Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-07-2018, 01:57   #21
Michael
ScanFlyer Silver

Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvor ofte skjer det vs. hva koster det å ha denne ekstreme dekningen til alle årets dager "i tilfelle" noe slikt skjer? Selvsagt, denne gang er det mer selvforskyldt og man burde sett det komme, men med litt diffus-filter på, så gjelder det jo akkurat det samme for om man får ekstremvær, om man får bombetrussel på flyplass, ulykker etc. Jeg tror ikke noen flyselskaper har råd til å ha denne 24/7 tilgangen, hvis det finnes noen - gi gjerne eksempler Hadde vært interessant å se.

Du må gjerne fortelle meg hvordan jeg får tak i noen som kan skifte dekkene mine kl 02:00 på en lørdag, utover at jeg kan ringe en sinnsykt dyr veghjelp som jeg evt. har betalt ned gjennom medlemsskap hos NAF eller liknende. Utover at det kanskje finnes i Norge, finnes det ikke en kjeft jeg kan ringe her i utlandet kl 04:00 i helga som skriver ut sykemelding til meg. Da må jeg til legevakt, og der må jeg nå snart betale 50€ for å dra på legevakta for ting som strengt tatt ikke trenger legevakt (altså som tar opp plass og tid fra de som faktisk er livstruende skadet).

At det sitter en med jalla-restau og kan gi deg pizza døgnet rundt ser jeg ikke på som noe underverk, disse pizzasjappene går konkurs og gjenoppstår oftere enn en gjennomsnittlig single mann bytter sengetrekk på senga si.
Som nevnt over, så har f.eks rødnesene åpne linjer 24/7.

Hehehe, Oslo vet du. Byen med alle mulighetene. At kvaliteten på dekkskiftet eller pizzaen er god skal jeg ikke gå nærmere inn på, men om du vil ha det - så får man det. Døgnet rundt.

Innlegget mitt var ment å illustrere at det er ikke lett å få folk til å vente i mange timer på noe så viktig som en ombooking i en IRR-situasjon når stort sett alt annet i samfunnet er tilgjengelig via noen tastetrykk på telefonen.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2018, 08:03   #22
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
@Polaris: H24 call centre tror jeg du finner hos flere større selskap, men gjerne da i lavkostland. M3 gutta mener jeg ihvertfall har det. Sikkert AA, Delta og United også.

Det koker vel ned til kost/nytte regnskapet.
Gir også mening at de har 24/7, med tanke på at de flyr til alle døgnets tider. Der ser jeg nytten! SAS har vel til sammenlikning relativt få flights på natten, om man ser bort fra ca 4-5 internasjonale?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2018, 10:52   #23
Polaris
Free Luigi

Default Re: Piloter varsler om kaos i SAIL ("sommerkrise 2018" for SAS)

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Ja, men SK har mange flights i allefall før callsenter opna, frå seks og utover. Og for å serve dei treng ein liksom telefon frå 0400. Den eine gangen på mange mange år at eg har trengt å snakke med nokon var eit slikt tilfelle.
Ja, er enig med deg personlig ifht å føle meg trygg på reise hvis noe skulle skje. Men -- der har vel en eller annen luring funnet ut at det koster for mye til å ha dekning når det går "et par fly" (går jo ikke så mange fly 06:00 f.eks, endog en del flere i feriesesongen...)? At folk uansett glemmer problemene like fort som de kom og gikk, når billetten koster 199kr?

Er også slik selv: jeg kjøper den billigste billetten og håper at ting går bra når jeg nå til dags reiser. Eurowings, Easyjet, Norwegian, WOW air, Ryanair - en del av de har jeg bestandig sagt jeg heller ville ro med robåt over atlantern, enn å fly med. Når alt kommer til alt flakser prinsippene ut av vinduet; hvis jeg ikke har andre muligheter enn å fly med de (pga xyz 123 blablabla, kan være så mangt, prisforskjell, rutetider, direkteruter etc) så blir de også kjøpt inn.

Spørsmålet er da om det i det hele tatt er verdt det for flyselskapene.

Klart, om Norwegian klarer å ha døgnåpen kundeservice bør vel SAS også klare å ha det, for om Norwegian har det koster det virkelig ikke mye. På den andre siden har jeg erinnerungen av at Norwegians kundeservice har vært "ekstremt lite hjelpsom", altså er jo det også et kost/nytte aspekt: hvis det er så billig, er det noe kvalitet? Er det da like greit å bare la være? Et annet aspekt er at Norwegian nå er en internasjonal stor aktør med en flåte og flights som overgår SAS til en ganske ekstrem grad. De har baser i ørten land over hele Europa og øker stadig i amerika + snart Argentina / Sør-Amerika. Kan hende at de "må" ha det pga det mye større antallet pax de flyr, og siden de flyr til alle døgnets tider pga forskjellige tidssoner. Eller har Norwegian solgt meg en fake pakke? Føler at de er mye, mye større enn SAS, og at det dermed "lønner seg" for dem å ha det. Ser for meg at callcenteret ikke er Skandinavisk, i stedet et stort samlet et på engelsk. Men om de har et spesielt norsk/skandinavisk callcenter med 24timers coverage(!) skal jeg call myself surprised. Correct me gjerne om jeg tar feil, kan hende Norwegian har klart å selge seg større enn det de er inn til meg

