![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,063
|
![]()
For de som synes flyene blir fullere og fullere (og også trangere) så har de helt rett. IATA presenterte nylig en graf som viser gjennomsnittlig fyllingsgrad for sine medlemmer fra 1991 og frem til i dag. Nå var starten av 90-tallet riktignok preget av Gulf Krig og økonomiske nedgangstider, men ser uansett hvordan flyene i dag er fullere enn noen gang
https://www.iata.org/publications/ec...prclt=AzYSDqDx |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Trolig bra for økonomien til selskapene. Men samtidig er vel dette noe som påvirker selskapene sin evne til å håndtere uregelmesigheter. Når det ikke er ledige seter, da hjelper det ikke at man "kan" sende passasjerene med et annet selskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,063
|
![]() Ja, men samtidig så var jo billettene vesentlig dyrere for 25 år siden slik at de kanskje klarte tjene penger på et lavere belegg. Selv om det skal sies at kostnadene også var høyere |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Er forundret over hvordan flyselskap klarer å hente seg inn etter alvorlig IRROPS.
La oss si OSL eller FRA har vore stengt et helt døgn grunnet ATC streik eller snøstorm. På Gardermoen betyr det mange hundre flyvinger borte og over det dobbelte på FRA. Antar at pax som planla å reise dagen med snag, kom seg forsinket fram. Selv med re-routing utenom problemområdet – dersom flyselskapene har en load factor på +80%, hvor kommer kapasiteten fra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,457
|
![]()
Ikke alle som reiser der og da. Mange som dropper å reise eller booker seg om senere. F.eks. forretningsreisende på vei til møter. Noen kjører, noen tar toget. Noen blir busset. Og mange connectionpax reiser andre ruter. Det løser seg alltid opp etter en dag eller to.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 413
|
![]() Quote:
LH/SK valgte å sende flyene fra FRA, for å unngå at det ble forsinkelser/kaos også på flightene til FRA, noe som antagelig var fornuftig. Bl.a. var det to avganger fra FRA til OSL som fløy av sted tomme, eller med et minimum av passasjerer. Det tok LANG tid å komme i orden igjen etter det kaoset, og personlig ble jeg 70 timer forsinket tilbake til OSL, til tross for at * sølvkort i prinsippet skal gi prioritet. Det hjalp selvfølgelig ikke at FRA ble delvis stengt igjen pga. vær to dager etter sikkerhetsbruddet, slik at flyvningen jeg egentlig hadde fått den dagen ble kansellert. Så det gikk ikke veldig smertefritt å komme i orden igjen for LH, men jeg har forståelse for at det var veldig vanskelig å hente seg inn igjen etter det kaoset, midt i sommerferieavviklingen, og tilhørende proppfulle fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! | Wig-wag | Småprat | 3 | 27-08-2012 12:48 |
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? | GFL | Bilder & foto | 1 | 12-04-2010 19:48 |
Fullere fly hos SAS Braathens | LN-RKF | Flyforum | 0 | 18-10-2004 06:43 |