25-10-2018 at 20:50.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2018, 20:53   #3
OttoL
ScanFlyer Crusty

Noen som bør kutte slalombrusen før de uttaler seg i media.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2018, 20:55   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Bongos Tryllereiser setter nå opp reisebørs har jeg hørt .. Personlig oppmøte i en stille bakgård på Lillestrøm ... Betaling i mynt eller bitcoin .. ettersom hvilken som er mest verdiløs før transaksjonen ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 09:14   #5
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Du får spørre politikerne på Stortinget som reiser hjem hver helg. De kommer nok til å være desperate etter å få tak i slike kvoter!
Kvoten skal da vel "selvfølgelig" ikke gjelde stortingspolitikere, på like linje med mobilskatt og andre typer fordeler de bevilger seg selv.
For de som jobber på stortinget er jo jobbmessig avhengig av å kunne bruke mobil og fly og skal derfor ha et unntak!
Eller?
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 09:27   #6
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Default Re: Foreslår kvoter for flyreiser

Hvis dette kvoteordningen går igjennom, vil 1000vis av arbeidsplasser gå tap for de som er avhengig å reise i jobbsammenheng, SAS, Norwegian, Wideroe osv går dukken grunnet lite pax - da går det utover handling på bakken. Dette for store ringvirkninger for Norge. Selvfølgelig skal dette gjelde alle og da blir ikke mange turer heim til a mor for disse på Løvebakken.

Like dumt forslag som denne flyseteavgiften som ble innført og nå foreslått økt betraktelig på utenlandsreiser.

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 10:11   #7
Wahoo
ScanFlyer Molded

Dersom man skulle gjøre noe i den retning måtte det jo heller være en max kilometer grense pr år.
Litt forskjell i CO2 utslipp på å reise 10 ganger til Thailand vs Oslo - Bergen for å si det sånn.

Tror nok dette bare begynnelsen på mange ulike (lite gjennomtenkte) politiske forslag for å begrense flytrafikken.
Flybransjen og passasjerer må nok regne med mye motvind fremover...

Klimavennlig ja, men samfunnsøkonomisk/verdensøkonomisk kan det bli en katastrofe. Spesielt for de land
som lever av turisme som allerede sliter med lav levestandard (og forurenser lite i verdenssammenheng!).

Så personlig ville jeg nok satt inn tiltak på andre områder som økonomisk og moralsk svir mindre.
Old 26-10-2018, 10:20   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Dersom man skulle gjøre noe i den retning måtte det jo heller være en max kilometer grense pr år.
Litt forskjell i CO2 utslipp på å reise 10 ganger til Thailand vs Oslo - Bergen for å si det sånn.

Tror nok dette bare begynnelsen på mange ulike (lite gjennomtenkte) politiske forslag for å begrense flytrafikken.
Flybransjen og passasjerer må nok regne med mye motvind fremover...

Klimavennlig ja, men samfunnsøkonomisk/verdensøkonomisk kan det bli en katastrofe. Spesielt for de land
som lever av turisme som allerede sliter med lav levestandard (og forurenser lite i verdenssammenheng!).

Så personlig ville jeg nok satt inn tiltak på andre områder som økonomisk og moralsk svir mindre.
Det var nå mest en start på en tankerekke og en prosess, da. Synes det virker lite gjennomtenkt. Men skal man nå målene om reduksjon i klimautslipp, som det er konsensus om må ned, må jo det ramme noen, også folk som frekventerer flyforum. Det er mange modeller rundt om, noen ser f.eks. på Canadas karbonskatt som et mindre byråkratisk alternativ, muligens.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 10:47   #9
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Det var nå mest en start på en tankerekke og en prosess, da. Synes det virker lite gjennomtenkt. Men skal man nå målene om reduksjon i klimautslipp, som det er konsensus om må ned, må jo det ramme noen, også folk som frekventerer flyforum. Det er mange modeller rundt om, noen ser f.eks. på Canadas karbonskatt som et mindre byråkratisk alternativ, muligens.
Joda, noe må selvsagt gjøres på alle områder. Men noen er mindre lurt kost/nytte/etisk å fokusere på enn andre.

Siden det er "fræddan" så kan det jo være lurt å merke seg hva som *egentlig* utgjør vårt verste personlige "utslipp"

sciencemag.org.

Quote:
The best way to reduce your carbon footprint is one the government isn’t telling you about

Last edited by Wahoo; 26-10-2018 at 10:51.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 11:24   #10
Bergern
ScanFlyer Dusty

Det skal nok bli meget vanskelig, og ikke minst dyrt, for staten å holde rede på alle flyreisene til folket. Tipper det sitter en haug med jurister rundt omkring og gleder seg... Og hva med FOT-rutene?
Pris (avgifter) og vaneendringer er nok, fortsatt, i overskuelig fremtid de gjeldende virkemidlene for staten til å påvirke folks flybruk.
Old 26-10-2018, 11:26   #11
haavig
ScanFlyer Silver

Et hårreisende håpløst forslag!

Det må jo være den enkeltes totale klimaavtrykk som i såfall må være avgjørende.