Last edited by Polaris; 29-07-2018 at 14:46.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2018, 11:34   #24
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Quote:

jeg kjøper den billigste billetten og håper at ting går bra når jeg nå til dags reiser. Eurowings, Easyjet, Norwegian, WOW air, Ryanair - en del av de har jeg bestandig sagt jeg heller ville ro med robåt over atlantern, enn å fly med. Når alt kommer til alt flakser prinsippene ut av vinduet;

____
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2018, 14:13   #25
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
At folk uansett glemmer problemene like fort som de kom og gikk, når billetten koster 199kr?

[....]

Ser for meg at callcenteret ikke er Skandinavisk, i stedet et stort samlet et på engelsk. Men om de har et spesielt norsk/skandinavisk callcenter skal jeg call myself surprised. Correct me gjerne om jeg tar feil, kan hende Norwegian har klart å selge seg større enn det de er inn til meg
Begynner vel å bli noen år siden selv norwegian solgte billetter til 199, selv på tilbud. Alle de som er strandet pga problemene nå har nok minst betalt 600kr, men selv det er jo ganske billig egentlig

Så vidt jeg vet har de kundesentere litt rundt om. Litt på FBU, noe i Tromsø, i Tallinn er det vel også noen (blant annet nordmenn fra lærlingerordningen) i tillegg til England og sikkert andre steder og....
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2018, 14:46   #26
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Så vidt jeg vet har de kundesentere litt rundt om. Litt på FBU, noe i Tromsø, i Tallinn er det vel også noen (blant annet nordmenn fra lærlingerordningen) i tillegg til England og sikkert andre steder og....
Ble ikke det i Tromsø lagt ned for mange år siden? Og er de i Norge 24/7?
Old 29-07-2018, 16:47   #27
Michael
ScanFlyer Silver

Quote:
Ble ikke det i Tromsø lagt ned for mange år siden? Og er de i Norge 24/7?
Nei, det er fortsatt et kundesenter i Tromsø i drift. Det er ikke i drift 24/7. Det er vel assistanse å få på norsk mellom 06-23 mener jeg å huske. Utenfor det er det engelsktalende agenter.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2018, 23:50   #28
Starling
ScanFlyer Silver

Default Re: SAS trafikkproblemer sommeren 2018

@Polaris Det er ingen hemmelighet at du brenner for SAS, men å rake ned på Norwegian fordi SK-butikken går dårlig om dagen syntes jeg er helt latterlig. Kanskje SAS kunne trengt denne H24 kundeservicen når de har prestert å kansellere i underkant av 4,5 ganger så mange fly om Norwegian fra OSL i år?
Starling is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2018, 09:35   #29
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

At SAS ikke har en 24 timers tjeneste er en skandale, spesielt med tanke på at det er avganger døgnet rundt hele året og behovet er der, helt åpenbart.
Når man også ser hvordan det håndteres nå med null hjelp på Facebook, og timeslange køer så skyter man seg så vanvittig i foten. Ikke bra. Er trist å se tidligere arbeidsgiver feile så totalt på dette feltet nå.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2018, 11:23   #30
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
@Polaris Det er ingen hemmelighet at du brenner for SAS, men å rake ned på Norwegian fordi SK-butikken går dårlig om dagen syntes jeg er helt latterlig. Kanskje SAS kunne trengt denne H24 kundeservicen når de har prestert å kansellere i underkant av 4,5 ganger så mange fly om Norwegian fra OSL i år?
Du trenger ikke forsøke å lage en drittslengingskampanje om hvem som mener hva om hvor, vi diskuterer sak her, ikke sant? Ikke person. Og nei, jeg brenner ikke for SAS her. Quote meg gjerne på hvor jeg forsvarer SAS på noe spesifikk SAS-måte -- afaik fra styrhuset her jeg sitter så har jeg skrevet generelle betraktninger.

Jeg vet ikke hva det innebærer "å rake ned på Norwegian", men antar du ikke mener at jeg barberer eller kutter gresset til Norwegian, og heller at du mener jeg rakker ned på Norwegian. Kan du quote nøyaktig hvor du mener jeg har rakket ned på dem? Har jo faktisk vært positiv og sagt jeg er positivt overrasket over at de har skandinavisk kundeservice fra 06-23. Du trenger ikke bygge fiktive påstander som jeg ikke har ytret, bare fordi du brenner for Norwegian og blir krenket av kritikk mot dem.

Ellers er jeg enig, SAS hadde trengt denne kundeservice-telefonen åpen 24/7. Men nøyaktig hvorfor de ikke har det er jo det som er diskutert ovenfor. Ikke noe raking, rakking eller andre former for gørrkjedelig SK vs DY. diskusjon.

Posting Rules