![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror jeg klarer meg med 6 i 2019
https://www.nettavisen.no/na24/fores...423551243.html Vet ikke hva jeg skal kreve pr reise , hva bør de gå for ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Du får spørre politikerne på Stortinget som reiser hjem hver helg. De kommer nok til å være desperate etter å få tak i slike kvoter!
Last edited by Hickok; 25-10-2018 at 20:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Noen som bør kutte slalombrusen før de uttaler seg i media.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bongos Tryllereiser setter nå opp reisebørs har jeg hørt .. Personlig oppmøte i en stille bakgård på Lillestrøm ... Betaling i mynt eller bitcoin .. ettersom hvilken som er mest verdiløs før transaksjonen ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
For de som jobber på stortinget er jo jobbmessig avhengig av å kunne bruke mobil og fly og skal derfor ha et unntak! Eller? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Hvis dette kvoteordningen går igjennom, vil 1000vis av arbeidsplasser gå tap for de som er avhengig å reise i jobbsammenheng, SAS, Norwegian, Wideroe osv går dukken grunnet lite pax - da går det utover handling på bakken. Dette for store ringvirkninger for Norge. Selvfølgelig skal dette gjelde alle og da blir ikke mange turer heim til a mor for disse på Løvebakken.
Like dumt forslag som denne flyseteavgiften som ble innført og nå foreslått økt betraktelig på utenlandsreiser. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Dersom man skulle gjøre noe i den retning måtte det jo heller være en max kilometer grense pr år.
Litt forskjell i CO2 utslipp på å reise 10 ganger til Thailand vs Oslo - Bergen for å si det sånn. Tror nok dette bare begynnelsen på mange ulike (lite gjennomtenkte) politiske forslag for å begrense flytrafikken. Flybransjen og passasjerer må nok regne med mye motvind fremover... Klimavennlig ja, men samfunnsøkonomisk/verdensøkonomisk kan det bli en katastrofe. Spesielt for de land som lever av turisme som allerede sliter med lav levestandard (og forurenser lite i verdenssammenheng!). Så personlig ville jeg nok satt inn tiltak på andre områder som økonomisk og moralsk svir mindre.
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Siden det er "fræddan" så kan det jo være lurt å merke seg hva som *egentlig* utgjør vårt verste personlige "utslipp" ![]() sciencemag.org. Quote:
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 26-10-2018 at 10:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det skal nok bli meget vanskelig, og ikke minst dyrt, for staten å holde rede på alle flyreisene til folket. Tipper det sitter en haug med jurister rundt omkring og gleder seg... Og hva med FOT-rutene?
Pris (avgifter) og vaneendringer er nok, fortsatt, i overskuelig fremtid de gjeldende virkemidlene for staten til å påvirke folks flybruk.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Et hårreisende håpløst forslag!
Det må jo være den enkeltes totale klimaavtrykk som i såfall må være avgjørende. Et tenkt tilfelle kan jo være at jeg kjører tog til jobb hver dag hele året, mens naboen kjører diesel bil. Hvorfor skal jeg da ha samme antall kvoter som han? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det kan man selvfølgelig mene, men her er det altså forbruk av flyturer det dreier seg om.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvorfor stoppe ved flykvote? Hva med dieselkvote, barnekvote, kjøttkvote, elektronikk-kvote etc?
Tror seriøst ikke kvoter er veien å gå. Man må prise det å forurense høyere, så får folk selv velge hva de ønsker/prioriterer å bruke pengene sine på og tilpasse livene sine deretter. Samtidig prise ned det som forurenser lite mindre for å drive frem endring og utvikling i teknologi, holdninger og adferd så raskt som mulig.
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Tror bare 'klimasaken' blir satt i vanry av sånn tullete forslag. Det er også et ekstremt sentraliserende forslag. Har hørt opptil flere ganger at Venstre profilerer seg som et 'disriktsparti'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Jeg er faktisk for at vi kanskje må redusere klimaavtrykket vårt, men jeg er sterk motstander av at noen skal få diktere hvordan jeg skal gjøre det. Min plan ville vært å la folk velge hva de vil kutte ned på. Du kan få gjøre det du vil mest, men kan ikke gjøre alt. Du kan ikke kjøre SUV, fly til leiligheten i Nice 40 ganger i året og grille rødt kjøtt. Men du kan gjøre det som betyr mest for deg. Riktignok tror jeg ikke eeeeeegentlig på noe av dette, da det vil medføre store tap. Økonomien vil lide kraftig av nedsatt virksomhet på flere nivå, og mennesker har det ikke så godt med å akseptere en nedgang i levestandard. Så jeg kan ikke se noe annen reel miljøutvei enn at vi finner miljøvennlige teknologier som tillater folk å leve som de gjør, eller bedre, men samtidig med et mindre klimaavtrykk.
![]() |
![]() |
#16 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Da må man også innføre kvoter på reiser med tog som går på fossilt brennstoff (Diesel) og ikke minst båter som bruker olje som drivstoff - biler med på fossilt brennstoff hurra for forslagstilleren fra Venstre.
Beklager Moderatorer at jeg la opp dette, men kunne ikke dy meg - da det ikke er bare flyene som bruker fossilt brennstoff og forurenser verden. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det vil de nok kunne med kvoter også.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja, men hvis det blir slik at de rike i dette landet ikke får lov/kan bruke pengene sine her pga kvoter på alt mulig, så tar det nok ikke så lang tid før de flytter til et sted de kan. Sikkert noen som synes det er topp, men bra for Norge økonomisk er det i hvertfall ikke. Da sitter vi også igjen med en middelklasse som ikke lenger ser poenget med å gjøre en ekstra innsats da man ikke får noe igjen for det allikevel, og vi ender opp i "kommuniststat" liknende tilstander hvor ingen lenger gidder å jobbe mer enn for å fylle opp kvotene sine. Kvoter er ikke veien å gå.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg har til gode å se forslag om hvordan man kan redusere bruken av fly som ikke er latterliggjort på Flyprat. Det lukter ofte mer av fornektelse enn noe annet. Vanligvis får jo journalister gjennomgå her, men at en journalist har referert en annen journalist som har snakket med noen er visst ikke noen grunn til å tenke seg om før man reagerer...
Den mest aktuelle kvoteordningen for flyreiser er vel å innlemme større deler av transportsektoren i EUs kvoteordning for CO2. Jeg tror ikke noen, heller ikke Kjetil Kjenseth, faktisk mener man skal innføre personlige rasjoneringskort. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Samferdselsdepartementet foreslår vektrabatt i avgiftene | Someone | Flyforum | 11 | 20-12-2019 18:40 |
Foreslår å legge ned Førde-Bergen | TG923 | Småprat | 1 | 01-03-2018 15:29 |
AI hos Booking.com foreslår reisemønster | robertaas | Småprat | 0 | 20-10-2017 18:48 |
Ryanair foreslår en base for Lisboa | flybilletterbillig | Småprat | 5 | 08-05-2012 19:20 |
Flyforum og CO2-kvoter | Tertit54 | Flyforum | 16 | 25-11-2007 07:34 |