Et tenkt tilfelle kan jo være at jeg kjører tog til jobb hver dag hele året, mens naboen kjører diesel bil.

Hvorfor skal jeg da ha samme antall kvoter som han?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 12:11   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by haavig View Post

Det må jo være den enkeltes totale klimaavtrykk som i såfall må være avgjørende.
Det kan man selvfølgelig mene, men her er det altså forbruk av flyturer det dreier seg om.
Old 26-10-2018, 12:17   #13
Wahoo
ScanFlyer Molded

Hvorfor stoppe ved flykvote? Hva med dieselkvote, barnekvote, kjøttkvote, elektronikk-kvote etc?

Tror seriøst ikke kvoter er veien å gå. Man må prise det å forurense høyere, så får folk selv velge hva de ønsker/prioriterer å bruke pengene sine på og tilpasse livene sine deretter. Samtidig prise ned det som forurenser lite mindre for å drive frem endring og utvikling i teknologi, holdninger og adferd så raskt som mulig.
Old 26-10-2018, 12:40   #14
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Det kan man selvfølgelig mene, men her er det altså forbruk av flyturer det dreier seg om.
Det er det, men det er fortsatt en del av en helthet.

Tror bare 'klimasaken' blir satt i vanry av sånn tullete forslag.

Det er også et ekstremt sentraliserende forslag. Har hørt opptil flere ganger at Venstre profilerer seg som et 'disriktsparti'.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 13:14   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Et hårreisende håpløst forslag!

Et tenkt tilfelle kan jo være at jeg kjører tog til jobb hver dag hele året, mens naboen kjører diesel bil.

Hvorfor skal jeg da ha samme antall kvoter som han?
Det er bang on, synes jeg.

Jeg er faktisk for at vi kanskje må redusere klimaavtrykket vårt, men jeg er sterk motstander av at noen skal få diktere hvordan jeg skal gjøre det.

Min plan ville vært å la folk velge hva de vil kutte ned på. Du kan få gjøre det du vil mest, men kan ikke gjøre alt. Du kan ikke kjøre SUV, fly til leiligheten i Nice 40 ganger i året og grille rødt kjøtt. Men du kan gjøre det som betyr mest for deg.

Riktignok tror jeg ikke eeeeeegentlig på noe av dette, da det vil medføre store tap. Økonomien vil lide kraftig av nedsatt virksomhet på flere nivå, og mennesker har det ikke så godt med å akseptere en nedgang i levestandard. Så jeg kan ikke se noe annen reel miljøutvei enn at vi finner miljøvennlige teknologier som tillater folk å leve som de gjør, eller bedre, men samtidig med et mindre klimaavtrykk.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 13:27   #16
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Da må man også innføre kvoter på reiser med tog som går på fossilt brennstoff (Diesel) og ikke minst båter som bruker olje som drivstoff - biler med på fossilt brennstoff hurra for forslagstilleren fra Venstre.

Beklager Moderatorer at jeg la opp dette, men kunne ikke dy meg - da det ikke er bare flyene som bruker fossilt brennstoff og forurenser verden.

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 13:28   #17
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hvorfor stoppe ved flykvote? Hva med dieselkvote, barnekvote, kjøttkvote, elektronikk-kvote etc?

Tror seriøst ikke kvoter er veien å gå. Man må prise det å forurense høyere, så får folk selv velge hva de ønsker/prioriterer å bruke pengene sine på og tilpasse livene sine deretter. Samtidig prise ned det som forurenser lite mindre for å drive frem endring og utvikling i teknologi, holdninger og adferd så raskt som mulig.
Men da får man det typiske gnålet om at "de rike kan bare kjøpe seg ut av det".
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 13:49   #18
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Det vil de nok kunne med kvoter også.
Old 26-10-2018, 14:28   #19
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Ja, men hvis det blir slik at de rike i dette landet ikke får lov/kan bruke pengene sine her pga kvoter på alt mulig, så tar det nok ikke så lang tid før de flytter til et sted de kan. Sikkert noen som synes det er topp, men bra for Norge økonomisk er det i hvertfall ikke. Da sitter vi også igjen med en middelklasse som ikke lenger ser poenget med å gjøre en ekstra innsats da man ikke får noe igjen for det allikevel, og vi ender opp i "kommuniststat" liknende tilstander hvor ingen lenger gidder å jobbe mer enn for å fylle opp kvotene sine. Kvoter er ikke veien å gå.
Old 26-10-2018, 15:15   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Jeg har til gode å se forslag om hvordan man kan redusere bruken av fly som ikke er latterliggjort på Flyprat. Det lukter ofte mer av fornektelse enn noe annet. Vanligvis får jo journalister gjennomgå her, men at en journalist har referert en annen journalist som har snakket med noen er visst ikke noen grunn til å tenke seg om før man reagerer...

Den mest aktuelle kvoteordningen for flyreiser er vel å innlemme større deler av transportsektoren i EUs kvoteordning for CO2. Jeg tror ikke noen, heller ikke Kjetil Kjenseth, faktisk mener man skal innføre personlige rasjoneringskort.
Reply

Posting Rules